۲۵ کمیک بوکی که باید بخوانید

۲۵ کمیک بوکی که باید بخوانید

چهار شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

در این فهرست به معرفی ۲۵ کمیک بوکی پرداخته‌ایم حتما باید آن‌ها را بخوانید. کمیک‌‌هایی که هر کدام، به نحوی تاثیر شگرفی روی این صنعت گذاشته‌اند. با معرفی این کتاب‌های مصور همراه زومجی باشید.

کتاب‌های کمیک، قدمت بسیار زیادی دارند. خیلی‌ها شاید تصور کنند که کتاب‌های کمیک، دستاورد سال‌های اخیر هستند اما جالب است بدانید که اولین کمیک بوک تاریخ در سال ۱۹۳۳ منتشر شد. این کتاب که با نام Famous Funnise روی قفسه‌های فروشگاه‌ها عرضه شد، مجموعه‌ای از کمیک‌هایی بود که در روزنامه‌ها منتشر شده بود. همین مسئله نشان می‌دهد که کتاب‌های کمیک، قدمتی تقریبا ۹۰ ساله دارند. از طرف دیگر کمی بعد و با ظهور سوپرهیروها در کتاب‌های مصور، کمیک‌ها از مقبولیت بیشتری برخوردار شدند و تا همین الان یعنی سال ۲۰۲۰، نه‌تنها از محبوبیت این نوع سرگرمی کاسته نشده، بلکه به‌لطف مارول و دی‌سی و فیلم‌ها و سریال‌هایی که این دو شرکت بزرگ براساس شخصیت‌هایشان تولید کرده‌اند، بر محبوبیت آن‌ها افزوده شده است. اکنون دیگر کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که نام این دو شرکت را نشنیده باشد. باز هم به‌لطف فیلم‌ها و سریال‌ها، افراد بیشتری با سوپرهیروها آشنا شدند. سوپرهیروهایی مانند دردویل، جسیکا جونز، آکوامن و بسیاری دیگر که تا پیش از اینکه از آن‌ها فیلم و سریال ساخته شود، فقط روی پنل‌های کمیک بوک‌ها و شاید در برخی از بازی‌های نچندان محبوب حضور داشتند. 

اما به غیر از مارول و دی‌سی، این دو غول صنعت کمیک بوک، شرکت‌های بسیار زیادی مانند ایمیج کامیکس وجود دارند که کتاب‌های مصور فوق‌العاده‌ای را منتشر کرده‌اند. در این مطلب سعی کرده‌ایم کمیک‌هایی را معرفی کنیم که خواندن آن‌ها برای هر علاقمندی به بازی‌های ویدیویی، کتاب، سینما و تلویزیون واجب است. پس با فهرست بهترین کمیک هایی که حداقل باید یک بار آن‌ها را بخوانید، همراه باشید. 

Paper Girls

۲۵ - Paper Girls

  • ناشر: ایمیج کامیکس
  • نویسنده: برایان کی وان
  • آرتیست: کلیف چیانگ

بعد از مارول و دی‌سی، انتشارات ایمیج کامیکس را شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انتشارات کتاب‌های مصور برشمرد. انتشاراتی که در طی سال‌ها، مجموعه‌های فوق‌العاده موفقی را به بازار عرضه کرده است. یکی از مجموعه‌های بسیار محبوب Image Comcis، کمیکی با نام دختران کاغذی (Paper Girls) است. در دنیای کمیکی که اکثر قهرمانان (یا حداقل معروف‌های آن‌ها) شخصیت‌های مذکر هستند، دیدن گروهی از دختران به‌عنوان شخصیت‌های اصلی یک کمیک، کاری بدیع و جذاب است. داستان این مجموعه، در حومه شهر کلیولند و در یک منطقه خیالی جریان دارد. ارین، دختر جوانی است که طی اتفاقاتی با گروهی از سفرکنندگان در زمان آشنا می‌شود. در این کمیک، به بازه‌های زمانی مختلفی سفر می‌کنیم و هدف گروه اصلی این مجموعه، جنگیدن با نیروی مرموزی است که همیشه برای آن‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند. اگر از داستان‌های سفر در زمان خوش‌تان می‌آید و داستان‌هایی را دوست دارید که در آن‌ها شخصیت‌ها با تغییر در گذشته، آینده را عوض می‌کنند، Paper Girls را از دست ندهید. 

The Vision / ویژن

۲۴ - The Vision

  • ناشر: مارول
  • نویسنده: تام کینگ
  • آرتیست: گابریل هرناندز والتا

کمیک The Vision که موفق شد در سال ۲۰۱۷ جایزه بهترین سری مراسم آیزنر را دریافت کند، بازگویی داستان The Vision با لحنی بسیار تاریک است. در این مجموعه، ویژن (که همگی با وی آشنایی داریم)، اندرویدی است که تصمیم می‌گیرد خانواده تشکیل دهد. اما از همان ابتدا، خانواده وی با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که خیلی سریع و در اولین شماره این مجموعه، خواننده با آن‌ها آشنا می‌شود. این مجموعه ۱۲ قسمتی تحسین شده، روایت جنونی است که گریبان‌گیر خانواده او می‌شود. 

Punisher Max

۲۳ - The Punisher Max

  • ناشر: مارول
  • نویسنده: گارت انیس
  • آرتیست: هنرمندان مختلف

شخصیت پانیشر، یکی از شناخته‌شده‌ترین و خشن‌ترین شخصیت‌های دنیای کمیک‌های مارول به حساب می‌آید. اما جالب است بدانید که در ابتدا، مارول برای اینکه این شخصیت برای خوانندگان کم سن و سال مناسب باشد، او را به‌عنوان فردی نچندان خشن به بچه‌ها معرفی کرد. سری MAX مارول، سری مخصوص بزرگ‌سالان این شرکت است و زمانی‌که پانیشر وارد این مجموعه شد، توانستیم با خوی خشن و فضای تاریک کمیک‌هایش آشنا شویم. گرت انیس، به‌عنوان نویسنده این مجموعه، از شر لباس‌های ابرقهرمانی پانیشر رهایی پیدا کرد و شخصیت‌های نچندان جدی‌ای را که درکنار وی بودند، حذف کرد. انیس، اسلحه‌های مختلف و مرگ‌باری را برای پانیشر انتخاب کرد و طرز تفکر او را به فردی جامعه‌ستیز تغییر داد.

در این مجموعه، فرانک کسل، فردی سالخورده است که در یک دنیای واقعی زندگی می‌کند. دنیایی که در آن هیچ سوپر هیرویی وجود ندارد و دشمنان اصلی قصه، به‌جای ضدقهرمان‌های جورواجور، قاچاقچیان مواد مخدر و قاچاقچیان بردگان جسنی هست. در این مجموعه ۶۰ قسمتی، پانیشر برای ادب کردن این افراد، آن‌ها را سلاخی می‌کند. اما این اقدامات او، باعث شده که در داشتن یک زندگی عادی ناتوان بماند. 

انیس، شخصیت پانیشر را از یک شخصیت تک بعدی‌ کلیشه‌ای، به شخصیتی فوق‌العاده عمیق تبدیل کرده است. با اینکه کماکان می‌توان این مجموعه را در زمره مجموعه‌های کمیک‌های ابرقهرمانی برشمرد، اما روایت داستان بیشتر شبیه به داستان‌های جنایی است.

I Killed Adolf Hitler

۲۲ - I Killed Adolf Hitler

  • ناشر: فانتاگرافیک بوکس
  • نویسنده: جیسون
  • آرتیست: جیسون

گاهی اوقات ساده‌ترین محصولات توانایی تبدیل شدن به بهترین محصولات را دارند. کمیک «من آدولف هیتلر را کشتم» که جیسون، کاریکاتوریست نروژی، وظیفه نوشتن و طراحی آن را ر بر عهده دارد، داستانی علمی / تخیلی با المان‌های سفر در زمان است. این کتاب به یکی از بهترین کمیک‌های مستقل دهه اخیر تبدیل شده است. داستان کمیک، زندگی آدم‌کشی را روایت می‌کند که در سفر زمان کرده تا آدولف هیتلر را پیش از به قدرت رسیدن بکشد. اما همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و طی اتفاقاتی، هیتلر به زمان حال می‌آید. نویسنده با قرار دادن یک داستان کوچک عاشقانه بین آدم‌کش داستان و نامزدش، به اثر خود المان طنز نیز تزریق کرده است. با اینکه دیالوگ‌های کتاب بسیار ساده هستند، اما I Killed Adolf Hitler یکی از غیرمتعارف‌ترین و جذاب‌ترین کمیک‌هایی است که می‌توان آن را خواند.

The Invisibles

۲۱ - The Invisibles

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: گرنت موریسون
  • آرتیست: هنرمندان مختلف

برای اینکه بتوان متوجه شد که گرنت موریسون، با نوشتن داستان The Invisibles قصد رسیدن به چه هدفی را داشته است، باید منبع الهام این مجموعه را در نظر گرفت. زمانی‌که گرنت موریسون توسط بیگانگان فضایی در کاتماندو دزدیده شد (به ادعای خود او)، ایده نوشتن این داستان توسط بیگانگان در ذهن او شکل گرفت. داستان این مجموعه در رابطه با یک سازمان سری با نام کالج نامریی‌هاست. وظیفه این سازمان، مبارزه با نژادی از بیگانگان فضایی است که برنامه دارند نژاد انسان را به بردگی خود در بیاروند. 

به‌دلیل مفاهیم پیچیده‌‌ و عجیبی که در این مجموعه قرار دارد، خواند The Invisibles به‌هیچ‌وجه کار راحتی نیست. اما زمانی‌که با نوع روایت آن آشنا شدید، متوجه می‌شوید با اثری فوق‌العاده اعجاب‌انگیز روبه‌رو هستید. اگر می‌خواهید یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های کمیک دنیا را از دست ندهید، باید دانلود کمیک The Invisibles را فراموش نکنید و سری به این داستان سایکلدیک بزنید. 

Daredevil Born Again

۲۰ - Daredevil: Born Again

  • ناشر: مارول
  • نویسنده: فرانک میلر
  • آرتیست: دیو ماتزوچلی

اوایل دهه هشتاد میلادی، شخصیت دردویل اوضاع خوبی نداشت. فروش کم و اهمیت نداشتن این شخصیت بین طرفداران، مارول را به این فکر واداشته بود که به‌طور کلی شخصیت دردویل را از دنیای کمیک‌های خود حذف کند. اما با ورود فرانک میلر به‌عنوان نویسنده ارشد به این مجموعه، کمیک Daredevil: Born Again تبدیل به یکی از بهترین و مهم‌ترین کمیک‌های ابرقهرمانی تاریخ شد.

میلر در سال ۱۹۸۶ برای نوشتن این داستان بازگشت. در این کمیک، کینگ‌پین (یکی از دشمنان دردویل) که به هویت واقعی درودویل پی برده است ( مت مرداک)، زندگی او را نابود می‌کند. نکته ناامید کننده این است که کارن پیج، نامزد دردویل، این اطلاعات را به کینگ‌پین ارائه داده است. نوشته فرانک میلر، به‌طور کلی شخصیت دردویل را نابود می‌کند اما درنهایت، مرداک به خود می‌آید و دوباره تلاش خود برای بازپس گرفتن شهر از دست کینگ‌پین آغاز می‌کند. این داستان را می‌توان در زمره یکی از بهترین داستان‌های دنیای مارول برشمرد.

Fables

۱۹ - Fables

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: بیل ویلینگ‌هام
  • آرتیست: مارک باکینگ‌‌هام و آرتیست‌های دیگر

بسیاری از علاقمندان دنیای کمیک، به ادامه موفقیت انتشارات ورتیگو در اوایل هزاره سوم میلادی شک داشتند. اما کمیک Fables بیل ویلینگ‌هام ثابت کرد که اگر ناشر ریسک‌پذیر باشد و از چاپ اثرات غیر متعارف واهمه‌ای نداشته باشد، همیشه اثر فوق‌العاده برای خواندن تولید خواهد شد.

شخصیت‌های حاضر در مجموعه فیبلز، همگی شخصیت‌های آشنایی هستند. سفیدبرفی، پینوکیو، سیندرلا و ... . ویلینگ‌هام این شخصیت‌ها را به دنیای مدرن آورده است. جایی که آن‌ها در یک جامعه سری به نام فیبل‌تاون و در بخش غربی منهتن زندگی می‌کنند. اقدام دیگر ویلینگ‌هام، روایت داستان‌های مدرن و واقعی از این شخصیت‌هاست. وی با بردن خواننده به پشت صحنه سیاست‌های حاکم بر فیبل‌تاون، آن‌ها را با زوایای مختلف شخصیتی کاراکترهای دوست‌داشتنی و معروف ادبیات فولکلور می‌برد. به‌لطف شخصیت‌های جذاب و دنیای فوق‌العاده‌ای که ویلینگ‌هام خلق کرده است، کمیک فیبلز از داستان‌های پریان فاصله می‌گیرد و به یک اسطوره‌شناسی مختص خود تبدیل می‌شود.

Y The Last Man

۱۸ - Y: The Last Man

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: برایان کی وان
  • آرتیست: پیا گوئرا و هنرمندان دیگر

یکی از موفق‌ترین کمیک‌های انتشارات ورتیگو که در دوران پسا-سندمن منتشر شد، کمیک Y: The Last Man، به نویسندگی برایان کی وان و طراحی پیا گوئرا بود که در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه شد. داستان کمیک، روایت‌گر زندگی مردی به نام یوریک براون است. یوریک، تنها مرد بازمانده کره زمین است. تمامی مردان کره زمین، طی یک بیماری واگیردار از بین رفته‌اند و یوریک به آخرین مرد زنده دنیا تبدیل شده است. یوریک درکنار امپرسند، میمون خودش، به سفری برای یافتن ریشه‌های این بیماری و دلیل زنده ماندنش می‌رود.

دلیل موفقیت این کمیک، درکنار داستان غیر منتظره‌اش، شخصیت یوریک است. به‌دلیل ذات سریالی کتاب‌های کمیک، کمتر پیش‌ می‌آید که شاهد بزرگ شدن و بلوغ شخصیت‌ها باشیم. اما قوس شخصیتی یوریک در این مجموعه ۷۰ شماره‌ای، گیرا، جذاب و ملموس است. طنز، غم و هیجان، همه در این داستان وجود دارند تا Y: The Last Man را به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین کمیک‌های این فهرست تبدیل کنند.

The League of Extraordinary Gentlemen

۱۷ - The League of Extraordinary Gentlemen

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده: آلن مور
  • آرتیست: کوین اونیل

کمیکی فوق‌العاده از آلن مور افسانه‌ای، یکی از استادان داستان‌گویی در دنیای کتاب‌های کمیک. آلن مور، در کمیک The League of Extraordinary Gentlemen، تمامی شخصیت‌های معروف دنیای ادبیات مانند مرد نامرئی، کاپیتان نمو، دکتر جکیل و آقای هاید و بسیاری دیگر را درکنار هم قرار داده است. داستان این کمیک، روایت‌گر مبارزه این شخصیت‌های معروف برای جلوگیری از پایان دنیا است. 

داستان‌گویی مدرن به همراه ادبیات کلاسیک که شخصیت‌های معروف را در قامت ابرقهرمانان معرفی کرده، این کمیک را تبدیل به یکی از بهترین آثار آلن مورد کرده است. در سال ۲۰۰۳، فیلمی نیز براساس همین کمیک ساخته شده که به هیچ‌وجه نتوانست در حد و اندازه کمیک موفق باشد. اگر فیلم را تماشا کرده‌اید و به احتمال زیاد از آن به هیچ‌وجه خوشتان نیمده است، این کمیک را حتما بخوانید تا نظرتان در رابطه با این کمیک به‌طور کلی تغییر پیدا کند. اگر هم که تابحال فیلم را ندیده‌اید، خوش‌بحال‌تان! زیرا بدون هیچ پیش‌زمینه ذهنی می‌توانید به سراغ یکی از بهترین‌ کتاب‌های کمیکی بروید که تابحال نوشته شده است. 

The Killing Joke

۱۶ - The Killing Joke

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده: آلن مور
  • آرتیست: برایان بلند

شاهکاری دیگر از آلن موری که در دهه ۸۰ میلادی بیش از هر نویسنده دیگری در دنیای کمیک، آثار فوق‌العاده خلق کرده است. با اینکه بسیاری آلن مور را با آثاری چون ک مثل کین‌خواهی (V For Vendetta) و واچ‌من می‌شناسند، اما مور در دنیای ابرقهرمانان دی‌سی نیز مانند سوپرمن، گرین ارو و ویجیلانت نیز دستی برده است. اما کمیک جوک کشنده او، بدون هیچ شکی، دنیای بتمن و صنعت کمیک را برای همیشه دستخوش تغییر کرد.

در کمیک The Killing Joke، مور رابطه عجیب و جذاب بتمن و جوکر را به نحوی کندوکاو می‌کند که از آن پس، تقریبا تمام داستان‌هایی که با حضور این دو شخصیت نوشته شده است، از این کمیک الهام گرفته است. داستان کمیک بسیار سرراست است: جوکر، از تیمارستان آرکام فرار کرده است و کمیسر گوردون را دزیده است. بتمن در صدد نجات دادن گوردون است که همین مسئله او را به سمت یک شهربازی متروکه می‌کشاند. در همین هنگام، جوکر، یکی از خشن‌ترین و ترسناک‌ترین اقداماتی را که تا بحال در کتاب‌های کمیک دیده شده، انجام می‌دهد: او با تیراندازی به سمت باربارا (بت‌گرل و دختر کمیسر گوردون) او را از کمر به پایین فلج می‌کند. در طول داستان، مور سری هم به ریشه‌های شخصیت جوکر می‌زند و نشان می‌دهد که او چگونه از یک مرد به ظاهر عادی، تبدیل به یک آدم‌کش روانی شده است.

مور در این داستان، با تلفیق ذات آنارشیست جوکر با رویکرد سرد و منطقی بتمن، تعادل ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد برای خواندن کمیکی به تاریکی و هیجان درباره بتمن، پس از این کیلینگ جک، باید حالا حالاها منتظر بمانیم. بدون شک این کمیک جوکر چیزی نیست که بخواهید آن را از دست بدهید!

Batman Arkham Asylum

۱۵ - Batman: Arkham Asylum

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده: گرنت موریسون
  • آرتیست: دیو مک‌کین

شاهکاری دیگر به نویسندگی گرنت موریسون و تصویر سازی سورئال، عجیب و فوق‌العاده دیو مک‌کین با حضور بتمن و جوکر! کمیکی عجیب که برای متوجه شدن آن، باید بارها و بارها آن را بخوانید. کمیک بتمن: تیمارستان آرکام، سه بازه زمانی را روایت می‌کند. این تریلر هیجان‌انگیز، ضمن بازگو کردن داستان ساخت تیمارستان آرکام، یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های شهر گاتام، داستان زندگی موسس آن را روایت می‌کند. بازه سوم، زمانی است که در روز April Fools Day (همان سیزده بدر)، تعدادی از ترسناک‌ترین و دیوانه‌ترین بیماران تیمارستان آرکام، اقدام به فرار می‌کنند و مثل همیشه بتمن، برای حل این مشکل وارد داستان می‌شود.

فضای عجیبی که دیو مک‌کین با طراحی‌های خود برای این کمیک ساخته است را به‌علاوه داستان‌گویی عجیب و مرموز گرنت موریسون کنید تا ببینید که چرا هنوز هم از Batman: Arkham Asylum به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین و بهترین کمیک های تاریخ یاد می‌کنند.

Daytripper

۱۴ - Daytripper

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: فابیو موون و گابریل با
  • آرتیست: گابریل با

کمیک Daytripper، یکی از کمیک‌های نسبتا جدید این فهرست است اما به دلایل زیادی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. هر شماره از این مجموعه ۱۰ شماره‌ای کمیک ورتیگو، با یک رویداد مهم از زندگی براس د اولیویاس دومینگوئز، شخصیت اصلی داستان که یک نویسنده است، شروع می‌شود. هر شماره نیز با مرگ ناگهانی این شخصیت به پایان می‌رسد و شماره بعدی، در حالی آغاز می‌شود که براس، هیچ خاطره‌ای از مرگش در شماره قبل به یاد ندارد. 

ایده پشت کمیک، ایده بسیار عجیبی است که فابیو موون و گابریل با توانسته‌اند آن را به زیبایی استفاده کنند. درون‌مایه اصلی این کمیک زندگی و مرگ است و بر این نکته تاکید دارد که همه‌چیز می‌تواند در آنی به اتمام یابد. کمیک Daytripper، به بررسی تمام چیزهایی می‌پردازد که در زندگی انسان‌ها مهم است که همگی درنهایت به پایان می‌رسند. زیبایی شاعرانه‌ای که در این کمیک وجود دارد، دی‌تریپر را به یکی از بهترین کمیک‌های ژانر واقعی تبدیل کرده است. این کمیک دست روی احساسات شما می‌گذارد و با خواندن آن، بعید بنظر می‌رسد که بتوانید آن را فراموش کنید.

Sin City

۱۳ - Sin City

  • ناشر: دارک‌هورس
  • نویسنده: فرانک میلر
  • آرتیست: فرانک میلر

به احتمال بسیار زیاد کسانی که در حال مطالعه این فهرست هستند، به‌لطف دنیای سینما با Sin City آشنا هستند. اما اگر تنها ازطریق فیلم سینمایی با این مجموعه آشنا شدید، بدانید که کمیک‌های شهر گناه، داستان دیگری است. دنیای نئو نوآر خونین که با خشونت پر شده است، یکی از پرجزییات‌ترین دنیاهایایی است که تا بحال در مدیوم کمیک و توسط فرانک میلر خلق شده است. سیاه و سفید بودن کل کمیک نیز به فضای نوآر آن کمک شایانی می‌کند. 

دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های فوق‌العاده که به زیبایی هرچه تمام‌تر تمام روحیات شخصیت‌ها را برای خواننده مشخص می‌سازند را به‌علاوه تصویرسازی‌های فوق‌العاده میلر بکنید تا متوجه شوید که چرا Sin City یکی از کمیک‌هایی است که نباید آن را از دست بدهید. امروزه، کمیک‌هایی با تصویرسازی‌های مینیمال و فوق‌العاده‌ای مانند شهر گناه بسیار کم پیدا می‌شود.

AllStar Superman

۱۲ - All-Star Superman

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده: گرنت موریسون
  • آرتیست: فرانک کوایتلی

سال ۲۰۰۵، انتشارات دی‌سی تصمیم گرفت برای اینکه سوپرمن را برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان جذاب کند، گرنت موریسون را استخدام کند تا روی یک داستانی جدید از مرد فولادین کار کند. این کمیک، که تلفیقی از شعر، نوستالژی و صحنه‌های اکشن فوق‌العاده است، نامه عاشقانه موریسون به بزرگ‌ترین ابرقهرمان دنیای کمیک تلقی می‌شود.

داستان کمیک، روایت‌گر سوپرمنی است که در حال سپری کردن روزهای پایانی زندگی خود است و سعی دارد که در این روزهای پایانی، بیشترین استفاده از زمان خود روی زمین را بکند. در این کمیک ۱۲ شماره‌ای، سوپرمن با استفاده از قدرت و هوش خود، دنیا را از تمام امراض پاک می‌کند، با تمامی دشمنان معروف خود می‌جنگد، عشق خود را به لوییز لین ابراز می‌کند و به خواننده را متوجه می‌کند که چرا به او لقب بهترین و بزرگ‌ترین ابرقهرمان دنیای کمیک‌ها را اعطا کرده‌اند.

تلفیق نویسندگی فوق‌العاده موریسون با طراحی‌های فوق‌العاده فرانک کوایتلی، کمیک All-Star Superman را کمیکی تبدیل کرده است که برای همیشه زاویه دید ما را به این شخصیت دوست‌داشتنی تغییر می‌کند. سوپرمن، در هیچ کمیک دیگری به این خوبی نبوده است و همین هم دانلود کمیک All-Star Superman را برای طرفداران این شخصیت ضروری می‌کند.

God Loves Man Kills X Men

۱۱ - X-Men: God Loves, Man Kills

  • ناشر: مارول
  • نویسنده: کریس کلرمونت
  • آرتیست: برنت اندرسون

کمیک‌های بی‌شماری از مجموعه افراد ایکس وجود دارد که لیاقت حضور در این فهرست را داشته‌اند. اما اگر بخواهیم تنها یک کمیک از این مجموعه محبوب را معرفی کنیم که تمامی المان‌های یک کمیک ایکس‌من را در خود داشته باشد، باید به God Loves, Man Kills اشاره کنیم. داستان این کمیک در رابطه با کشیشی به اسم ویلیام استرایکر است که قصد دارد جنگی تمام عیار را علیه نژاد جهش یافته‌ها شروع کند و از هیچ کاری برای ازبین‌بردن این نژاد دریغ نمی‌کند. فیلم X2: X-Men United که در سال ۲۰۰۳ اکران شد، بسیاری از نقاط داستانی این کمیک را در درون‌مایه داستانش قرار داده بود. 

کمیک، با صحنه‌ای فراموش نشدنی آغاز می‌شود و همین صحنه آغازین خواننده را متوجه می‌سازد که با چه نوع کمیکی سر و کار دارد. تعدادی از افراد استرایکر، به‌دنبال ۲ فرد جهش‌‌یافته جوان می‌کنند و پس از کشتن آن‌ها با تفنگ، جسدهایشان را در حیاط یک مدرسه آویزان می‌کنند. تصاویر خشن اینچنینی است که باعث شده این کمیک در فهرست ما قرار بگیرد. مجموعه‌های دیگری از افراد ایکس مانند حماسه ققنوس سیاه و روزهای گذشته آینده شاید داستان‌های جذابی داشته باشند اما اگر قرار باشد فقط یک کمیک از مجموعه افراد ایکس را بخوانید، بهترین گزینه شما God Loves, Man Kills است.

Swamp Thing

 

۱۰ - ‌Swamp Thing

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده: آلن مور
  • آرتیست: استفن بیسِت

کمیکی دیگر از آلن مور. پیش از آنکه آلن مور در سال ۱۹۸۳ شروع به نوشتن Swamp Thing کند، این شخصیت چیزی به جز یک هیولای معمولی نبود که دی‌سی توجه زیادی به آن نمی‌کرد. مور با اضافه کردن المان‌های پست مدرن و منحصربفرد، امضای خود را برای همیشه روی این شخصیت گذاشت. رویکرد آلن مور به این شخصیت، رویکردی شاعرانه و فوق‌العاده زیبا بود که موفق شد یک مجموعه مرده را به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین فرنچایزهای دی‌سی تبدیل کند. المان‌های ترسناک و فراطبیعی‌ای که مور در این کمیک قرار داد، تم و فضایی بزرگ‌سالانه به کمیک بخشید و دی‌سی را مجاب کرد که زیر بخش ورتیگو را با تمرکز روی کتاب‌هایی که بیشتر برای خوانندگان بزرگ‌سال مناسب است، راه‌اندازی کند.

اما چیزی که باعث موفقیت بیشتر Swamp Thing شد، نحوه نگارش آن بود. مور به‌جای نوشتن این کتاب به مانند یک کمیک معمولی که پر است از صحنه‌های اکشن و پنل‌های چشم‌گیر، از استعاره‌های مختلفی برای به تصویر کشیدن ارتباط بین انسان و طبیعت استفاده کرد. اگر کسی به شما گفت که کتاب‌های کمیک فقط برای بچه‌ها است، کافی است یک شماره از این کمیک را به او نشان دهید تا نظرش را برای همیشه نسبت به کمیک تغییر دهید. 

From Hell

۹ - From Hell

  • ناشر: تاپ‌شلف پروداکشنز
  • نویسنده:‌ آلن مور
  • آرتیست: ادی کمپبل

باز هم یک شاهکار دیگر و باز هم نامی آشنا: آلن مور. وی در دوران فعالیت خود، کمیک‌های بسیار زیادی را در ژانرهای مختلف نوشته است. از کمیک‌هایی درباره تئوری‌های توطئه دولت‌های مختلف تا درام‌های عاشقانه تا From Hell. داستانی جنایی که روایتگر زندگی جک قاتل (Jack The Ripper)، یکی از معروف‌ترین قاتلین سریالی تاریخ. مانند بسیاری دیگر از کارهای مور، این کمیک او نیز در سال ۲۰۰۱ به فیلمی با همین نام با بازی جانی دپ و هیتر گراهام تبدیل شد. 

باز هم مانند بسیاری از آثار او که به فیلم تبدیل شده‌اند، قیاس کمیک با فیلم قیاسی مع‌الفارق محسوب می‌شود. کمیک از جهنم، یکی از جذاب‌ترین و بهترین کارهای آلن مور در طول دوره فعالیتش محسوب می‌شود و کسانی که فیلم را دیده‌اند، با خواندن کمیک متوجه می‌شوند که پرده نقره‌ای حق مطلب را درباره این شاهکار ادا نکرده است. این کتاب، برای کسانی است که عاشق داستان‌های جرائم واقعی هستند. 

Marvels

۸ - Marvels

  • ناشر: مارول
  • نویسنده: کرت بوسیِک 
  • آرتیست: آلکس راس

برخلاف کمیک‌هایی که زیر-برند ورتیگوی دی‌سی و انتشاراتی مانند دارک هورس و ایمیج منتشر می‌کنند، خیلی کم پیش می‌آید که مارول از کمیک‌های ابرقهرمانی‌اش فاصله بگیرد. که البته هیچ کسی با این مسئله مشکلی ندارد. بااین‌حال در سال ۱۹۹۴ و زمانی‌که کمیک Marvels منتشر شد، انتشارات مارول در بالاترین قله خلاقیت خود قرار داشت.

کمیک مارولز، روایت‌گر مهم‌ترین و بهترین صحنه‌های تاریخ مارول از دید شخضیتی با نام فیل شلدون، یک عکاس خبری، است. دیدن سوپرهیروهای مارول از زاویه دید فردی عادی، بسیار هیجان‌انگیز است. با اینکه این ایده به خودی خود ایده جذابی است و نویسندگی کرت بوسیِک برای این کمیک نیز کاملا خوب است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه تصویرسازی فوق‌العاده‌ای که الکس راس برای این کمیک انجام داد، اهمیت ندارد. مبارزه اسپایدرمن با گرین گابلین، جنگ چهار شگفت‌انگیز با گالاکتوس و رونمایی افراد ایکس از هویت واقعی خودشان برای عموم مردم، از دید یک عکاس که یک انسان عادی است، مارولز را به اثری چشم‌نواز و جذاب تبدیل کرده است.

V For Vendetta

۷ - V for Vendetta

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: آلن مور
  • آرتیست: دیوید للوید

باتوجه‌به فهرست ما، شاید تیتر: فهرست آثار آلن مور، به‌عنوان مناسب‌تری برای این مقاله تبدیل می‌شد! باز هم اثری دیگر از آلن مور، کمیک V for Vendetta (که به فارسی ک مثل کین‌خواهی ترجمه شده است)، از زمان انتشارش در سال ۱‍۹۸۲ تاثیرات بسیار زیادی را روی جوامع مدرن گذاشته است. علاوه‌بر فیلم بسیار خوبی که در سال ۲۰۰۵ از روی این کمیک ساخته شد، ماسک گای فاوکس نیز تبدیل به نمادی برای اعتراض شده است. تا حدی که گروه هکر انانیموس، این ماسک را به‌عنوان چهره اصلی خود انتخاب کرده است. زمانی‌که در سال ۱۹۸۲ این کمیک منتشر شد، تا پیش از آن هیچ کتاب مصور این چنینی وجود نداشت. کتاب که می‌توان آن را تلفیقی از شخصیت بتمن و رمان ۱۹۸۴ جورج اورول دانست، نگاهی بدیع به دولتی می‌اندازد که تمام قدرت را در اختیار گرفته است و یک قهرمان تک و تنها، در صدد مبارزه با آن‌ها است. 

کمیک V for Vendettta اثری بسیار ثقیل است و نمی‌توان الهاماتی را که مور از نویسندگانی چون اورول و هاکسلی گرفته است، در آن نادیده گرفت و با اینکه شخصیت V، نماد یک سوپرهیرو است، آلن مور هرگز کمیک خود را پر از صحنه‌های اکشن نکرده است. کمیکی داستان و شخصیت‌محور که بیشتر شبیه به یک رمان است تا یک فیلم. 

The Walking Dead

۶ - The Walking Dead

  • ناشر: ایمیج کامیکس
  • نویسنده: رابرت کرک‌من
  • آرتیست: تونی مور / چارلی ادلارد

یکی از جذاب‌ترین و خونین‌ترین کمیک‌های این فهرست یعنی مردگان متحرک را بسیاری از افرادی که هیچ آشنایی با دنیای کمیک ندارند، به‌لطف سریال تلویزیونی‌ای که براساس همین کامیک ساخته شده بود و زمانی لقب یکی از بهترین سریال‌ها را با خود یدک می‌کشید (که در حال حاضر فاصله بسیار زیادی با این لقب دارد)، می‌شناسند. اما پیش از اینکه جمله «خب، من سریال را دیده‌ام» را بگویید و به گزینه پنجم رجوع کنید، ذکر این نکته ضروری است که کمیک Walking Dead، کاملا با سریال تلویزیونی‌اش متفاوت است. رابرت کرک‌من، وظیفه نویسندگی این داستان پسا آخرالزمانی را بر عهده دارد که با تصویرسازی فوق‌العاده چارلی ادلارد همراه شده است (تونی مور تنها ۶ شماره اول را تصویرسازی کرده است.) بسیاری تصور می‌کنند که داستان مردگان متحرک در رابطه با زامبی‌هاست، اما با خواندن چند شماره از آن متوجه می‌شوید که انسانیت فضای اصلی حاکم بر روایت آن است. 

مردگان متحرک، تنها یک کامیک نیست که سعی در روایت یک داستان ترسناک داشته باشد. بلکه این کمیک، تعادلی فوق‌العاده را بین اکشن و درام و هر از گاهی کمدی را پیدا کرده است.

Preacher

۵ - Preacher

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: گارت انیس
  • آرتیست: استیو دیلون

زیر-برند ورتیگو تا بحال تعدادی از خلاقانه‌ترین و غیرمتعارف‌ترین کمیک‌های تاریخ را منتشر کرده است. اما هیچ‌کدام از آن‌ها به پای پریچر نمی‌رسند. داستان این کمیک پیرامون واعظی به اسم جسی کاستر جریان دارد که در شهری کوچک با نام آنویل در ایالت تگزاس زندگی می‌کند. در همان ابتدا، جسم جسی توسط موجودی به نام جنسیس تسخیر می‌شود و در این پروسه، ضمن به دست آوردن قدرت‌های ماورالطبیعه، همه اطرافیان کاستر را از بین می‌برد. 

شخصیت‌های متعدد و جالبی که در این کمیک درکنار جسی قرار دارند. از نامزد سابق او گرفته تا یک آدم‌کش حرفه‌ای به نام تولیپ اوهر. به این شخصیت‌ها یک خون‌آشام دائم‌الخمر به نام کسیدی را نیز اضافه کنید تا ببینید که چرا این کمیک یکی از عجیب‌ترین کمیک‌هایی است که تا به امروز منتشر شده‌اند. به‌دلیل لحن خاص و بی‌پرده این کمیک، امروزه سخت است که اثری را با این کیفیت و صراحت در دنیای کمیک‌ها پیدا کرد. 

Dark Knight Returns

۴ - The Dark Knight Returns

  • ناشر: دی‌سی
  • نویسنده و آرتیست: فرانک میلر

پیش از اینکه فرانک میلر در سال ۱۹۸۶ کمیک The Dark Knight Returns را بنویسد، اکثر افراد بتمن را با سریال تلویزیونی بچه‌گانه‌ای که در دهه ۶۰ میلادی پخش می‌شد، می‌شناختند. حتی با اینکه در اوایل دهه هفتاد میلادی دی‌سی سعی کرده بود فضای تاریکی را به کمیک‌های بتمن ببخشد، باز هم اکثریت آن سریال تلویزیونی را در ذهن داشتند. اما همه این تصورات با کمیک شوالیه تاریکی باز می‌گردد تغییر یافت.

در این کمیک، بروس وین فردی است در دهه ششم زندگی خود و سال‌ها است که خود را از نقش بتمن بازنشسته کرده است. اما ظهور یک باند جدید تبهکاری به اسم The Mutants شوالیه تاریکی را وادار می‌کند که شنل خود را دوباره بپوشد و به جنگ با این تبهکاران برود. در این کمیک، میلر تمامی گجت‌ها و تکنولوژی‌هایی که در اختیار بروس وین بود را نادیده می‌گرد و او را تبدیل به شخصیتی می‌کند که تنها سلاحش، وجود پر از خشمش است. بتمن در این کمیک، بیشتر از اینکه شبیه به یک قهرمان درست کار باشد، شبیه به پیرمردی خسته است که از جرم و جنایت بیزار است. طراحی نئونوآر این کمیک به‌علاوه داستان خشن نوشته شده توسط میلر، تاریکی را به دنیای شوالیه شنل‌پوش باز می‌گرداند. با اینکه این کمیک، اثری بسیار خشن است و هیچ نرمی‌ای در آن دیده نمی‌شود، اما تبدیل به مرجعی شده است برای تمامی کمیک‌هایی که پس از انتشارش در رابطه با شخصیت بتمن نوشته و منتشر شده است. پس اگر به بتمن علاقه دارید، دانلود کمیک The Dark Knight Returns باید یکی از اولویت‌هایتان باشد.

Maus

۳ - Maus

  • ناشر: راو
  • نویسنده و آرتیست: آرت اسپیگلمن

ماوس، بیشتر از آنکه یک کمیک باشد، یه محصول بسیار فاخر ادبی محسوب می‌شود. این کتاب، براساس داستان زندگی پدر آرت اسپیگلمن نوشته است. او یکی از افرادی است که در زمان جنگ جهانی دوم،‌ از اردوگاه‌های کار اجباری جان سالم به در برده است. تمامی شخصیت‌های حاضر در این کمیک، حیوان هستند. موش‌ها، گربه‌ها، دلفین‌ها، خوک‌ها و سگ‌ها، هر کدام نمایانگر یکی از ملیت‌های کمیک هستند. البته استفاده از حیوانات برای روایت داستان، تنها برای زیبایی نیست. هر کدام از این حیوانات با دقت بسیار زیادی انتخاب شده است. 

داستان در رابطه با فردی به نام ولادِک (پدر اسپیگلمن)  و همسرش آنیا است و کاملا فضایی تراژی در تمام طول کتاب بر آن حاکم است. در طی سال‌های اخیر از کمیک ماوس به‌عنوان یکی از بهترین آثار ادبی قرن بیستم یاد می‌شود و در دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود. اگر کوچک‌ترین علاقه‌ای به تاریخ دنیا یا کمیک دارید،‌ خواندن این کمیک را از دست ندهید.

Watchmen

۲ - Watchmen 

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: آلن مور
  • آرتیست: دیو گیبنز

اثری دیگر از آلن مور که باز هم یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار این فهرست است. زمانی‌که در سال ۱۹۸۶ آلن مور به همراه دیو گیبنز این کمیک ۱۲ شماره‌ای را منتشر کردند، هیچ‌کس اقدام به روایت داستانی به این خشونت و پیچیده نکرده بود. دخیل کردن اخلاقیاتی که تمام انسان‌های عادی درگیر آن‌ها هستند در زندگی ابرقهرمانان، کاری بود که تا پیش از آن هیچ‌کسی انجام نداده بود. در همان اولین صفحات کمیک، متوجه می‌شوید که مور و گیبنز سعی در ساختارشکنی در قواعد ژانر داشته‌اند. داستان کمیک در رابطه با قهرمانی به نام کمدین است که از پنجره خانه‌اش به پایین پرت شده است و در طول این داستان، خواننده قدم به سفری برای رمزگشایی از مرگ وی می‌گذارد.

ابرقهرمانان دیگری نیز در این مسیر با ما همراه می‌شوند. دکتر منهتن، روشارک، نایت اول، سیلک اسپکتر و اوزیمندیاس که هر کدام برخلاف ابرقهرمانان معمول دارای رذایل اخالقی هستند، موردی است که واچمن را به یک اثر منحصر بفرد تبدیل کرده است. در این کمیک،‌ قهرمانان همان‌قدر خطرناک هستند که دشمنان آن‌ها خطرناکند.

کمیک واچمن مملو از نمادها و استعاره‌ها است و به همین دلیل این اثر را به چیزی فراتر از یک کمیک بوک تبدیل کرده است. در سال ۲۰۰۵، مجله تایم، این کتاب را در فهرست یکی از ۱۰۰ اثر ادبی برتر قرن بیستم قرار داد.

Sandman

۱ - Sandman

  • ناشر: ورتیگو
  • نویسنده: نیل گیمن
  • آرتیست: هنرمندان مختلف

کتاب‌های کمیک همیشه با مقبولیت عام روبه‌رو نبوده‌اند و در دهه ۸۰ میلادی، بسیاری از کودکان آن‌ها را از والدینشان پنهان می‌کردند. اما زمانی‌که ناشران سعی در تولید آثار بزرگ‌سالانه‌تر کردند، کمیک‌ها در میان بزرگ‌سالان نیز به مقبولیت بیشتری دست پیدا کردند. این داستان تا جایی پیش رفت که بعضی‌ها حتی لقب ادبیات مدرن را به کمیک اعطا کردند. کمیکی که باعث به وجود آمدن عبارت «ادبیات مدرن» بود، اثری نبود جز سندمن، نوشته نیل گیمن.

کمیک سندمن، روایت‌گر داستان مورفیوس، استاد رویاهاست. کمیکی که پر است از شخصیت‌های جذاب و روایتی گیرا. مورفیوس به همراه خانواده‌اش که با نام The Endless شناخته می‌شود، در بّعدها و زمان‌های مختلف سفر می‌کنند و در این سفر خود، سعی در کشف ارتباط بین انسان‌ها و حقیقت دارد. گیمن برای نوشتن این کمیک، سعی بر این داشته که هیچ‌کدام از دو داستان کمیک شبیه به هم نباشد. صفحه‌های این کمیک پر است از متن‌های شاعرانه که تا پیش از آن در هیچ کمیکی دیده نشده بود. سندمن، اگر نگوییم مهم‌ترین و بهترین، بدون شک یکی از بهترین کمیک‌هایی است که تا بحال منتشر شده است. 

بالطبع جای خیلی از کمیک ها در این فهرست خالی است. کمیک‌هایی که هر کدام تاثیر بسزایی را در این صنعت داشته‌اند اما سعی کردیم در این فهرست کمیک‌هایی را معرفی کنیم که حداقل ارزش یک‌بار خواندن را دارند و همچنین برای کسانی که تا بحال کمیک نخوانده‌اند، نقطه شروع مناسبی باشند. هر چند متاسفانه بسیاری از این کمیک‌ها به زبان فارسی چاپ نمی‌شوند (اخیرا نشر اطراف اقدام به انتشار تعدادی گرافیک ناول به زبان فارسی کرده است و امیدواریم که کار شروع ترجمه کمیک را نیز آغاز کنند)‌ و تهیه نسخه‌های فیزیکی آن‌ها به‌دلیل در دسترس نبودن در بازار ایران بسیار سخت است، اما خوشبختانه سرویس‌های مختلف بسیاری برای دانلود کمیک به‌صورت دیجیتالی در سال‌ها اخیر راه‌اندازی شده است. از اپلیکیشن‌های مخصوص هر کدام از ناشرین برای گوشی‌های هوشمند تا سرویس‌هایی مانند کامیکسولوژی که ساز و کاری شبیه به نتفلیکس و اسپاتیفای دارند تا دانلود نسخه‌ های دیجیتالی کمیک‌ ها در فرمت فایل CBR، دسترسی به این کتاب‌ها را بسیار ساده‌تر از قبل کرده است.

نظر شما در رابطه با فهرست ما چیست؟ آیا هیچ‌کدام از این کمیک‌ها را مطالعه کرده‌اید؟

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده