// یکشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۵

جان فاورو از تاثیرگذاری غیرمستقیم جرج لوکاس روی خلقت بیبی یودا می‌گوید

جنس فعالیت هنری جرج لوکاس، خالق افسانه‌ای و تأثیرگذار جهان «جنگ ستارگان/جنگ‌های ستاره‌ای» منبع الهام اصلی جان فاورو برای آفرینش و رونمایی ناگهانی از بیبی یودا در سریال «مندلورین» بود.

شاید بتوان به جرئت گفت که تعداد زیادی از طرفداران سریال The Mandalorian به‌خاطر کودک/بچه که اکثر بینندگان او را بیبی یودا صدا می‌زنند، عاشق این اثر شبکه‌ی آنلاین/استریم‌محور دیزنی پلاس شدند. جان فاورو در مقام خالق اصلی و شورانر سریال توانست بیبی یودا را تا پیش از رونمایی از او در پایان اپیزود اول «مندلورین» کاملا به دور از چشم مخاطبان نگه دارد و همه را سورپرایز کند. جان فاورو می‌گوید حفظ کردن این راز بسیار سخت بوده است.

جان فاورو، شورانر سریال The Mandalorian: «من عاشق دنبال کردن مدیوم تلویزیون هستم. زیرا در آن آثار مختلف ساختاری اپیزودیک و فصل به فصل دارند. به همین خاطر برای من دیدن «مندلورین» مثل خواندن کتاب خوبی است که هر هفته یک فصل تازه از‌ آن را مطالعه می‌کنم. ولی همین ساختار جذاب باعث می‌شود که تنظیم محل قرارگیری نقاط عطف قصه و پیچش‌های داستانی سخت باشد. مخصوصا وقتی می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ‌چیزی قبل از پخش اپیزودها لو نمی‌رود.

جرج لوکاس استادانه به استفاده از کلیف‌هنگر می‌پرداخت. او با تماشای کلیف‌هنگرها (قلاب‌های داستانی که با افشای ناگهانی یک حقیقت در پایان اپیزود، مخاطب را به‌شدت در انتظار تماشای قسمت بعدی نگه می‌دارند) بزرگ شد. اما او می‌دانست که یک کلیف‌هنگر همیشه نباید یک کلیف‌هنگر اکشن باشد. کلیف‌هنگر مي‌تواند احساسی یا شخصیت‌محور باشد. این جنس از کلیف‌هنگرها برای من وقتی خود را به‌جای مخاطب می‌گذارم، لایق احترام‌ترین قلاب‌های نگه‌دارنده‌ی تماشاگر هستند.

حالا وقتی به یک کلیف‌هنگر به بزرگی کودک/بچه (بیبی یودا) می‌رسیم، رازداری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که با انجام آن به موفقیت دست می‌یابید. نگه داشتن رازهای بزرگ در جهان Star Wars ابدا کار آسانی نیست. طرفداران «جنگ ستارگان» همیشه شدیدا مشتاق و کنجکاو هستند؛ آن‌ها می‌خواهند سر از کار هر اثر مرتبط با این دنیای داستانی دربیاورند. آن‌ها همیشه در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند.

اما در حقیقت آن‌ها هم نمی‌خواهند از رازها سردربیاورند. دقیقا مثل نحوه‌ی برخورد کودکان با کادوهایی که در کریسمس دریافت می‌کنند! آن‌ها همیشه در حال برنامه‌ریزی برای شناخت کادوهای خود قبل از روز کریسمس هستند. ولی در حقیقت دوست دارند که هرچه تلاش می‌کنند به موفقیت نرسند تا در روز کریسمس واقعا سورپرایز بشوند».

جرج لوکاس مشغول نگاه کردن مهربانانه به بیبی یودا سریال مندلورین شبکه دیزنی پلاس

(جرج لوکاس در حال در آغوش گرفتن بیبی یودا)

فاورو باور دارد که درنهایت باید به‌خاطر رازداری همه‌ی افرادی که راجع به بیبی یودا می‌دانستند ولی پیش از پخش سریال درباره‌ی او صحبت نکردند، از آن‌ها سپاسگزار باشد. تیم ساخت سریال یک سال برای خلق فصل اول وقت گذاشت و سپس زمان پخش اولین اپیزود از راه رسید. کودک/بچه دنیا را فراتر از تمام تصورات فاورو عاشق خود کرد و البته مردم هم تصمیم گرفتند که او را Baby Yoda صدا بزنند. زیرا شبیه‌ترین موجود دیده‌شده در جهان Star Wars به بیبی یودا، استاد بزرگ جدای یعنی Yoda است. یکی از کاراکترهای خارق‌العاده‌ای که جرج لوکاس تقدیم جهان کرد.

دیزنی با چند ماه به تأخیر انداختن زمان تولید عروسک‌ها و لوازم تزئینی Baby Yoda، هم مقداری ضرر مالی را پذیرفت و هم در نگه داشتن عالی او به‌عنوان یک راز موفق بود

اگر جرج لوکاس در زندگی خود با کلیف‌هنگرهای مجموعه‌هایی چون Flash Gordon و Buck Rogers بزرگ نمی‌شد، انقدر کلیف‌هنگرها را تبدیل به بخشی جداناشدنی و معرکه از جهان Star Wars نمی‌کرد. همه هم خوب می‌دانند که اگر آثار لوکاس وجود نداشتند، لوکاس‌فیلم و دیزنی با اطمینان نمی‌گفتند که قطعا طرفداران «جنگ ستارگان» از کلیف‌هنگرهای معرکه استقبال می‌کنند. آن‌ها فقط به این دلیل به فاورو اعتماد کردند که می‌دانستند دوست‌داران «جنگ‌های ستاره‌ای» به سورپرایزهای بزرگ و فاش‌نشده عشق می‌ورزند. پس هم برای حفظ رازهای سریال به فاورو بودجه‌ی اضافی دادند و هم پروسه‌ی تولید تمام اسب‌بازی‌ها و عروسک‌های مرتبط با بیبی یودا را ماه‌ها عقب انداختند.

آن‌ها می‌دانستند که با انجام این کار صدای بسیاری از طرفداران را درمی‌آورند؛ افرادی که قطعا به محض پایان یافتن نخستین اپیزودهای فصل اول سریال میل به خرید عروسک‌های بیبی یودا دارند. ولی نحوه‌ی آفرینش جهان «جنگ‌های ستاره‌ای» توسط جرج لوکاس بزرگ در طول تاریخ به آن‌ها ثابت کرده بود که عاشقان Star Wars، سورپرایزهای ارزشمند را بیشتر از عروسک‌ها و لوازم تزئینی جذاب می‌خواهند.

فصل دوم سریال «مندلورین» هم‌اکنون در حال پخش است. نخستین قسمت فصل دوم با نام The Marshall با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و هفت قسمت بعدی هم به‌صورت هفتگی جمعه‌ها تقدیم بینندگان می‌شوند.


منبع ComicBook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده