// چهار شنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۶

مایکروسافت از تکنولوژی DirectX Raytracing در GDC 2018 رونمایی کرد

مایکروسافت از تکنولوژی جدیدی در تکنیک‌های نورپردازی رونمایی کرده که می‌تواند باعث پیشرفت‌های چشمگیری در بهبود بصری بازی‌ها و محصولات چندرسانه‌ای شود.

شرکت مایکروسافت در رویداد GDC به طور رسمی از DirectX Raytracing یا DXR رونمایی کرد. اساسا این عمل اولین قدم در راستای رسیدن به فناوری Raytracing (ردیابی مسیر نور) به صورت Real time یا زنده در دنیای عظیم بازی‌های ویدیویی است.

این فناوری جدید که بر پایه APIی نرم‌افزار DirectX 12 ساخته خواهد شد، با همکاری شرکت انویدیا توسعه یافته است و قرار است که یک گام فراتر از آنچه را که در حال حاضر توسط تکنیک گرافیک سه‌بعدی Rasterization (تبدیل شکل سه بعدی اجسام به دو بعدی و استفاده از آن به عنوان سایه‌ روی زمین) امکان‌پذیر است ارائه دهد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط مایکروسافت، این تکنولوژی جدید باعث از بین رفتن شکاف بین تکنیک‌ شبیه‌سازی Rasterization که توسط بازی‌های حال حاضر ارائه می‌شود و افکت‌های سه بعدی نسل بعدی خواهد شد و همچنین باعث باز شدن درب‌های تازه‌ای به سمت سطح کاملا جدیدی از تکنیک‌هایی می‌شود که تاکنون قابلیت دست‌یابی توسط بازی‌های Real Time را نداشته است.

البته باید یادآور شد که گرچه تغییرات وعده داده‌شده توسط مایکروسافت قابل توجه است، اما روند اتخاذ و توسعه به صورت تدریجی خواهد بود. در حال حاضر DXR به کمک تکنیک‌های رندرینگ فعلی همانند انعکاس فضای صفحه‌ی نمایش خواهد آمد تا باعث رفع بزرگ‌ترین مشکلات موجود در این تکنیک‌ها شود. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که این فناوری داده‌هایی را تولید می‌کند که روی صفحه‌ی نمایش قابل مشاهده نیستند. این عمل شاید باعث بهبود بصری انقلابی در بازی‌های موجود نشود، اما می‌توان گفت که پیشرفتی خوشایند محسوب خواهد شد.

مایکروسافت انتظار دارد طی چند سال آینده فناوری Raytracing بتواند برای تکنیک‌هایی همانند نور جهانی (Global Illumination) که نمی‌توان با شبیه سازی Rasterization به دست آورد، مورد استفاده قرار گیرد. اما در نهایت هدف از توسعه‌ی این فناوری جایگزینی کامل آن با Rasterization است.

شرکت مایکروسافت مدتی است که با توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بازیسازی همکاری نزدیکی دارد و در میان این شرکت‌ها و استودیوهایی که می‌خواهند DXR را با موتور بازی‌سازی خود ادغام کنند، توانستیم نام شرکت‌هایی از جمله Electronic Arts با Frostbite و پروژه Seed، کمپانی Epic Games و موتور بازی‌سازی Unreal Engine، کمپانی Futuremark با 3DMark، استودیوی Unity Technology و موتور Unity، کمپانی Remedy Entertainment با موتور Northlight و دیگر مواردی را که به زودی اعلام می‌شوند مشاهده کنیم.

در ادامه‌ی این مقاله می‌توانید دو ویدئوی منتشر شده در همین رابطه را مشاهده کنید.

دانلود از آپارات

دانلود از آپارات


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده