نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۷

واکنش منتقدان به فیلم Scream - جیغ

فیلم جیغ ۵ (Scream 5)، جدیدترین قسمت مجموعه ترسناک جیغ (Scream)، اخیرا در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین امتیازات نسبتا متوسطی را از منتقدان بگیرد.

فیلم Scream یا در زبان فارسی «جیغ» یکی از جدیدترین آثار اسرارآمیز، دلهره‌آور و ترسناک شرکت پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) است که به‌دست دو کارگردان، نویسنده و بازیگر بااستعداد و نسبتا تازه‌کاری به‌نام مت بتینلی اولپین و تایلر ژیلت ساخته شده است. این دو فیلمساز پیش از این، بیشتر وقت و مهارت خود را صرف ساخت آثار کوتاه می‌کردند اما دو اثر بلند هم در رزومه کاری خود دارند که از جمله آثار آن‌ها می‌توان به فیلم Devil's Due (بدهی شیطان) و فیلم Ready or Not (آماده باشی یا نه) و غیره اشاره کرد. در فیلم جیغ بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند دیوید آرکت در نقش دووی رایلی، نو کمپبل در نقش سیدنی پرسکات، کورتنی کاکس در نقش گیل ودرز، ملیسا باررا در نقش سامانتا کارپنتر، جنا اورتگا در نقش تارا کارپنتر، جک کواید در نقش ریچارد کرش و دیلن مینت در نقش وس هیکس حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جیغ در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۳ دی ۱۴۰۰) به‌صورت عمومی در سینماها نمایش داده شد. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۶۰ را از بین ۴۴ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده جیمز وندربیلت و گای بوسیک بوده است. این هنرمندان فیلمنامه را براساس شخصیت‌هایی که کوین ویلیامسون خلق کرده بودند، نوشتند. از طرف دیگر هم خود جیمز واندربیلت، ویلیام شراک و پاول ناینستاین نقش تهیه‌کننده این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان، از اینکه فیلم و سازندگان آن به میراث وس کریون ادای احترام کرده بودند و تفسیری فراتر از آثار ترسناک را به نمایش گذاشتند، تقدیر و تحسین کردند. حتی برخی از آن‌ها، Scream 5 را بهترین دنباله در سری فیلم جیغ دانستند.

نیوی کمپبل به همراه اسلحه در فیلم Scream 5

این اولین قسمت از سری فیلم جیغ است که توسط وس کراون کارگردانی نشده است؛ این کارگردان بزرگ در سال ۲۰۱۵ بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت. تا همین لحظه، این فیلم به درآمد ۱۳ میلیون دلاری از باکس آفیس دست پیدا کرد و به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. از طرف دیگر هم ۱۸۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش فیلم Scream برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Scream از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

چیزی حدود ۲۵ سال بعد از اولین سری اصلی قتل‌ها در وودزبورو را نشان می‌دهد؛ زمانی‌که یک قاتل جدید ظاهر شده است و سیدنی پرسکات باید برای کشف حقیقت، به این منطقه بازگردد. این قاتل جدید، ماسک گوست فیس را روی صورت دارد و گروهی از نوجوانان را مورد هدف قرار داده است؛ نوجوانانی که اسراری را از گذشته‌ی مرگبار این شهر بیرون کشیدند.

گوست فیس در راهروی مدرسه در فیلم Scream 5

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Scream بیندازیم:

ویلیام بیبیانی | The Wrap

۹۳ از ۱۰۰

قسمت جدید سری فیلم جیغ، یک قاتل است. به‌طرز هوشمندانه‌ی ترسناک و به‌طرز ترسناکی هوشمندانه. درست است که با تاریخچه این مجموعه مطابقت دارد، اما اگر به نفع داستان خود باشد، اصلا از عصبانی کردن طرفداران ترسی ندارد و این کار را به‌راحتی انجام می‌دهد. در میان تمام آثاری که در این مجموعه ساخته شده و قصه‌های قبلی را بازسازی کرده، احتمالا این را بتوان همان قسمتی دانست که کار خود را به خوبی انجام داده است. جیغ بکش عزیزم.

اولی ریچاردز | تایم اوت

۸۰ از ۱۰۰

مبتکرانه، نافذ و سرشار از محبت نسبت به قسمت‌های اصلی و اولیه مجموعه خود. به‌راحتی می‌توان این قسمت را سرگرم‌کننده‌ترین اثر، بعد از فیلم Scream 2 دانست.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۷۰ از ۱۰۰

این فیلم شخصیت‌های جدیدی را به ما معرفی می‌کند که هم روی پای خود می‌ایستند و هم ارتباط‌های زیادی با فیلم‌های دیگر دارند؛ این در حالی است که تمام این جنبه‌ها را در آنِ واحد نقد می‌کنند. با تمام این وجود تفسیر ترسناکی که در داستان وجود دارد، همچنان در رتبه اول است؛ به‌طوری که پنجمین قسمت این مجموعه نشان می‌دهد که سری فیلم Scream هنوز هم چیزهایی برای ارائه دارد.

جزمین سیوی براون در فیلم Scream 5

دیوید رونی | هالیوودریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

البته، در شیطنت خیلی زیادی که در این فیلم وجود دارد، یک سری سرگرمی هم دیده می‌شود. اما در عین حال یک شوخی و طنزی هم وجود دارد که سطحی است و در ماجرای کشت و کشتار داستان دخالت می‌کند؛ تا حدی که من اغلب اوقات آرزو می‌کردم که ای کاش یکی از همین آثار برتری را که در فیلم به آن ارجاع داده می‌شود، تماشا می‌کردم.

راجر مور | مووی نیشن

۳۸ از ۱۰۰

در آخر هم آن پایان نمایان می‌شود و تمام کشت و کشتارهای آهسته، گفتگوهای زیاد و اعصاب‌خردکنی که در داستان وجود داشت، همه‌ی نیت خیر، دستاوردها و ویژگی‌های مثبتی را که در این «بازسازی» وجود داشت، از بین می‌برد.

مایکل اوسالیوان | واشینگتون پست

۲۵ از ۱۰۰

موضوعی به‌نام «طرفداری سمی» وجود دارد که می‌توانیم از دیالوگ‌های یکی از شخصیت‌های مثبت جوان این فیلم قرض بگیریم و استفاده کنیم. این قسمت از سری فیلم Scream با دیالوگ‌های بی‌انتها و مکالمه‌هایی پر شده که تفاوت بین یک دنباله و یک «بازسازی» را توصیف می‌کند؛ قانون‌های خیلی زیادی که بیشتر از یک زندان است و همه هم به‌طور مرگباری از آن‌ها رنج می‌برند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Scream نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده