نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۲

ایکس باکس وان S بازی‌ها را بهتر از ایکس باکس وان معمولی اجرا می‌کند

کنسول ایکس‌باکس وان S دیروز (۱۲ مرداد) عرضه شد و بررسی‌های سایت دیجیتال فاندری نشان می‌دهد که این کنسول می‌تواند برخی بازی‌ها را بهتر از ایکس‌باکس وان معمولی اجرا کند. با زومجی همراه باشید.

مایکروسافت در جریان معرفی کنسول ایکس‌باکس وان S در نمایشگاه E3 2016، اعلام کرد که این کنسول از حیث عملکرد در بازی‌ها، تفاوتی با ایکس‌باکس معمولی نخواهد داشت و فقط به لطف پشتیبانی از HDR، بازی‌های که از این ویژگی بهره ببرند، تصاویر و رنگ‌های زنده‌تر و شفاف‌تری در ایکس‌باکس وان S ارائه خواهند داد. با این حال سایت معتبر دیجیتال فاندری، دیروز و پس از عرضه رسمی مدل ۲ ترابایتی ایکس‌باکس وان S، آن را مورد بررسی قرار داده و عملکرد بازی‌ها روی آن را با عملکرد آن‌ها روی ایکس‌باکس وام معمولی مقایسه کرده است.

بر این اساس، کنسول ایکس‌باکس وان S به جای پردازنده ۲۸ نانومتری استفاده شده در ایکس‌باکس وان معمولی، از یک پردازنده ۱۶ نانومتری استفاده می‌کند. همچنین کلاک پردازنده گرافیکی این کنسول هم از ۸۵۳ مگا‌هرتز به ۹۱۴ مگاهرتز افزایش داشته است و در نتیجه قدرت پردازشی کنسول، از ۱/۳۱ ترافلاپس به ۱/۴ ترافلاپس و پهنای ESRAM آن هم از ۲۰۴ گیگابایت در ثانیه به ۲۱۹ گیگابایت در ثانیه رسیده است.

پس همان‌طور که می‌توان پیش‌بینی هم کرد، ایکس‌باکس وان S می‌تواند برخی بازی‌ها را بهتر از ایکس‌باکس وان معمولی اجرا کند. برای مثال، در بازی Project Cars شاهد بهبود عملکرد به میزان ۱۱ درصد هستیم که این میزان در بازی Hitman به ۸ درصد می‌رسد. همچنین در بازی هیتمن، ایکس‌باکس وان S عملکرد بهتری نسبت به کنسول پلی‌استیشن 4 هم دارد. به‌علاوه در بازی‌های Rise of the Tomb Raider و Batman Arkham Knight هم شاهد عملکرد کلی بهتر و نرخ فریم با ثبات‌تر هستیم. البته در بازی‌هایی مثل Fallout 4 هم از حیث عملکرد تفاوتی دیده نمی‌شود.

آلبرتو پِنِلو، مدیر ارشد بازاریابی محصولات ایکس‌باکس که در جریان E3 اعلام کرده بود معماری جدید ایکس‌باکس وان S باعث اجرا شدن بهتر بازی‌ها روی آن نخواهد شد، حال موضع خود را تغییر داده و به سایت دیجیتال فاندری گفته است:

معمولا زمانی که در حال و هوای شلوغ نمایشگاه E3 هستیم، امکان ارائه جزییات خیلی دقیق وجود ندارد. ما در آن زمان اعلام کردیم که SoC (سیستم روی یک تراشه) کنسول جدید دقیقا مشابه ایکس‌باکس وان معمولی است و البته کمی قدرت آن افزایش یافته تا امکان استفاده از HDR برای بازیسازان میسر شود. ما در اصل نمی‌خواستیم طرفداران انتظار عملکرد بهتر در تمامی بازی‌های فعلی را داشته باشند و هنوز هم می‌گوییم که CPU، GPU، میزان حافظه و تعداد CU‌های این کنسول هیچ تغییری نکرده است.

ما فقط کلاک GPU را از ۸۵۳ به ۹۱۴ مگاهرتز افزایش دادیم تا سازندگان بتوانند پشتیبابی از HDR در بازی‌ها فراهم کنند و با مشکل روبرو نشوند و سپس تصمیم گرفتیم تا اجازه دهیم بازی‌های فعلی هم از ۶ درصد توان بیشتر بهره ببرند. پس می‌توان گفت که برخی از بازی‌ها و مخصوصا آن‌هایی که از رزولوشن دینامیک یا نرخ فریم قفل‌نشده استفاده می‌کنند، به میزان خیلی کمی بهتر روی ایکس‌باکس وان S اجرا خواهند شد. ولی این میزان به حدی نیست که ما از آن به عنوان یکی از نقاط قوت کنسول جدید نسبت به کنسول قبلی نام ببریم.

نسخه ۲ ترابایتی ایکس‌باکس وان S دیروز عرضه شد و نسخه‌های ۱ ترابایتی و ۵۰۰ گیگابایتی آن هم ۲ شهریور وارد بازار می‌شوند. نظر شما در مورد عملکرد بهتر این کنسول چیست؟


منبع MCV UK
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده