نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۵

جان ماهونی در سن ۷۷ سالگی درگذشت

جان ماهونی، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون، چند روز پیش در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

جان ماهونی، هنرپیشهٔ قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون و صداپیشه باسابقه سینمای هالیوود، روز چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) در سن ۷۷ سالگی درگذشت. وی یکی از بازیگران بسیار مورد احترام صحنهٔ تئاتر و تلویزیون بود و معروف‌ترین نقش وی در تلویزیون، مربوط به مجموعهٔ تلویزیونی سیت‌کام Frasier (فریشر) شبکه NBC می‌شود که وی نقش شخصیت مارتین کرین را در آن مجموعه بر عهده داشت. جان ماهونی در طول دوران طولانی حرفه‌ای خود، صداپیشگی نقش‌های زیادی را نیز بر عهده داشت؛ صداپیشگی در انیمیشن کمدی و ماجراجویانه Antz (انتز) در نقش چندین شخصیت مختلف، صداپیشگی در فیلم Atlantis: The Lost Empire (آتلانتیس: امپراتوری گم‌شده)، صداپیشگی در دنبالهٔ این فیلم با عنوان Atlantis: Milo's Return (آتلانتیس: بازگشت میلو) و انیمیشن اکشن، علمی-تخیلی و فانتزی The Iron Giant (غول آهنی) که در سال ۱۹۹۹ اکران شد. معروف‌ترین نقش‌آفرینی جان ماهونی در سینما نیز مربوط به ایفای نقش شخصیت پدری مهربان با خصوصیات اخلاقی خاص در یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلم‌های دههٔ ۸۰ میلادی می‌شود.  

جان ماهونی برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ کار خود را روی صحنهٔ تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۹۸۰ نیز وارد حوزهٔ سینما و تلویزیون شد. وی تا سال ۲۰۱۵ میلادی به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه داد. شاید معروف‌ترین فیلمی که وی در آن ایفای نقش کرده است، فیلم Say Anything (چیزی بگو) کامرون کرو باشد که نقش شخصیت جیم کورت، پدر یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم را بر عهده داشت.  

Mahony-II

جان ماهونی روز دوشنبه در سن ۷۷ سالگی درگذشت؛ سایت TMZ خبر فوت این هنرمند قدیمی انگلیسی را اعلام کرد. ماهونی در چند وقت اخیر تحت مراقب‌های پزشکی قرار داشت و در بیمارستان بستری بود و پزشکان نتوانسته بودند بیماری وی را تشخیص دهند. جان ماهونی در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر بلکپول انگلستان به دنیا آمد. وی یکی از هشت فرزند خانوادهٔ ماهونی بود و در شهر منچستر بزرگ شد. وی پس از پایان جنگ جهانی دوم به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در ایالت ایلینویز ساکن شد. وی در ابتدا کار ویرایش ژورنال‌های پزشکی را انجام می‌داد و در اواسط دههٔ ۷۰ میلادی بود که به‌صورت حرفه‌ای وارد حرفهٔ بازیگری شد. ماهونی در سال ۱۹۷۷ وارد کمپانی تئاتر استپن‌ولف شد و بعد از حدود یک دهه کار روی صحنهٔ تئاتر، در سال ۱۹۸۲، اولین نقش خود را در فیلمی سینمایی ایفا کرد؛ وی در فیلم Mission Hill (مأموریت هیل)، نقش شخصیت مایکل دویل را بر عهده داشت.

وی در ابتدا کار ویرایش ژورنال‌های پزشکی را انجام می‌داد و در اواسط دههٔ ۷۰ میلادی بود که به‌صورت حرفه‌ای وارد حرفهٔ بازیگری شد. 

اولین نقش مهم جان ماهونی در سینما، مربوط به ایفای نقش شخصیت مو آدامز در فیلم کمدی Tin Men (مردان منعطف) بری لوینسون می‌شود. وی در همان سال در فیلم Moonstruck (مجنون) نورمن جویسون نیز حضور پیدا کرد و در کنار شِر و نیکولاس کیج به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۹۸۸ نیز در فیلم‌ Frantic (دیوانه‌وار) رومن پولانسکی حضور داشت که بازیگر اصلی آن فیلم هریسون فورد بود. از دیگر فیلم‌های سینمایی که ماهونی در آن حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به The Russia House (خانهٔ روسیه)، In the Line of Fire (در خط آتش)، The American President (رئیس جمهور آمریکایی) و Primal Fear (ترس نخستین) اشاره داشت. وی همچنین در دو فیلم از برادران کوئن نیز حضور داشته است؛ فیلم‌های Barton Fink (بارتون فینک) و Hudsucker Proxy (هادساکر پراکسی).  

جان ماهونی در طی دوران کاری خود در مجموعه‌های تلویزیونی زیادی نیز حضور داشته است که از میان معروف‌ترین این مجموعه‌ها می‌توان به Chicago Story (داستان شیکاگو)، Favorite Son (پسر محبوب)، Screenplay (فیلمنامه) و Becker (بکر) اشاره داشت. همان طور که پیش‌تر گفتیم، معروف‌ترین مجموعهٔ تلویزیونی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته بود، مجموعهٔ کمدی Frasier بود که ماهونی نقش شخصیت مارتین کرین، پدر عصبانی و حاضرجواب دو روانپزشک داستان، یعنی دیل و فریشر کرین را بر عهده داشت. سریال Frasier در ۱۱ فصل روی آنتن شبکه NBC رفت و جان ماهونی در تمامی ۱۱ فصل حضور داشت.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده