نویسنده: فرشید معتمد
// جمعه, ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بررسی راندمان نسخه پی‌سی GTA V روی سخت‌افزارهای مختلف

بالاخره صبر طرفداران بازی GTA V برای رایانه‌های شخصی به پایان رسید و این بازی عرضه شد. اما جدیدترین ساخته‌ی راک‌استار در تنظیمات مختلف گرافیکی و سخت‌افزارهای گوناگون چه راندمانی را از خود به جای می‌‌گذارد؟ برای بررسی کامل و تحلیلی راندمان و کیفیت اجرای نسخه‌ی پی‌سیِ GTA V با زومجی همراه باشید.

هر دو بازیِ اولِ این سری  فوق‌ العاده بودند اما شرکت راکِستار وقتی که در GTA III در سال ٢٠٠١، گرافیک بازی را از حالت قدیمی به موتور گرافیکی و محیط سه بعدی جدیدش تغییر داد، توانست به کلی افکار و دید گیمرها را دچار تحول سازد. چرا که کاربران می‌توانستند آزادانه محیطی وسیع را در Liberty City و از دید سوم شخص تجربه کنند.

GTA V Advanced Engine

راکستار که فرمول موفقیتش را کشف کرده بود، اقدام به عرضه‌ی دو نسخه‌ی دیگر از این شبیه سازِ جرم و جنایت خود کرد: Vice City یک سال پس از نسخه‌ی سوم عرضه شد و پس از آن نیز به فاصله‌ی دو سال بعد، نسخه‌ی San Andreas عرضه شد. هر دوی این بازی‌ها به مانند GTA III با موتور گرافیکی RenderWare از شرکت Criterion ساخته شده بودند در حالی که پس از آنها در سال ٢٠٠٨، GTA IV که بازی کاملا جدید و شامل تغییراتی اساسی در گیم پلی بازی بود با موتور گرافیکیِ اختصاصیِ خود راکستار یعنی RAGE عرضه شد.

با وجود اینکه نسخه‌ی پی‌سیِ GTA IV تاخیر خورده بود اما با امکانات جدید و بهینه سازی‌هایی در زمان انتشارش همراه بود. امکاناتی نظیر کنترلِ حجم ترافیک در شهر، تنظیم عمق دید، ویرایشگرِ بازنمایشِ صحنه‌ها، یک ایستگاه رادیویی مبتنی بر موزیک‌های انتخابیِ کاربر و سرانجام امکان بازی آنلاین با ٣٢ گیمر به جای ۱۶ گیمرِ نسخه‌های کنسولی از جمله مزیت‌های نسخه‌ی ویندوزی GTA IV در زمان خود بود.

حالا با گذشت هفت سال پس انتشار GTA IV، علاقه مندان این سری منتظر نسخه‌ی بعدی بازی بوده‌اند و همان طور که حتما در جریان هستید، کاربران کنسولی ١٨ ماه پیش بازیی راتجربه کردند که فقط حدود ۲۶۵ میلیون دلار برای ساخت و بازاریابی آن هزینه شده است. بعد از نظاره‌ی عرضه‌ی این بازی برای کنسول‌های نسل جدید در پاییز سال گذشته، گیمرهای پی‌سی سرانجام می‌توانند شانس خود را برای بازی کردن آخرین محصول راکستار آزمایش کنند.

افزایش رزولوشن و جزییات گرافیکی، ترافیک فشرده‌تر، عمقِ دید بالاتر، هوش مصنوعیِ ارتقا یافته، حیات وحشِ جدید و افکت‌های تخریب و آب و هوای پیشرفته از ویژگی‌های نسخه‌ی پی‌سی است.

هر چند که تمام این بهبودها روی کاغذ به نظر مثبت و جالب توجه می‌رسد اما سابقه‌ای که از پورت‌های قبلی راکستار مخصوصا در بازی GTA IV سراغ داشتیم ناامید کننده بوده است. در هر صورت به نظر می‌رسد که GTA V یک پورتِ خوب و واقعا بهینه شده برای پی‌سی باشد اما پس از برخی از آزمایشات می‌توانیم نظر دقیق‌تری در مورد آن داشته باشیم.

ما آخرین درایورهای هر دو شرکت اِی‌اِم‌دی و  انویدیا را روی ۲۶ مدل کارت گرافیکی دایرِکت‌ ایکس ١١ استفاده کردیم که بیشترِ رده‌های قیمتی را پوشش می‌دهد. سیستم مرجعِ تست ما توسط پردازنده‌ی قدرتمند اینتل یعنی مدل Core i7-5960X مجهز شده است تا کمترین احتمال گلوگاه شدن پردازنده و تاثیر در راندمان کارت‌های گرافیکیِ رده بالا را هم برطرف کند.

روش بررسی

برای استفاده از ابزار بنچمارکِ داخلی GTA V، خیلی ساده بازی را اجرا کنید و از بخش منوها گزینه‌ی «Graphics» را انتخاب کنید. اینجا می‌توان با زدن کلید Tab ، مراحل بنچمارک را شروع کرد. توجه داشته باشید که برای اجرای صحیح این بنچمارک باید مرحله‌ی Franklin را در بخش داستانی پشت سر گذاشته باشید.

تنظیمات مدنظر خود را باید قبل از اجرای بنچمارک، یک به یک بررسی و اعمال کنید. مراحل اجرای این تست شامل ٥ صحنه‌ی مجزا در دنیای Los Santos است که آرایه‌ی گسترده‌ای از سناریوهای واقعیِ موجود در بازی را شبیه سازی می‌کند. نتایج بدست آمده در پایان بنچمارک به طور خودکار در پوشه‌ی My Documents ذخیره می‌شوند.

بجز نتایجی که فقط از یکی از صحنه‌های بنچمارک بدست می‌آوریم، میانگین فریم بدست آمده از هر ۵ مرحله را نیز محاسبه می‌کنیم.از آنجایی که دنیای GTA V مرتب در حال تغییر است و هیچ دو اجرای بنچمارکی کاملا شبیه به هم نیستند، ما هر تست را ٣ بار اجرا کردیم و میانگین آن را به عنوان آمار نهایی در نظر گرفتیم. کل اجراهای ما بالغ بر ٣٥٠ تکرار برآورد شد.

بازی در ٣ رزولوشن اصلی یعنی ۱۹۲۰ در ١٠٨٠، ۲۵۶۰در ۱۴۴۰ و ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ انجام شد. برای گزینه‌ی کیفیت بافت‌ها نیز دو حالت Normal و Very High را لحاظ کردیم. بعلاوه، بازی با تنظیمات FXAA و 4XMSAA به صورت مجزا در کنار فعال کردن گزینه‌های advanced graphics بررسی شد. در ادامه تنظیمات دقیق بازی در هر یک از حالت‌های آزمایش شده را مشاهده می‌کنید.

تنظیم گرافیک بازی و کیفیت بافت روی حالت Normal تنظیم گرافیک بازی و کیفیت بافت روی حالت Normal
تنظیم گرافیک بازی و کیفیت بافت روی حالت Very High تنظیم گرافیک بازی و کیفیت بافت روی حالت Very High
تنظیم گرافیک بازی و فعال کردن گزینه‌های Advanced Graphics تنظیم گرافیک بازی و فعال کردن گزینه‌های Advanced Graphics
تنظیم گرافیک بازی و فعال کردن گزینه‌ی 4XMSAA تنظیم گرافیک بازی و فعال کردن گزینه‌ی 4XMSAA

 

مشخصات سیستم تست و قطعات بررسی شده

  • Intel Core i7-5960X -3.00GHz
  • x4 4GB Kingston Predator DDR4-2400-CAS 12-13-13-24
  • Asrock X99 Extreme6 - Intel X99
  • Silverstone Strider Series -700w
  • Crucial MX200 1TB -SATA 6Gb/s
  • Gigabyte Radeon R9 290X-4096MB
  • Gigabyte Radeon R9 290-4096MB
  • Gigabyte Radeon R9 285-2048MB
  • Gigabyte Radeon R9 280X-3072MB
  • HIS Radeon R9 270X-2048MB
  • HIS Radeon R9 270-2048MB
  • HIS Radeon R7 265-2048MB
  • HIS Radeon HD 7970 GHz -3072MB
  • HIS Radeon HD 7970-3072MB
  • HIS Radeon HD 7950-3072MB
  • HIS Radeon HD 7870 -2048MB
  • HIS Radeon HD 7850-2048MB
  • Nvidia GeForce GTX Titan X-12288MB
  • Gigabyte GeForce GTX 980-4096MB
  • Gigabyte GeForce GTX 970 -3584+512MB
  • Gigabyte GeForce GTX 960-2048MB
  • Nvidia GeForce GTX Titan-6144MB
  • Gigabyte GeForce GTX 780 Ti-3072MB
  • Gigabyte GeForce GTX 780-3072MB
  • Gigabyte GeForce GTX 770 -2048MB
  • Palit GeForce GTX 760 -2048MB
  • Gigabyte GeForce GTX 750 Ti -2048MB
  • Gainward GeForce GTX 680-2048MB
  • Gainward GeForce GTX 660 Ti -2048MB
  • Gainward GeForce GTX 660 -2048MB
  • Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit
  • Nvidia GeForce 350.12 WHQL
  • AMD Catalyst 15.4 Beta

کیفیت بافت Normal

1920_Normal

مشخص است که بازی حتی در رزولوشن ١٩٢٠ در ١٠٨٠ با بالاترین تنظیماتِ ممکن ( بجز AA و کیفیت بافت‌ها) بار پردازشیِ سنگینی تحمیل می‌کند. ما در اینجا حالت FXAA را برای AA و حالت Normal را برای بافت‌ها در نظر گرفتیم. گزینه‌ی MSAA نیز خاموش بود.

برای داشتن متوسط ۶۰ فریم در ثانیه، گیمرها به گرافیک  Radeon HD 7970 یا GeForce GTX 680 یا بالاتر نیاز خواهند داشت،  هر چند که می‌توان با GTX 960 و HD 7950/R9 270X هم اجرای راحتی داشت.

 

GTA V در رزولوشن 1440 و بافت نرمال

می‌بینید که رسیدن به ۶۰ فریم در رزولوشن‌های بالاتر تقریبا سخت است، چرا که کارت‌های قدرتمندی مانند R9 290X و GTX 970 میانگین فریم ٥٩ را کسب کرده‌اند در حالی که کارت‌های رده میانی مثل GTX 770 و R9 285 به حول و حوش ٤٥ فریم محدود شده‌اند و کارت‌های R9 270X و GTX 960 برای رسیدن به ٤٠ فریم در تقلا هستند.

همان‌طور که انتظار می‌رود کارت GTX TITAN X سریع‌ترین کارت تک هسته‌ای دنیا به رقم بی‌نظیر ٨٤ فریم در ثانیه در این رزولوشن رسیده که ۲۴ درصد سریع‌تر از GTX 980 و ۴۰ درصد سریع‌تر از R9 290X است.

کیفیت بافت Very High

بالا بردن کیفیت بافت‌ها تا سرحد امکان باعث افزایش حافظه‌ی گرافیکیِ مورد نیاز به بالای ٣ گیگابایت می‌شود بنابراین نیاز است که گزینه‌ی «ignore suggested limits» را از منوی بازی فعال کنیم تا بتوانیم کارت‌های دارای رم گرافیکیِ کمتر از ٣ گیگابایت را نیز بررسی کنیم.

GTA V در رزولوشن 1440 و بافت Very  High

در رزولوشن 2K هنوز هم می‌توانیم راندمان قابل بازی را از کارت‌های R9 290X و GTX 970 شاهد باشیم. در حقیقت هر دوی این مدل‌ها بطور متوسط فقط حدود ٢ فریم از حالت بافت‌های Normal کندتر هستند.

 

GTA V در رزولوشن 4Kو بافت Very  High

در رزولوشن 4K فقط کارت‌های رده بالای TITAN X یا R9 295X2 قادر به تامین فریم بالا هستند.

فعال کردن گزینه‌های Advanced Graphics Performance

GTA V در رزولوشن 2K و Advanced Graphics

فعال کردن این گزینه می‌تواند ١٨ درصد از راندمان GTX 980 بکاهد در حالی که افت فریم کارت R9 290X حدود ۲۴ درصد است و به ۴۵ فریم نزول می‌کند.

 

GTA V در رزولوشن 4K و Advanced Graphics

در رزولوشن 4K کارت‌های GTX 980 و R9 290X از گردونه خارج شده‌اند و فقط ٣٠ فریم تولید می‌کنند. کارت TITAN X و کارت‌های دو هسته‌ای یا ترکیب دو کارتی تنها گزینه‌های مطلوب هستند.

فعال کردن 4XMSAA

GTA V در رزولوشن 2K و 4XMSAA

فعال کردن این گزینه دست کم ۴۰ درصد از راندمان کارت‌های GTX 980 و R9 290X نسبت به حالت FXAA کم می‌کند. برای رسیدن به میانگین ۶۰ فریم به جفتی از کارت‌های GTX 980 یا R9 290 احتیاج دارید.

 

GTA V در رزولوشن 4K و 4XMSAA

شاید در این رزولوشن به فعال کردن MSAA نیازی نباشد چرا که با این رزولوشن تشخیص لبه‌های مشَبَک بسیار سخت است و به ندرت رخ می‌دهد. FXAA کفایت می‌کند و راندمان هم با وجود MSAA بسیار پایین خواهد بود.

راندمان پردازنده

GTA V و راندمان پردازنده‌ها

همانطور که می‌بینید GTA V فشار نسبتا زیادی به پردازنده وارد می‌کند و این موضوع در افزایش ٢٠ درصدی راندمانی که از ارتقای پردازنده از core i3 به Core i5 مشاهده می‌کنیم کاملا مشهود است. پردازنده‌ی Core i5-4690K تنها ٣ فریم از پردازنده‌ی اَشرافی Core i7-5960X کندتر است، بنابراین با آسودگیِ خاطر می‌توان ادعا کرد که خرید پردازنده‌ی core i7 برای GTA V، هزینه کردنِ معقولی نیست.

متاسفانه پردازنده‌های اِی‌اِم‌دی اوضاع خوبی در این بازی ندارند که جای تاسف دارد، چرا که GTA V از معدود بازی‌های عرضه شده‌ی اخیر است که می‌تواند به خوبی از وجود هسته‌های مجازی یا واقعیِ بیش از ٤ عدد هم استفاده کند و تا ٨ پردازش همزمان و در برخی موارد ۱۶ پردازش موازی را مدیریت کند. در این آمار سریع‌ترین پردازنده‌های سری FX حتی از پردازنده‌های رده پایینِ اینتل یا Core i5‌های سه نسل پیش هم کندتر عمل می‌کنند.

بنچمارک زومجی

ZoomG High end Test Rig

برای بررسی راندمان گرافیکی بازی در عالی‌ترین سطح، تصمیم گرفتیم بنچمارک آن را روی سیستم رده حرفه‌ای منتخب که در مقاله‌ی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی معرفی شده بود اجرا کنیم. تمام گزینه‌ها در بالاترین حالت ممکن تنظیم شد و بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد به همراه بافت Very High، گزینه‌های Advanced Options و فعال کردن 4XMSAA و در  رزولوشن FULL HD اجرا شد.

GTA V Bench on High end ZoomG

امتیاز نهاییِ اجرای ما از تمام مراحل به طور میانگین ٧٩.٢ فریم بر ثانیه بود که نسبت به امتیاز بدست آمده در تست‌ 4XMSAA روی GTX 980 SLI که ۶۳ فریم تولید کرده بود راندمانی خوب محسوب می‌شود.

یک پورت واقعی

جای خوشبختی است که می‌بینیم شرکت راکستار برخی فرآیندهای اضافی را در مدت تاخیر نسخه‌ی پی‌سی متقبل شده و یک بنچمارک داخلی را برای گیمرهای پی‌سی آماده کرده است تا بتوانند به تنظیمات مطلوب خود بر اساس موازنه‌ی بین راندمان و کیفیت بصری دست یابند. هر چند که انتظار داشتیم تنظیمات بازی کاربر پسندانه‌تر و گویاتر باشد و برخی باگ‌های بنچمارک هم برطرف شود، اما در هر صورت ابزارهای فراهم شده رضایت بخش هستند و آمار مناسبی از چگونگی اجرای بازی روی پی‌سی ارائه می‌کنند.

GTA V

راکستار به قولی که داده بود عمل کرد و کنترل کاملی را روی تک تک اجزای گرافیکیِ بازی در اختیار کاربران قرار داد

ما از سطح کیفی نسخه‌ی پی‌سی تحت تاثیر قرار گرفتیم. راکِستار به قولی که داده بود عمل کرد و کنترل کاملی را روی تک تک اجزای گرافیکیِ بازی در اختیار کاربران قرار داد. گرافیکِ بازی عالی به نظر می‌رسد و حتی روی معمولی‌ترین سخت افزارها هم می‌تواند با تنظیمات بالا به همراه FXAA اجرا شود. کسانی که کارت‌های گرافیکی ٢ گیگابایتی دارند بهتر است به تنظیمات بافتِ نرمال و گزینه‌ی FXAA بسنده کنند. ما دریافتیم که در رزولوشن ١٠٨٠، کارت‌های گرافیکی مانند R9 270 و GTX 760 یا GTX 960 هم قادرند تا گیم پِلیِ روان و خوبی را ارائه کنند.

فعال کردن گزینه‌های بخش «advanced graphics settings» بین ٢٠ تا ٣٠ درصد از راندمانِ ما کم می‌کند. استفاده از 4XMSAA هم حدود ۴۰ درصدِ دیگر از سرعت فریم بازی می‌کاهد، بنابراین فعال کردن این گزینه‌ی آخری را در رزولوشن‌های 2K و بالاتر توصیه نمی‌کنیم. حتی در رزولوشن Full HD هم فعال کردن آن از نظر ما خیلی ضروری نیست و به عنوان جایگزین می‌توان از 2XMSAA استفاده کرد.

در مورد پردازنده هم جمع بندی ما مشخص است. یک پردازنده‌ی Core i5 از نسلِ جدید کفایت می‌کند و استفاده از Core i7 تغییر محسوسی در بازی ایجاد نخواهد کرد، مگر اینکه از دو یا چند کارت گرافیکی در سیستم خود استفاده کرده باشید.

منبع: Techspot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده