نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Can You Ever Forgive Me - آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی؟

فیلم آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی؟ (Can You Ever Forgive Me) با بازی ملیسا مک کارتی به روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازات و نقدهای خوبی را دریافت کند.

فیلم Can You Ever Forgive Me یا «آیا اصلا می توانی من را ببخشی؟» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، کمدی و درام کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست مریل هلر، کارگردان فیلم You Are My Friend (تو دوست من هستی)، سریال Transparent (شفاف) و نویسنده و کارگردان فیلم The Diary of a Teenage Girl (خاطرات یک دختر نوجوان)، کارگردانی شده است. در فیلم آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون ملیسا مک‌کارتی در نقش لی ایزرائیل، ریچارد ای گرانت در نقش جک هاک (دوست وفادار لی)، دالی ولز در نقش آنا، جین کرتین در نقش مارجوری، انا دیویر اسمیت در نقش الین، استیون اسپینلا در نقش پاول، بن فالکون در نقش آلن اشمیت، کوین کارولان در نقش تام کلنسی، مارک اون جکسون در نقش لیوید، تیم کامینگز در نقش کریگ و کریستیان ناوارو در نقش کرت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی در تاریخ ۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۱۰ شهریور ۱۳۹۷) در جشنواره فیلم تلیوراید ۲۰۱۸، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۷ را از بین ۳۰ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Can You Ever Forgive Me برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۷ مهر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. در ابتدای آغاز این پروژه، قرار بود جولیان مور نقش لی ایزرائیل را ایفا کند و کارگردانی آن را هم نیکول هولوف سنر بر عهده داشت، اما بعد از گذشت چند ماه، جولیان موراین پروژه را ترک کرد و متعاقبا نیکول هولوف سنر از کارگردانی این کار کنار گذاشته شد. بعد از گذشت یک سال ملیسا مک‌کارتی برای ایفا نقش اصلی این اثر انتخاب شد. همچنین مریل هلر هم جایگزین کارگردان قبلی پروژه شد.

از آنجا که مدتی است که فیلم Can You Ever Forgive Me در جشنواره فیلم تلیوراید ۲۰۱۸ رونمایی شده و به‌تازگی هم در ایالات متحده به نمایش درآمده، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم آیا اصلا می‌توانی من را ببخشی از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را بخوانید:

در داستان این فیلم، ما شاهد این هستیم که زندگی‌نامه‌نویس مشهور و بسیار محبوب یعنی لی ایزرائیل دیگر نمی‌تواند کاری از خود چاپ کند؛ زیرا ایده‌های او دیگر باب طبع خوانندگان آن زمان نبود و به نوعی دیگر نمی‌توانست کاری انجام دهد. به همین دلیل، او تصمیم می‌گیرد که شکل هنری و کاری خود را به چیز دیگری تبدیل کند. در این میان، او مدام از طرف دوست وفادار خود یعنی جک، حمایت می‌شد.

Can You Ever Forgive Me

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Can You Ever Forgive Me بیندازیم:

مالیک ادن | Film Threat

۱۰۰ از ۱۰۰

در هر لحظه، مریل هلر فریم‌ها، تصاویر و دیالوگ‌های منحصربه‌فرد و خودمانی‌ای را به وجود آورده است؛ مواردی که در آثار درام کوچک بیشتر از هر چیزی جذاب است.

اریک کوهن | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

ملیسا مک‌کارتی در این اثر در هر فرصتی که به‌دست می‌آورد، اساس و پایه‌های این فیلم را به سطوح بالاتری می‌برد.

پیتر دبروژ | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

بخش انسانی این شخصیت است که باعث می‌شود این بازی ملیسا مک‌کارتی، بهترین عملکرد این بازیگر تا به امروز به حساب بیاید. در این اثر، ما شاهد بینش و دید بسیار خوبی نسبت به رابطه دوستانه، تنهایی و ناامنی‌ای که در رابطه با مباحث خلاقیتی وجود دارد، هستیم.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۸۸ از ۱۰۰

داستان فیلم Can You Ever Forgive Me براساس خاطراتی است که ایزرائیل در سال ۲۰۰۸ منتشر کرده است. این داستان پر از صحنه‌های خنده‌دار و البته لذت‌بخش است، اما زمانی که این داستان تبدیل به یک اثر سینمایی درام شده، بیش از پیش می‌تواند ناامیدی انسان و همچنین تلاشش برای بقا را به تصویر بکشد.

CAN YOU EVER FORGIVE ME?

دیوید سیمز | آتلانتیک

۸۵ از ۱۰۰

فیلم Can You Ever Forgive Me ممکن است یک داستان ساکت و آرام داشته باشد، اما قطعا می‌تواند به‌عنوان یکی از آثار عمیقا به‌یادماندنی ثبت شود.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

ملیسا مک‌کارتی برای ایفای نقش خود در فیلم Can You Ever Forgive Me می‌تواند یکی از کاندیداهای محکم و غیرقابل حذف برای بخش بهترین بازیگر زن مراسم اسکار سال جاری باشد.

ویتنی سیبولد | آی جی ان

۷۹ از ۱۰۰

ملیسا مک‌کارتی یکی از بهترین اجراها و عملکردهای خود را در داستانی به نمایش گذاشته که جذاب و شگفت‌انگیز است؛ داستانی در رابطه با یک جنایتکار انسان‌گریز و منزوی که قلب مهربان و خوبی درون او می‌تپد.

جیک کول | مجله اسلانت

۶۳ از ۱۰۰

ریچارد ای. گرانت به نوبه‌ی خود تا حد زیادی جذب‌کننده است، اما ارتباط او با ملیسا مک‌کارتی آنقدر زیبا و لذت‌بخش است که مکالمه‌های بین این دو شخصیت، لذت عمیق‌تری را نسبت به فیلمنامه‌ی اصلی خود فیلم ارائه می‌کند.

لازم به ذکر است که فیلم Can You Ever Forgive Me توانسته رتبه بیست و چهارم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Can You Ever Forgive Me نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

CAN YOU EVER FORGIVE ME?


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده