نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۴

واکنش منتقدان به فیلم Italian Studies - مطالعات ایتالیایی

فیلم مطالعات ایتالیایی (Italian Studies) با بازی چشمگیر ونسا کربی، اخیرا در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین امتیازات نسبتا متوسطی را از منتقدان بگیرد.

فیلم Italian Studies یا در زبان فارسی «مطالعات ایتالیایی» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت مگنولیا پیکچرز (Magnolia Pictures) است که به‌دست کارگردان و نویسنده بااستعداد و تازه‌کاری آدام لئون ساخته شده است. این هنرمند آثار سینمایی زیادی در رزومه کاری خود ندارد؛ اما از جمله کارهای او می‌توان به فیلم Gimme the Loot (غارت را بده) و فیلم Tramps (ولگردها) غیره اشاره کرد. در فیلم مطالعات ایتالیایی بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند ونسا کربی در نقش آلینا رینولدز، سایمون بریکنر در نقش سایمون، آنیکا والستن در نقش آنیکا، آنابل هافمن در نقش آنابل، مایا هاک در نقش ارین و فرد هچینگر در نقش مت و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مطالعات ایتالیایی در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۲ خرداد ۱۴۰۰) به‌صورت خصوصی در جشنواره فیلم ترایبکا نمایش داده شد. سازندگان در نظر داشتند که این فیلم را در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۴ دی ۱۴۰۰) به‌صورت عمومی در سینماها نمایش دهند؛ علاوه‌براین، همزمان قرار است در VOD هم پخش شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۶۰ را از بین ۱۳ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود آدام لئون بوده است.

از طرف دیگر هم برد بکر پارتون، جاشوآ استراچان، یاموند واشنگتون، آندریا روآ و جیسون ریف نقش تهیه‌کننده این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان، این فیلم را فراموش‌نشدنی خواندند و حسابی از نحوه بازی جسورانه و قدرتمند ونسا کربی تعریف کردند. همچنین آن‌ها در نظرات اینگونه نوشتند که به‌احتمال زیاد مطالعات ایتالیایی را می‌توان بهترین و تاثیرگذارترین فیلم تاریخ دانست که حول محور از دست دادن حافظه ساخته شده است.

ونسا کربی میان یک خیابان در فیلم Italian Studies

منتقد دیگری هم در نظر خود نوشته بود که مطالعات ایتالیایی یک اثر کنجکاوکننده‌ی منحصر‌به‌فرد است؛ طرحی بدون محدودیت زمان و مکان که در یک تجربه ذهنی متمایز جمع می‌شود و از مخاطب خود می‌پرسد: «آیا واقعا حافظه اهمیت دارد؟» از طرف دیگر هم ۳۶ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۴۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جایی که مدتی پیش فیلم Italian Studies برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Italian Studies از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

نویسنده‌ای به‌نام آلینا رینولدز که اهل لندن است، برای مدتی از زادگاه خود فاصله می‌گیرد تا از شهر نیویورک دیدن کند. اما به‌طور غیرقابل توضیحی حافظه خود را از دست می‌دهد و ناگهان در خیابان‌های منهتن بدون هیچ حسی از زمان و مکان و حتی نام خودش، رها می‌شود و سرگردان دور خودش می‌چرخد. زمانی‌که آگاهی آلینا مدام بین مکالمات خیالی، تکه‌هایی از داستان‌های کوتاه خودش و همچنین اتفاقات شهر شلوغ اطراف خود در نوسان است، با نوجوان کاریزماتیکی به اسم سایمون برخورد می‌کند و به‌طرز عجیبی جذب او می‌شود. سایمون هم که به این زن گمشده علاقه پیدا کرده، آلینا را خیلی زود به گروهی از دوستان آزاده‌ی خود معرفی می‌کند. آن‌ها درکنار یکدیگر، مسیر زندگی خود را در میان یک منظره شهری آشفته، پر از زندگی، زیبایی و موسیقی پیدا می‌کنند.

ونسا کربی به همراه دوست خود در فروشگاه در فیلم Italian Studies

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Italian Studies بیندازیم:

نیک آلن | پلی فهرست

۸۳ از ۱۰۰

فیلم مطالعات ایتالیایی ترکیبی چشمگیر از یک داستان‌سرایی صمیمانه و فیلمسازی اتمسفریک، با یک اعتماد‌به‌نفس کلی و زیاد از لئون و کربی است؛ چیزی که چندین برابر بارزتر از ماهیت لغزنده‌ی فیلمنامه است.

وندی ایده | اسکرین دیلی

۷۰ از ۱۰۰

در این سفر آزادانه و غیرقابل کنترل به سوی ناشناخته‌ها، سدی بین برخوردهای واقعی و تخیلی وجود دارد و لحظه به لحظه غیرقابل نفوذ می‌شود؛ همان‌طور که مرزی بین هنجارهای اجتماعی و رفتار غیرقابل قبول وجود دارد.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۶۷ از ۱۰۰

این فیلم درباره هنرمندی است که خودش را فراموش می‌کند. این اثر درام توسط هنرمندی هم ساخته شده که در تلاش است تا دقیقا همین کار را انجام دهد؛ آن هم با کمک بازیگری که به‌دنبال لنگر حقیقت می‌گردد تا زمانی‌که موج‌های خطرناک او را نسبت به بیرون کشیدن از دریا تهدید کردند، از آن لنگر استفاده کند.

ونسا کربی در حال دویدن در فیلم Italian Studies

کارلوس آگیلار | راجر ایبرت

۶۳ از ۱۰۰

سومین اثر سینمایی آدام لئون با تکراری بودنش مخاطب را ناامید می‌کند. این فیلم شبیه یک تمرین روایی است که تحت تاثیر حافظه و جوانی قرار گرفته است. مطالعات ایتالیایی بی‌وقفه در تلاش است که این شکل از فیلمسازی را آزمایش کند؛ اما نمی‌تواند به‌طور کامل موفق باشد.

کریس بارسانتی | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

در طی یک گردش شبانه در منهتن با فردی که به فراموشی مبتلا شده است، دانه‌های یک روایت جذاب و فوق‌العاده کاشته می‌شود اما هیچوقت پرورش نمی‌یابد.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۳۰ از ۱۰۰

لئون این فیلم را با یک احساس ترس نامطمئن آغشته می‌کند؛ این در حالی است که داستان و شخصیت مثبت اصلی خود را به سمت هیچ مقصد ارزشمندی هدایت نمی‌کند. انگار که روایت داستانی به‌طور خاص با این هدف نوشته شده که احساس گم شدن در یک شهر و اینکه این اتفاق چه بلایی می‌تواند سر یک انسان بیاورد، به تصویر بکشد. اما بررسی خیلی کمی حول محور احساسات درونی آلینا انجام می‌شود که خیلی رضایت‌بخش نیست.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Italian Studies نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده