نویسنده: مهرداد داودی
// جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۱

تاخیر در پخش سریال جیران و توضیح ساترا در این باره

فیلیمو دلیل تأخیر یک هفته‌ای در پخش سریال جیران را ملاحظات ساترا اعلام کرد و حالا ساترا در این‌باره بیانیه‌ای داده است.

آغاز نشدن سریال جیران در موعد مقرر از سوی فیلیمو حاشیه‌های متعددی به‌وجود آورد و فیلیمو با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه «انتشار سریال «جیران» که قرار بود جمعه ٢۴ دی پخش شود حداکثر تا هفته آینده -یک بهمن- به تأخیر افتاد.» درباره اتفاق مذکور توضیحاتی به‌دست داد. فیلیمو دراین‌باره چنین توضیح داد:‌ «۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایند‌های معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی این موارد عطف‌ به ‌ماسبق نمی‌‌‌شود و طبیعتا نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد.»

فیلیمو در ادامه اعلام می‌کند اتفاق مذکور درحالی افتاده است که «اصلاحات ساترا در خصوص قسمت اول این سریال از سوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود.» روابط عمومی فیلیمو در ادامه می‌نویسد «فیلیمو امید داشت تا باتوجه‌به موارد مطرح شده و مذاکراتی که تا ١٢ ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند؛ اما به دليل برخی ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تأخیر افتاد.» فیلیمو همچنین متعهد شده به حساب آن دسته از کاربرانی که اشتراک خود را در سه روز گذشته تهیه‌ کرده‌اند، سه روز دیگر اضافه کند.

پریناز ایزدیار در جمعیت سریال جیران

حالا سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در خصوص پخش نشدن سریال جیران بیانیه‌ای شامل پنج بند داده است. متن بیانیه ساترا به قرار زیر است.

«۱. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

۳. ناظر به این دیدگاه و باتوجه‌به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا باتوجه‌به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

۴. همچنین باتوجه‌به ادعاهای مربوط‌به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، باتوجه‌به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

۵. امید است با حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند.»

سریال به کارگردانی حسن فتحی و با بازی چهره‌هایی مانند پریناز ایزدیار، بهرام رادان و امیرحسین فتحی جلوی دوربین رفته است. این سریال که به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار می‌پردازد، از سوی فیلیمو رده‌بندی سنی بالای ۱۵ سال دریافت کرده است. فیلیمو داستان جیران را به شرح توضیح داده است.

««زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه ای می‌خواهد که جان پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه ای محکم تر از عشق نیست. بدهید همه جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش، پادشاه شما عاشق شد…»»


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده