نویسنده: محسن حقانی
// دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۹

شفاف‌سازی مایکروسافت درباره ادعای بیشترین بازی زمان عرضه برای ایکس باکس وان ایکس

آلبرت پنلو از کمپانی مایکروسافت در مورد استفاده از لفظ «بیشترین تعداد بازی در زمان عرضه برای کنسول ایکس‌باکس وان ایکس» توضیحاتی ارائه کرد.

در طی مصاحبه مرتبط با کنسول ایکس باکس وان ایکس که پیش از عرضه‌ی آن منتشر شده بود، البرت پنلو، مدیر ارشد بازاریابی بخش ایکس‌ باکس و دیگر کارکنان مایکروسافت به این موضوع اشاره کردند که ایکس‌باکس وان ایکس بیشترین بازی‌های زمان عرضه (لانچ تایتل) در تاریخ کنسول‌های خانگی را خواهد داشت.

حال پس از آن، سوالاتی مبنی بر این ادعا از آلبرت پنلو در فروم ریست ارا پرسیده شد که وی در جواب و توضیح این موضوع چنین گفت:

یک سوال جدی. اکثر کنسول‌های مدرن در زمان عرضه تقریبا با ۲۰ بازی همراه بوده‌اند. من در مورد سرویس‌هایی که به شما اجازه می‌دهند بازی‌های نسل پیش از آن را روی کنسول جدید تجربه کنید حرف نمی‌زنم (سرویس Backward Compatibility)؛ در مورد بازی‌هایی حرف می‌زنم که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پلتفرم جدید استفاده می‌کنند. این بازی‌ها می‌توانند ساخته‌های ریمستر شده، بازی‌هایی که به‌صورت هم‌زمان روی نسل گذشته و نسل حاضر منتشر می‌شوند یا انحصارا مربوط به نسل حاضر باشند. به طور خلاصه، کنسول ایکس باکس وان در زمان عرضه ۲۲ بازی داشت، پلی استیشن 4 تعداد ۲۳ و پلی استیشن 4 پرو ۳۰ عدد. به عقب‌تر برگردیم: ایکس باکس 360 در زمان عرضه ۱۸ بازی و پلی استیشن 3 تعداد ۱۳ بازی داشت. پلی استیشن 1 نیز با ۱۰ بازی در روز عرضه همراه بود.

ما بیش از ۵۰ بازی در زمان عرضه برای ایکس‌باکس وان ایکس داشتیم که از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این کنسول استفاده می‌کنند و تا امروز تعداد آنها به ۶۷ عدد رسیده است. وقتی من این لیست را بررسی می‌کنم، هیچ پلتفرمی را حتی نزدیک به ۵۰ بازی در زمان عرضه نمی‌بینم. چیزی از قلم جا افتاده؟

در پست بعدی او در رابطه با این مساله دقیقا توضیح داد:

من همیشه نقشی در عرضه‌ی هرکدام از کنسول‌ها داشته‌ام و رقم مربوط به «بازی‌های زمان عرضه» همیشه یک استاندارد و معیار بوده است. همانطور که می‌دانید، من تعدادی از مصاحبه‌ها را پیش از عرضه‌‌ی کنسول انجام داده‌ام و بیشترین سوالات عنوان‌شده در این مصاحبه‌ها مربوط می‌شود به اینکه «چه تعداد بازی در زمان عرضه دارید که بتواند از ویژگی و قابلیت‌های جدید این کنسول بهره ببرد؟». در واقع گرایش بسیاری از مردم تا زمان انتشار نشان می‌داد که بازی‌سازها قرار نیست کاملا این کنسول را پشتیبانی کنند. از این رو فرض من پس از مشاهده سوالات بسیار زیاد پیرامون این مساله به آنجا ختم شد که معیار تعداد «بازی‌های زمان عرضه» برای کنسول‌ها هنوز مهم است. بنابراین من یک سری تحقیق و بررسی انجام دادم و پیرو آن متوجه شدم ما قرار است با ایکس‌باکس وان ایکس بیشترین تعداد بازی‌های زمان عرضه برای یک کنسول در تاریخ را داشته باشیم.

حالا اگر شما قرار باشد تنها ساخته‌های «قابل بازی» را مد نظر قرار دهید، پلی‌استیشن 3 با دارا بودن ویژگی اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 1 و پلی استیشن 2، با اختلاف بسیار زیادی افتخار بیشترین بازی زمان عرضه را به نام خود ثبت خواهد کرد. اگر من تابه‌حال در مورد بازی‌های زمان عرضه از لفظ کل بازی‌ها استفاده کرده بودم، اشتباه می‌کردم. من فکر می‌کنم ما عنوان کردیم که ایکس‌باکس وان ایکس بیشترین تعداد بازی در زمان عرضه را دارد که به‌صورت قابل سنجشی درست است و فکر می‌کنم که توضیح می‌دهد منظور من در استفاده از آن اعداد چه بوده است.

در ادمه و در جواب به یکی از کاربران که معتقد بود بازی‌های ارتقا یافته (Enhanced Games) برای کنسول‌ها در زمینه «بازی‌های زمان عرضه» جای نمی‌گیرند، آلبرت پنلو پاسخ داد:

در رابطه با این موضوع، از آنجایی که مشاهده کردیم سونی نیز دقیقا با این مضمون از تعداد بازی‌های زمان عرضه برای کنسول پلی‌استیشن 4 پرو رونمایی کرد، مخالف هستم. کمپانی سونی مشخصا در مورد ۴۰ بازی در زمان عرضه برای پلی‌استیشن 4 پرو سخن گفت. خب، حالا اگر من بگویم ما هم ۵۰ بازی در زمان عرضه برای ایکس‌باکس وان ایکس داریم، چرا من دارم به‌نوعی موضوع را می‌پیچانم؟ ما هم دقیقا از همین رویه برای اعلام تعداد بازی‌های زمان عرضه خود سخن گفتیم و من واقعا تلاش می‌کنم که بفهمم چرا حرف‌های ما جزو موارد تبلیغاتی و غیره در نظر گرفته شده است!

این موضوع در نوع خود واقعا جالب است که ببینیم چگونه بازاریابی و تبلیغات اینقدر در لبه‌ی اعداد و ارقام جریان دارد. همانطور که گفته شده است، کنسول ایکس‌باکس وان ایکس می‌تواند از قابلیت‌های خود برای محتوا و بازی‌های بسیاری استفاده کند. چه این بازی‌ها را به‌عنوان لانچ تایتل در نظر بگیرید و چه به‌عنوان بازی‌های ارتقا یافته ساده، می‌توانید لحظات مفرحی را با آنها سپری کنید.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده