نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱

واکنش منتقدان به فیلم Eternals - جاودانگان

فیلم جاودانگان (Eternals)، بیست و ششمین فیلم دنیای سینمایی مارول مدتی پیش نمایش داده شد و توانست میانگین امتیازات متوسطی را از منتقدان بگیرد.

فیلم Eternals یا در زبان فارسی «جاودانگان» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی، درام، فانتزی و ماجراجویی شرکت والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست کارگردان بااستعداد به‌نام کلویی ژائو ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Nomadland (سرزمین خانه به دوش‌ها)، فیلم The Rider (سوارکار) و فیلم Songs My Brothers Taught Me (ترانه‌هایی که برادرهایم به من آموختند) اشاره کرد. در فیلم جاودانگان، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند جما چان در نقش سرسی، ریچارد مدن در نقش ایکاریس، کمیل نانجیانی در نقش کینگو، لیا مک‌هیو در نقش اسپرایت، برایان تایری هنری در نقش فاستوس، لورن ریدلاف در نقش مکاری، بری کیوگن در نقش درویگ، دان لی در نقش گیلگامش، هریش پاتل در نقش کارون، کیت هرینگتون در نقش دین ویتمن، سلما هایک در نقش آجاک و آنجلینا جولی در نقش تینا و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جاودانگان در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۶ مهر ۱۴۰۰) در سالن تئاتر دالبی که در منطقه هالیوود شهر لس‌آنجلس قرار دارد، برای اولین‌بار نمایش داده شد. سازندگان این اثر در نظر دارند که اترنالز را در تاریخ ۵ نوامبر (۱۴ آبان) به‌صورت عمومی در سینماهای آمریکا نمایش دهند. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۶۰ را از بین ۲۰ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کلویی ژائو، پاتریک برلی، رایان فرپو و کاز فرپو بوده است.

جمع شدن اعضای تیم اترنالز در پوستر جدید فیلم Eternals

این هنرمندان فیلمنامه خود را براساس داستانی که رایان فرپو و کاز فرپو مطرح کرده بودند، نوشتند؛ داستانی که براساس شخصیت‌های اترنالز خلق شده توسط جک کربی، مطرح شده بود. از طرف دیگر هم کوین فایگی و نیت مور نقش تهیه‌کننده این اثر را داشت. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان، این فیلم ابرقهرمانی را حماسی و جاه‌طلبانه خواندند که بیشتر از تلاشی که می‌کند، اوج می‌گیرد. به‌گفته‌ی منتقدان، این اثر دنیای سینمایی مارول را به مسیرهای جدید، جذاب و برخی اوقات هم مات‌کننده می‌برد.

فیلم جاودانگان که بیست و ششمین اثر دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود، بخشی از فاز چهارم این دنیای سینمایی است که مدت زیادی نیست کار خود را آغاز کرده است؛ به‌گفته‌ی سازندگان، کلویی ژائو در تولید این اثر آزادی عمل بیشتری داشت. به همین خاطر هم توانست مدت زمان بیشتری را نسبت به آثار قبلی به فیلم‌برداری اختصاص دهد. از طرف دیگر هم ۴۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش فیلم Eternals در سالن تئاتر دالبی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Eternals از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک داستان حماسی که هزاران سال را در برمی‌گیرد. گروهی از قهرمانان فناناپذیر که مجبور شدند از سایه‌ها بیرون بیایند و با هم متحد شوند؛ آن هم علیه دیوینت‌ها، قدیمی‌ترین دشمن بشریت و اترنال‌ها.

اعضای گروه اترنالز با لباس کامل در کنار ساحل در فیلم Eternals

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Eternals بیندازیم:

اولیور جونز | آبزرور

۸۸ از ۱۰۰

ژائو با تصاویر بسیار زیبایی که توسط خودش و فیلم‌برداری قدیمی دنیای سینمایی مارول خلق شده است، توانسته چنین داستان دست‌نیافتنی و گسترده را تا انتها جذاب نگه دارد؛ آن هم ازطریق تمرکز لیزر-مانند خود و دقت بسیار بالا. برای یک بار هم که شده، در فیلمی مانند این، امواج اقیانوس و مناظر پر ابر، دقیقا به اندازه نبردهای فوق جذاب میان این شخصیت‌های بین کهکشانی سنگین و مهم هستند.

مالی فریمن | اسکرین رنت

۸۰ از ۱۰۰

با اینکه فیلم جاودانگان بیشتر معیارهای یک اثر مارولی را دارد، اما این پروژه‌ی حماسی، ابرقهرمانی و گسترده‌ی ژائو، اصلا شبیه هیچکدام از فیلم‌هایی که دنیای سینمایی مارول تا به امروز تولید کرده بود، نیست.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

حساسیت ژائو تا حدی است که در انسانیت عادی شخصیت‌ها، در جریان کنایه‌ها، کشمکش‌ها، اشتیاق میان کاراکترها (برخی اوقات هم احساسات عاشقانه) و زیبایی جلوه‌ها دیده می‌شود؛ آن هم به روش فریبنده‌ای که ژائو می‌تواند با مهارت‌های مخصوص به خود، آن‌ها را به اوج می‌رساند. او یک کارگردان خبره است. اگرچه فیلم جاودانگان خیلی طولانی است (۱۵۷ دقیقه؟ واقعا؟)، اما واقعا جذاب، سرگرم‌کننده و تماشای آن لذت‌بخش است.

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۶۳ از ۱۰۰

ژائو وظیفه بزرگتر از خود را درک می‌کند؛ به همین خاطر است که این اثر حماسی می‌تواند زمینه را برای جذابیت‌ها و ماجراهای بعدی دنیای سینمایی مارول آماده کند. توجه این کارگردان به جزئیات و دیدی که نسبت به طراحی دارد، فوق‌العاده عمل می‌کند؛ در پایان هم تمام این کارها و فعالیت‌ها یک چیز ابدی به نظر می‌آید.

بری کیوگن در نقش درویگ در حال استفاده از قدرتش در فیلم Eternals

جان نوگنت | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

اولین اثر کلویی ژائو به‌عنوان کارگردان در دنیای ابرقهرمانی قابل اطمینان، بلندپروازانه و داستانی با مقیاسی گیج‌کننده و کهکشانی است. اما حتی این فیلم هم نمی‌تواند از دست کلیشه‌های روایت‌گری ابرقهرمانانه در امان باشد.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۵۰ از ۱۰۰

این شخصیت‌ها شاید جاودانه باشند اما پیش‌بینی‌پذیری خط تولید این استودیو جذابیت را از این فرایند می‌گیرد و مخاطب دیگر هیچ نشاطی ندارد.

رابین کالین | تلگراف

۴۰ از ۱۰۰

احتمالا چنین امیدی وجود داشت که بیست و ششمین فیلم مارول، این مجموعه را از منطقه امن خود بیرون بیاورد. اما این مجموعه چیزی جز منطقه امن نیست. همین موضوعات دست به‌دست هم داد تا آخرین قسمت این مجموعه خیلی زود به یک اثر بی‌فایده تبدیل شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Eternals نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده