نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۳

بررسی بازی Doom از دید وبسایت‌های معتبر دنیا

Doom یکی از موردانتظار‌ترین بازی‌های امسال بود که استودیو کاربلدی مثل اید سافت‌ور وظیفه ساخت آن را برعهده داشت. حال این بازی منتشر شده و به همین مناسبت مروری خواهیم داشت بر نمراتی که منتقدین سایت‌های معتبر دنیا به آن داده‌اند.

Doom، شبیه به هیچ بازی تیراندازی اول شخص دیگری نیست؛ چرا که در آن نه خبری از تروریست‌ها و مزدور‌ها هست و نه خبری از جنگ جهانی اول یا دوم. Doom گیمر را به دل جهنم می‌برد و وی را در برابر هیولاهایی قرار می‌دهد که با تمام توان در پی کشتن (بخوانید تکه تکه کردن) او هستند. این ویژگی موردی است که از همان نسخه اول در این سری حضور داشته و اصلا می‌توان گقت برگ برنده این بازی در بین دیگر بازی‌های هم سبک است. گیم‌پلی سریع، خشن و مجموعه‌ای از سلاح‌های واقعی و تخیلی که از آن‌ها برای کشتن دشمنان به بی‌رحمانه‌ترین روش ممکن استفاده خواهید کرد، ویژگی‌هایی هستند که از یک بازی Doom انتظار داریم و خوش‌بختانه استودیو اید سافت‌ور تمامی این موارد را در نسخه جدید بازی گنجانده است.

در نسخه جدید Doom که توسط بتسدا منتشر شده، گیمر‌ها در مریخ و در خود جهنم با دشمنان اهریمنی روبرو می‌شوند و ویژگی‌هایی که ذکر کردیم تا حد بسیار زیادی به خوبی در این بازی رعایت شده‌اند و این امر از نمرات بازی کاملا مشخص است. البته بازی خالی از ایراد هم نیست که باعث شده انتقاداتی نیز به آن وارد باشد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بررسی بازی Doom از دید وبسایت‌های معتبر دنیا که باعث شده تا این لحظه نمره متا بازی ۸۵ باشد.

DOOM

  • سازنده: استودیو اید سافت‌ور
  • ناشر: بتسدا
  • سبک: اکشن تیراندازی اول شخص
  • پلتفرم: رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان
  • تاریخ انتشار: ۱۳ می ۲۰۱۶ (۲۴ اردیبهشت)

بازی Doom

دیستراکتوید: ۹۰ از ۱۰۰

پس از بازی کردن Doom تنها چیزی که دوست دارم تجربه کنم دنباله‌ای است که برای آن ساخته خواهد شد. امیدوارم این بازی هم مانند Diablo در آینده این بار ما را به بهشت ببرد تا به کشت و کشتار فرشته‌ها مشغول شویم! شرمنده به نظر می‌رسد که بیش از حد Doom بازی کرده‌ام! در حالت کلی با یک بازی فوق‌العاده طرف هستیم؛ بازی که شاید مشکلاتی هم داشته باشد، ولی همه آن‌ها به لطف ویژگی‌های مثبت بازی قابل چشم‌پوشی هستند.

گیم اینفورمر: ۸۸ از ۱۰۰

بخش داستانی بهترین قسمت بازی است همین امر باعث شده تا Doom مجددا به فرم عالی نسخه‌های موفق خود برگردد. اید سافت‌ور تمامی ویژگی‌های قدیمی گیم‌پلی این بازی را حفظ کرده و ظاهری امروزی به آن‌ها داده و به این ترتیب عوامل اصلی موفقیت نسخه‌های قدیمی این سری کاملا در قسمت جدید هم دیده می‌شوند. با اینکه قسمت‌های چندنفره و SnapMap به اندازه بخش داستانی عملکرد خوبی ندارند، ولی طرفداران سبک تیراندازی اول شخص نباید این بازی و دنیای جهنمی آن را از دست بدهند.

پالیگان: ۸۵ از ۱۰۰

Doom به نوعی در به پایان رساندن چیزی که خودش شروع کرده موفق نیست و برای نسخه‌ای از مجموعه‌ای که ۲۲ سال پیش و با هدف داشتن یک بخش چندنفره جذاب خلق شد، داشتن بخش چند‌نفره ضعیف بسیار سورپرایز‌کننده است. ولی اگر کلیت بازی را در نظر بگیریم، اید سافت‌ور در ساخت نسخه‌ای از یک سری قدیمی عملکرد بسیار خوبی داشته و بازی هم برای طرفداران قدیمی مملو از المان‌های آشنا است و هم حس تازگی بسیار خوبی دارد. از همه مهم‌تر، Doom بسیار سرگرم‌کننده است.

گیم‌اسپات: ۸۰ از ۱۰۰

بدون شک بخش داستانی بسیار هیجان‌انگیز بازی نقطه قوت اصلی Doom است. این بخش ضمن حفظ سادگی و بدون هیچ المان اضافه‌ای، به بهترین شکل ممکن حس هیجان را به گیمر منتقل می‌کند و وی را وارد سناریو‌هایی می‌کند که در آن شاهد دشمنان متنوع، نبرد‌های سریع و موسیقی‌های هوی متال هستیم.

آی‌جی‌ان: ۷۱ از ۱۰۰

Doom ترکیبی از دو بازی شوتر کاملا متفاوت از هم و یک ابزار ساخت و ساز عجیب و غریب است. بخش داستانی بازی به خوبی به ریشه‌های موفق این سری برگشته و یک تجربه جذاب و لذت‌بخش از یک شوتر سریع و جذاب را ارائه می‌دهد که کاملا شبیه به نسخه‌های کلاسیک Doom است. ولی در بخش چندنفره سازندگان سعی کرده‌اند تا بازی را هرچه بیش‌تر به دیگر آثار مدرن و امروزی شبیه کنند که باعث شده Doom از اصل خود فاصله بگیرد و در ارائه یک تجربه مدرن هم موفق نباشد. در نتیجه نه گیمر‌های جدید و نه گیمر‌های قدیمی از آن لذت نخواهند برد. SnapMap هم یک ابزار ساخت نقشه ساده، عجیب و در عین حال دوست داشتنی است.

نمره متا Doomتهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده