نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۳

شکست رکورد گران قیمت ‌ترین بازی ویدیویی تاریخ با ۶۶۰ هزار دلار

درحالی که پیش از این نیز رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی ویدیویی فروخته شده در تاریخ به یک کارتریج Super Mario Bros تعلق داشت، حالا این رکورد با یک نسخه پلمپ ۳۵ ساله از این بازی نوستالژیک شکسته شده است.

در جدیدترین اخبار بازی گزارش شده که یک نسخه پلمپ از بازی سوپر ماریو بروز متعلق به کنسول کلاسیک NES در جریان حراجی Heritage Auctions دالاس، ایالات متحده آمریکا به‌عنوان قدیمی‌ترین نسخه‌ی بازنشده از این بازی محبوب نینتندو به قیمت نجومی ۶۶۰ هزار دلار به فروش رسیده است.

روی لیبل بسته‌بندی این بازی عبارت «Super Mario Bros. - Wata 9.6 A+ Sealed [Hangtab, 1 Code, Mid-Production], NES Nintendo 1985 USA» نوشته شده که تاریخ تولید این نسخه در سال ۱۳۶۴ شمسی را نشان می‌دهد.

اما علت اصلی ارزش بالای این نسخه خاص از بازی Super Mario Bros این است که این بازی چهارمین نسخه از تمامی بازی‌هایی است که تاکنون از این عنوان تولید شده و این درحالی است که بازه تولید آن بسیار محدود بوده است. عرضه گسترده کنسول NES در ایالات متحده از اواسط سال ۱۹۸۶ شروع شد و بازی‌هایی که از این تاریخ در بازار عرضه شدند با بسته‌بندی مشکی رنگ و بدون کد Game Pak NES-GP توزیع شدند. از ابتدای سال ۱۹۸۷ بود که نینتندو این نماد تجاری را به جعبه بازی‌های NES اضافه کرد. بنابراین تاریخ عرضه این نسخه به اواخر ۱۹۸۶ تا ابتدای ۱۹۸۷ برمی‌گردد که طبیعتاً تعداد محدودی از آن تولید شده است.

بازی 35 ساله سوپر ماریو بروز

والاری مک‌لکی رئیس بخش بازی‌های ویدیویی حراجی Heritage Auctions درباره این بازی می‌گوید:

«این نسخه خاص از بازی Super Mario Bros در اواخر سال ۱۹۸۶ تولید شده و یکی از اولین نسخه‌های عرضه شده در بسته‌بندی‌های پلاستیکی به شمار می‌رود. اوایل سال ۱۹۸۷ بود که نینتندو بازی‌های خود را با بسته‌بندی و کدهای جدیدی روانه بازار کرد. بنابراین از آنجایی که بازه تولید این نسخه و سایر بازی‌های این دوره بسیار کوتاه بود، پیدا کردن یک نسخه کاملاً سالم و باز نشده از آن مثل پیدا کردن یک قطره در اقیانوس است. همیشه گفتند که هیچوقت نباید گفت «هرگز» اما به احتمال زیاد هیچ نسخه‌ی دیگری با این شرایط فیزیکی در جهان وجود ندارد.»

Heritage Auctions اعلام کرده که این بازی در اواخر سال ۱۹۸۶ به‌عنوان یک هدیه کریستمس خریداری شده بود اما به‌طور اتفاقی برای ۳۵ سال در کشوی میز کار شخص خریدار باقی مانده است. تا اینکه اوایل امسال پیدا شده و بعد از بررسی‌های انجام شده برای عرضه در حراجی Heritage Auctions آماده شده است. فروشنده این بازی که درخواست کرده نام او فاش نشود، می‌گوید:

«این بازی سال‌ها بود که در انتهای کشوی میز کار من خاک می‌خورد و من اصلاً یادم رفته بود که آن را خریداری کردم.»

صفحه اصلی بازی Super Mario Bros

در هر حال به نظر می‌رسد که یک اتفاق ساده به چنین معامله پرسودی منجر شده است. همان‌طور که اشاره شد، رکورد قبلی گران‌قیمت‌ترین بازی جهان به نسخه‌ی دیگری از کارتریج بازی Super Mario Bros تعلق داشت که مثل این بازی حدود ۳۵ سال به‌صورت پلمپ و استفاده نشده باقی مانده بود. این بازی با عبور از رکورد Mega Man که سال گذشته ۷۵ هزار دلار فروخته شده بود، با ارزش ۱۱۴ هزار دلار معامله شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده