پلیاستیشن علاوه بر ساخت بازی های بزرگ روی آثار تجربی نیز کار میکند
میدانیم که گزارشهای اخیری که از سونی در رسانهها منتشر شده، حاکی از این است که این شرکت بنا دارد بیشازپیش تمرکز خود را روی ساخت بازیهای بزرگ و پرخرج معطوف کند. بااینحال، آنها بهتازگی بهطور غافلگیرکنندهای اعلام کردند که قرار است یک بازی چندنفرهی جدید را که توسط استودیوی تازهتأسیس Firewalk در حال ساخت است، منتشر کنند. گفتنی است که این استودیو توسط افراد قدیمی و باتجربهای از استودیوی Bungie تأسیس شده است.
پلی استیشن تقریبا تمام تمرکز خود را در نسل قبل روی ارائهی بازیهای تکنفره و داستانمحوری مانند God of War ،Horizon Zero Dawn ،Ghost of Tsushima و The Last of Us Part 2 گذاشته بود. حال هرمان هولست (Herman Hulst)، رئیس استودیوهای بازیسازی پلی استیشن بهتازگی در مصاحبهای با وبسایت گیماینداستری گفته که همین قرارداد تازهی سونی برای انتشار Firewalk خود نشان میدهد که آنها پذیرای ایدههای جدید هستند:
«فکر میکنم بازیهایی که میسازیم بسیار متنوع و متمایز از یکدیگر هستند. از Sackboy ،Astro Bot و Dreams گرفته تا همین بازیهایی که به آن اشاره میکنید؛ بازیهایی مانند لست آو آس 2 و گوست آو سوشیما. میتوانید مطمئن باشید که ما به ساخت چنین بازیهایی (بازیهای AAA) ادامه میدهیم، چراکه آنها قلب و روح آثاری هستند که در استودیوهای پلی استیشن ساخته میشوند. اما در عین حال، ما به همان اندازه به ساخت بازیهای تجربی باکیفیت متعهد هستیم و همچنان قرار است پذیرای ایدههای جدید باشیم و دست به آزمایش بزنیم.»
یک بازی آنلاینمحور مانند بازی جدید استودیوی Firewalk چیزی نبوده که سونی قبلا علاقهای به حمایت از آن داشته باشد. این در حالی است که هولست میگوید که تمایل او به سمت ساخت بازیهای «متنوع و متمایز از هم» لزوما به این معنی نیست که آنها میخواهند در هر سبکی یک بازی داشته باشند: «ما واقعا به خلق فهرستی از بازیهای متنوع علاقهمندم. درواقع شکل و فرم بازیها برای من اهمیت کمتری دارد و بیشتر برایم مهم است که بازیها متفاوت و متمایز باشند.»
هولست در ادامه میگوید: «ما به کار با تیمهایی تمایل داریم که همگی یک خصوصیت مشترک دارند و آن جاهطلبی است که استودیوی Firewalk آن را دارا است. آنها همچنین تیمی بسیار قوی و مستقل هستند و جسارت خوبی دارند. [تمام این موارد] با فرهنگ [سازمانی] ما جور درمیآید. من ابتدا بهدنبال چنین ویژگیهایی [در یک تیم بازیسازی] هستم و بعد به سبک بازی یا نوع گیمپلی آنها توجه میکنم. بیشتر این موضوع مهم است که بازی متفاوت باشد و تجربهی منحصربهفردی را ارائه دهد.»
جیم رایان، مدیر ارشد اجرایی سرگرمیهای تعاملی سونی اخیرا در مصاحبهای جداگانه گفته بود کنسول پلی استیشن 5 درنهایت قرار است بازیهای انحصاری بیشتری را نسبت به تمام کنسولهای پیشین میزبانی کند. رایان همچنین میگوید که سونی «با شکیبایی» در حال سرمایهگذاری در خلق بازیهای فرست پارتی است و اینکه آنها ممکن است در راستای تقویت ظرفیتهای بازیسازی داخلی خود بهدنبال خرید یا ادغام استودیوهای دیگر بروند.
رایان در این خصوص توضیح میدهد: «ما آهسته و پیوسته در حال سرمایهگذاری روی بازیهای باکیفیت برای پلی استیشن هستیم و اطمینان حاصل میکنیم که نسل پلی استیشن 5 بیشتر از نسلهای قبل دارای بازیهای انحصاری باشد. بهتکرار پیش آمده که ما استودیوهایی را مانند Insomniac Games در آمریکا خریده یا در خود ادغام کردهایم. گزینه خرید استودیوهای بیشتر در آینده منتفی نیست.»
پلی استیشن اخیرا استودیوی ژاپن را که قدیمیترین استودیوی فرست پارتی آنها محسوب میشد، بهنوعی تعطیل کرد و احتمالا قصد دارد آن را در دیگر تیمهای بازیسازی خود ادغام کند. بااینحال، رایان تاکید میکند که سونی همچنان به «بازار ژاپن متعهد باقی خواهد ماند.»
سونی چندوقت پیش اعلام کرد روی یک آیپی اوریجینال AAA که در استودیوی تازهتأسیس دیگری در حال ساخت است، سرمایهگذاری کرده است. این استودیو توسط جید ریموند، رئیس سابق بخش بازیهای گوگل استیدیا و یکی از افراد ارشد سابق یوبیسافت و کونامی تأسیس شده که سابقهی تهیهکنندگی دو بازی اول مجموعه Assassin's Creed و بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots را در کارنامهی خود دارد.