نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۵

ونگلیس، آهنگساز ارابه‌ های آتش و بلید رانر درگذشت

ونگلیس، آهنگساز برنده جایزه اسکار که ساخت موسیقی متن فیلم Chariots of Fire و فیلم Blade Runner را بر عهده داشته، در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

طبق جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، با خبر شدیم که اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو که با نام هنری ونگلیس شناخته می‌شود، درگذشته است. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر کشور یونان تایید کرد که ونگلیس در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفته است. او با انتشار توییتی گفت که این آهنگساز برجسته و نابغه دیگر در بین ما نیست. ونگلیس در تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در آگریا در کشور یونان به‌دنیا آمد و او در روز سه‌شنبه در بیمارستانی در شهر پاریس کشور فرانسه چشم از جهان فرو بست.

علت مرگ او هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است، اما ونگلیس مدتی پیش به‌خاطر نارسایی قلبی در این بیمارستان بستری شده بود. ونگلیس پیش از این یکبار و برای ساخت موسیقی متن فیلم Chariots of Fire توانست جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را دریافت کند. از ونگلیس به‌عنوان یکی از نوابغ موسیقی یاد می‌شود که نقش مهمی در ساخت موسیقی آثار سینمایی زیادی دارد و او بیشتر در سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جاز و پاپ راک موسیقی ساخته است.

دیالوگ معروف شخصیت روی زیر باران در انتهای فیلم Blade Runner

علاوه‌بر فیلم ارابه‌های آتش، ونگلیس چندین موسیقی متن خاطره‌انگیز دیگر مثل فیلم Blade Runner، فیلم Missing، فیلم The Bounty، فیلم Bitter Moon، فیلم 1492Conquest of Paradise، فیلم Alexander، فیلم Antarctica و مستند Cosmos: A Personal Voyage را نیز ساخته است. ونگلیس همچنین وظیفه ساخت موسیقی متن Anthem را برای جام جهانی ۲۰۰۲ که در کشور کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، بر عهده داشته است.

ونگلیس طی این سال‌ها چندین آلبوم موسیقی بدون کلام را نیز ساخته است که عمده آن در سبک الکترونیک بوده است. موسیقی متن فیلم Chariots of Fire پیش از این در رتبه اول ۱۰۰ آهنگ برتر بیلبورد قرار گرفته بود و همچنین از آهنگ‌های او برای مراسم المپیک و دیگر مراسم‌های ورزشی استفاده شده است. آلبوم Juno to Jupiter آخرین اثر ونگلیس است که این آلبوم با الهام از مأموریت‌های فضایی ناسا ساخته شده و در شهریور گذشته منتشر شده است.


منبع EW
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده