نویسنده: نادر امرایی
// یکشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۱

بهترین کتاب های پیشنهادی که می‌توانید بخوانید

در این روزها، یکی از تفریحاتی که بالاخره می‌توانیم برای آن وقت پیدا کنیم، خواندن کتاب است. با ما و فهرست ۱۰ کتاب پیشنهادی زومجی همراه باشید.

با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، سرانه مطالعه به طرز ترسناکی با کاهش روبه‌رو شده است. دیگر افراد وقت زیادی را صرف «خواندن» نمی‌کنند و در بیشتر مواقع وقتی که فرصتی به دست می‌آورند، ترجیح می‌دهند به‌جای کتاب خواندن سر خود را با گوشی و سر زدن به شبکه‌های اجتماعی گرم کنند.

در روزهایی که به‌دلیل شرایط پیش آمده بیشتر اوقات خود را در خانه می‌گذرانیم، فرصت بسیار خوبی دست داده تا کمی هم به کتاب، بهترین دوست بشر، توجه بیشتری بکنیم. کتاب، یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های بشر است که می‌تواند خواننده را در دنیای خود غرق کند. چه این کتاب رمانی علمی تخیلی باشد، چه کتابی باشد واقع‌گرایانه در رابطه با تاثیر فوتبال در جوامع مختلف. به‌دلیل اهمیت کتاب،‌ تصمیم گرفتیم در این مقاله کتاب‌هایی را معرفی کنیم که خواندنشان به‌خصوص برای جامعه گیمرها و سینما دوستان واجب است. در تهیه این فهرست سعی کردیم طیف وسیعی از کتاب‌های ارزشمند را معرفی کنیم تا مورد توجه هر سلیقه‌ای قرار بگیرد. از داستان‌های فانتزی گرفته تا گرافیک ناولی که شما را به داخل کوچه‌های پیونگ یانگ، پایتخت کره‌شمالی، می‌برد، همه در این فهرست وجود دارند. البته ممکن است در کشورمان ترجمه‌های متفاوتی از کتاب‌های معرفی شده وجود داشته باشد اما ما سعی کرده‌ایم ترجمه‌هایی را معرفی کنیم که از نظر ما روان‌ترین و نزدیک‌ترین ترجمه را به متن اصلی داشته باشند. این شما و این هم فهرست کتاب‌های پیشنهادی زومجی:

کتاب «راهنمای کهکشان برای اتو استاپ‌زن‌ها»

  • نویسنده: داگلاس آدامز
  • مترجم: آرش سرکوهی
  • ناشر: چشمه

داگلاس آدامز، نویسنده و طنزپرداز انگلیسی، کتاب «راهنمای کهکشان برای اتو استاپ‌زن‌ها» را از روی برنامه رادیویی که خودش ساخته بود و در سال ۱۹۷۸ از شبکه رادیویی بی‌بی‌سی پخش شده بود، نوشته است. این مجموعه کتاب، از زمان انتشارش تا به حال به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. داستان کتاب، روایت‌گر زندگی آرتور دنت است. فردی که پس از نابودی زمین، به تنها بازمانده انسان‌ها تبدیل شده است. آرتور دنت، توسط بیگانه‌ای به نام فورد پرفکت که شبیه به انسان‌ها است و وظیفه نوشتن کتاب «راهنمای کتاب برای اتواستاپ‌زن‌ها» را بر عهده دارد، نجات داده می‌شود. مجموعه کتاب‌های «راهنمای کهکشان...» شامل ۵ کتاب است که تا بحال ۴ تای آن‌ها به فارسی برگردانده و توسط نشر چشمه منتشر شده است.  «رستوران آخر جهان»، «زندگی، جهان و همه‌چیز» و «خداحافظ برای همیشه و ممنون بابت اون همه ماهی» نام فارسی دیگر کتاب‌های این مجموعه علمی-تخیلی است. این کتاب‌ها به قدری در میان طرفداران ژانر علمی تخیلی محبوب است که تا بحال از آن سریالی تلویزیونی، فیلم سینمایی، کمیک و یک بازی ویدیویی نیز ساخته شده است. کتاب «راهنمای کهکشان ...» برای تمامی طرفداران ژانر علمی-تخیلی، یک کتاب بایدی است. بخشی از متن کتاب را با هم می‌خوانیم:

«هول نشوید» می‌دونی آرمان گرایی چیز خوبیه. صداقت علمی و پای‌بندی به حقیقت در تحقیقات هم درسته. این‌ها همه‌ش سر جای خودشون معتبر و محترمن. جست‌و‌جوی حقیقت به هر بهایی این هم خیلی شیکه و چی بهتر از این! اما البته می بخشیدها زمانی می‌رسه که حقیقت محض علمی، اگه اصلا وجود داشته باشه، اینه که به احتمال بسیار زیاد یه گله ابله دیوونه جهان چند بعدی و بی‌نهایت ما رو اداره می کنن. اون وقت آدم دو راه بیشتر نداره: یا دوباره ده میلیون سال علاف بشه تا آخر سر برسه به همین جواب یا پول رو برداره و بزنه به چاک. من که انتخابم روشن مشخصه

کتاب «عینک دور طلایی و پنج داستان دیگر» و کتاب «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»

  • نویسندگان: سر آرتور کنان دویل / آگاتا کریستی
  • مترجم: کریم امامی / محمد گذرآبادی
  • ناشر: هرمس

اگر از دوست‌داران کتاب‌های جنایی / معمایی باشید، قطعا نام دو نویسنده را شنیده‌اید. سر آرتور کنان دویل و آگاتا کریستی که به ترتیب خالق شخصیت‌های جاودان شرلوک هولمز و هرکول پوآرو بوده‌اند. محبوبیت این دو شخصیت در کشور ما بعد دیگری نیز دارد. دو سریال شرلوک هولمز و پوآرو، هر دو به دفعات از صدا و سیما کشورمان پخش شده‌اند و دوبله فوق‌العاده آن‌ها هم باعث شده که همیشه تصویر این دو شخصیت در ذهن ما جاودانه باقی بماند. چندین سال است که انتشارات هرمس به چاپ مجموعه کتاب‌های این دو کارآگاه دوست‌داشتنی مشغول است و این کتاب‌ها را با زیر عنوان «کارآگاه» به چاپ می‌رساند. اگر از طرفداران کتاب‌های کارآگاهی هستید، کتاب‌های این دو مجموعه را به‌شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم که تمامی آن‌ها ارزش چندین بار خواندن را دارند. اگر هم آشنایی‌ای با این نوع آثار ندارید یا آشنایی شما با شخصیت شرلوک هولمز و پوآرو به سریال‌های اخیر ختم می‌شود، به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مجموعه کتاب را از دست ندهید.

یکی دیگر از نکات مهم این کتاب‌ها، ترجمه آن‌ها است. مرحوم کریم امامی که کتاب‌های شرلوک هولمز را ترجمه کرده است، از انگلیسی‌دانان و مترجمان برجسته کشورمان به شمار می‌رفت و ترجمه‌های وی حکم همان دوبله فوق‌العاده سریال شرلوک هولمز را برای کتاب‌خوانان قدیمی دارد. در این بخش تنها به معرفی دو کتاب از مجموعه کتاب‌های کارآگاه هرمس بسنده کرده‌ایم اما تمامی کتاب‌های این مجموعه برای عاشقان داستان‌های جنایی سراسر هیجان و مرموز، کتاب‌های بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند. 

کتاب «اساطیر نورس»

  • نویسنده: نیل گیمن
  • مترجم: رحیم قاسمیان
  • ناشر: پریان

نیل گیمن، نویسنده کتاب اساطیر نورس را می‌توان یکی از مهم‌ترین و بهترین نویسنده‌های حال حاضر دنیا به حساب آورد. وی با نوشتن کمیک «سندمن» نامی در بین دوستداران ادبیات فانتزی برای خود دست و پا کرد. کتاب خدایان آمریکایی نیز که به‌تازگی سریالی از آن در حال تولید است، نوشته نیل گیمن است. از دیگر آثار قابل‌توجه این نویسنده بریتانیایی می‌توان به کتاب کورالاین (که انیمیشنی فوق‌العاده از روی آن ساخته شده است) و کتاب گورستان اشاره کرد. انتشارات پریان، که بیشتر تمرکز خود را روی چاپ کتاب‌های فانتزی گذاشته است، چند سالی است که به ترجمه و چاپ آثار نیل گیمن مشغول است. یکی از این کتاب‌ها، کتاب اساطیر نورس است.

کتاب اساطیر نورس، افسانه سرزمین اسکاندیناوی را تبدیل به کتابی ماجراجویی کرده است. گیمن در این کتاب ابتدا شخصیت‌ها و مکان‌ها را به زیبایی هرچه تمام‌تر به خواننده معرفی می‌کند و پس از آن رویدادها و اتفاقات این افسانه را بازگو می‌کند. این کتاب به‌خصوص برای کسانی که عاشق داستان‌های اساطیری هستند و علاقه دارند با این دنیا بیشتر آشنا شوند، کتابی فوق‌العاده به حساب می‌آید.

کتاب «جزیره ی شاتر»

  • نویسنده: دنیس لهین
  • مترجم: کورش سلیم‌زاده
  • ناشر: چشمه

نام کتاب جزیره شاتر برای بسیاری آشناست. آن هم به‌دلیل ساخت فیلمی از روی همین کتاب با همین نام به کارگردانی مارتین اسکورسیزی بزرگ و بازی لئوناردو دی‌کاپریو است. فیلمی که در زمان اکران خود موفق شد به فیلمی مرموز و بسیار جذاب تبدیل شود. دنیس لهین، نویسنده این کتاب، داستانی معمایی را روایت کرده است. داستان کتاب جزیره‌ی شاتر، درباره جزیره‌ای بسیار بزرگ است که دانشمندان در آن روی بیماران خود آزمایش‌های خطرناک و غیرانسانی‌ای انجام می‌دهند. تدی دنیل، شخصیت اصلی کتاب که مامور فدرال آمریکا است به همراه چاک، دستیار جدیدش برای تحقیقات در رابطه با ناپدید شدن یکی از بیماران خطرناک این جزیره با کشتی وارد جزیره می‌شوند. 

داستانی که لهین به روایت آن می‌پردازد، داستانی در رابطه با ورود به درونیات یک ذهن آشفته و روانی است. یکی از تفاوت‌های اصلی کتاب با اقتباس سینمایی آن، در حذفیات بسیار است. به‌دلیل ذات مدیوم سینما، بسیاری از مونولوگ‌ها و فلاش‌بک‌های ذهنی تدی از نسخه سینمایی آن حذف شده‌اند و به همین دلیل خواندن این کتاب برای کسانی که فیلم را بسیار دوست دارند، امری ضروری است. اگر از فیلم جزیره شاتر خوشتان آمده است، خواندن این کتاب را به هیچ‌وجه از دست ندهید زیرا این کتاب می‌تواند دید تازه‌ای را پیش‌روی شما قرار دهد. 

کتاب «مغازه خودکشی»

  • نویسنده: ژان تولی
  • مترجم: احسان کرم ویسی
  • ناشر: چشمه

کتاب مغازه خودکشی، برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید و بلافاصله توجهات زیادی را به خود جلب کرد. ژان تولی، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی، وظیفه نوشتن این کتاب را برعهده دارد. کتاب، هجویه‌ای تمام و کمال در رابطه با مرگ و امید است. داستان کتاب نیز در رابطه با مغازه‌ای است که انواع و اقسام وسایل خودکشی را به فروش می‌رساند. داستان کتاب، در دنیایی اتفاق می‌افتد که هیچ‌کسی در آن نمی‌خندد و همه افسرده هستند. تا اینکه روزی پسری وارد این مغازه می‌شود و تحولی عظیم را در دنیای رمان به وجود می‌آورد. در انتهای کتاب نیز مخاطب با تویستی غیرمنتظره روبه‌رو می‌شود. 

کتاب مغازه خودکشی، یکی از بهترین فانتزی‌های سیاهی است که از ابتدای قرن بیست و یک منتشر شده است. دنیایی سورئال و فانتزی، حضور مرگ و تلاشی مداوم برای ایجاد به همراه شوخی‌های ظریفی که در سرتاسر کتاب شاهد آن هستیم، «مغازه خودکشی» را به اثری فوق‌العاده تبدیل کرده است. 

کتاب «پیونگ یانگ سفری به کره شمالی»

  • نویسنده: گی دولیل
  • مترجم: عاطفه احمدی
  • ناشر: اطراف

در یکی دو سال اخیر، نشر اطراف اقدام به ترجمه و چاپ تعدادی از بهترین گرافیک ناول‌های دنیای ادبیات کرده است. داستان گرافیک ناول پیونگ یانگ سفری به کره شمالی، داستانی واقعی در رابطه با سفر گی دولیل به کره‌شمالی است. این کارتونیست مطرح کانادایی، سفرنامه خود به کره‌شمالی را به‌صورت کتابی مصور در آورده است. دولیل، مشاهدات خود از سفر دو ماهه‌اش به این کشور مرموز را با چاشنی طنز و تصویرسازی‌های بسیار زیبایی انجام داده است. 

اگر به داستان‌های مصور جدی علاقه دارید، علاوه‌بر این کتاب، همین نشر اطراف کتاب‌های دیگر این نویسنده با نام‌های شنژن (سفری به چین) و یانگون (سفری به برمه) را نیز ترجمه کرده است. جدیدترین گرافیک ناول ترجمه شده توسط این انتشارات نیز «پیاده‌ها» نام دارد. گرافیک ناولی نوشته جان لوییس در رابطه با جنبش حقوق مدنی و مبارزات سیاه‌پوستان برای آزادی و برابری. 

مجموعه کتاب «چرخ زمان چشم جهان یک و دو»

  • نویسنده: رابرت جردن
  • مترجم: بهرنگ مافی
  • ناشر: پریان

جیمز اولیور ریگنی جونیور ملقب به رابرت جردن، نویسنده امریکایی، شهرت خود را مدیون مجموعه کتاب‌های فانتزی حماسی چرخ زمان است. این مجموعه ۱۴ کتابی که پیش‌درآمدی نیز دارد، یکی از بهترین کتاب‌های فانتزی حال حاضر دنیای ادبیات به حساب می‌آید. جردن، در سال ۲۰۰۷ به‌دلیل بیماری درگذشت و کار اتمام نگارش سه کتاب آخر به برندن سندرسون واگذار شد. به همین دلیل نام سندرسون به همراه جردن در سه کتاب آخر مجموعه به‌عنوان نویسنده دیده می‌شود. همچنین در سال ۲۰۰۴ نیز کتابی با نام بهار تازه از این مجموعه منتشر شد که وقایع آن ۲۰ سال پیش از وقایع اولین کتاب مجموعه رخ می‌داد. 

نشر پریان، شروع به ترجمه و انتشار این مجموعه کتاب کرده است. چشم جهان (اولین کتاب این مجموعه) در دو جلد به چاپ رسیده است و کتاب دوم این مجموعه نیز با نام شکار بزرگ در دو جلد ترجمه و به بازار عرضه شده است. اگر از علاقمندان به کتاب‌های فانتزی مانند ارباب حلقه‌ها هستید، خواندن چرخ زمان را به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم. 

کتاب «باشگاه مشت زنی»

  • نویسنده: چاک پالانیک
  • مترجم: پیمان خاکسار
  • ناشر: چشمه

کتابی دیگر که اقتباس سینمایی آن بین سینما دوستان بسیار محبوب است. چاک پالانیک، نویسنده آمریکایی کتاب که تاثیر زیادی از نویسندگانی مانند کرت ونه‌گات گرفته است، کار نگارش این کتاب را در سال ۱۹۹۶ به پایان رساند. پالانیک، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین نویسندگان آمریکا و جهان است و با اینکه تا بحال بیش از ۱۰ اثر منتشر کرده است، اما بسیاری اعتقاد دارند که فایت کلاب، بهترین و ماندگارترین اثر اوست. کتاب باشگاه مشت‌زنی، در رابطه با شهروند آمریکایی معمولی است که روزمرگی زندگی او را کلافه کرده است. او به ناگاه با باشگاهی آشنا می‌شود که آدم‌هایی شبیه به او برای خلاصی از زندگی روزمره، سراغ مشت‌زنی آمده‌اند. اما این تازه ابتدای داستان است و شخصیت اصلی داستان، در طول کتاب سیر دیگری پیدا می‌کند. رمان باشگاه مشت‌زنی، تجربه کاملا متفاوتی را از فیلم به خواننده ارائه می‌کند. اگر از کسانی هستید که فیلم فایت‌ کلاب فینچر را دوست داشته‌اید، خواندن این کتاب دریچه‌ای دیگری را به روی شما می‌گشاید. بخشی از متن کتاب را در زیر می‌توانید بخوانید:

به من گفت، می‌خوام لطفی در حق من بکنی. منو بزن. هرچی محکم‌تر بهتر. من دلم نمی‌خواست بزنمش ولی تایلر قانعم کرد. گفت که دوست ندارد بدون زخم بمیرد و اینکه دیگر از تماشای مشت‌زنی حرفه‌ای‌ها خسته‌شده و دوست دارد بیشتر درباره‌ی خودش بداند. درباره‌ی خود ویرانگری. آن‌وقت‌ها زندگی‌ام زیادی کامل بود وشاید باید همه‌چیزمان را خرد می‌کردیم تا بتوانیم آدم بهتری بشویم.

کتاب «۱۹۸۴»

  • نویسنده: جورج اورول
  • مترجم: کاوه میرعباسی
  • ناشر: چشمه

کتاب ۱۹۸۴، شاید تنها کتابی در این فهرست باشد که اصلا و ابدا نیاز به معرفی نداشته باشد. شاهکار جورج اورول، یکی از آن کتاب‌هایی است که خواندن آن به هر فردی توصیه می‌شود. کتاب در سال ۱۹۴۹ به چاپ رسید و در آن، اورول، آینده‌ای را در سال ۱۹۸۴ پیش‌بینی کرده بود که تمام حرکات افراد زیر نظر است و هیچ‌کسی حق ندارد کاری خلاف قانون انجام بدهد. داستان در آینده‌ای خیالی (که در هنگام چاپ کتاب آینده به حساب می‌آمد) و در سال ۱۹۸۴ جریان دارد. در این دنیای خیالی، جهان در زیر سلطه پروپاگاندا است. در این جهان عجیب، وینستون اسمیت، قهرمان داستان، کارگری است که به‌طور مخفیانه از همه چیز این دنیا متنفر است و به‌دنبال شورش است. علاوه‌بر این، اسمیت، وارد رابطه عاشقانه ممنوعه‌ای با جولیا، یکی از همکارانش می‌شود...

اریک آرتور بلر ملقب به جورج اورول، نویسنده بریتانیایی، علاوه‌بر این کتاب، شاهکار دیگری را نیز در کارنامه خود دارد. مزرعه حیوانات، دیگر کتاب ماندگار این نویسنده انگلیسی است که در آن هم تمی آشنا دیده می‌شود. جورج اورول، تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ عامه داشته است و هنوز که هنوزه، نویسندگان و فیلم‌سازان بسیاری با ایده گرفتن از آثار او دست به تولید آثار مختلف می‌زنند.

 

کتاب «فوتبال علیه دشمن»

  • نویسنده: سایمون کوپر
  • مترجم: عادل فردوسی‌پور
  • ناشر: چشمه

فوتبال، بسیار بیشتر از محبوب‌ترین ورزش دنیا است. برای میلیون‌ها نفر، فوتبال معنای مرگ و زندگی را دارد. سایمون کوپر، در کتاب فوتبال علیه دشمن، به ۲۲ کشور مختلف دنیا سفر کرده است تا تاثیر این ورزش فوق‌العاده زیبا و محبوب را روی سیاست و فرهنگ کشورهای مختلف کشف کند. علاوه‌بر این، کوپر سعی کرده تا ببیند چه دلیلی وجود دارد که بسیاری از کشورهای مختلف، این ورزش ساده را با روش‌های مختلفی بازی می‌کنند. کوپر برای کتاب خود، با بسیاری از طرفداران مختلف مصاحبه کرده است. از فردی ساکن برلین شرقی که به‌دلیل طرفداری از تیمش توسط نیروهای استازی محاکمه شد تا ژنرالی آرژانتینی که نظرات خود را در رابطه با تاکتیک‌های فوتبال داشت. رابطه بین سیاست و فوتبال نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که کوپر در این کتاب به آن پرداخته است. 

این کتاب که توسط عادل فردوسی‌پور به فارسی ترجمه شده است، نه‌تنها کتابی فوق‌العاده برای طرفداران فوتبال است، بلکه کسانی که علاقه‌ای به این ورزش ندارند نیز می‌توانند با خواندن آن از دلایل محبوبیت فوتبال و تاثیرات مختلف آن روی سیاست و زندگی مردم عادی مطلع شوند. متن پشت جلد کتاب را با هم می‌خوانیم:

فوتبال چیزی فراتر از محبوب‌ترین بازی جهان است. برای میلیون‌ها نفر فوتبال حکم مرگ و زندگی را دارد و یک زبان بین‌المللی است. فوتبال به تعبیر پله «بازی زیبایی» است که جنگ‌ها را آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند، جرقه‌ی انقلاب‌ها را زده و خیلی از دیکتاتورها را هم در قدرت نگه داشته است.

نظر شما در رابطه با فهرست زومجی چیست؟ نظرات خود را در رابطه با این کتاب‌ها و کتاب‌های دیگر با زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده