معرفی کمپانی‌های ناشر کتاب‌های کمیک

معرفی کمپانی‌های ناشر کتاب‌های کمیک

دوشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱

از آنجایی که تا به امروز کمپانی‌های ناشر کتاب‌های کمیک زیادی مانند دی سی کامیکس، مارول کامیکس، ایمیج و غیره ساخته شده‌اند، در این مقاله ما قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم.

تا به امروز، کمپانی‌های زیادی با عناوین مختلفی تاسیس شدند که حرفه‌ی اصلی آنها تولید کتاب‌های کمیک و همچنین رمان‌های گرافیکی بوده است. این کمپانی‌ها از همان زمان تاسیس تا به امروز (که البته خیلی از آنها نتوانستند تا به امروز دوام بیاورند و در برهه زمانی‌های مختلف کنار رفتند) کتاب‌های کمیک بسیار زیاد و متنوعی را تولید کردند که برخی از آنها به لطف خلاقیت نویسندگان و هنرمندان و همچنین هوشمندی خود کمپانی، توانستند تا حد زیادی موفق شوند. در میان تمام شرکت‌هایی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، شاید بتوان گفت که کمپانی دی سی کامیکس و مارول کامیکس توانستند نسبت به دیگر انتشاراتی‌ها، محبوبیت و موفقیت خیلی بیشتری را کسب کنند. به طوری که امروزه، خوانندگان کمیک لقب «Big Two Comics» را به آنها داده‌اند. 

شاید خیلی از افراد تصور کنند که به غیر از کمپانی مارول و دی سی، دیگر انتشاراتی‌هایی که در حال فعالیت هستند، از محبوبیت و شهرت زیادی برخوردار نیستند و همانند همان دو کمپانی بزرگ، کسی آنها را نمی‌شناسد. این موضوع درست است که مارول و دی سی، سهم فوق‌العاده زیادی از دنیای کمیک را در دست خود گرفتند اما اینطور نیست که شرکت‌های دیگر نتوانستند خود را به محبوبیت آنها برسانند. ما قصد داریم در طی این مقاله، به معرفی کمپانی‌های انتشاراتی بسیار معروفی بپردازیم که شاید همانند مارول و دی سی در میان تمام افراد شناخته شده نیستند اما در میان خوانندگان و دوست داران کتاب‌های کمیک، در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند و محبوب خیلی زیادی را کسب کرده‌اند. با زومجی همراه باشید.

کمپانی dc comics

کمپانی DC Comics:

کمپانی دی سی کامیکس، یک انتشارات آمریکایی به حساب می‌آید که کتاب‌های کمیک منتشر می‌کند. این واحد انتشاراتی، یکی از بخش‌های اصلی کمپانی دی سی اینترتینمنت و یکی از زیرمجموعه‌های فرعی کمپانی برادران وارنر محسوب می‌شود. کمپانی دی سی کامیکس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های ناشر کتاب‌های کمیک آمریکایی محسوب می‌شود. به عنوان معرفی کوتاهی از شخصیت‌های موجود در این کمپانی می‌توان به بتمن، سوپرمن، واندر وومن، فلش، گرین لنترن، جوکر، برینیاک، لکس لوثر، کت وومن و غیره اشاره کرد. علاوه بر اینها، کمپانی دی سی دارای چندین تیم معروف و محبوب است که از میان آنها می‌توان به لیگ عدالت، جامعه عدالت آمریکا و همچنین جوخه انتحاری و غیره اشاره کرد.

این انتشاراتی محبوب همچنین محتواهایی را هم که هیچ ارتباطی با دنیای دی سی ندارند، منتشر کرده است؛ محتواهایی مانند واچمن و V for Vendetta. کمپانی دی سی کامیکس ابتدا در منهتن قرار داشت. بعد از گذشت چند سال، مقر این کمپانی تغییر کرد و از ایالت نیویورک به ایالت کالیفرنیا منتقل شد. براساس آمارهایی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، کمپانی دی سی کامیکس و کمپانی مارول، که برای مدت زمان طولانی‌ای رقیب بزرگ او محسوب می‌شود، با یکدیگر، تقریبا چیزی در حدود ۷۰٪ از بازار کتاب‌های کمیک آمریکایی را در اختیار خود گرفته‌اند.

  • تاریخچه:

شخصیت جوکر قرار بود در دومین حضورش جان خود را از دست دهد اما توسط وایراستار نجات پیدا کرد زیرا او پتانسیل زیادی در این شخصیت دید

اسم «دی سی» از محبوب‌ترین مجموعه‌ی این کمپانی یعنی همان سری کتاب کمیک Detective Comics گرفته شده است. در این مجموعه، ابتدا شخصیت بتمن معرفی و برای اولین بار در آن حضور یافت و بعد از آن هم نام کمپانی از آن گرفته شد. کارآفرین معروفی به نام مالکوم ویلر-نیکلسون در پاییز سال ۱۹۳۴، سازمان National Allied Publications را تاسیس کرد. این کمپانی برای اولین بار، قسمت اول سری کتاب کمیک New Fun: The Big Comic Magazine، که اندازه‌ی کوچکی هم داشت، در ماه فوریه سال ۱۹۳۵ منتشر کرد. دومین عنوان این کمپانی، قسمت اول سری کتاب کمیک New Comics بود که در ماه دسامبر ۱۹۳۵ منتشر شد. اندازه‌ی کتاب‌های این مجموعه، فاصله‌ی خیلی کمی نسبت به کتاب‌های کمیکی که امروزه منتشر می‌شود و اندازه‌ی آنها استاندارد شده، داشت. این مجموعه تقریبا در دوره‌ای منتشر شد که طرفداران و مورخان، آنها را با عنوان عصر طلایی کتاب‌های کمیک می‌شناسند. بعد از گذشت مدتی، نام این مجموعه تغییر کرد و به Adventure Comics تبدیل شد. این مجموعه برای ۵۰۳ قسمت منتشر شد و در سال ۱۹۸۳ انتشار ولوم اول به پایان رسید. این مجموعه با دارا بودن ۵۰۳ قسمت، تبدیل به بزرگترین و طولانی‌ترین سری کتاب کمیک در طول تاریخ شد. در سال ۲۰۰۹، کمپانی دی سی سری کتاب کمیک Adventure Comics احیا کرد و باری دیگر به روی کار آورد. در سال ۱۹۳۵ جری سیگل و جو شاستر، خالقان سوپرمن (در زمان آینده)، در آن زمان شخصیتی به نام «Doctor Occult» را خلق کردند؛ این کاراکتر، اولین شخصیت کمپانی دی سی کامیکس به حساب می‌آید که هنوز هم در دنیای دی سی حضور دارد.

DC Comics - dick grayson - nightwing

سومین و آخرین مجموعه‌ی مالکوم ویلر-نیکلسون همان Detective Comics بود. این مجموعه قرار بود در ماه دسامبر سال ۱۹۳۶ منتشر شود اما در نهایت سه ماه دیرتر یعنی در ماه مارس سال ۱۹۳۷ منتشر شد. این مجموعه‌ی محبوب که سبک خاصی را هم دنبال می‌کرد، به مرور زمان بیش از پیش مهم‌تر شد. قسمت ۲۷ همین مجموعه بود که در ماه می سال ۱۹۳۹ منتشر شد و در آن شخصیت بتمن برای اولین به تصویر کشیده شد. با این حال، در همین برهه زمانی بود که مالکوم ویلر-نیکلسون از کمپانی دی سی کامیکس رفت. در سال ۱۹۳۷، مالکوم ویلر-نیکلسون می‌بایست هری داننفلد را به عنوان همکار خود انتخاب کند تا بتواند قسمت اول مجموعه کمیک‌های کاراگاهی را به انتشار برسانند. در نهایت بعد از گذشت مدتی کمپانی Detective Comics شکل گرفت و مقابل صاحبان آن، نام مالکوم ویلر-نیکلسون و همچنین جک اس. لیبوویتز که حسابدار داننفلد محسوب می‌شد، نوشته شد. به طور کلی، مالکوم ویلر-نیکلسون تقریبا به مدت یک سال در این کمپانی ماند اما مشکلات مالی و جریان‌های نقدی همچنان ادامه داشت به همین دلیل او مجبور شد که این کمپانی را ترک کند. مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، کمپانی Detective Comics، بقایای کمپانی National Allied را که با نام Nicholson Publishing هم شناخته می‌شد، در یک مزایده‌ی ورشکستگی خرید.

کمپانی Detective Comics خیلی زود چهارمین مجموعه‌ی خود را با نام Action Comics منتشر کرد. مجموعه‌ای که در آن شخصیت سوپرمن برای اولین بار در آن معرفی و ظاهر شد. قسمت اول این مجموعه کمیک که در ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ منتشر شد، اولین کتاب کمیکی به حساب می‌آمد که در آن نمونه‌ی اولیه‌ای از یک شخصیت جدید در آن به تصویر کشیده شده بود (شخصیت‌هایی که خیلی زود برچسب ابرقهرمان به آنها زده شد). همین قسمت به تنهایی توانست رکوردها را جابه‌جا کند و فروش فوق‌العاده بالایی داشته باشد. این کمپانی خیلی زود شخصیت‌های محبوب و معروف دیگر خود یعنی سندمن و بتمن را معرفی کرد. در روز ۲۲ فوریه ۲۰۱۰ (۳ اسفند ۱۳۸۸)، یک نسخه از قسمت اول سری کتاب کمیک Action Comics توسط یک فروشنده‌ی ناشناس در یک مزایده به فروش گذاشته شد. جالب است بدانید که این خریدار ناشناس، این نسخه از کتاب را با قیمت ۱ میلیون دلار خریداری و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. پیش از آن و تقریبا یک سال قبل از این اتفاق، کتاب کمیک دیگری با قسمت ۳۱۷ هزار دلار به فروش رسید.

این کمپانی انتشاراتی در زمینه‌های ابرقهرمانی، فانتزی، علمی تخیلی، اکشن و ماجراجویی فعالیت می‌کند. از جمله افراد مهم و کلیدی این کمپانی می‌توان به دن دیدیو (یکی از ناشران)، جیم لی (یکی از ناشران و رئیس بخش خلاقیت) و همچنین باب هرس (سردبیر) اشاره کرد.

dc comics

  • تکامل لوگو:

در ماه آوریل سال ۱۹۴۰، از اولین لوگوی کمپانی دی سی در کمیک‌هایی که در همان زمان منتشر می‌شدند، رونمایی شد. همانطور که بالاتر هم به این موضوع اشاره شد، کلمه DC از اسم سری کتاب Detective Comics گرفته شده است. اولین لوگوی این کمپانی، یک طرح بسیار ساده بدون هیچ پس زمینه‌ای بود که به طرز ساده‌ای درون آن عبارت « A DC Publication» نوشته شده بود.

در ماه نوامبر سال ۱۹۴۱، کمپانی دی سی از لوگوی جدید و به روز شده‌ی خود رونمایی کرد. این لوگوی جدید هم تقریبا اندازه‌ای دو برابر لوگوی قبلی داشت و اولین نسخه‌ای بود که در پس زمینه‌ی آن، رنگ سفید کار شده بود. علاوه بر این، نام سوپرمن هم به عبارت قبلی اضافه شد که به نوعی هم به شخصیت سوپرمن و هم شخصیت بتمن اشاره می‌کرد. این لوگو، اولین نسخه‌ای بود که گوشه‌ی سمت چپ و بالای جلد کتاب‌های کمیک را اشغال می‌کرد؛ جایی که هنوز هم لوگوی کمپانی در آنجا قرار می‌گیرد. در ماه نوامبر سال ۱۹۴۹، این لوگو باری دیگر دستخوش تغییرات شد. این بار، لوگو با نام سابق کمپانی یعنی National Comics Publications ترکیب شد. در برهه زمانی‌های مختلف، این لوگو چندین بار دستخوش تغییرات شد و المان‌های مختلفی به آن اضافه یا از آن حذف شد.

شخصیت واندر وومن در ابتدا، «سوپرما» نام گرفته بود

برخی اوقات، تصویری از شخصیت اصلی آن مجموعه خاص، بالا یا پایین لوگوی کمپانی دیده می‌شد. در کتاب‌هایی که لوگوی آنها یک ستاره‌ی تک نداشت، مانند مجموعه‌ای House of Mystery یا سری‌های تیمی مانند Justice League of America، عنوان و کلمه «دی سی» در قالب یک لوگوی زیبا و خاص ظاهر می‌شد. بعد از گذشت مدت‌ها، لوگویی روی کار آمد که در آن عبارت « The Line of DC Super-Stars» به کار رفته شده بود و ستاره‌های اضافه شده در آن، در نسخه‌های بعدی هم استفاده شد. این لوگو ماه آگوست سال ۱۹۷۵ تا ماه اکتبر سال ۱۹۷۶ در قسمت بالا و وسط جلد کتاب چاپ می‌شد. در سال ۱۹۷۶ ناشر جدیدی به کمپانی پیوست. او طراح گرافیکی‌ای را استخدام کرد تا یک لوگوی جدید طراحی کند؛ لوگویی که هنوز با نام DC Bullet شناخته می‌شود. این لوگو که در سال ۱۹۷۷ معرفی شد، از نظر رنگ و اندازه با لوگوهای قبلی متفاوت بود و حدودا ۴ درجه خلاف عقربه‌های ساعت چرخیده بود. به مدت سه دهه، این لوگو باقی ماند و تغییری در آن ایجاد نشد. در سال ۲۰۰۵ از یکی از لوگوهای معروف این کمپانی که DC Spin نام داشت و به دور اسم دی سی یک ستاره می‌چرخید، رونمایی شد. باری دیگر و در سال ۲۰۱۲ ما شاهد رونمایی از یک لوگوی دیگر بودیم که در آن حرف D رو قرار داشت و اصطلاحا با کندن و برگشتن آن، حرف C مشخص می‌شد. در نهایت، در سال ۲۰۱۶، از آخرین لوگوی دی سی رونمایی شد که اسم این کمپانی با رنگی آبی درون یک دایره هم رنگ خودش قرار دارد.

  • انتشارات زیرمجموعه:

از همان ابتدای تاسیس کمپانی دی سی تا به امروز، انتشارات مختلفی بودند که زیرمجموعه‌ی این کمپانی محبوب قرار گرفتند که برخی از آنها توانستند عملکرد موفق خود را ادامه‌دار کنند اما برخی از آنها در میانه‌ی راه کنار کشیدند. در این لیست ما به برخی از انتشاراتی اشاره می‌کنیم که همچنان در حال فعالیت هستند و برخی دیگر که از بین رفته و فراموش شده هستند:

  • Young Animal (فعالیت از سال ۲۰۱۶ تاکنون)
  • WildStorm (فعالیت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۷ تاکنون)
  • Earth-M (فعالیت از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ و از ۲۰۱۸ تاکنون)
  • Vertigo (فعالیت از سال ۱۹۹۳ تاکنون)
  • Sandman Universe (فعالیت از سال ۲۰۱۸ تاکنون)
  • DC Black Label (فعالیت از سال ۲۰۱۸ تاکنون)
  • Mad (فعالیت از سال ۱۹۵۳ تاکنون)
  • All Star (فعالیت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)
  • Amalgam Comics (فعالیت از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷، به کمپانی مارول کامیکس پیوسته است)
  • DC Focus (فعالیت از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، به خط اصلی دی سی پیوسته است)
  • Elseworlds (فعالیت از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴)
  • Helix (فعالیت از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸، به کمپانی ورتیگو پیوسته است)
  • Impact Comics (فعالیت از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳)
  • Johnny DC (فعالیت از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲)

DC Comics - batman - بتمن

  • مهم‌ترین شخصیت‌ها:

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره شد، شخصیت Doctor Occult، اولین کاراکتری بود که در دنیای مصور دی سی کامیکس خلق شد. بعد از آن به ترتیب سوپرمن (کلارک کنت)، زاتارا، تکس تامپسون، انتقام جوی سرخ، وینگ، بتمن، هاپ هریگن، سندمن، اولترامن، فلش (جی گریک)، هاوکمن (کارتر هال)، جانی تاندر، ویپ، کاپیتان مارول (بیلی بتسون) و غیره خلق شدند و پا به این دنیا گذاشتند. با اینکه در طی این چند سال، شخصیت‌های بسیار زیادی خلق شدند، اما تنها برخی از آنها هستند که بسیار معروف شدند و به نوعی نمادهایی برای کمپانی دی سی به حساب می‌آیند. از آنجایی که ما در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین شخصیت‌های دی سی کامیکس در طول تاریخ بپردازیم، می‌توانیم کاراکترهای زیر را نام ببریم (لازم به ذکر است که این شخصیت‌ها با ترتیب خاصی چیده نشده‌اند):

  • جوکر
  • بتمن
  • سوپرمن
  • واندر وومن
  • فلش (بری آلن)
  • هارلی کوئین
  • سوپر گرل
  • لکس لوثر
  • باربارا گوردن
  • گرین لنترن (هال جوردن)
  • دیک گریسون
  • کت وومن
  • گرین ارو
  • آکوامن

در پایان معرفی کمپانی دی سی کامیکس قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این اثار براساس میزان امتیاز کسب کرده در سایت IMDB مرتب شده‌اند):

  • فیلم The Dark Knight محصول سال ۲۰۰۸
  • فیلم The Dark Knight Rises محصول سال ۲۰۱۲
  • فیلم Aquaman محصول سال ۲۰۱۸
  • فیلم Batman Begins محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم Watchmen محصول سال ۲۰۰۹
  • فیلم Adventures of Captain Marvel محصول سال ۱۹۴۱
  • فیلم Wonder Woman محصول سال ۲۰۱۷
  • سریال Titans محصول سال ۲۰۱۸ تاکنون
  • سریال The Flash محصول سال ۲۰۱۴ تاکنون
  • سریال Gotham محصول سال ۲۰۱۴ تاکنون
  • سریال Adventures of Superman محصول سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۸
  • سریال Human Target محصول سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱
  • سریال Arrow محصول سال ۲۰۱۲ تاکنون
  • سریال Constantine محصول سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵

marvel comics

کمپانی Marvel Comics:

کمپانی مارول کامیکس، یک انتشارات آمریکایی به حساب می‌آید که کتاب‌های کمیک منتشر می‌کند. این واحد انتشاراتی، یکی از بخش‌های اصلی کمپانی مارول اینترتینمنت و یکی از زیرمجموعه‌های فرعی کمپانی والت دیزنی محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۹، کمپانی والت دیزنی حق و حقوق کمپانی مارول اینترتینمنت را به‌دست آورد. کمپانی مارول در سال ۱۹۳۹ کار خود را آغاز کرد منتها در همان ابتدا این نام را نداشت. در آن زمان این انتشارات با نام Timely Comics شناخته می‌شد. تقریبا در اوایل دهه ۱۹۵۰، به طور رسمی این کمپانی تبدیل به Atlas Comics شد. برند مارول کار خود را در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد؛ همان سالی که مجموعه‌های چهار شگفت انگیز و سری کتاب‌های کمیک متعلق به شخصیت‌هایی که توسط استیو دیتکو، استن لی، جک کربی و خیلی نویسنده‌های دیگر خلق شده بود.

به عنوان معرفی کوتاهی از شخصیت‌های موجود در این کمپانی می‌توان به اسپایدرمن، آیرون من، کاپیتان آمریکا، ثور، هالک، ثانوس، دکتر دووم، مگنیتو، گرین گابلین و غیره اشاره کرد. علاوه بر اینها، کمپانی کمپانی دارای چندین تیم معروف و محبوب است که از میان آنها می‌توان به انتقام جویان، مردان ایکس و همچنین نگهبانان کهکشان و غیره اشاره کرد. بخش زیادی از شخصیت های مارول، در یک واقعیت مجزا به نام «دنیای مارول» فعالیت می‌کنند. مکان‌هایی که در داستان‌های مختلف این کمپانی به تصویر کشیده و حتی به آنها اشاره می‌شود، برگرفته از شهرها و مکان‌های خاص دنیای واقعی است. بیشتر شخصیت‌های اصلی دنیای مارول در شهر نیویوک فعالیت می‌کنند.

  • تاریخچه:

ناشر مجله زرد یا همان Pulp Magazine یعنی مارتین گودمن در سال ۱۹۳۹، کمپانی Timely Publications را که بعدها با نام مارول کامیکس شناخته می‌شد، تاسیس کرد. گودمن که کار خود را در سال ۱۹۳۳ و با داستان‌های وسترنی آغاز کرده بود، قصد داشت که کار خود را گسترش دهد و با رسانه‌ی دیگری که البته در آن زمان علی رغم جدید بودنش، فوق‌العاده محبوب شده بود (هنوز هم این محبوبیت رو به رشد خود را حفظ کرده است)، یعنی کتاب‌های کمیک، ترکیب شود. او شرکت جدید خود را که مقر آن در شهر نیویورک بود، تاسیس کرد و به طور رسمی، خودش جایگاه سردبیر، مدیر ویراستاری و همچنین مدیر تجاری را برعهده گرفت. از طرف دیگر، برادر مارتین هم یعنی آبراهام گودمن به روی کار آمد تا بخشی از کار را برعهده بگیرد. به این ترتیب، او هم جایگاه ناشر این کمپانی را برعهده گرفت.

wolverine - logan - ولورین - لوگان

در نهایت کمپانی تایملی اولین قسمت از اولین مجموعه کمیک خود را در ماه اکتبر سال ۱۹۳۹ با نام Marvel Comics منتشر کرد. در خط داستانی این کتاب کمیک، ما شاهد اولین حضور ابرقهرمان خلق شده توسط کارل برگوس یعنی هیومن تورچ بودیم. از طرف دیگر، شخصیت نِیمور ساب-مارینر که توسط بیل اورت خلق شده بود و ماهیتی ضد قهرمانی داشت، برای اولین بار در این قسمت حضور پیدا کرد. این قسمت از سری کتاب کمیک Marvel Comics، عملکرد فوق‌العاده خوبی داشت و موفقیت زیادی به‌دست آورد. این قسمت و همچنین قسمت بعد مجموعه که ماه بعد از آن چاپ شده بود، روی هم چیزی در حدود ۹۰۰ هزار نسخه فروخت. لازم به ذکر است که تا به آن زمان، محتویات این کمیک‌ها از منابع خارج از کمپانی تامین می‌شد به همین دلیل تایملی تصمیم گرفت که تیم داخل کمپانی را افزایش دهد و تا سال بعد، نیروهای خوبی را استخدام کرد. اولین ویراستار واقعی، نویسنده و هنرمند این کمپانی، جو سایمن بود. او با هنرمند دیگری به نام جک کربی تیمی را تشکیل دادند تا یکی از اولین و وطن‌پرست‌ترین ابرقهرمان دنیای کمیک یعنی شخصیت کاپیتان آمریکا را خلق کنند. این شخصیت در قسمت اول سری کتاب کمیک Captain America Comics که در ماه مارس سال ۱۹۴۱ منتشر شده بود، معرفی شد. این کتاب هم درست همانند آثار قبلی، موفقیت خود را ثابت کرد و چیزی در حدود یک میلیون نسخه فروخت. در نهایت، گودمن که از این حرفه کاملا راضی بود، کمپانی Timely Comics خود را شکل داد.

کمپانی مارول یک بار در خط داستانی قسمت ۱۲۷ سری کتاب کمیک Iron Man نامه استعفای یک هنرمند را منتشر کرد

لازم به ذکر است، خیلی از شخصیت‌هایی که بعد از کاپیتان آمریکا معرفی شدند، نتوانستند حتی تا نزدیکی‌های آن سه کاراکتر ابتدایی، محبوبیت و موفقیت به‌دست بیاورند. برخی از این قهرمانان قابل توجه عبارت بودند از ویزر، میس آمریکا، دیسترویر، نسخه اصلی ویژن و انجل. البته برخی از شخصیت‌های آن زمان دستخوش تغییرات شدند و همچنان در دوران مدرن هم به صورت کامل یا فلش بکی، حضور دارند. کمپانی تایملی علاوه بر کمیک‌های قهرمانی، داستان‌های خنده‌دار و کارتونی هم منتشر کرد که شخصیت معروف بسیل ولورتون یعنی Powerhouse Pepper هم در آن حضور داشت یا حتی داستان‌های خنده‌دار و حیوانی‌ای هم مخصوص کودکان چاپ کرد که در آن شخصیت‌هایی مانند Super Rabbit یا Ziggy Pig و Silly Seal در داستان‌های آن بودند.

بعد از گذشت مدتی، گودمن یکی از اعضای فامیل همسرش یعنی استنلی لیبر را یکی از کارمندان اصلی و دستیاران خود در سال ۱۹۳۹ استخدام کرد. زمانی که جو سایمن در اواخر سال ۱۹۴۱ این کمپانی را ترک کرد، گودمن، لیبر به عنوان ویراستار موقت بخش کتاب‌های کمیک استخدام کرد. از همان زمان، استنلی لیبر، اسم «استن لی» را به عنوان نام مستعار خود انتخاب کرد. با اینکه این جایگاه قرار بود کاملا موقت باشد، اما استن لی جای خود را محکم کرد و چندین دهه در این جایگاه به فعالیت پرداخت. لی به طور گسترده و به طرز خستگی ناپذیری برای کمپانی تایملی نوشت و چندین مجموعه‌ی مختلف و متعدد تولید کرد. استراتژی کسب و کار و تجارت گودمن تا حد زیادی پیشرفت کرد و گسترش یافت. آنها در طی چندین سال، مجله‌ها و کتاب‌های مختلفی را به چاپ رساندند؛ کتاب‌ها و مجله‌هایی که با همکاری با نویسندگان و هنرمندان مختلف چاپ شده بودند.

اطلس کامیکس:

بعد از اینکه جنگ جهانی به پایان رسید، دیگر دنیای ابرقهرمانی در میان مردم طرفدار نداشت و به نظر می‌رسید که این شخصیت‌ها دیگر همانند قبل محبوبیت و طرفدار ندارند. به همین دلیل، اعضای کمپانی گودمن تصمیم گرفتند که برای مدتی آنها را کنار بگذارند و حوزه‌ی فعالیتی خود را کمی گسترده‌تر کنند. به همین دلیل، آنها ژانرهای دیگری هم به کتاب‌های کمیک اضافه کردند؛ ژانرهایی مانند ژانر ترسناک، وسترن، کمدی، خنده‌دار و حیوانی، ماجراجویی‌های درام، حیوانات غول پیکر، جنایی و کمیک‌های جنگی. بعد از گذشت مدتی هم آنها داستان‌های جنگلی، رمانتیک و عاشقانه، جاسوسی و حتی ماجراجویی‌های قرون وسطایی، ورزشی و داستان‌های دینی هم به کتاب‌های خود اضافه کردند.

در این برهه زمانی، گودمن تصمیم گرفت که از لوگوی جهانی Atlas News Company که خودش صاحب آن بود، روی کتاب‌های کمیک خود استفاده کند و حتی بعد از مدتی، کمپانی دیگر هم به نام Kable News از سال ۱۹۵۲، وظیفه‌ی توزیع کتاب‌های کمیک او را داشت. همین برندسازی جهانی باعث شد که تعدادی از ویراستارها، عوامل مختلف و فریلنسرها از طریق ۵۲ کمپانی، از Animirth Comics گرفته تا Zenith Publications، با هم متحد شوند و به فعالیت بپردازند.

peter parker

حال کمپانی اطلس، به جای اینکه نوآوری و خلاقیت به خرج دهد، دقیقا همان مسیر اثبات شده‌ای را دنبال کرد که آثار معروف و محبوب تلویزیونی و سینمایی (وسترن و درام‌های جنگی در آن زمان و آثار هیولایی در زمانی دیگر) و حتی دیگر کتاب‌های کمیک (به خصوص مجموعه‌های ترسناک EC) دنبال کرده بودند. کمپانی اطلس همچنین تعداد زیادی مجموعه‌های کمدی را که مخصوص کودکان و نوجوانان بود، منتشر کرد؛ مجموعه‌هایی مانند Homer the Happy Ghost نوشته‌ی دن دی‌کارلو (شباهت زیادی به Casper the Friendly Ghost داشت) و مجموعه‌ی Homer Hooper که شباهت زیادی به آرچی اندروز داشت. در اواخر سال ۱۹۵۳ تا اواسط سال ۱۹۵۴ تا حد زیادی تلاش که ابرقهرمانان سابق و موفق خود را احیا کند اما با شکست روبه‌رو شد. اطلس در دوران فعالیت خود اصلا نتوانست همانند قبل به رکوردها یا موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. براساس گفته‌های استن لی، کمپانی اطلس عمدتا به این دلیل توانست دوام بیاورد و زنده بماند که کارهای خود را خیلی سریع، ارزان و با کیفیت قابل قبول چاپ می‌کرد.

مارول کامیکس:

اولین کتاب‌های مدرنی که زیر نظر نام تجاری مارول کامیکس منتشر شد، قسمت ۶۹ سری کتاب علمی تخیلی Journey into Mystery و همچنین قسمت ۹۵ مجموعه کمدی و نوجوانانه‌ی Patsy Walker بود. هر دوی آنها در ماه ژوئن سال ۱۹۶۱ منتشر شدند و روی جلد هر کدام از آنها، علامت MC چاپ شده بود. بعد از این اتفاق و در پی موفقیت‌های کمپانی دی سی کامیکس در احیا کردن ابرقهرمان‌های خود در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰، به خصوص در رابطه با شخصیت فلش، گرین لنترن و دیگر اعضای تیم لیگ عدالت آمریکا، کمپانی مارول هم تصمیم گرفت که این مسیر را در پیش بگیرد.

در سال ۱۹۶۱، استن لی، نویسنده و هنرمند کمپانی مارول با معرفی ابرقهرمان‌هایی که هم مورد علاقه‌ی بزرگسالان و خوانندگان قدیمی این کتاب‌ها واقع می‌شد و هم کاملا مناسب قشر کودکان و نوجوانان جامعه بود، یک انقلاب و تغییر اساسی در صنعت کتاب‌های کمیک ابرقهرمانی ایجاد کرد. اولین تیم ابرقهرمانی دوران مدرن کمپانی مارول، گروه بسیار محبوب چهار شگفت انگیز بودند که در قسمت اول مجموعه The Fantastic Four معرفی شدند. این گروه و کتاب‌های کمیک آن، سبک جدیدی را نسبت به دیگر مجموعه‌ها به خواننده‌های خود ارائه کرد. بعد از این رویداد، کمپانی مارول کامیکس شهرت روزافزونی پیدا کرد زیرا آنها تلاش می‌کردند که نسبت به قبل و ابرقهرمانان سابق، بیشتر روی توصیف شخصیت، شخصیت‌سازی و ویژگی‌هایی که کتاب‌های بزرگسالانه احتیاج دارد، وقت بگذارند. همین موضوعات باعث شد که کیفیت کتاب‌ها تا حدودی بالاتر از قبل برود و نسل جدید خواننده‌های قدیمی، قدردان آن باشند. این ویژگی‌ها، به طور به خصوص روی مجموعه‌ی The Amazing Spider-Man اعمال شد؛ مجموعه‌ای که خیلی سریع، تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب کمپانی مارول شد. قهرمان جوان داستان‌های این کتاب، ویژگی‌ها و مشکلاتی داشت که خوانندگان خیلی زیادی می‌توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.

مایکل جکسون تمایل داشت تا نقش اسپایدرمن را ایفا کند. همچنین شخصیت دارث ویدر هم از کاراکتر دکتر دووم الهام گرفته شده است

استن لی و همکار او یعنی جک کربی، تغییراتی را در تیم چهار شگفت انگیز اعمال کردند که باعث ایجاد تحولات زیادی در دنیای ابرقهرمانی شد. اعضای این تیم، هویت‌های مخفی‌ای داشتند و حتی در ابتدا لباس‌های خاصی بر تن می‌کردند. آنها در میان خود یک هیولا به عنوان قهرمان داشتند. این مجموعه یک تغییر را به نمایش گذاشت و ویژگی‌هایی را در خود داشت که در نهایت توانست به یک موفقیت بسیار بزرگ دست پیدا کند. برخلاف قهرمانان کامل، بدون نقص، جذاب و ورزشکاری که در کمپانی وجود داشت و در کتاب‌های کمیک مرسوم و سنتی شاهد آنها هستیم، مارول ابرقهرمانانی ناقص، عجیب و غریب و همچنین ناجور را هم در معرض نمایش قرار داده است. برخی از قهرمانان مارول شبیه شخصیت‌های شرور و هیولا هستند، مانند هالک یا تینگ. این ویژگی‌ها و موضوعات حتی به بحث‌های سیاسی هم گسترش یافته بود. مایک بنتون که مورخ دنیای کتاب‌های کمیک محسوب می‌شود، در میان صحبت‌های خود اینگونه گفته است:

در دنیای در سی و در کتاب‌های کمیک سوپرمن، کمونیسم‌ها وجود خارجی ندارند. سوپرمن به ندرت از مرزهای ملی عبور کرده یا به اصطلاح خود را درون بحث‌ها و موضوعات سیاسی دخالت داده است. از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵، در دنیای مارول کمونیست‌های خیلی بیشتری نسبت به لیست مشترکان روزنامه پراودا وجود داشتند. مامورهای کمونیستی به شخصیت انت من در آزمایشگاهش حمله کردند، ماموران قرمز رنگ اعضای تیم چهار شگفت انگیز را به ماه فرستادند و گوریل‌های ویت کنگ، به طرف آیرون من گلوله‌های هوایی شلیک کردند.

تمامی این المان‌ها و عناصر، به چشم خوانندگان قدیمی و بزرگسال هم آمد و تا مدت‌ها در یاد آنها باقی ماند. در سال ۱۹۶۵ مجله Esquire لیستی از ۲۸ قهرمان دوران دانشگاه و کالج تهیه کرد که هم اسپایدرمن و هم هالک، در کنار جان اف کندی و باب دیلان در این لیست قرار داشتند. در سال ۲۰۰۹، نویسنده‌ای به نام جف بوچر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:

سوپرمن و کمپانی دی سی کامیکس همانند پت بونِ پیر، خسته کننده هستند اما از طرف دیگر کمپانی مارول درست همانند گروه The Beatles و رویداد British Invasion است. آیا کارهای هنری جک کربی بود که با تنش‌ها و سایکدلیای مخصوص خود این دوران را فوق‌العاده کرد یا هنرهای فوق‌العاده و ملو درام استن لی بود که در آنِ واحد هم حس گستاخی و هم حس ناامنی را به وجود می‌آورد؟

در کنار شخصیت اسپایدرمن و تیم چهار شگفت انگیز، کمپانی مارول تلاش کرد تا مجموعه‌های کمیکی و ابرقهرمانی دیگر که در آنها قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌هایی مانند هالک، ثور، انت من، آیرون من، تیم مردان ایکس، دردویل، تیم اینهیومنز، بلک پنتر، دکتر استرنج، کاپیتان مارول و سیلور سرفر وجود داشته باشند، چاپ کند. این کمپانی از طرف دیگر هم دوست داشت تا شخصیت‌های شرور نمادین و به یادماندنی‌ای مانند دکتر دووم، مگنیتو، گالاکتوس، لوکی، گرین گابلین و دکتر اختاپوس را هم به داستان‌ها وارد کند. همانطور که ابتدای معرفی هم به این موضوع اشاره شد، تمامی این شخصیت‌ها در واقعیت مشترکی به نام دنیای مارول فعالیت می‌کنند و شهرهای نام برده در داستان، برگرفته از دنیای واقعی و شهرهایی مانند نیویورک، لس آنجلس و شیکاگو است.

این کمپانی انتشاراتی در زمینه‌های ابرقهرمانی، فانتزی، علمی تخیلی، اکشن و ماجراجویی فعالیت می‌کند. از جمله افراد مهم و کلیدی این کمپانی می‌توان به سی. بی. کبولسکی (سردبیر) و جان نی (ویراستار) اشاره کرد.

marvel comics

  • تکامل لوگو:

تقریبا می‌توان گفت که کمپانی مارول کامیکس چیزی در حدود ۷۷ سال سابقه فعالیت دارد و تا زمانی که این برند و هم لوگوی آن به این درجه از موفقیت و شهرت امروزی دست پیدا کند، یک سری موارد در آنها دستخوش تغییرات شده است. تغییراتی که تا به امروز در لوگوی این کمپانی داده شده، آن را تبدیل به یکی از قدرتمندترین و شناخته شده‌ترین لوگوهای جهان کرده است.

همانطور که در بخش معرفی و تاریخچه هم به آن اشاره شد، این برند و لوگوی آن در سال ۱۹۳۹ توسط مارتین گودمن تاسیس شد. در ابتدا، این کمپانی یک اداره انتشارات کتاب کمیک زیرزمینی و کوچک بود که با نام تایملی کامیکس شناخته می‌شد. در آن زمان، دوران طلایی کتاب‌های کمیک در جریان بود. لوگوی تایملی در آن زمان، شامل یک سپر نشان‌دار آبی و سفید بود که روی آن یک مستطیل قرمز قرار داشت که کلمه‌ی INC روی آن نوشته شده بود. در آن زمان این لوگو روی کتاب‌ها چاپ می‌شد و تا ۱۱ سال هیچ تغییری در این لوگو داده نشد.

کمپانی مارول در سال ۱۹۵۰ تغییراتی را در نام تجاری خود ایجاد کرد و نام راحت‌تری مانند اطلس را روی خود قرار داد. برای تاکید روی این موضوع، لوگوی کمپانی هم که دستخوش تغییرات شده بود، تبدیل به نشان کره‌ی زمینی شد که دور آن یک نوار کمربند مانند قرار داشت. آنها به دنبال این بودند که با این لوگو در مردم آگاهی ایجاد کنند و در نهایت توانستند یک راه خیلی واضح برای آن پیدا کنند؛ آنها درست در وسط لوگو، نام کمپانی را اضافه کردند.

بعد از گذشت سالها و در سال ۱۹۵۷، این کمپانی باری دیگر و برای آخرین بار تغییراتی در نام تجاری خود ایجاد کرد و بعد از مدتی از اولین لوگوی مارول کامیکس رونمایی شد. لوگوی جدید یک تصویر ساده بود که روی آن نام کمپانی قرار داشت. با این حال، اولین نسخه از این لوگو، شباهت زیادی به مهر یا تمبر داشت؛ متشکل از یک دایره سیاه روی یک پس زمینه‌ی قرمز بود که نام این کمپانی با رنگ سفید روی آن نوشته می‌شد. این لوگو همچنین یک خوشه گندم طلایی هم بود. با این حال، مارول عادت ندارد که یک لوگوی مشابه را روی تمامی محصولات و فیلم‌هایش اضافه کند. می‌توان گفت که این کمپانی امروزه تقریبا برای تمام شخصیت‌هایش یک لوگو دارد. علاقمندان دنیای کمیکی و ابرقهرمانی، خیلی سریع می‌توانند تغییرات جزئی و کوچک را متوجه شوند؛ حتی اگر رنگ پس زمینه‌ی لوگو تغییر کرده باشد یا اندازه‌ی آن خیلی کم تغییر کند. برخی افراد متوجه شده بودند که در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۳، گاهی اوقات کتاب‌های کمیک تنها دارای کلمه MC به صورت عمودی هستند. همچنین، در برهه زمانی سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ دیگر کتاب‌ها، تنها عبارت MARVEL Comics Group را داشتند که با رنگ مشکی نوشته می‌شد.

جالب است بدانید که شخصیت لوک کیج اولین ابرقهرمان سیاه پوستی بود که مجموعه کمیک اختصاصی از او چاپ شد

کمپانی مارول، دو بار دیگر لوگوهای خود را تغییر داد تا به این لوگویی که امروزه همه‌ی ما آن را می‌شناسیم، دست پیدا کند. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا مدام باید لوگوی شرکتی تغییر کند. از آنجایی که زمان در حال گذر است، لوگو باید به صورتی طراحی شود که بتواند مردم خیلی بیشتری را نسبت به قبل به خود جذب کند. حال اگر کمپانی مارول هیچ تغییری در لوگو ایجاد نمی‌کرد و همان نسخه‌های قبلی را به کار می‌گرفت، همچین اتفاقی اصلا ممکن نبود. به همین علت، کمپانی مارول لوگوهای مختلفی را روی کتاب‌های کمیک خاصی امتحان می‌کرد تا ببیند که کدام بازتاب بهتری دارد.

در طی سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ لوگویی طراحی شد که در آن کلمه مارول، با رنگ نارنجی و فونت خاصی نوشته شده بود. این کلمه با سرِ چند شخصیت مختلف کمپانی احاطه شده بود؛ شخصیت‌هایی مانند ثور، کاپیتان آمریکا، بلک ویدو، آیرون من و تینگ. با اینکه دیگر شخصیت‌ها در این لوگو حضور نداشتند اما کمپانی تصمیم گرفت که قهرمانان اصلی و محوری خود را به نمایش بگذارد. در طی سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۲ لوگویی طراحی شد که شباهت خیلی زیادی به لوگوی MTV داشت. این لوگو یک حرف M بزرگ و قرمز داشت که با سبک خاصی نوشته شده بود. در بالای این حرف، کلمه MARVEL نوشته شده بود. از طرف دیگر، در وسط حرف M، کلمه Comics با رنگی زرد و فونتی خاص نوشته شده بود.

اولین نسخه از لوگوی جدیدی که امروزه کمپانی مارول از آن استفاده می‌کند، در سال ۲۰۰۲ به نمایش درآمد. از همان زمان، تغییرات خیلی کم و کوچکی در آن ایجاد شده تا روز به روز شکل زیباتری پیدا کند و حروف آن صاف‌تر و نرم‌تر شود. در ابتدا این لوگو شامل یک نوشته سفید بود که روی یک پس زمینه قرمز رنگ قرار داشت. آخرین تغییرات لوگو مارول در سال ۲۰۱۶ اعمال شد. این کمپانی تاریخی برای رونمایی از آخرین لوگوی آن مشخص کرد که قرار بود در مراسم کامیک کان به نمایش در بیاید؛ لوگویی که هیاهوی بسیار زیادی را در بر داشت. موسیقی مخصوص آن توسط مایکل جاکینو ساخته شد.

  • انتشارات زیرمجموعه:

درست همانند کمپانی دی سی، از همان ابتدای تاسیس کمپانی مارول تا به امروز، انتشارات مختلفی بودند که زیرمجموعه‌ی این کمپانی محبوب قرار گرفتند که برخی از آنها توانستند عملکرد موفق خود را ادامه‌دار کنند اما برخی از آنها در میانه‌ی راه کنار کشیدند. در این لیست ما به برخی از انتشاراتی اشاره می‌کنیم که همچنان در حال فعالیت هستند و برخی دیگر که از بین رفته و فراموش شده هستند:

  • Disney Kingdoms
  • Marvel Press (فعالیت از سال ۲۰۰۳ تاکنون، به کمپانی Disney Books Group پیوسته است)
  • Icon Comics (فعالیت از سال ۲۰۰۴ تاکنون)
  • Infinite Comics (فعالیت از سال ۲۰۱۲ تاکنون)
  • Timely Comics (فعالیت از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۰)
  • Amalgam Comics (فعالیت از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷)
  • CrossGen (فعالیت از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲)
  • Epic Comics (فعالیت از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۴)
  • Malibu Comics (فعالیت از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷)
  • Marvel 2099 (فعالیت از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸)
  • New Universe (فعالیت از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹)
  • Star Comics (فعالیت از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸)

Captain marvel

  • مهم‌ترین شخصیت‌ها:

همانطور که بالاتر به این موضوع اشاره شد، شخصیت نیمور ساب-مارینر و هیومن تورچ اولین کاراکترهایی بود که در دنیای مصور مارول کامیکس خلق شد. بعد از آن به ترتیب شخصیت انجل (توماس هالوی)، فیری ماسک، الکترو، فرت، میستر ای، Laughing Mask، داینامیک من، Master Mind Excello، بریز بارتون، فنتوم ریپورتر، تین من، مارول بوی، بلک ویدو (کلیر وویانت) و غیره خلق شدند و پا به این دنیا گذاشتند. طی این چند سال، شخصیت‌های بسیار زیادی خلق شدند، اما تنها برخی از آنها هستند که محبوبیت زیادی به‌دست آوردند و به نوعی نمادهایی برای کمپانی مارول به حساب می‌آیند. از آنجایی که ما در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین شخصیت‌های مارول کامیکس در طول تاریخ بپردازیم، می‌توانیم کاراکترهای زیر را نام ببریم (لازم به ذکر است که این شخصیت‌ها با ترتیب خاصی چیده نشده‌اند):

  • اسپایدرمن
  • آیرون من
  • کاپیتان آمریکا
  • هالک
  • ولورین
  • ثور
  • ددپول
  • واسپ
  • گروت
  • لوکی
  • تانوس
  • انت من
  • دکتر استرنج
  • گرین گابلین
  • مگنیتو
  • ونوم

در پایان معرفی کمپانی مارول کامیکس قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این اثار براساس میزان امتیاز کسب کرده در سایت IMBD مرتب شده‌اند):

  • فیلم Avengers: Infinity War محصول سال ۲۰۱۸
  • فیلم The Avengers محصول سال ۲۰۱۲
  • فیلم Guardians of the Galaxy محصول سال ۲۰۱۴
  • فیلم Logan محصول سال ۲۰۱۷
  • فیلم Deadpool محصول سال ۲۰۱۶
  • فیلم X-Men: Days of Future Past محصول سال ۲۰۱۴
  • فیلم Thor: Ragnarok محصول سال ۲۰۱۷
  • فیلم Iron Man محصول سال ۲۰۰۸
  • فیلم Deadpool 2 محصول سال ۲۰۱۸
  • سریال Daredevil محصول سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸
  • سریال The Punisher محصول سال ۲۰۱۷ تاکنون
  • سریال Legion محصول سال ۲۰۱۷ تاکنون
  • سریال Jessica Jones محصول سال ۲۰۱۴ تاکنون
  • سریال Agent Carter محصول سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶

Dark Horse

کمپانی Dark Horse:

کمپانی دارک هورس کامیکس یک انتشارات آمریکایی محسوب می‌شود که علاوه بر کتاب‌های کمیک، مانگا هم منتشر می‌کند. کمپانی دارک هورس سری کتاب‌های کمیک محبوب مختلفی براساس داستان‌های استار وارز، آواتار: آخرین بادافزار، بافی قاتل خون‌آشام‌ها، بیگانه‌ها، غارتگر، تأثیر فراگیر، Dragon Age و کونان بربر را منتشر کرده است. این کمپانی همچنین مجموعه‌های اختصاصی هم دارد؛ مجموعه‌هایی مانند شهر گناه و ۳۰۰ از فرانک میلر، پسر جهنمی از مایک میگنولا، Usagi Yojimbo از استن ساکای، The Umbrella Academy از جرارد وی، اوورواچ و Escapist از مایکل شیبن.

امروزه، علی رغم اینکه این کمپانی دیگر دنیا منحصر به فرد خود و همچنین شخصیت‌های با قدرت ابرانسانی ندارد، اما بخش کمیکی او همچنان بسیار معروف است و کتاب‌های مختلفی را در این زمینه تولید می‌کند. کمپانی دارک هورس همچنین نسخه انگلیسی داستان The Legend of Zelda: Hyrule Historia را هم در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده است. درست همانند کمپانی دل و گلد کی، کمپانی دارک هورس هم یکی از معدود انتشاراتی‌های آمریکایی کتاب‌های کمیک بود که هیچوقت علامت Comics Code Authority را روی جلد کتاب‌های مصور خود نزد. به عنوان معرفی کوتاهی از شخصیت‌های موجود در این کمپانی می‌توان به هل بوی، مارو، کونان، یوساجی یوجیمبو، بافی، انجل، گرو، غارتگر، ایب ساپین، اسپایک، دروپی، جنگجوی بیگانه، ایندیانا جونز، ویلو، لارا کرافت و غیره اشاره کرد.

  • تاریخچه:

کمپانی دارک هوس کامیکس در سال ۱۹۸۶، توسط مایک ریچاردسون و در میلواکی، اورگن تاسیس شد. مایک ریچاردسون، کار خود را در سال ۱۹۸۰ و با باز کردن اولین مغازه فروش کتاب کمیک خود به نام Pegasus Books، در بند اورگن، آغاز کرد. از همانجا، او توانست با استفاده از درآمد و پولی که از خرده فروشی کتاب‌های کمیک کسب می‌کرد، کمپانی نشر کتاب‌های کمیکی خود را تاسیس کند. سری کتاب کمیک Dark Horse Presents و همینطور سری کتاب کمیک Boris the Bear، دو مورد از اولین مجموعه‌هایی هستند که در سال ۱۹۸۶ منتشر شدند. درست بعد از گذشت یک سال، کمپانی دارک هورس کامیکس ۹ مجموعه‌ی جدید دیگر به لیست مجموعه‌های کمیکی خود اضافه کرد؛ مجموعه‌هایی از قبیل پسر جهنمی، آمریکایی، ماسک، ترکر و صلیب سیاه. شهر گناه فرانک میلر یکی از موفق‌ترین و معروف‌ترین آثاری به حساب می‌آید که کمپانی دارک هورس آن را منتشر کرده است. بعد از گذشت مدتی، این مجموعه آنقدر معروف و محبوب شد که تقریبا نماد و نشانه‌ای برای این خانه انتشاراتی به حساب می‌آمد. این کمپانی انتشاراتی با تولید کتاب‌هایی براساس داستان بیگانه‌ها، بافی قاتل خون‌آشام‌ها، کونان و جنگ ستارگان، توانست شهرت و محبوبیت زیادی را برای خود کسب کند. در سال ۲۰۱۱، Dark Horse Presents باری دیگر عرضه شد، با این تفاوت که ما این بار، شاهد بازگشت شخصیت Concrete از پائول چادویک و همچنین Criminal Macabre از استیو نایلز بودیم. علاوه بر این، در این برهه زمانی استعدادها و افراد جدیدی مانند استنفورد گرین، کارلا اسپید مکنیل، نیت کراسبی و دیگر هنرمندان هم به تیم این کمپانی پیوستند. در اواخر تابستان سال ۲۰۱۸، یک مجموعه کتاب کمیک براساس داستان Mysticons، منتشر شده بود.

این کمپانی انتشاراتی در زمینه‌های ابرقهرمانی، ترسناک، هیجان انگیز، وحشتناک و جنایی فعالیت می‌کند. از جمله افراد مهم و کلیدی این کمپانی می‌توان به مایک ریچاردسون، مایک میگنولا (نویسنده هل بوی)، فرانک میلر (نویسنده شهر گناه)، اریک پاول (نویسنده گوون)، جاس ویدون (نویسنده بافی قاتل خون آشام‌ها)، جف دارو (نویسنده Hard Boiled)، مایک الرد (نویسنده مد من) و استن ساکای (نویسنده یوساجی یوجیمبو) اشاره کرد.

  • انتشارات زیرمجموعه:

  • Comics' Greatest World/Dark Horse Heroes (فعالیت از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶)
  • Legend (فعالیت از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸)
  • Dark Horse Manga
  • Maverick (فعالیت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲)
  • DH Press
  • M Press
  • Dark Horse Digital
  • DH Deluxe

hellboy

  • مهم‌ترین شخصیت‌ها:

اولین شخصیتی که در کمپانی دارک هورس خلق شد، نکست من نام دارد که در قسمت ۵۴ سری کتاب کمیک Dark Horse Presents و در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. بعد از آن، شخصیت هل بوی خلق شد و در قسمت ۲۱ سری کتاب کمیک Next Men و در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار حضور یافت. از آنجایی که ما در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین شخصیت‌های دارک هورس کامیکس در طول تاریخ بپردازیم، می‌توانیم کاراکترهای زیر را نام ببریم (لازم به ذکر است که این شخصیت‌ها با ترتیب اندازه‌ی حضورشان در کمیک‌ها مرتب شده‌اند):

  • کونان
  • هل بوی
  • یوساجی یوجیمبو
  • بافی
  • انجل
  • گرو
  • غارتگر
  • Abe Sapien
  • اسپایک
  • دروپی
  • کال
  • جنگجوی بیگانه
  • ایندیانا جونز
  • ویلو
  • Wedge Antilles
  • لارا کرافت
  • زاندر

در پایان معرفی کمپانی دارک هورس کامیکس قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این اثار براساس میزان امتیاز کسب کرده در سایت Rotten Tomatoes مرتب شده‌اند):

  • فیلم American Splendor محصول سال ۲۰۰۳
  • فیلم Hellboy II: The Golden Army محصول سال ۲۰۰۸
  • فیلم Hellboy محصول سال ۲۰۰۴
  • فیلم Sin City  محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم The Mask محصول سال ۱۹۹۴
  • فیلم 300 محصول سال ۲۰۰۷
  • فیلم Mystery Men محصول سال ۱۹۹۹
  • فیلم Son of the Mask محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم Timecop محصول سال ۱۹۹۴
  • سریال Dark Matter محصول سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

Image comics

کمپانی Image Comics:

کمپانی ایمیج کامیکس در سال ۱۹۹۲ توسط چندین تصویرگر و هنرمند برجسته تاسیس شد. آنها با انجام این کار، به دنبال راهی بودند تا بتوانند دارایی و شخصیت‌های مخصوص به خودشان را خلق کنند. به همین ترتیب، خالقان کتاب‌های کمیک می‌توانستند با خیال راحت، مخلوقات خود را با هر متریال و خصوصیاتی خلق کنند و حتی می‌توانستند تمام حق و حقوق آنها را به‌دست بیاورند. آنها دیگر با این کار مجبور نبودند بیخیال حق کپی رایت شخصیت‌های خود بشوند. این موضوعات، مسائلی بود که در دنیای کمیک آن روز وجود داشت و این هنرمندان می‌خواستند خود را از بند این مشکلات آزاد کنند. در کمپانی‌های بزرگی مانند مارول و دی سی، خالق و نویسنده یک کارمند هستند و برای آن کمپانی کار می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توانند تا حد زیادی در قبال آن چیزی که خلق کردند، حق و حقوقی داشته باشند.

کمپانی ایمیج کامیکس خیلی زود توانست به موفقیت دست پیدا کند. این کمپانی هنوز هم یکی از بزرگترین ناشران کتاب‌های کمیک در سطح آمریکای شمالی به حساب می‌آید. در ابتدا، کمیک‌هایی که توسط این کمپانی منتشر می‌شد، در تسلط و احاطه‌ی دنیای ابرقهرمانی و همچنین داستان‌های فانتزی بود که این داستان‌ها هم از طرف استودیوهای شرکایی می‌آمد که خود ایمیج کامیکس را تاسیس کرده بودند. اما حالا، این کمپانی کتاب‌های کمیکی را تولید می‌کند که ژانرهای زیادی را در بر می‌گیرند و توسط چندین نویسنده و خالق مستقل خلق می‌شوند. در میان بهترین مجموعه‌ها و معروف‌ترین سری کتاب‌های کمیک این کمپانی می‌توان به The Walking Dead، Spawn، Witchblade، The Darkness، Savage Dragon، Saga و Chew اشاره کرد.

  • تاریخچه:

در اوایل دهه ۱۹۹۰، خالقان کمیکی به نام اریک لارسن، راب لیفلد و جیم والنتینو با دیو اولبریچ، سردبیر کمپانی مالیبو کامیکس (Malibu Comics) دیدار کردند. کمپانی مالیبو، یک شرکت انتشاراتی کوچک اما جا افتاده و موفق به حساب می‌آمد که نسبت به حق و حقوق خالقان، اهمیت قائل می‌شد. دیو اولبریچ زمانی که با این هنرمندان ملاقات کرد، نسبت به انتشار کمیک‌هایی که توسط خودشان خلق شده بود، تمایل و علاقه زیادی نشان داد. این هنرمندان و همچنین دیگر تصویرگران حرفه‌ای که به صورت فریلنس برای کمپانی مارول کارهای بسیار زیبا و محبوبی خلق کرده بودند، کم کم دیگر از وضعیت خود خسته شدند. زیرا این کمپانی برای استخدام کارمندان خود سیاست‌ها و شیوه‌هایی داشت که آنها را آزار می‌داد. این هنرمندان احساس می‌کردند که آنطور که باید و شاید، برای استعدادی که داشتند و کارهایی که خلق می‌کردند، پاداش نمی‌گرفتند و این کمپانی تنها به کارهای هنری آنها بها می‌داد و به نوعی، با آنها تجارت می‌کرد.

Spawn

براساس گفته‌های تاد مک‌فارلین، او، جیم لی و همچنین راب لیفلد در اواخر ماه دسامبر سال ۱۹۹۱، با رئیس کمپانی مارول یعنی تری استوارت و تام دفالکو دیدار داشتند. با اینکه لارسن و مارک سیلوستری شب قبل به این گروه پیوسته بودند، اما در آن قرار ملاقات حضور نداشتند. به همین دلیل گروهی که با استوارت قرار داشتند، اعلام کردند که نماینده آنها هم هستند. برخلاف چیزی که منابع مختلف گزارش کرده‌اند، مک‌فارلین گفت که آنها هیچ خواسته‌ای از استوارت یا مارول نداشتند و فقط به او اطلاع دادند که آنها در حال ترک کردن کمپانی مارول هستند و حتی علت خود را هم برای آنها توضیح دادند. آنها حتی استوارت را هوشیار کردند که به این دلایل اعتناء کند تا مبادا در آینده باز هم از این مشکلات به وجود بیاید و هنرمندان بیشتری کمپانی را ترک کنند. این خالقان همچنین روز بعد از آن، همین ملاقات را با مسئولین کمپانی دی سی داشتند.

در نهایت، بعد از گذشت مدتی، یک گروه هشت نفره از خالقان مختلف، تاسیس کمپانی ایمیج کامیکس خود را به طور رسمی اعلام کردند. این موسسان و البته هنرمندان عبارت بودند از تاد مک‌فارلین (برای هنرهایش در داستان‌های شخصیت اسپایدرمن معروف است)، جیم لی (تیم مردان ایکس)، راب لیفلد (تیم ایکس فورس)، مارک سیلوستری (شخصیت ولورین)، اریک لارسن (داستان‌های The Amazing Spider-Man)، جیم والنتینو (تیم نگهبانان کهکشان) و ویلچ پورتاشیو (داستان‌های Uncanny X-Men). علاوه بر این هفت نفر، یک نویسنده هم در تیم آنها حضور داشت؛ نویسنده قدیمی داستان‌های Uncanny X-Men یعنی کریس کلیرمونت. این تیم و همچنین کارهایی که در آن زمان انجام می‌دادند، با عنوان « X-odus» نام گرفته بود زیرا بیشتر اعضای این تیم مانند کلیرمونت، لیفلد، لی، سیلوستری و پورتاشیو بیشتر از هر چیزی، برای کارهایی که در مجموعه تیم مردان ایکس انجام داده بودند، معروف شدند. زمانی که این خبرها در عموم منتشر شد، سهام کمپانی مارول ۳.۲۵ دلار کاهش پیدا کرد. منشور سازماندهی کمپانی ایمیج، دو قانون اصلی و کلیدی داشت:

کمپانی ایمیج صاحب هیچ کدام از کارها و مخلوقات هنرمندان نیست؛ بلکه خودِ آن خالقان صاحب آنها هستند.

هیچ کدام از شرکای کمپانی ایمیج، چه در مسائل خلاقیتی و چه در مسائل مالی، هیچ دخالتی در کارهای دیگر همکار خود نخواهد کرد. کمپانی ایمیج مالک هیچکدام از دارایی‌های ذهنی و فکری همکاران نخواهد بود؛ به جز مواردی که جزو نمادهای کمپانی به حساب می‌آید: مانند نام و همچنین لوگوی کمپانی. این لوگو توسط هنک کانالز طراحی شده است.

هر کدام از شرکای کمپانی ایمیج، استودیو مخصوص به خودشان را تاسیس کرده‌اند که در آن زیر نظر و نام برند ایمیج دارایی‌های خود را منتشر می‌کنند اما هر کدام می‌توانند به طور مرکزی روی مطالب خود کنترل داشته باشند. در این برهه زمانی کلیرمونت دیگر بخشی از این مشارکت نبود و پورتاشیو هم در طی مراحل شکل‌گیری تیم را ترک کرد تا با بیماری خواهرش دست و پنجه نرم کند. به همین دلیل، کمپانی ایمیج در اصل دارای شش استودیو است:

  • استودیو Todd McFarlane Productions، متعلق به تاد مک‌فارلین
  • استودیو WildStorm Productions، معتلق به جیم لی
  • استودیو Highbrow Entertainment متعلق به اریک لارسن
  • استودیو Shadowline، متعلق به جیم والنتینو
  • استودیو Top Cow Productions متعلق به مارک سیلوستری
  • استودیو Extreme Studios، متعلق به راب لیفلد

Spawn

بعد از گذشت مدت‌ها، اختلاف نظر و مشکلات بین شرکای این کمپانی به وجود آمد و بیشتر شد. برخی از شرکا شکایت داشتند که لیفلد از جایگاه و اختیارات خود به عنوان مدیر عامل کمپانی ایمیج سوءاستفاده کرده است تا کمپانی Maximum Press را تبلیغ یا حتی آن را حمایت مالی بکند؛ Maximum Press یک کمپانی انتشاراتی به حساب می‌آید که لیفلد به طور جداگانه از ایمیج، آن را اداره می‌کند. به همین دلیل، در سال ۱۹۹۶، سیلوستری کمپانی Top Cow را از ایمیج جدا کرد (البته او همچنان مشارکت و همکاری خود را با کمپانی حفظ کرده بود). او نسبت به این موضوع اعتراض داشت که لیفلد، هنرمندانی را از استودیو خودش استخدام می‌کرد؛ هنرمندانی مانند مایکل ترنر بسیار معروف و محبوب که در داستان‌های Witchblade فعالیت داشته است. به همین دلیل، پنج شریک باقی مانده مدام درباره این صحبت می‌کردند که لیفلد را از کمپانی برکنار کنند. طولی نکشید که خودِ لیفلد در ماه سپتامبر سال ۱۹۹۶ استعفاء داد و سهم خود را از این شرکت حذف کرد. بلافاصله بعد از این اتفاق، سیلوستری استودیو Top Cow خود را به کمپانی ایمیج برگرداند.

کمپانی Cliffhanger که انتشاراتی زیرمجموعه استودیو Wildstorm محسوب می‌شود، در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد. این کمپانی خیلی زود توانست به موفقیت‌های تجاری دست پیدا کند. این موفقیت باعث شد که کتاب‌های این کمپانی تا حد زیادی فروش داشته باشد. با این حال، طولی نکشید که جیم لی در سال ۱۹۹۹، استودیو Wildstorm و همچنین شخصیت‌های آن را به کمپانی دی سی کامیکس فروخت. او دلیل خود را اینگونه ذکر کرد که دوست دارد مسئولیت‌های خود را به عنوان یک ناشر و نویسنده بدهد، تا بتواند فرصت بهتری برای کار خلاقانه‌تر و عالی‌تر به‌دست بیاورد.

از جمله افراد مهم و کلیدی این کمپانی می‌توان به تاد مک‌فارلین (رئیس)، جیم والنتینو (معاون رئیس)، مارک سیلوستری (مدیر عامل)، رابرت کرکمن (مدیر عملیات)، اریک لارسن (مدیر ارشد مالی) و اریک استیفنسون (ناشر) اشاره کرد.

  • انتشارات زیرمجموعه:

از همان ابتدای تاسیس کمپانی ایمیج تا به امروز، انتشارات مختلفی بودند که زیرمجموعه‌ی این کمپانی محبوب قرار گرفتند که برخی از آنها توانستند عملکرد موفق خود را ادامه‌دار کنند اما برخی از آنها در میانه‌ی راه کنار کشیدند. در این لیست ما به برخی از انتشاراتی اشاره می‌کنیم که همچنان جزو زیرمجموعه‌های ایمیج کامیکس به حساب می‌آیند:

  • Highbrow Entertainment (فعالیت از سال ۱۹۹۲)
  • Shadowline (فعالیت از سال ۱۹۹۳)
  • Skybound Entertainment (فعالیت از سال ۲۰۱۰)
  • Todd McFarlane Productions (فعالیت از سال ۱۹۹۲)
  • Top Cow Productions (فعالیت از سال ۱۹۹۲)
  • Joe's Comics (فعالیت از سال ۱۹۹۸)
  • MVCreations

savage dragon

  • مهم‌ترین شخصیت‌ها:

در میان تمام کاراکترهایی که در این کمپانی توسط هنرمندان مختلف خلق شده‌اند، شخصیت اسپاون، اولین کاراکتری بود که در دنیای مصور ایمیج کامیکس خلق شد. بعد از آن به ترتیب وایلد کتز، سوپریم، استورم واچ، جن، Astro City، Invincible، هانت و غیره خلق شدند و پا به این دنیا گذاشتند. با اینکه در طی این چند سال، شخصیت‌های بسیار زیادی خلق شدند، اما تنها برخی از آنها هستند که بسیار معروف شدند و به نوعی نمادهایی برای کمپانی ایمیج به حساب می‌آیند. این شخصیت‌ها عبارتند از:

  • اسپاون
  • Tank Girl
  • Savage Dragon
  • Gladstone’s School For World Conquerors
  • Invincible (مارک گریسون)
  • میشون از سری داستان‌های The Walking Dead
  • Super Dinosaur
  • کیسی هک و ولد از سری داستان‌های Hack/Slash
  • Bomb Queen
  • زک تامپسون از سری داستان‌های Tech Jacket
  • Firebreather
  • Morning Glories

در پایان معرفی کمپانی ایمیج کامیکس قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این آثار، براساس امتیازهای سایت IMDB مرتب شده‌اند):

  • فیلم I Kill Giants محصول سال ۲۰۱۸
  • فیلم Bulletproof Monk محصول سال ۲۰۰۳
  • فیلم Term Life محصول سال ۲۰۱۶
  • فیلم The Scribbler محصول سال ۲۰۱۴
  • فیلم Spawn محصول سال ۱۹۹۷
  • فیلم Officer Downe محصول سال ۲۰۱۶
  • سریال The Walking Dead محصول سال ۲۰۱۰ تاکنون
  • سریال Happy! محصول سال ۲۰۱۷ تاکنون
  • سریال Outcast محصول سال ۲۰۱۶ تاکنون
  • سریال Enormous محصول سال ۲۰۱۴ تاکنون
  • سریال Fear the Walking Dead محصول سال ۲۰۱۵ تاکنون

Boom Studios

کمپانی Boom Studios:

بووم استودیوز که با شکل BOOM! Studios هم نوشته می‌شود، یک کمپانی آمریکایی محسوب می‌شود که علاوه بر انتشار کتاب‌های کمیک، رمان‌های گرافیکی هم منتشر می‌شود. این کمپانی در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا واقع شده است.

  • تاریخچه:

در اوایل دهه ۲۰۰۰، راس ریچی و اندرو کاسبی در دنیای هالیوود به فعالیت مشغول بودند. آنها به عنوان دو تهیه کننده، پروژه‌های کتاب‌های کمیک را انتخاب می‌کردند تا کارهای تهیه و تولید آنها را انجام دهند و از طرف دیگر هم تلاش می‌کردند که با استودیو‌های مختلف، این آثار کمیکی را تبدیل به فیلم‌های سینمایی کنند اما طولی نکشید که آنها به‌شدت از کاری که انجام می‌دادند، خسته شدند. ریچی تصمیم داشت که کمپانی Boom! را راه‌اندازی کند و تا جایی که ممکن است، از هالیوود فاصله بگیرد.

پیش از تاسیس کمپانی بووم، ریچی و کاسبی در سال ۲۰۰۴، برای مدت کوتاهی با دیو الیوت و گری لیچ همکاری داشتند تا یک شرکت انتشاراتی کتاب‌های کمیک به نام Atomeka Press را که در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شده بود، باری دیگر احیا کنند. ریچی در حالی که مشغول احیا کردن کمپانی Atomeka Press بود، با کیث گیفن و جی. ام. دماتیس قراردادی را امضا کرد تا مجموعه‌ی آنها به نام Hero Squared و Hero Squared X-Tra Sized Special را منتشر کند. بعد از انتشار این کمیک‌ها، ارتباط ریچی و گیفن کمی بیشتر شد. بعد از مراسم Los Angeles Comic Book and Science Fiction Convention این دو باری دیگر یکدیگر را ملاقات کردند. در طی این ملاقات، گریفن توانست ریچی را متقاعد کند که از کمپانی Atomeka Press و تیم آن جدا شود و کمپانی مورد نظر خودش یعنی بووم را تاسیس کند. اولین مجموعه‌ای که توسط کمپانی بووم منتشر شد، قسمت اول سری کتاب کمیک Zombie Tales بود؛ یک آنتولوژی ترسناک با محوریت زامبی که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ منتشر شد. روی این کتاب به خصوص، هم لوگوی کمپانی بووم و هم کمپانی Atomeka Press زده شده بود. این قسمت در اصل توسط کمپانی Atomeka درخواست شده بود و در ابتدا هم قرار بود که تنها زیر نظر این انتشاراتی منتشر شود اما بعد از اینکه ریچی این شرکت را ترک و بووم را تاسیس کرد، منتشر شد. گیفن و دماتیس هم مجموعه‌ی Hero Squared خود را از کمپانی اتومکا به بووم انتقال دادند. به همین ترتیب، مجموعه‌ی Hero Squared تبدیل به اولین سری کتاب کمیکی که شد که فقط و فقط کمپانی بووم ناشر آن بود و تنها لوگوی این شرکت روی آن چسبانده شده بود.

Finn the Human

در طی این برهه زمانی، کمپانی بووم تصمیم گرفته بود که چندین مجموعه خصوصی و ویژه با کمک چندین هنرمند باتجربه در همین صنعت تولید کند و واقعا هم تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده بود. در همین حین هم گیفن، روی مجموعه‌هایی مانند Hero Squared، Planetary Brigade، 10، Jeremiah Harm و داستان‌هایی مانند Zombie Tales و Cthulhu Tales کار می‌کرد. دماتیس هم در طی این مدت با گریفین روی مجموعه‌ی Hero Squared و Planetary Brigade همکاری کرد. او حتی مجموعه‌ی اختصاصی خودش به نام The Stardust Kid را به همراه ماکی پلوگ از کمپانی ایمیج کامیکس، به این انتشاراتی آورد. مجموعه‌ی جنی فین، اثر مایک میگنولا و همچنین کمپانی Oni Press (این کمپانی به تروی نیکسی تعلق دارد) هم به کمپانی بووم منتقل شدند و در نهایت داستان این مجموعه کامل شد. دیو جانسون که در رزومه کاری خود جایزه‌ی مراسم Eisner Award را دارد، جلدهای مجموعه Zombie Tales و Cthulhu Tales را طراحی کرد. از طرف دیگر جو کیسی مجموعه‌ی The Black Plague را خلق کرد؛ این در حالی بود که رافائل آلبوکرکی، اولین اثر آمریکایی خود را با داستان The Savage Brothers آغاز کرد.

در طی این سال‌ها، کمپانی بووم تا به امروز آثار زیادی را منتشر کرده است. این آثار توانستند موفقیت‌های زیادی را برای کمپانی مادر و همچنین هنرمندانی که آنها را منتشر کردند، کسب کنند به طوری که نام این شرکت بر سر زبان‌ها افتاده است. در اوایل سال ۲۰۱۳، این شرکت کمپینی را با نام #WeAreBOOM! ایجاد کرد و فلسفه‌ای را میان مردم رونق داد که کمپانی بووم، تنها ترکیبی از نویسندگان، هنرمندان و کارمندان آن نیست؛ بلکه طرفدارانی هم که کتاب‌های کمیک این انتشاراتی را می‌خوانند و فروشندگانی هم که این کمیک‌ها را به فروش می‌رسانند، بخشی از این کمپانی به حساب می‌آیند. در همان سال، این کمپانی، Archaia Studios Press را خرید و آن را با خودِ بووم ادغام کرد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۷، کمپانی فاکس قرن بیستم، بخش کوچکی از سهام کمپانی بووم را که به ارزش ۱۰ میلیون دلار بود، خریداری کرد.

از جمله افراد مهم و کلیدی این کمپانی می‌توان به پائول لویتز (رئیس هیئت مدیره)، مت گاگنون (سردبیر)، فلیپ سابلیک (رئیس بخش انتشارات و تبلیغات)، استیفن کریستی (رئیس بخش توسعه فیلم و سریال) و لنس کریتر (معاون رئیس بخش مجوزها و بازاریابی) اشاره کرد.

  • انتشارات زیرمجموعه:

با اینکه کمپانی بووم خودش انتشاراتی خیلی بزرگی مانند دی سی و مارول محسوب نمی‌شود، اما باز هم زیرمجموعه‌هایی را زیر نظر خودش دارد. چهار زیرمجموعه اصلی این کمپانی عبارتند از:

  • BOOM! Studios (فعالیت از سال ۲۰۰۵)
  • KaBOOM! (فعالیت از سال ۲۰۱۱)
  • BOOM! Box (فعالیت از سال ۲۰۱۴)
  • Archaia (فعالیت از سال ۲۰۱۳)
  • BOOM! Town (فعالیت از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲)

robocop

  • شخصیت‌های مهم:

از آنجایی که ما در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین شخصیت‌های بووم استودیوز در طول تاریخ بپردازیم، می‌توانیم کاراکترهای زیر را نام ببریم (لازم به ذکر است که این شخصیت‌ها با ترتیب اندازه‌ی حضورشان در کمیک‌ها مرتب شده‌اند):

  • فین
  • جیک
  • روبوکاپ
  • میس پیگی
  • کرمیت قورباغه
  • شاهزاده بابلگام
  • فازی بیِر
  • رد پاور رنجر
  • یلو پاور رنجر
  • گانزو
  • بلو پاور رنجر
  • مارسلین، ملکه خون آشام
  • پینک پاور رنجر

در پایان معرفی کمپانی BOOM! Studios قصد داریم به آثار سینمایی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم:

  • فیلم 2 Guns محصول سال ۲۰۱۳

IDW Publishing

کمپانی IDW Publishing:

کمپانی IDW Publishing یک ناشر آمریکایی محسوب می‌شود که علاوه بر کتاب‌های کمیک، رمان‌های گرافیکی، آرت بوک‌ها و مجموعه‌های کمیک استریپ منتشر می‌کنند. این کمپانی در سال ۱۹۹۹ و به عنوان بخش انتشاراتی کمپانی IDW یا همان Idea and Design Works تاسیس شد. این کمپانی بعد از تاسیس، فوق‌العاده معروف و موفق شد و هنوز هم به عنوان پنجمین انتشاراتی بزرگ و برتر در ایالات متحده شناخته می‌شود. در این لیست، IDW بعد از کمپانی‌های دیگری مانند مارول، دی سی، دارک هورس و ایمیج کامیکس قرار گرفته است. شاید بتوان گفت که این کمپانی، بیشتر از هر چیزی برای فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی و کارتون‌های اقتباسی‌ای که براساس کتاب‌های کمیک خود ساخته است، شناخته می‌شود.

  • تاریخچه:

همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، کمپانی Idea and Design Works (IDW) در سال ۱۹۹۹ توسط گروهی از هنرمندان و مدیران دنیای کتاب‌های کمیک تاسیس شد. این هنرمندان که عبارت بودند از تد ادامز، رابی رابینز، الکس گارنر و کریس اوپریسکو، در کمپانی Wildstorm Productions ملاقات کردند تا درباره شرکت هنری و گرافیکی خود صحبت کنند. هر کدام از این چهار نفر، دارای سهمی برابر، یعنی ۲۵ بودند. زمانی که جیم لی از کمپانی Wildstorm خود دست کشید و در سال ۱۹۹۹ آن را به کمپانی دی سی کامیکس فروخت، بخش خدمات خلاقانه‌ی آن را در گذشته توسط ادامز مدیریت می‌شد، به کمپانی IDW داد. همین موضوع باعث شد که این کمپانی در سال اولیه‌ی خود تا حد زیادی موفق و سودآور عمل کند. از آنجایی که این بخش سود خیلی خوبی داشت، به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند که هر سال، روی یک مورد جدید و جالب سرمایه گذاری کنند. در سال ۲۰۰۲، آنها یک طرح کلی یک برنامه تلویزیونی را ارائه دادند و حتی تا جایی پیش رفتند که یک قسمت آزمایشی یا پایلوت هم تولید کنند. در سال ۲۰۰۱، اشلی وود به سراغ آنها رفت و با آنها در رابطه با منتشر کردن یک آرت بوک صحبت کرد. آنها تصمیم گرفتند که روی این پروژه سرمایه گذاری کنند و همین موضوع باعث شد که IDW Publishing آغاز به کار کند. در ماه مارس سال ۲۰۰۲، Una Fanta منتشر شد. وود از استیو نایلز خواست تا تعدادی از فیلمنامه‌های رد شده‌اش را برای ادامز بفرستد. ادامز در میان این فیلمنامه‌ها، یکی را انتخاب کرد و آن هم چیزی نبود جز 30 Days of Night. بعد از انتخاب این داستان، نایلز را با یک هنرمند به نام بن تمپل اسمیت جفت کرد تا آنها برای یک مجموعه کوتاه سه قسمتی با هم کار کنند. انتشار این کمیک از ماه آگوست سال ۲۰۰۲ آغاز شد. با اینکه میزان پیش فروش‌ها بسیار پایین بود، ادامز به شخصیت تصمیم گرفت که این کمیک‌ها را به توزیع کننده‌ها بدهد و مغازه‌های فروش کمیک را با آنها پر کند. خیلی زود این مجموعه به چشم طرفداران آمد و تا حد زیادی محبوب شد. همین موضوع باعث شد که Popbot، یکی از آثار وود، به عنوان دنباله‌ی آن مجموعه منتشر شود.

در سال ۲۰۰۷، کمپانی IDT Corporation چیزی در حدود ۵۳ درصد از سهام این شرکت را از موسسان آن خرید. این کمپانی با این کار، گارنر و اوپریسکو را حذف کرد و از طرف دیگر هم حق رای ادمز و رابینز اقلیت کاهش داد. در این شرایط، تمامی مالکان، سهمی ۴۷ درصدی در این کمپانی داشتند. بعد از آن، در سال ۲۰۰۹، کمپانی IDT علاقه بیشتری نسبت به این شرکت پیدا کرد و تصمیم گرفت که سهام خود را تا ۷۶ درصد افزایش دهد. با این کار باری دیگر میزان سهام ادمز و رابینز را کاهش داد و به ۲۴ درصد رساند. مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، کمپانی IDT، شرکت CTM Media Holdings را خلق کرد. این شرکت جدید، بخش زیادی از سهام کمپانی IDW و همچنین CTM Media Group را در اختیار داشت. درست ۸ سال بعد از این اتفاق و در سال ۲۰۱۵، کمپانی CTM Media Holdings به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد از این زمان به بعد، با نام جدیدی فعالیت کند و نام جدید خود را IDW Media Holdings گذاشت.

لاکپشت‌های نینجا - ninja turtles

این کمپانی به عنوان اولین کار رسانه‌ای خود به سراغ مجموعه کمیک محبوب خود یعنی 30 Days of Night که توسط استیو نایلز و بن تمپل اسمیت خلق شده بود، رفت. جنگ نسبتا بزرگی بین کمپانی دریم ورکس، ام جی ام و همچنین سناتور اینترنشنال، برای ساخت نسخه اقتباسی این فیلم به راه افتاده بود. در نهایت کمپانی سناتور در این نبرد پیروز شد و اثر سینمایی‌ای ساخت که تهیه کنندگی آن برعهده سم ریمی بود. دومین مجموعه IDW Publishing، Popbot بود که توانست دو جایزه طلایی مراسم Spectrum Award ببرد.

کمپانی IDW Publishing همچنین سری کتاب‌های کمیک‌هایی را براساس مجموعه‌های تلویزیونی مانند Star Trek (پیشتازان فضا) و CSI (سی‌اس‌ای) منتشر کرده است. از جمله مجموعه‌های دیگری که کمپانی IDW براساس آثار دیگر منتشر کرده، می‌توان به Mars Attacks از کمپانی تاپس، Underworld از کمپانی سونی، The Shield از شبکه FX و غیره اشاره کرد. این کمپانی همچنین کمیک‌هایی هم براساس اسباب بازی‌های برند هاسبرو یعنی ترانسفورمرز، جی. آی. جو و غیره منتشر کرده که موفقیت‌های زیادی در آن به‌دست آورده است. جالب است بدانید که یک بار شخصیت‌های ترانسفورمرز پنج مجموعه کمیکی مختلف داشتند که تمام آنها به طور همزمان منتشر می‌شدند.

در طی این سال‌ها، کمپانی IDW Publishing کمیک‌های متعدد و مختلف زیادی را منتشر کرده است؛ کمیک‌هایی که موفقیت‌های زیادی را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. بعد از گذشت سال‌ها، این کمپانی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹، قرار است یک مجموعه تک قسمتی با نام IDW 20/20 را منتشر کند و بیستمین سالگرد تاسیس خود را جشن بگیرد. این مجموعه قرار است شامل داستان‌های تک قسمتی‌ای مانند Ghostbusters، Jem and the Holograms، My Little Pony، Star Trek و همچنین Teenage Mutant Ninja Turtles باشد. این کمپانی به همراه شرکت هاسبرو به‌تازگی اعلام کردند که تصمیم دارند تا چندین کتاب کمیک هاسبرو را ریبوت و دوباره منتشر کنند.

  • انتشارات زیرمجموعه:

در این بخش از معرفی کمپانی IDW Publishing قصد داریم به چند مورد از کمپانی‌ها و انتشارات زیرمجموعه آن اشاره کنیم:

  • Yoe! Books (فعالیت از سال ۲۰۱۰)
  • The Library of American Comics (فعالیت از سال ۲۰۰۷)
  • Worthwhile Books (فعالیت از سال ۲۰۰۸)
  • Blue Dream Studios (فعالیت از سال ۲۰۰۸)

Bumblebee

  • مهم‌ترین شخصیت‌ها:

از آنجایی که ما در این قسمت قصد داریم به مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین شخصیت‌های IDW Publishing در طول تاریخ بپردازیم، می‌توانیم کاراکترهای زیر را نام ببریم (لازم به ذکر است که این شخصیت‌ها با ترتیب اندازه‌ی حضورشان در کمیک‌ها مرتب شده‌اند):

  • اپتیموس پرایم
  • اسپاک
  • جیمز تی. کرک
  • رافائل
  • میشل انجلو
  • لئوناردو
  • دوناتلو
  • مگاترون
  • بامبل بی
  • استار اسکریم
  • اسکارلت
  • نیوتا اوهورا
  • اسنیک آیز
  • ساوند ویو
  • مونتگامری اسکات
  • لئوناردو مک کوی
  • مستر اسپلینتر
  • بارونس

در پایان معرفی کمپانی IDW Publishing قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این آثار، براساس امتیازهای سایت IMDB مرتب شده‌اند):

  • فیلم The Crow محصول سال ۱۹۹۴
  • فیلم Locke & Key محصول سال ۲۰۱۱
  • فیلم 30 Days of Night محصول سال ۲۰۰۷
  • فیلم The Rocketeer محصول سال ۱۹۹۱
  • فیلم The Crow: Salvation محصول سال ۲۰۰۰
  • فیلم The Crow: City of Angels محصول سال ۱۹۹۶
  • سریال Wynonna Earp محصول سال ۲۰۱۶ تاکنون
  • سریال The Crow: Stairway to Heaven محصول سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹
  • سریال 30 Days of Night: Dust to Dust محصول سال ۲۰۰۷ تا کنون
  • سریال 30 Days of Night: Blood Trails محصول سال ۲۰۰۷ تاکنون

Vertigo

کمپانی Vertigo:

کمپانی دی سی ورتیگو که بیشتر با نام ورتیگو کامیکس شناخته می‌شود، یکی از انتشارات زیرمجموعه کمپانی ناشر کتاب‌های کمیک آمریکایی یعنی دی سی کامیکس به شمار می‌آید. این کمپانی در سال ۱۹۹۳ خلق شد تا تصاویر بیشتر یا محتواهای بزرگسالانه‌ای را که در چهارچوب و قوانین کمپانی دی سی کامیکس جایی نداشت و مناسب کتاب‌های کمیک آن نبود، منتشر کند. همین موضوع باعث می‌شد تا نویسندگان و هنرمندان این کمپانی، اختیارات و آزادی‌های بیشتری در زمینه‌ی خلاقیت، نسبت به خود دی سی کامیکس داشته باشند. این کتاب‌های کمیک آزاد بودند تا هرگونه خشونت واضح، مواد مخدر و داستان‌های حول محور آن، سوءاستفاده‌های مختلف، محتواهای بزرگسالانه و از این قبیل موضوعات را درون خود داشته باشند. اینگونه کمیک‌ها شباهت بسیار زیادی به فیلم‌های با درجه سنی بزرگسال داشتند.

با اینکه مجموعه‌های اولیه‌ی این کمپانی عمدتا داستان‌هایی با سبک ترسناک یا فانتزی داشتند، اما به مرور زمان تلاش کرد تا به سبک‌ها و ژانرهای دیگری هم وارد شود و تا به امروز داستان‌هایی با سبک جنایی، مستندات اجتماعی، ادبیات گمانه‌زن، بیوگرافی و همچنین دیگر ژانرها نوشته و منتشر کرده است. این کمپانی در ابتدا روی شخصیت‌ها و داستان‌هایی کار می‌کرد که یا متعلق به کمپانی بودند یا خودِ خالق اما امروزه، تمرکز اصلی این انتشارات بیشتر از هر چیزی روی دارایی‌هایی است که به خودِ خالق تعلق دارند. کمپانی ورتیگو از زمان تاسیس تا به امروز کتاب‌های کمیک زیادی را منتشر کرده است؛ کتاب‌های کمیکی که موفقیت زیادی را برای کمپانی به ارمغان آوردند. برخی از این کمیک‌ها موفق به دریافت جایزه‌های مراسم Eisner Award شده‌اند. سری کتاب‌های کمیکی مانند The Sandman، Preacher، 100 Bullets، Y: The Last Man و همچنین Fables توانستند در سال‌های مختلفی در بخش «بهترین مجموعه دنباله‌دار» این مراسم، جایزه را دریافت کنند. برخی از مجموعه‌های کمیکی هم که این کمپانی منتشر کرده، تا به امروز چندین بار منبع اقتباس بوده است؛ آثار سینمایی‌ای مانند Constantine، A History of Violence، Stardust و V for Vendetta و همچنین آثار تلویزیونی‌ای مانند Constantine، iZombie، Lucifer و Preacher.

  • تاریخچه:

کمپانی ورتیگو کامیکس در سال ۱۹۹۳ تحت نظر کارن برگر تاسیس شد. کارن برگر یکی از دانشجوهای سابق رشته ادبیات و تاریخ هنر بود که در سال ۱۹۷۹ به عنوان دستیار سردبیر، به کمپانی دی سی کامیکس پیوست. در اواسط دهه ۱۹۸۰، برگر ویراستار مجموعه‌های مختلفی از دی سی کامیکس مانند سری کتاب کمیک Wonder Woman and Amethyst و Princess of Gemworld بود و بعد از مدتی نویسنده‌هایی را از کشور انگلستان، مانند نیل گیمن، جیمی دلانو، پیتر میلیگان و گرنت موریسون را استخدام کرد. او «متوجه شد که حساسیت و نوع دیدگاه این هنرمندان، به طرز عجیب و تازه‌ای متفاوت، دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر» از اکثر نویسنده‌های آمریکایی کتاب‌های کمیک است. همین موضوع باعث شد که آنها توسط کارن برگر استخدام شوند. آنها در کنار هم در البته دیگر هنرمندان، روی مجموعه‌های ابرقهرمان و علمی تخیلی‌ای مانند Animal Man، ولوم دوم مجموعه Doom Patrol، ولوم دوم مجموعه Shade, the Changing Man، Kid Eternity، Black Orchid (اولین مجموعه گیمن زیر نظر دی سی) و مینی The Books of Magic کار کردند. علاوه بر این، مجموعه‌ی فانتزی‌ای مانند ولوم دوم سری کتاب کمیک The Sandman و آثار ترسناکی مانند Hellblazer و The Saga of the Swamp Thing هم از مجموعه آثار این هنرمندان است.

preacher

روی تمام این شش مجموعه که در حال انتشار بودند، برچسب «پیشنهادی برای خوانندگان بالغ» زده می‌شد. این مجموعه‌ها حتی دنیایی با نام «برگر ورس» را هم خلق کرده بودند. در سال ۱۹۹۲ و در یک نشست خاص که در آن پائول لویتز، ناشر کمپانی دی سی یعنی جنت کان و دیک گیوردانو حضور داشتند، برگر این مجوز و اختیار را دریافت کرد که این مجموعه‌های به خصوص را تحت عنوان و نام یک انتشاراتی زیرمجموعه منتشر کند. همانطور که خود برگر آن را توصیف کرده، این کار و این کتاب‌های کمیک «می‌تواند کار جدید و متفاوتی را در این عرصه انجام دهد و باعث شود که رسانه، رشد کند». چندین مجموعه و عنوان دی سی، شامل این محدودیت سنی می‌شدند؛ مجموعه‌هایی مانند Green Arrow، Blackhawk و The Question (هر سه این مجموعه‌ها پیش از تاسیس کمپانی ورتیگو متوقف شدند)، که فرصت این را پیدا نکردند که زیر نظر این انتشاراتی جدید، انتشار خود را ادامه دهند و عمر طولانی‌تری داشته باشند. این کمپانی انتشاراتی در زمینه‌های ابرقهرمانی، فانتزی، علمی تخیلی، اکشن، ترسناک، جنایی و ماجراجویی فعالیت می‌کند.

  • انتشارات زیرمجموعه:

با اینکه کمپانی ورتیگو کامیکس خودش در اصل یک انتشاراتی زیرمجموعه محسوب می‌شود و زیر نظر کمپانی دی سی کامیکس فعالیت می‌کند، اما جالب است بدانید که خود این انتشاراتی هم باز زیرمجموعه‌هایی دارد که عبارتند از:

  • Vertigo Visions (فعالیت از سال ۱۹۹۳)
  • Vertigo Voices (فعالیت از سال ۱۹۹۵)
  • Vertigo Vérité (فعالیت از سال ۱۹۹۶)
  • V2K (فعالیت از سال ۲۰۰۰)
  • Vertigo Pop! (فعالیت از سال ۲۰۰۲)
  • Vertigo X (فعالیت از سال ۲۰۰۳)
  • Vertigo Crime (فعالیت از سال ۲۰۰۹)

در پایان معرفی کمپانی ورتیگو کامیکس قصد داریم به برخی از آثار سینمایی و تلویزیونی قابل توجهی که در طی این سال‌ها براساس کتاب‌های کمیک آن ساخته شده، اشاره‌ای کنیم (لازم به ذکر است که این اثار براساس میزان امتیاز کسب کرده در سایت IMDB مرتب شده‌اند):

  • فیلم V for Vendetta محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم A History of Violence محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم Hellblazer محصول سال ۲۰۱۳
  • فیلم Constantine محصول سال ۲۰۰۵
  • فیلم The Losers محصول سال ۲۰۱۰
  • سریال Lucifer محصول سال ۲۰۱۵ تاکنون
  • سریال Preacher محصول سال ۲۰۱۶ تاکنون
  • سریال iZombie محصول سال ۲۰۱۵ تاکنون

 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده