// شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۳

اهدا جایزه ویژه جشنواره ونیز به ریدلی اسکات

ریدلی اسکات چند ماه بعد تولد ۸۴سالگی خود را جشن می‌گیرد. جشنواره فیلم ونیز امسال از او به‌عنوان یک فیلم‌ساز تجلیل ویژه به عمل می‌آورد.

ریدلی اسکات امسال دو اثر سینمایی جدید دارد که فعلا شانس هیچ‌کدام از آن‌ها برای موفقیت در فصل جوایز را نمی‌توان انکار کرد؛ فیلم House of Gucci و فیلم The Last Duel. حالا می‌دانیم جشنواره فیلم ونیز می‌خواد در هفتاد و هشتمین دوره‌ی خود به تقدیر از او بپردازد؛ خالق آثاری همچون فیلم Blade Runner، فیلم Alien، فیلم Thelma & Louise و فیلم Gladiator.

جشنواره ونیز ۲۰۲۱ از ۱ تا ۱۱ سپتامبر (۱۰ تا ۲۰ شهریور) برگزار می‌شود و جایزه‌ی Glory To The Filmmaker را تقدیم اسکات می‌کند. برگزارکنندگان مراسم می‌گویند که این جایزه به فردی تعلق دارد که آورده‌ای اورجینال و ویژه برای صنعت/هنر سینما داشته است. مراسم اهدای جایزه به اسکات دقیقا پیش از اکران فیلم The Last Duel در جشنواره ونیز برگزار خواهد شد. مت دیمون، آدام درایور، بن افلک و جودی کومر در فیلم آخرین دوئل به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

جودی کومر سوار اسب در فیلم آخرین دوئل به کارگردانی ریدلی اسکات

آلبرتو باربرا ازطرف جشنواره ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی کلاس A دنیا گفت: «شیوه‌ی شخصی او برای کار روی فیلم‌های ژانر باعث می‌شود که آثار وی با موارد ضروری برای سرگرم‌کنندگی یک اثر هم‌خوانی داشته باشد. او هم انتظارات مخاطب عام و هم خواسته‌های منتقدها را برآورده می‌سازد. همین [توجه به انواع‌واقسام تماشاگرها] شاید اصلی‌ترین عنصر تعریف‌کننده‌ی سینمای ریدلی اسکات باشد.

اسکات نخستین فیلم سینمایی خود را با نام The Duellists در سن ۴۰سالگی ساخت؛ پیش از آن که توجه همگان را با موفقیت جهانی فیلم بیگانه جلب کند. اما او اگر در تمام عمر خود فقط یک فیلم به اسم بلید رانر ساخته بود هم جایگاه خود را میان بزرگ‌ترین فیلم‌سازهای قرارگرفته در قله پیدا می‌کرد. فیلم Blade Runner همچنان تاثیرگذارترین/جریان‌سازترین اثر سینمای علمی-تخیلی مدرن است و طی دهه‌های اخیر معیاری باقی ماند که فیلم های علمی تخیلی دیگر مدرن در مقایسه با آن ارزش‌گذاری می‌شوند.

در دوران کاری پربار و فوق‌العاده‌ی او که دارد با ریتم معرکه به کارگردانی ۳۰ فیلم سینمایی می‌رسد، اسکات توانایی خود برای حرکت آسان با انواع‌واقسام ژانرها را نشان داده است؛ درحالی‌که مدام به تک‌تک آن‌ها جان تازه‌ای می‌بخشد. در فیلم تلما و لوییز ظاهرا او سال‌ها جلوتر از زمانه‌ی خود بود و می‌دانست که امروز چنین بحث‌هایی راجع به جایگاه زن و اضطرار آن‌ها برای دفاع از خود شکل می‌گیرد. در فیلم گلادیاتور جنسی از سینما را احیا کرد که طی دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی بیش از اندازه مورد استفاده قرار گرفت و گویا به پایان رسیده بود.

با فیلم Black Hawk Down استانداردی تازه و معرکه برای نقش داشتن واقع‌گرایی در فیلم های جنگی را بر همه تحمیل کرد. در فیلم The Martian توانست بالاخره مقداری لحن‌های کمدی را به شرایطی معمولا پرشده از ناامیدی بیافزاید. شایستگی‌های بی‌چون‌وچرا ریدلی اسکات شامل استعداد خارق‌العاده‌ی تصویری او و سلیقه‌ی نقاش‌مانند او برای خلق تصاویر باشکوه گرافیکی می‌شود؛ یک سبک بصری بی‌قاعده و فاخر. همه‌ی این‌ها نیز با استعدادی کمیاب و بسیار ارزشمند برای کارگردانی کردن بازیگرها همراه شده‌اند».

ریدلی اسکات این‌روزها روی بخش‌های پایانی فیلم House of Gucci‎ با بازی لیدی گاگا، آل پاچینو، جرد لتو، جرمی آیرونز، سلما هایک و آدام درایور کار می‌کند. عده‌ای از همین حالا این اثر را دارای شانس قابل‌توجه برای کسب نامزدی‌های گوناگون در فصل جوایز سینمایی پیش‌رو می‌دانند.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده