نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱

شکایت دو آهنگساز بازی هیلو از مایکروسافت

آهنگسازهای موسیقی متن قدیمی و به یادماندنی سری بازی Halo به خاطر عدم دریافت حق امتیاز اثر ثبت‌شده‌ی خود بعد از ۲۰ سال، از مایکروسافت شکایت کردند.

مارتی اودانل، آهنگساز اولین نسخه‌ی سری Halo در گفت‌وگو با رسانه Eurogamer فاش کرد که بعد از گذشت ۱۰ سال از مذاکرات ناموفق بر سر حقوق پرداخت‌نشده‌ی خود، بالاخره در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به همراه همکارش مایک سالویتوری، یک شکایت رسمی علیه مایکروسافت به ثبت رسانده است. دو آهنگساز بازی Halo: Combat Evolved ادعا می‌کنند که در آن زمان لایسنس استفاده از موسیقی هیلو را به استودیوی توسعه‌دهنده‌ی این بازی یعنی بانجی دادند که قبل از زمان عرضه‌ی اولین بازی هیلو به تصاحب مایکروسافت درآمد.

آن‌ها قبل از ثبت رسمی شکایت در سال ۲۰۲۰، به مدت ۱۰ سال مشغول تلاش برای حل مسئله با خود مایکروسافت بودند و به جایی نرسیدند. ظاهرا اودانل در زمان تصاحب بانجی توسط مایکروسافت به استخدام تمام وقت این استودیو درآمد تا به‌عنوان رئیس تیم طراحی صوتی شرکت کار کند. اما سالویتوری همچنان به‌صورت مستقل در استودیوی O’Donnell Salvatori Inc به کار خود ادامه داد که اودانل نیز به‌صورت همزمان در آن عضویت داشت.

مایکروسافت ادعا می‌کند که موسیقی Halo تحت توافق کار استخدامی ساخته شد و یک اثر لایسنس‌شده نیست. پس این شرکت، خود را واجد شرایط مالکیت اثر می‌داند. اما اودانل می‌گوید که این کار هرگز در دوران استخدام انجام نشده است و موسیقی از ابتدا لایسنس شده بود. وی در ادامه توضیح داد که این شکایت بر سر مالکیت موسیقی Halo نیست، بلکه اختلاف بر سر بدهی مایکروسافت به آن‌ها بابت حق امتیاز است که طی دو دهه‌ی اخیر پرداخت نمی‌شود.

مستر چیف در سریال هیلو

این شکایت مایکروسافت را به نقض مفاد قرارداد، نقض وظیفه امانتداری حق امتیاز در سرمایه مشترک، نقض حسن نیت و انجام معامله منصفانه، عدم حسابداری در شراکت، کسب درآمد نامشروع و دخالت زیان‌بار متهم می‌کند. در صورت عدم توافق در جلسه میانجی‌گری که قرار است هفته آینده بین طرفین برگزار شود، شاید کار به دادگاه بکشد.

براساس جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، گزارش مورد بحث نشان می‌دهد که تیم حقوقی دو آهنگساز درحال بررسی امکان صدور حکم دادگاه برای جلوگیری از پخش سریال تلویزیونی Halo از سرویس استریمینگ پارامونت پلاس هستند؛ اثری که قرار است از تاریخ ۲۴ مارس (۴ فروردین) شروع به پخش کند. استیون اسپیلبرگ به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی در تیم سازنده‌ی سریال حضور دارد.

شایعاتی منتشر شده‌اند که می‌گویند سریال Halo برای فصل دوم نیز تمدید شده است. اما پارامونت پلاس یا مایکروسافت هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. اگرچه سریال هیلو اقتباسی از مجموعه بازی به همین نام است، اما جهانی مستقل دارد و شاهد ارتباط داستانی بین دنیای سریال و بازی نخواهیم بود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت چندی پیش مدعی شده بود که Halo Infinite از زمان انتشار برای پی سی، ایکس باکس و سرویس Game Pass، بهترین عرضه‌ی یک بازی در تاریخ سری هیلو را رقم زده است. حساب کاربری توییتر هیلو با انتشار یک توییت اعلام کرد که تابه‌امروز بیش از ۲۰ میلیون نفر بازی Halo Infinite را تجربه کرده‌اند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده