// سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: ورود فیلم چینی Detective Chinatown 3 به باشگاه ۶۰۰ میلیون دلاری‌ها

در گزارش این هفته، پیوستن دو فیلم جدید به باشگاه ۶۰۰ میلیون دلاری‌ها را بررسی می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که بازگشتِ بازار چین به وضعیت نرمال چه معنایی برای سریع و خشن ۹ و بلک‌ویدو دارد؟ همراه زومجی باشید.

 هفته‌ی گذشته، فیلم چینی کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ (Detective Chinatown 3) با درهم‌شکستنِ رکورد بزرگ‌ترین درآمد یک روزه (۱۶۲ میلیون دلار) و رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی سه روزه (۳۹۸ و نیم میلیون دلار) که تا پیش از آن در اختیار اونجرز: پایان بازی (۱۵۷ میلیون یک روزه، ۳۵۷ میلیون دلار سه روزه) بود، شروع شگفت‌انگیزی را تجربه کرد. اما آن‌ها تنها رکوردهایی نبودند که کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ از پُرفروش‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول ربود. پایان بازی در روز پنجمِ نمایشش از مرز ۴۰۰ میلیون دلار و در روز ششمش از مرز ۴۵۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد؛ کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ اما اجازه نداد تا کار به روز پنجم و ششم بکشد. این فیلم با عبور از مرز ۴۰۰ میلیون دلار و ۴۵۰ میلیون دلار در چهارمین روز اکرانش، رکورد سریع‌ترین فیلم ۴۰۰ و ۴۵۰ میلیون دلاری را هم که تا پیش از آن به پایان بازی تعلق داشت، تصاحب کرد. اگرچه افتتاحیه‌ی غول‌آسای کاراگاه ۳ باعث شده بود که تحلیلگران درباره‌ی احتمال عبور آن از گرگ جنگجوی ۲ (۸۵۴ میلیون دلار) و تبدیل شدنش به پُرفروش‌ترین فیلم بازار چین و حتی تصاحب لقب نخستین فیلم یک میلیاردی تاریخ در یک منطقه‌ی تنها گمانه‌زنی کنند، اما اُفت فروش شدیدی که این فیلم در روزهای پس از افتتاحیه‌اش تجربه کرد، به حقیقت پیوستنِ آن‌ها را غیرممکن کرده است.

گروه بازیگران فیلم detective Chinatown 3

درواقع این فیلم در دومین جمعه‌ی اکرانش با کسب ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار، با ۸۹ و نیم درصد اُفت فروش در مقایسه با درآمد رکوردشکنانه‌ی ۱۶۲ میلیون دلاری نخستین جمعه‌ی نمایشش مواجه شد. یکی از دلایلِ چنین سقوط شدیدی این است که نیاز بازار در همان آخرهفته‌ی افتتاحیه برطرف شده بود؛ هرکسی که به دیدن این فیلم علاقه‌مند بود برای دیدن آن در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کرده بود. اما دلیل مهم‌تر وجود رقیبی به اسم سلام، مامان (Hi, Mom) است؛ این کمدی/درام به‌شکلی با وجود عقب‌ماندگی‌‌هایش، از کاراگاه ۳ پیشی گرفت که با رسیدن به مجموعِ ۶۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دهمین روز اکرانش، مجموع درآمد ۱۰ روزه‌ی کاراگاه ۳ (۶۲۱ میلیون دلار) را پُشت سر گذاشت. بنابراین این هفته در رابطه با عملکرد کاراگاه ۳ با یک وضعیت « خبر بد/خبر خوب» طرف هستیم؛ خبر بد این است که کاراگاه ۳ با تجربه‌ی بی‌سابقه‌ترین اُفت فروش آخرهفته‌ی دوم، رکوردشکنی کرده است، اما خبر خوب این است که این فیلم در همین مدت به چنان موفقیتِ هیولاواری تبدیل شده که اُفت فروشش کاملا بی‌اهمیت خواهد بود. کاراگاه ۳ در دومین آخرهفته‌ی نمایشش به فقط ۴۵ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد؛ این رقم به‌معنی ۸۸ درصد اُفت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۳۹۸ میلیون دلاری‌اش است.

این اتفاق به این معنی است که اختلافِ درآمد اولین آخرهفته و دومین آخرهفته‌ی این فیلم، ۳۵۳ میلیون دلار است؛ به بیان دیگر، این فیلم در بینِ آخرهفته‌ی اول و دومش، ۳۵۳ میلیون دلار از دست داده است. این نخستین بار در تاریخ باکس آفیس است که اختلاف درآمد اولین و دومین آخرهفته‌ی یک فیلم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار صعود می‌کند. این موضوع کاراگاه ۳ را به نخستین عضو «باشگاهِ بازندگانِ ۳۵۰ میلیون دلاری» تبدیل می‌کند. اگرچه باشگاه بازندگان ۳۵۰ میلیون دلاری یک باشگاهِ تازه‌تأسیس است، اما «باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری»، عمر نسبتا بلندی دارد. همان‌طور که قبلا هم صحبت کردم، رشد شدید مقدارِ افتتاحیه‌ی بلاک‌باسترهای یک دهه‌ی اخیر هالیوود، مخصوصا در رابطه با مجموعه‌های دنباله‌دار که طرفداران هاردکور خودشان را دارند، به یک پدیده‌ی جدید منجر شد: زمانی‌که درآمد یک فیلم در دومین آخرهفته‌اش، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از درآمد آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش است.

این پدیده اولین‌بار با فیلم گرگ و میش: ماه جدید (The Twilight Saga: New Moon) آغاز شد؛ این فیلم که کارش را با درآمد یک روزه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۷۲ میلیون دلار آغاز کرده بود، به افتتاحیه‌ی ۱۴۲ میلیون دلار دست یافت، اما درآمد ۴۲ میلیون دلاری‌ آن در دومین آخرهفته‌اش، ۹۹ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار کمتر از درآمد افتتاحیه‌اش بود (۲۹۶ میلیون دلار فروش نهایی). دومین عضوِ واقعی باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲ (Harry Potter and the Deathly 2 Hallows) بود؛ این فیلم پس از افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۱۶۹ میلیون دلاری‌اش، با تجربه‌ی ۷۲ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۴۹ میلیون دلار کسب کرد (۳۸۱ میلیون دلار فروش نهایی).

تانوس از فیلم اونجرز در مقابل شخصیت اصلی فیلم کاراگاه محله‌ی چینی ها ۳

از زمان یادگاران مرگبار ۲ تاکنون، چهارده عضو جدید به باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری اضافه شده‌اند (که شامل دوتا فیلم از چین نیز می‌شود) که عبارت‌اند از: قسمت اول اونجرز (۲۰۷ میلیون دلار افتتاحیه، ۱۰۳ میلیون دلار دومین آخرهفته، ۶۲۳ میلیون دلار فروش نهایی)؛ دنیای ژوراسیک (۲۰۸ میلیون / ۱۰۶ میلیون / ۶۵۲ میلیون)؛ مرد آهنی ۳ (۱۷۲ میلیون / ۷۲ و  نیم میلیون / ۴۰۹ میلیون)؛ اونجرز: دوران اولتران (۱۹۱ میلیون / ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار / ۴۵۹ میلیون)؛ بتمن علیه سوپرمن (۱۶۶ میلیون / ۵۱ میلیون / ۳۳۰ میلیون)؛ کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۱۷۹ میلیون / ۷۲ میلیون / ۴۰۹ میلیون)؛ جنگ ستارگان: آخرین جدای (۲۲۰ میلیون / ۷۱ و نیم میلیون / ۶۲۰ میلیون)؛ شکار هیولا ۲ (۱۸۷ میلیون / ۳۲ میلیون / ۳۵۶ میلیون در چین)؛ اونجرز: جنگ اینفینیتی (۲۵۷ میلیون / ۱۱۴ میلیون / ۶۷۹ میلیون)؛ شگفت‌انگیزان ۲ (۱۸۴ میلیون / ۸۰ میلیون / ۶۰۸ میلیون)؛ اونجرز: پایان بازی (۳۵۷ میلیون / ۱۴۷ میلیون / ۸۶۷ میلیون)؛ شیر شاه ‌ (۱۹۲ میلیون / ۷۷ میلیون / ۵۴۱ میلیون)؛ جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر (۱۷۷ میلیون / ۷۲ میلیون / ۵۱۵ میلیون) و بالاخره کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ (۳۸۹ و نیم میلیون / ۴۵ و نیم میلیون / ۶۲۳ میلیون و اندی در چین).

اونجرز: پایان بازی تنها عضو باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها است که در آن واحد بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی (۸۶۷ میلیون دلار) و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در بازار چین (۶۲۹ میلیون دلار) فروخته است

جالب است بدانید که دوتا از صاحبان بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ که از پیوستن در باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری قسر در رفته‌اند، جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (۲۴۸ میلیون افتتاحیه / ۱۴۹ میلیون دومین آخرهفته / ۹۳۷ میلیون فروش نهایی) و بلک پنتر (۲۰۲ میلیون / ۱۱۱ میلیون / ۷۰۰ میلیون) بودند؛ هر دو فیلم دوام استثنایی و طولانی‌مدتی را تجربه کردند. همچنین، لقب بادوام‌ترین فیلمِ باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری به شگفت‌انگیزان ۲ می‌رسد؛ درآمد نهایی این فیلم ۱/۷۴ برابر درآمد ۱۰ روزه‌ی ۳۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری‌اش بود.

از سوی دیگر، کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ هم با پشت سر گذاشتن بتمن علیه سوپرمن (درآمد نهایی‌اش ۱/۲۷ برابر درآمد ۱۰ روزه‌ی ۱۸۱ میلیونی‌اش بود)، لقبِ کم‌دوام‌ترین عضو این باشگاه را تصاحب می‌کند. گرچه کاراگاه ۳ پس از تجربه‌ی چنین سقوطی احتمالا باید شانس پشت سر گذاشتن درآمد خانگی اونجرز: جنگ اینفینیتی (۶۷۹ میلیون دلار) را از سرش بیرون کند، اما از طرف دیگر، ما کماکان داریم درباره‌ی فیلمی با ۱۱۷ میلیون دلار بودجه صحبت می‌کنیم که اکرانش را با کسب بیش از ۶۵۰ میلیون دلار در یک منطقه‌ی تنها به سرانجام خواهد رساند.

اما باشگاه بازندگان ۱۰۰ میلیون دلاری، تنها باشگاهی که کاراگاه ۳ این هفته به آن پیوسته است نیست؛ این فیلم حالا پانزدهمین عضوِ «باشگاه برندگان ۶۰۰ میلیون دلاری» نیز خواهد بود. این باشگاه از فیلم‌هایی تشکیل شده است که حداقل ۶۰۰ میلیون دلار در یک منطقه‌ی تنها فروخته‌اند. تک‌تک فیلم‌های این باشگاه درآمدهای غول‌آسایی در گیشه‌ی آمریکای شمالی یا بازار چین تجربه کرده‌اند؛ اکثر آن‌ها مربوط‌به همین اواخر می‌شوند و حضورشان در این باشگاه بدون احتساب نرخ تورم امکان‌پذیر شده است. در حقیقت، وقتی نرخ تورم را در نظر می‌گیریم، تعداد فیلم‌هایی که از ابداع سینما تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخته‌اند، به چیزی حدود ۵۵ فیلم افزایش پیدا می‌کند. اما بدون درنظرگرفتنِ نرخ تورم، تعداد فیلم‌های ۶۰۰ میلیون دلاری تاریخ گیشه‌ی خانگی ۱۰ عدد بیشتر نیست؛ ۵تا از اعضای این باشگاه را فیلم‌های چینی تشکیل می‌دهند. قابل‌ذکر است که اونجرز: پایان بازی تنها عضو این باشگاه است که در آن واحد بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی (۸۶۷ میلیون دلار) و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در بازار چین (۶۲۹ میلیون دلار) فروخته است. در نتیجه، با اینکه این باشگاه ۱۵ نفره است، اما تعداد دفعاتی که یک فیلم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در یک منطقه‌ی تنها فروخته است، ۱۶ بار است.

کاراگاه دستانش را باز کرده است فیلم detective Chinatown 3

همچنین، اونجرز: جنگ اینفینیتی (۶۷۹ میلیون خانگی / ۳۵۷ میلیون در چین) و سریع و خشن ۷ (۳۵۰ میلیون خانگی / ۳۹۱ میلیون در چین) تنها فیلم‌هایی هستند که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در دو بازار متفاوت فروخته‌اند. آکوآمن با کسب ۳۳۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۲۹۲ میلیون دلار در چین، خیلی به تبدیل شدن به سومین عضو این گروهِ دو نفره نزدیک شد. بنابراین شاید اکران مجدد این فیلم در چین پیش از آکوآمن ۲ بتواند کمبودِ ناچیزش را جبران کند. اما با نگاهی به اعضای باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها به دو برداشتِ کلی درباره‌ی وضعیت گذشته و آینده‌ی باکس آفیس می‌رسیم؛ نخست اینکه بازار چین در عرض فقط چند سال، از یک بازار بی‌اهمیت به جایگاه گردن‌کلفت امروزش که قادر به شاخه و شانه‌کشی برای بزرگ‌ترین بلاک‌باسترهای هالیوودی است تبدیل شده است و دوم اینکه احتمالا گیشه‌ی آمریکای شمالی به این زودی‌ها میزبان یک فیلم ۶۰۰ میلیون دلاری جدید نخواهد بود. در حالی پری دریایی (The Mermaid) در اوایل سال ۲۰۱۶ به ۵۵۶ میلیون دلار فروش در چین دست یافت که کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۲ (۵۴۴ میلیون دلار) و عملیات دریای سرخ (۵۷۹ میلیون دلار) هم این کار را در اوایل سال ۲۰۱۸ تکرار کردند.

پوستر فیلم آواتار

دراین‌میان، اکشن ناسیونالیستی و پروپاگاندایی گرگ جنگجوی ۲ ‌(Wolf Warrior 2) که با ۳۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده بود، به درآمدِ فک‌انداز ۸۵۴ میلیون دلار در چین دست پیدا کرد. درآمد جهانی ۸۶۹ میلیون دلاری این فیلم پشت سرِ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه ‌(۸۸۰ میلیون دلار) و منِ نفرت‌انگیز ۳ (یک میلیارد و ۳۴ میلیون دلار)، در رده‌ی سومِ پُرفروش‌ترین فیلم‌های تابستانِ سال ۲۰۱۷ جای می‌گرفت. در ادامه، بلاک‌باستر علمی‌تخیلی زمین سرگردان (The Wandering Earth)، سال ۲۰۱۹ را با کسب ۶۹۹ میلیون دلار در چین آغاز کرد و انیمیشن نژا (Ne Zha) هم تابستان ۲۰۱۹ را با کسب ۷۲۳ میلیون دلار به پایان رساند؛ در همین حین، اونجرز: پایان بازی هم ۶۲۰ میلیون دلار در بازار چین فروخت. حالا هم که سلام، مامان و کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ به جدیدترین اعضای باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر، بازار چین در عرض فقط شش سال از زمانی‌که از درآمد ۳۸۵ میلیون دلاری قسمت اول شکار هیولا ‌(Monster Hunt) در تابستان ۲۰۱۵ با هیجان‌زدگی یاد می‌کرد، به جایی رسیده است که از ۷۰۰ میلیونی نشدنِ کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ افسوس می‌خورد؛ چیزی که شش سال پیش همچون به وقوع پیوستنِ یک رویای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید، حالا به روتینِ قابل‌پیش‌بینی اکثر بلاک‌باسترهای چینی تبدیل شده است.

در همین حین، قدرتِ آی‌پی‌های نوستالژیکِ دیزنی (و همچنین محبوبیتِ فیلم‌های مارولی‌اش) تعدادی از بلاک‌باسترهای این شرکت را به فتحِ قله‌هایی که زمانی غیرقابل‌تصور به نظر می‌رسیدند رسانده‌اند. تا پیش از سال ۲۰۱۲، فقط و فقط دو فیلم به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروش در یک منطقه‌ی تنها دست یافته بودند و هر دوی آن‌ها ساخته‌های جیمز کامرون بودند: تایتانیک (۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ / ۶۵۹ میلیون دلار با احتساب اکران مجددش در سال ۲۰۱۲) و آواتار (۷۴۹ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ / ۷۶۰ میلیون دلار با احتساب اکران مجددش در سال ۲۰۱۰). شوالیه‌ی تاریکی، ساخته‌ی کریستوفر نولان یک سال پیش از آواتار، به درآمد خانگی تکان‌دهنده‌ی ۵۳۳ میلیون دلار دست یافت و به چهارمین فیلم یک میلیاردی تاریخ باکس آفیس در تابستان ۲۰۰۸ تبدیل شد. از آن زمان تاکنون، تقریبا همه‌ی فیلم‌های باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها از فیلم‌های ابرقهرمانی مارول و دنباله‌های جنگ ستارگان تشکیل شده‌اند. تنها عضوِ جدید باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها که به دیزنی تعلق ندارد، دنیای ژوراسیک، محصول یونیورسال است؛ این فیلم به‌لطفِ نوستالژی بلاک‌باسترِ اورجینال استیون اسپیلبرگ (۹۱۲ میلیون دلار در سال ۱۹۹۳، پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ پیش از تایتانیک)، ستارگان محبوب جدیدش با محوریت کریس پرت و برایس دالاس هاوارد و اکشن‌های سرگرم‌کننده و رنگارنگِ آیمکس‌پسندش، با استقبال فراتر از انتظاراتِ همه مواجه شد.

تونی استارک برای شلیک آماده می‌شود فیلم اونجرز پایان بازی

این فیلم پس از افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۲۰۸ میلیون دلاری‌اش، به ۶۵۲ میلیون دلار درآمد خانگی دست یافت و درست بینِ اونجرز (۶۲۳ میلیون دلار) و تایتانیک (۶۵۹ میلیون دلار) قرار گرفت. حالا که حرف از اونجرز شد، لازم به ذکر است که درآمدِ جهانی یک میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلاری حماسه‌ی جاس ویدن حکم یکی از آن رویدادهای انقلابی را داشت که تمام فکر و ذکر استودیوهای هالیوود را به‌طرز خودتخریبگرایانه‌ی به ساختن دنیاهای سینمایی «مارول‌»گونه‌ی خودشان معطوف کرد. از زمان قسمت اول اونجرز تاکنون، سه فیلم دیگر از دنیای سینمایی مارول از مرز ۶۰۰ میلیون دلار عبور کرده‌اند که عبارت‌اند از: بلک پنتر در سال ۲۰۱۸، اونجرز: جنگ اینفینیتی در سال ۲۰۱۸ و اونجرز: پایان بازی در سال ۲۰۱۹. در همین حین، دیزنی با تصاحبِ استودیوی لوکاس‌فیلم، مجموعه‌ی جنگ ستارگان را از نو با نیرو برمی‌خیزد ریبوت کرد.

ساخته‌ی جی. جی. آبرامز که یک‌جورهایی حکم بازسازی جنگ ستارگان: اُمیدی تازه را داشت، به‌لطف نوستالژی بین‌نسلی قدرتمندش، گروه کاراکترهای کاریزماتیکِ جدیدش، بازگشت هریسون فورد در نقش هان سولو و اکشن‌های پاپ‌کورنیِ آیمکس‌پسندش، با استقبالی درخور برندِ جنگ ستارگان مواجه شد: افتتاحیه‌ی رکوردشکنانه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری این فیلم به درآمد خانگی رکوردشکنانه‌ی ۹۳۷ میلیون دلاری‌اش منجر شد (کماکان پُرفروش‌ترین فیلم تاریخ باکس آفیس خانگی). جالب است بدانید که از زمان اکران آرواره‌ها ‌(Jaws) در سال ۱۹۷۵ تاکنون، این اولین باری بود که پرفروش‌ترین فیلم گیشه‌ی خانگی توسط استیون اسپیلبرگ، جرج لوکاس یا جیمز کامرون کارگردانی نشده بود.

پوستر فیلم دنیای ژوراسیک

دومین نماینده‌ی جنگ ستارگان در باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها، آخرین جدای (The Last Jedi)، ساخته‌ی رایان جانسون است. این فیلم به خاطر واکنش متناقضِ آنلاین طرفداران به فیلم و رقیب‌های سرسختش در قالب جومانجی: به جنگل خوش آمدید و بزرگ‌ترین شومن با استقبال ضعیف‌تری در مقایسه با نیرو برمی‌خیزد مواجه شد. بااین‌حال، درآمد خانگی ۶۲۰ میلیون دلاری‌اش برای راه دادن آن به جمعِ اعضای باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها کافی بود. این وسط، شگفت‌انگیزان ۲ را فراموش نکنیم که شاید یکی از بی‌سروصداترین رکوردهای باکس آفیس را شکست. گرچه این فیلم یکی از بزرگ‌ترین رشد فروش‌های یک دنباله نسبت به قسمت اول مجموعه را تجربه کرد (از ۲۶۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ به ۶۰۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸)، اما از آنجایی که لابه‌لای موفقیت‌های بی‌سابقه‌ی بلک پنتر (۷۰۰ میلیون دلار) و اونجرز: جنگ اینفینیتی (۶۷۹ میلیون دلار) ساندویچ شده بود، موفقیتش در مقایسه با آن‌ها چندان به چشم نیامد. شگفت‌انگیزان ۲ و دنیای ژوراسیک از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تنها اعضای جدید غیرمارولی/غیرجنگ ستارگانی باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها هستند. خلاصه اینکه گرچه بازار چین قطعا موفقیت‌های ۶۰۰ میلیون دلاری بیشتری در آینده‌ خواهد کرد، اما آینده‌ی ۶۰۰ میلیونی‌های هالیوود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

احتمال اینکه دنیای سینمایی مارول و مجموعه‌ی جنگ ستارگان با به سرانجام رسیدنِ حماسه‌ی اسکای‌واکر و خط داستانی تانوس به نقطه‌ی اوجِ فروششان رسیده باشند خیلی زیاد است. از سوی دیگر، همین که این دو آی‌پی هم‌اکنون در قالب اسپین‌آف‌های اپیزودیک روی شبکه‌ی استریمینگ دیزنی‌پلاس وجود دارند، می‌تواند به‌معنی کاهش ماهیت استثنایی فیلم‌های این دو مجموعه در چارچوب آمریکای شمالی باشد. در عوض، دنباله‌های جدید فروزن یا شگفت‌انگیزان به‌علاوه‌ی دنیای ژوراسیک: قلمرو (دهم ژوئن ۲۰۲۲) و آواتار ۲ (شانزدهم دسامبر ۲۰۲۲) پتانسیلِ تبدیل شدن به ۶۰۰ میلیونی‌های جدید هالیوود را دارند. این موضوع درباره‌ی بلک پنتر ۲ (هشتم ژوئیه ۲۰۲۲) و پنجمین قسمت احتمالی اونجرز هم صدق می‌کند. در غیر این صورت، اونجرز: پایان بازی می‌تواند تا آینده‌ی دور همچنان آخرین فیلم هالیوودی که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است باقی بماند. درنهایت، گرچه کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ با سروصدای رسانه‌ای بیشتری که بر اثر شکستنِ رکورد افتتاحیه‌ی اونجرز: پایان بازی راه انداخته است، سلام، مامان را تحت‌شعاع قرار داده است، اما نمی‌توان مرور اعضای باشگاه ۶۰۰ میلیونی‌ها را بدون اشاره‌ی ویژه‌ای به این فیلم به پایان رساند.

پوستر جنگ ستارگان نیرو برمی خیزد

سلام، مامان به زن جوانی می‌پردازد که پس از تصادفِ مرگبار مادرش، طی اتفاقاتی در زمان به سال ۱۹۸۱ بازمی‌گردد و به دوست صمیمی مادرش تبدیل می‌شود. او که فکر می‌کند در زمان حال دختر خوبی برای مادرش نبوده است، در گذشته هر کاری از دستش برمی‌آید برای اطمینان حاصل کردن از خوشبختی مادرش انجام می‌دهد؛ از جمله جوش دادن رابطه‌ی عاشقانه‌ی مادرش با پسر مدیر یک کارخانه به اُمید اینکه او در آینده همسر بهتر، دختر بهتر و زندگی بهتری داشته باشد. این فیلم که تبلیغات دهان به دهان بسیار مثبتی داشته است، اکرانش را با کسب ۱۶۱ میلیون دلار افتتاحیه‌ی سه روزه آغاز کرد. بخشِ شگفت‌انگیز عملکرد این فیلم در باکس آفیسِ درآمد ۵۰ میلیون دلاری آن در هفت روز متوالی بود؛ سلام، مامان ۷۰ میلیون دلار در روز یکشنبه، ۸۰ میلیون دلار در روز دوشنبه، ۹۰ میلیون دلار در روز سه‌شنبه، ۸۵ میلیون دلار در روز چهارشنبه و ۶۶ میلیون دلار در روز پنج‌شنبه فروخت؛ درآمد حداقل ۵۰ میلیون دلاری این فیلم در جریان هفت روز مُستمر رکورد جدیدی در بینِ فیلم‌های تاریخ چین و آمریکای شمالی حساب می‌شود. سلام، مامان با تجربه‌ی فقط ۱۶ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌ی نمایشش، ۱۳۴ میلیون دلار فروخت و به مجموع ۱۰ روزه‌ی ۶۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید.

پوستر فیلم چینی hi Mom

درآمد دومین آخرهفته‌ی سلام، مامان پشت سر گرگ جنگجوی ۲ (۱۶۲ میلیون دلار در دومین آخرهفته‌اش)، در رده‌ی دومِ بهترین درآمد غیرافتتاحیه‌ای تاریخ چین قرار می‌گیرد و با احتساب هر دو بازارِ چین و آمریکای شمالی، پشت سر گرگ جنگجوی ۲، اونجرز: پایان بازی (۱۴۷ میلیون از ۳۵۷ میلیون افتتاحیه) و نیرو برمی‌خیزد (۱۴۹ میلیون از ۲۴۸ میلیون افتتاحیه) در رده‌ی چهارم بهترین درآمد غیرافتتاحیه‌ای تاریخ دنیا قرار می‌گیرد. بخش جالبش این است که هر سه فیلم بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در یک منطقه‌ی تنها کسب کرده‌اند.

بنابراین گرچه کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ از تهدید کردن رکورد این سه فیلم باز مانده است، اما سلام، مامان به‌لطفِ دوام قدرتمندی که تاکنون از خود نشان داده است تقریبا به احتمال خیلی زیاد به جمع ۸۰۰ میلیونی‌های باکس آفیس اضافه خواهد شد و شاید حتی قادر به تهدید رکوردِ دیوانه‌وارِ ۹۳۷ میلیون دلاری نیرو برمی‌خیزد نیز خواهد بود (برای به یقین رسیدن درباره‌ی این یکی باید تا هفته‌ی بعد صبر کنیم). اگر سلام، مامان از حالا به بعد عملکردی شبیه به یک بلاک‌باستر نرمال داشته باشد، رسیدنش به چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار تا پایان اکرانش تضمین‌شده است، اما همیشه این احتمال وجود دارد که با کله سقوط کند و مجبور شود به چیزی حدود ۷۶۵ میلیون دلار فروش نهایی راضیت بدهد. بخش کنایه‌آمیز ماجرا این است که سلام، مامان در حالی برای پیوستن به جمعِ تیم سه نفره‌ی ۸۰۰ میلیونی‌ها خیز برداشته است که نه دنباله است و نه جزیی از یک مجموعه‌ی اکشن/فانتزیِ غول‌آسا است.

باشگاه فیلم‌های ۶۰۰ میلیون دلاری باکس آفیس

ردیففیلمدرآمدِ تک‌منطقه‌ایبازارسال اکران
۱جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد۹۳۷ میلیون دلار آمریکای شمالی۲۰۱۵
۲اونجرز: پایان بازی۸۶۷ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۹
۳گرگ جنگجوی ۲۸۵۴ میلیون دلارچین۲۰۱۷
۴آواتار۷۶۰ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۰۹
۵نژا۷۲۳ میلیون دلارچین۲۰۱۹
۶بلک پنتر۷۰۰ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۸
۷زمین سرگردان۶۹۹ میلیون دلارچین۲۰۱۹
۸اونجرز: جنگ اینفینیتی۶۷۹ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۸
۹تایتانیک۶۵۹ میلیون دلارآمریکای شمالی۱۹۹۷
۱۰دنیای ژوراسیک۶۵۲ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۵
۱۱کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳۶۲۶ میلیون و اندیچین۲۰۲۱
۱۲سلام، مامان۶۲۵ میلیون و اندیچین۲۰۲۱
۱۳اونجرز۶۲۳ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۵
۱۴جنگ ستارگان: آخرین جدای۶۲۰ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۷
۱۵اونجرز: پایان بازی۶۲۰ میلیون دلارچین۲۰۱۹
۱۶شگفت‌انگیزان ۲۶۰۸ میلیون دلارآمریکای شمالی۲۰۱۸

ناتاشا رومانوف، ریچل وایس  و یلنا بلووا در فیلم Black Widow

بازگشت بازار چین به وضعیت نرمال چه معنایی برای «سریع و خشن ۹» و «بلک ویدو» دارد؟

اما درحالی‌که کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ به نخستین ۵۰۰ میلیون دلاری‌ باکس آفیس از زمان اکرانِ جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر (۵۱۵ میلیون دلار خانگی) در دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون تبدیل می‌شود و درحالی‌که سلام، مامان کمر بسته تا با عبور از درآمد جهانی ۸۲۱ میلیون دلاری واندروومنِ پتی جنکینز به پُرفروش‌ترین فیلمِ کارگردانی‌شده توسط یک کارگردان زن تبدیل شود، اوضاع در آمریکای شمالی فرق می‌کند؛ واندروومن ۱۹۸۴ کمتر از دو ماه بعد از کسب ۱۵۷ میلیون دلار در دنیا، در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه شده است و گودزیلا علیه کونگ نیز حدود یک ماه دیگر همزمان با سینماها، روی سرویسِ استریمینگ اچ‌بی‌اُ مکس پخش خواهد شد. مثل روز روشن است که سینماهای چین به حالتِ نُرمال پیش از شیوع کرونا بازگشته‌اند. گرچه این روزها بازار چین، گیشه‌ی آمریکای شمالی را در گرد و خاک به جا مانده از خودش جا گذاشته است، اما موفقیت سینماهای چین حامل خبر اُمیدوارکننده‌ای برای سینماهای آمریکا است: به محض اینکه مخاطبان آمریکایی از نشستن در سالن‌های سینما احساس امنیت کنند، آن‌ها همچون همتاهای چینی‌شان با اشتیاق برای دیدن بلاک‌باسترهای هالیوودی به سینماها بازخواهند گشت.

چقدر بازگشت سینماهای چین به حالت نرمال گذشته در تصمیم‌گیری دیزنی و یونیورسال برای نگه داشتنِ تاریخ اکران فعلی سریع و خشن ۹ و بلک‌ویدو تأثیرگذار خواهد بود؟

اما مسئله‌ی بعدی این است که موفقیت کاراگاه محله‌ی چینی‌ها ۳ و سلام، مامان چه معنایی برای سریع و خشن ۹ (Fast & Furious 9) و بلک ویدو (Black Widow)، دوتا از بلاک‌باسترهای هالیوودی ماه مِی که آغازگر فصل تابستان خواهند بود دارد؟ یا به بیان دیگر، چقدر بازگشت بازار چین به حالت نرمال گذشته در تصمیم‌گیری دیزنی و یونیورسال برای نگه داشتنِ تاریخ اکران فعلی این دو فیلم تأثیرگذار خواهد بود؟ تحلیلگران فکر می‌کنند که خیزشِ مجدد بلاک‌باسترهای چینی بیش از اینکه به دردِ بلک ویدوی مارول بخورد، خبر خیلی خوبی برای سریع و خشن ۹ است.

واقعیت این است که گیشه‌ی هر دو مجموعه‌ی سریع و خشن و دنیای سینمایی مارول در چین بسیار بزرگ است (مخصوصا در مقایسه با مجموعه‌های رقیب). این بزرگ‌ترین نقطه‌ی مشترک آنهاست. اما فاکتور تعیین‌کننده‌ نه نقطه‌ی مشترکشان، بلکه نقطه‌ی تمایزشان است: در حالی گیشه‌ی آمریکای شمالی در تضمین موفقیتِ دنباله‌‌های اخیر سریع و خشن تقریبا بی‌اهمیت بوده است، این گیشه از اهمیت ویژه‌ای برای فیلم‌های مارول برخوردار است؛ به همان اندازه که سری سریع و خشن برای چشم‌پوشی از آمریکای شمالی دلیل دارد، دنیای سینمایی مارول به گیشه‌ی خانگی نیاز دارد.

وین دیزل با چهره خشمگین در فیلم F9 تکیه داده به ماشین یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱

تا پیش از سال ۲۰۱۸، هیچ فیلم کامیک‌بوکیِ غیراونجرزی (که کراس‌اُور کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی هم شاملشان می‌شود)، حتی به ۱۲۶ میلیون دلار فروش در چین هم دست نیافته بودند. اما ناگهان اوضاع تغییر کرد. فیلم‌های ابرقهرمانی غیراونجرزی به‌طرز مسلسل‌واری در چین با استقبالِ خارق‌العاده‌ای مواجه شدند. ونوم، محصول سونی، ۲۶۲ میلیون دلار از درآمد جهانی ۸۵۴ میلیون دلاری‌اش را از چین به‌دست آورد و آکوآمن، محصول برادران وارنر هم ۲۹۸ میلیون دلار از مجموعِ جهانی یک میلیارد و ۱۴۸ میلیونی‌اش را از چین کسب کرد؛ اتفاقی که آکوآمن را از زمان ترنسفورمرها: عصر انقراضِ، محصول پارامونت در سال ۲۰۱۴، به نخستین فیلم یک میلیاردی غیردیزنی/غیریونیورسالی باکس آفیس تبدیل کرد. سال بعد، کاپیتان مارول به ۱۵۴ میلیون دلار فروش در چین صعود کرد (در مقایسه با درآمد ۹۵ میلیونی واندروومن در این کشور) و مرد عنکبوتی: دور از خانه ۲۰۰ میلیون دلار در چین فروخت (در مقایسه با درآمد ۱۱۷ میلیونی بازگشت به خانه در این کشور)؛ رشد فروش این فیلم‌ها در چین، هر دوی آن‌ها را برای رسیدن به یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار فروش جهانی کمک کرد. گرچه بلک ویدو به‌طور مداوم برنده‌ی نظرسنجی‌های «موردانتظارترین فیلم‌های سینماروهای چینی» بوده است، اما مدرک کمی برای باور کردن اینکه این فیلم در بهترین حالت چیزی بیش از درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری مرد عنکبوتی: دور از خانه خواهد فروخت وجود دارد.

پوستر فیلم Black Widow

قابل‌ذکر است که فیلم‌های مرد عنکبوتی حتی پیش از انفجار محبوبیتِ دنیای سینمایی مارول هم عملکرد نسبتا بزرگی در چین داشتند. مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲، ۹۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ در چین فروخت که بیشتر از درآمد ۸۶ میلیون دلاری امثال نگهبانان کهکشان و قسمت اول اونجرز بود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که درآمد بلک ویدو در چین احتمالا نزدیک به درآمد ۱۵۴ میلیون دلاری کاپیتان مارول خواهد بود؛ رقمی که در صورت عملکرد غول‌آسای این فیلم در گیشه‌ی آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا، قابل‌قبول خواهد بود. آخه، مسئله این است: اگرچه فیلم‌های مارول عملکرد بزرگی در چین دارند، اما دنیای سینمایی مارول، سلطه‌ی جهانی‌اش را نه به چین، بلکه به فروش غول‌آسای فیلم‌هایش در گیشه‌ی خانگی و فروش درجه‌یکش در دیگر نقاط دنیا مدیون است. کاپیتان مارول به ۴۲۴ میلیون دلار فروش خانگی از ۱۵۵ میلیون دلار افتتاحیه دست یافت؛ مرد عنکبوتی: دور از خانه ۳۹۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. به عبارت دیگر، اکران کردن بلک ویدو در شرایطی که سینماهای چین به حالت نرمال برگشته‌اند و آمریکا هنوز در وضعیت متزلزلی به سر می‌برد، به‌معنی روی برگرداندنِ دیزنی از صدها میلیون دلار پولِ حاضر و آماده است.

بلک ویدو در چین موفق خواهد بود، اما چیزی که این فیلم برای موفقیتِ در دنیا به آن نیاز دارد چین نیست. دیزنی قرار نیست به ازای ۱۵۵ میلیون دلاری که بلک ویدو در چین خواهد فروخت (جایی که حدود ۲۵ درصد از فروش بلیت به دیزنی می‌رسد)، از درآمد حدودا ۳۵۰ میلیون دلاری این فیلم در آمریکای شمالی صرف‌نظر کند (جایی که ۵۰ درصد از فروش بلیت به دیزنی می‌رسد). داستان مجموعه‌ی سریع و خشن اما فرق می‌کند. سریع و خشن ۶ به کارگردانی جاستین لین درکنار درآمدِ خانگی ۲۳۸ میلیون دلاری‌اش،  ۶۶ میلیون دلار هم از چین کسب کرد که در آن زمان معرکه بود؛ این فیلم در مجموع ۷۸۸ میلیون دلار در دنیا فروخت. سریع و خشن ۷ به کارگردانی جیمز وان مجهز به سروصدای رسانه‌ای ناشی از درگذشتِ پُل واکر، ماهیتش به‌عنوان فینالِ مجموعه و حضور جیسون استاتهام (یک سوپراستار واقعی) در نقشِ آنتاگونیست داستان، قله‌های تازه‌ای را در باکس آفیس فتح کرد؛ این فیلم در آسمان‌ها سیر می‌کرد؛ این فیلم چه در آمریکای شمالی (۳۵۰ میلیون دلار از ۱۴۷ میلیون دلار افتتاحیه)، چه در بازار چین (۳۹۱ میلیون دلار) و چه در سراسر دنیا (یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار، یا فقط اندکی پایین‌تر از درآمد یک میلیارد و ۵۱۷ میلیونی اونجرز ) به موفقیتی فراتر از خوش‌بینانه‌ترین انتظارات دست پیدا کرد.

ون دیزل خشمگین در فیلم سریع و خشن ۹

گرچه سریع و خشن ۸، مجموعه را در آمریکای شمالی از آسمان‌ها به زمین بازگرداند (۲۲۶ میلیون دلار)، اما این فیلم کماکان با کسب ۳۹۲ میلیون دلار در چین، به مجموعِ جهانی یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار دست یافت. درنهایت، هابز و شاو (Hobbs & Shaw)، اسپین‌آفِ سریع و خشن با بازی دواین جانسون و جیسون استاتهام، با کسب ۲۰۰ میلیون دلار در چین، به تنها فیلم غیرمارولی سال ۲۰۱۹ که بیش از ۱۳۶ میلیون دلار در چین فروخته بود تبدیل شد. گرچه این فیلم ۱۷۵ میلیون دلار در خانه فروخت، اما این فیلم کماکان ۲۶ درصد از درآمدِ جهانی‌اش را درست مثل سریع و خشن ۷ از چین به‌دست آورد. بنابراین پیش از اینکه شیوع کرونا همه‌چیز را خراب کند، سؤال این بود که آیا سریع و خشن ۹ قرار است عملکردی شبیه به سریع و خشن ۸ (حدود ۲۰۰ میلیون دلار در خانه و بیش از ۳۵۰ میلیون دلار در چین) داشته باشد؟ تحلیلگران آن موقع گمانه‌زنی می‌کردند که سریع و خشن ۹ احتمالا به نخستین فیلم یک میلیاردی تاریخ که حتی ۲۰۰ میلیون دلار هم در گیشه‌ی خانگی نفروخته است تبدیل خواهد شد. اگر وضعیتِ دنیا تا اواخر ماه مِی یا اواسط ژوئن (اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۰) کمی بهبود پیدا کند، آن وقت سریع و خشن ۹ می‌تواند با فروش خانگی «متوسط»‌اش به شکوفایی برسد.

سؤال این است: اگر سریع و خشن ۹ هنوز بتواند بهترین فروش ممکنش را در چین تجربه کند، ۷۵ درصد از چیزی که قبل از کرونا انتظار می‌رفت خارج از چین بفروشد را به‌دست بیاورد و ۵۰ درصد از چیزی که قبل از کرونا انتظار می‌رفت در آمریکای شمالی خواهد فروخت را کسب کند، نتیچه چه خواهد بود؟ ۱۰۰ میلیون دلار در خانه، ۳۵۰ میلیون دلار در چین و ۴۶۵ میلیون دلار در دیگر نقاط دنیا به‌معنی درآمد جهانی ۹۱۵ میلیون دلاری این فیلم خواهد بود. تازه، کسانی که نمی‌توانند سریع و خشن ۹ را در سینماها ببینند، می‌توانند یک ماه بعد آن را در شبکه‌ی نمایش خانگی اجاره کنند (جایی که ۸۰ درصد از فروش فیلم به یونیورسال می‌رسد).

درواقع، حتی اگر درآمد خارجی این فیلم (منهای چین) را از ۷۵ درصد، به ۵۰ درصد در مقایسه با چیزی که پیش از کرونا انتظار می‌رفت کاهش بدهیم، کماکان شاهد درآمد جهانی ۷۶۰ میلیون دلاری‌اش خواهیم بود. خلاصه اینکه حرف حساب‌مان این است: اینکه بازارهای چین، ژاپن و هند (درکنار یک سری از دیگر مناطق) اکثرا به حالت نرمال پیش از شیوع کرونا بازگشته‌اند، معنای متفاوتی برای بلاک‌باسترهای تابستانی هالیوود دارد. سریع و خشن ۹ که دو قسمت قبلی مجموعه‌اش فقط حدود ۲۰۰ میلیون دلار در گیشه‌ی آمریکای شمالی فروخته‌اند به اندازه‌ی بلک ویدو که دو فیلم غیرتیمی مارولیِ قبلی دیزنی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته‌اند، به گیشه‌ی خانگی وابسته نیست.

در نتیجه، اگر یونیورسال از درآمد درجه‌یکِ سریع و خشن ۹ در چین اطمینان داشته باشد (مخصوصا باتوجه‌به رکوردشکنی‌های این روزهای فیلم‌های چینی) و اگر وضعیت سینماهای آمریکای شمالی تا ماه مِی به حالت اکثرا نرمال گذشته بازنگردد، این احتمال وجود دارد که این شرکت به‌جای تأخیر مجددِ فیلمش، با تکیه بر موفقیتِ تضمین‌شده‌ی فیلمش در چین و دیگر نقاط دنیا، مشکلی با فروش ضعیفِ آن در گیشه‌ی خانگی نداشته باشد.

اگرچه اکران فیلم در تابستان ۲۰۲۱ به معنای «کسب پول کمتر در زمان حال» در مقایسه با «کسب پول بیشتر در آینده» خواهد بود، اما نکته این است: پولی که سریع و خشن ۹ به‌دست خواهد آورد به‌دلیل عدم تکیه‌ی این مجموعه به گیشه‌ی خانگی، به چیزی که انتظار می‌رفت در حالت عادی کسب کند «نزدیک‌تر» خواهد بود و پولی که بلک ویدو به‌دست خواهد آورد به‌دلیل نقش تعیین‌کننده‌ی گیشه‌ی خانگی در موفقیتِ جهانی‌شان، از چیزی که انتظار می‌رفت این فیلم در حالت عادی کسب کند «دورتر» خواهد بود. پس، اگر پس‌فردا خبر رسید که سریع و خشن ۹ در زمان اکران فعلی‌اش باقی خواهد ماند و بلک ویدو مجددا با تأخیر مواجه شده است، دلیلش این است.


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده