نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۹

واکنش منتقدان به فیلم 451 درجه فارنهایت - Fahrenheit 451

چند روزی است که فیلم تلویزیونی 451 درجه فارنهایت (Fahrenheit 451) در شبکه HBO به روی آنتن رفته است. این اثر تلویزیونی توانسته نظرات متوسطی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Fahrenheit 451 یا «451 درجه فارنهایت»، یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی و پاد آرمان شهری کمپانی اچ بی او فیلمز (HBO Films) است که به‌دست رامین بحرانی، کارگردان و نویسنده فیلمنامه فیلم 99Homes (۹۹ خانه)، فیلم At Any Price (به هر قیمتی) و فیلم Goodbye Solo (خداحافظ سولو)، کارگردانی شده است. در فیلم 451 درجه فارنهایت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون مایکل بی. جردن در نقش گای مونتاگ، مایکل شنون در نقش کاپیتان بیتی، کندی الکساندر در نقش رهبر شورشی، اندی مک‌کوئین در نقش گوستاوو، دیلان تیلور در نقش داگلاس، گریس لین کونگ در نقش رئیس مائو، سوفیا بوتلا در نقش کلاریس، لیلی سینگ در نقش ریون، لورا هری‌یر در نقش میلی مونتاگ و مارتین دونوان در نقش کمیسر میاری و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم 451 درجه فارنهایت در تاریخ ۱۲ می سال جاری میلادی (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) در هفتاد و یکمین دورهٔ جشنواره فیلم کن شهر فرانسه برای اولین بار اکران شد. لازم به ذکر است که فیلم 451 درجه فارنهایت در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۸ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) در شبکه HBO برای مخاطبان به نمایش درآمد. این فیلم تا به امروز امتیاز ۴۷ را از بین ۱۸ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. داستان فیلم Fahrenheit 451 براساس کتابی است که به قلم ری بردبری نوشته شده و با همین نام در سال ۱۹۳۵ منتشر شده است. در داستان این کتاب و البته فیلم، آینده‌ای به تصویر کشیده می‌شود که تمامی کتاب‌ها غیرقانونی تلقی و سوزانده می‌شوند. فارنهایت 451، دمایی است که کاغذ در آن شروع به سوختن می‌کند. علاوه بر کارگردانی، بحرانی به‌همراه امیر نادری، کارگردان فیلم Vegas: Based on a True Story، کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را نیز بر عهده داشته است.

از آنجا که مدتی است که فیلم Fahrenheit 451 در جشنواره فیلم کن و شبکه اچ بی او به نمایش درآمده، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Fahrenheit 451 از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی HBO Films منتشر شده هم بخوانید:

مایکل بی. جردن در این فیلم اقتباسی در قالب نقش شخصیت اصلی حضور دارد. در جدیدترین فیلم اقتباسی شبکه HBO، مایکل بی. جردن نقش شخصیت قهرمان داستان یعنی گای مونتاگ را ایفا می‌کند؛ یکی از افرادی که مسئولیت سوزاندن کتاب‌ها را دارد. ما در این فیلم گای مونتاگ را می‌بینیم که از جایگاهی که در این دنیا دارد بسیار خوشحال است. اگرچه در ابتدا او خیلی از شغلی که دارد راضی است، اما هرچه به انتهای داستان نزدیک می‌شویم، شاهد این هستیم که مدام این سوال در ذهن مونتاگ به وجود می‌آید که چرا کتاب‌های دنیا باید نابود شوند. گای مونتاگ در میانه‌ی راه با فردی آشنا می‌شود که راه درست را به او نشان می‌دهد و به او کمک می‌کند که برخلاف مربی خود (با بازی مایکل شنون) و جامعه‌ای که در داستان وجود دارد، پیش برود.

Fahrenheit 451

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Fahrenheit 451 بیندازیم:

مت زولار سیتز | مجله نیویورک (ولچر)

۹۰ از ۱۰۰

نسبت به نسخه‌ی دیگر فیلم Fahrenheit 451 که در سال ۱۹۶۶ و توسط فرانسوا تروفو ساخته و اکران شده بود، این نسخه از اثر کمی منحصربه‌فردتر است، در هر صحنه‌ی خود پیام بیشتری را به مخاطب منتقل می‌کند و هم تصاویری که به مخاطب نشان می‌دهد و هم مفاهیمی که در داستان به کار برده شده، ترسناک‌تر است؛ به طوری که شما حس می‌کنید داستان به شکلی است که تا حدودی مخاطب را از لحاظ ذهنی، خشن و وحشی می‌کند و هر چند وقت یک بار ضربه‌ای در گوش او می‌زند که او را از گیجی و بی‌حسی بیرون بیاورد.

کوین اوکیف | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Fahrenheit 451 اثر خوبی به حساب می‌آید؛ به خصوص به خاطر حضور مایکل بی. جردن و بازی بسیار خوب او. این خوب بودن به اندازه‌ای است که شما را به تماشای این اثر ترغیب کند. اما در هر صورت، این فیلم، آن اثر اقتباسی عالی و بااعتباری که شما تصور می‌کنید نیست و آنطور که باید و شاید اقتباس خوبی براساس یک کتاب عالی آمریکایی محسوب نمی‌شود. به عنوان نتیجه نهایی می‌توان گفت که وجود تمامی صحنه‌ها و مفاهیمی که در این اثر وجود دارد، این فیلم را تبدیل به یک کارِ بسیار تاثیرگذار کرده، اما در عین حال خسته‌کننده هم هست.

تری ترونز | کلورادو اسپرینگز گزت

۶۷ از ۱۰۰

سه بازیگر اصلی فیلم 451 درجه فارنهایت ایفای نقش و عملکرد فوق‌العاده خوبی از خود به نمایش گذاشتند؛ به خصوص مایکل شنون در نقش شخصیت کاپیتان بیتی، اما در عین حال می‌توان گفت که به خاطر فرمت خود فیلم و داستان آن، به بقیه بازیگران تا حدودی کم لطفی شده است.

FAHRENHEIT 451

بن تراورس | ایندی وایر

۵۸ از ۱۰۰

به عنوان یک داستان، اجزای خود را به خوبی در کنار یکدیگر نگه داشته؛ هرچند که این کار را خیلی شسته و رفته و مرتب انجام داده است. حتی اگر شما کتاب را هم نخوانده باشید و به تماشای این فیلم بنشینید، یک عدم ضرورت و نیاز خاصی را در آن احساس می‌کنید و آن هم به این دلیل است که داستان این اثر تا حد بسیار زیادی به انتظارات عمومی متکی است.

کلی لاولر | یو اس ای تودی

۵۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که هیچ نکته‌ی مثبت خاصی وجود ندارد که بتوان این نسخه از فیلم 451 درجه فارنهایت را از دیگر آثار هم‌نوع خودش متمایز دانست. همچنین هیچ لذت زیادی در تماشای سوختن فیلم هم وجود ندارد.

دنیل داداریو | تایم

۳۰ از ۱۰۰

برخی اوقات به نظر می‌رسد که این نسخه از فیلم 451 درجه فارنهایت قصد داشته تنها همان متریال اصلی خود را تبدیل به تصاویر مختلف کند. این اثر، از ساخت و نمایش صحنه‌هایی که بیشتر از یک صحنه‌ی ساده هستند، گذشته است. زمان خود را با خواندن یک کتاب خوب بگذرانید.

لازم به ذکر است که فیلم Fahrenheit 451 توانسته رتبه هفتاد و یکم را در لیست بهترین فصل آثار تلویزیونی و رتبه شصت و پنجم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار تلویزیونی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Fahrenheit 451 نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه در مقایسه با منتقدان، بینندگان تلویزیونی بیشتری این اثر را دوست نداشتند و نمره کمتری به این اثر داده‌اند. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده