نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۵

Spider-Man: No Way Home می‌تواند سودآورترین فیلم تاریخ سونی شود

پیش‌بینی می‌شود که Spider-Man: No Way Home با کسب ۶۱۰ میلیون دلار سود خالص به پرسودترین فیلم تاریخ سونی تبدیل شود.

با تداوم تأثیرگذاری ویروس کرونا در میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی و تعطیلی یا کاهش ظرفیت بسیاری از مراکز تفریحی در سراسر جهان، سودآوری پروژه‌های سینمایی نیز با شرایط ایده‌آل فاصله‌ گرفته است. بااین‌حال، فیلم Spider-Man: No Way Home موفق شده تا در این شرایط به اولین فیلمی تبدیل شود که در دوران پس از کرونا به فروش یک میلیارد دلاری دست پیدا می‌کند.

درآمد حاصل از فیلم مرد عنکبوتی 3 در همین مدت کوتاه تمامی هزینه‌های ساخت، تبلیغات و مشارکت سازندگان را جبران کرده و تاکنون ۲۴۲ میلیون دلار سود خالص را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. بااین‌حال، اگر سالن‌های سینما با ورود موج سویه جدید اومیکرون همچنان باز بمانند و فیلم Spider-Man: No Way Home همچنان به روند فروش فعلی خود ادامه دهد، می‌توان انتظار داشت که فیلم جدید مرد عنکبوتی با ثبت رقمی بالغ‌بر ۶۱۰ میلیون دلار سود خالص، به سودآورترین پروژه تاریخ عملکرد سونی تبدیل شود.

فیلم Spider-Man: No Way Home

لازم به ذکر است که این پیش‌بینی از سوی سونی ارائه نشده و منابع اقتصادی صنعت سینما بر این باور هستند که No Way Home می‌تواند به‌راحتی از رکورد باکس آفیس جهانی ۱.۱۳ میلیارد دلاری Spider-Man: Far From Home در سال ۲۰۱۹ عبور کند. براین‌اساس گفته می‌شود که آمار فروش No Way Home در مجموع به ۱.۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید که شامل ۱ میلیارد دلار درآمد حاصل از سایر کشورهای جهان (بدون درنظرگرفتن چین) و ۷۵۰ میلیون دلار سهم فروش داخلی این فیلم در آمریکا می‌شود.

Spider-Man: Far From Home درمجموع ۲۸ میلیون دلار در کشور ژاپن فروش داشته و احتمالاً سرنوشت نهایی No Way Home پس از اکران در تاریخ ۷ ژانویه در این کشور مشخص خواهد شد. در حال حاضر فیلم مرد عنکبوتی 3 توانسته ۵۸۷.۱ میلیون دلار در کشورهای مختلف جهان و ۴۷۰.۳ میلیون دلار در داخل آمریکا و کانادا فروش کند تا در مجموع به ۱.۰۵۷ میلیارد دلار فروش دست پیدا کند.

۶۱۰ میلیون دلار، No Way Home را به پرسودترین فیلم تاریخ سونی تبدیل می‌کند. Spider-Man: Homecoming و Spider-Man: Far From Home، دو قسمت قبلی فیلم اسپایدرمن به ترتیب ۲۰۰ و ۳۳۹ میلیون دلار برای سونی درآمدزایی کردند. علاوه‌بر‌این، فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle با فروش نزدیک به یک میلیارد دلار نیز ۳۰۵.۷ میلیون دلار سود به‌همراه داشته و Avengers: Infinity War، پروژه مشترک مارول و دیزنی ۵۰۰ میلیون دلار درآمد خالص ارائه کرده است. Star Wars: The Last Jedi و Star Wars: The Rise of Skywalker در سری جنگ ستارگان نیز ۴۱۷.۵ و ۳۰۰ میلیون دلار سودآوری داشته‌اند.

مرد عنکبوتی چسبیده به ماشین در فیلم Spider-Man: No Way Home

اما پس از پایان دوره نمایش این فیلم در گیشه، شبکه نمایش خانگی حدود ۸۲۵ میلیون دلار درآمد را برای سونی به‌همراه خواهد داشت. سونی برای اکران سینمایی این فیلم ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده و هزینه‌های P&A در کشورهای جهان نیز ۲۴۸ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه سونی برای تبلیغ جهانی برند خود ۲۰۲ میلیون و برای شرکای تبلیغاتی خود ۲۸۸ میلیون دلار در نظر گرفته است. توزیع فیلم در شبکه خانگی با هزینه‌ی کمتری که دارد، ۴۰۵ میلیون دلار درآمد خالص به سونی می‌رساند.

عملکرد قدرتمند یک فیلم در باکس آفیس در ارزش قرارداد شرکت‌ها با سرویس‌های استریمینگ نیز تأثیرگذار است. ضمن اینکه باید به این مقادیر ۸۰ میلیون دلار از شبکه سرگرمی خانگی خارج از کشور، ۲۵ میلیون دلار از شبکه‌های تلویزیونی رایگان آمریکا و ۳۵ میلیون دلار از شبکه‌های پولی تلویزیون به‌علاوه‌ی ۱۳۰ میلیون دلار از شبکه‌های بین‌المللی را اضافه کرد.

در حال حاضر دیزنی که مالکیت مارول را در اختیار دارد، ۲۵ درصد از هزینه‌های تولید (۵۰ میلیون دلار) این فیلم را پوشش داده و ۲۵ درصد از سود خالص آن را دریافت خواهد کرد. همچنین تونی استارک، نیک فیوری، هپی و بندیکت کامبربچ در فیلم‌های اسپایدرمن نقش آفرینی حضور داشته‌اند و مرد عنکبوتی نیز در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از دیزنی حضور دارد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده