نویسنده: سوگند مختاری
// دوشنبه, ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹

بهترین فیلم های چینی | از صخره سرخ تا بدرود محبوب من

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های سینمای چین پرداخته‌ایم. از فیلم‌های رزمی و جنگی تا فیلم های درام. همراه زومجی باشید.

مدتی بعد از اختراع سینماتوگراف به‌دست برادران لومیر، چین میزبان یکی از هیجان‌انگیزترین اختراع‌های قرن بود. در سال ۱۹۰۵ اولین فیلم چینی به‌نام کوه دینجون در این کشور ساخته شد. در طول دهه‌ی ۱۹۲۰ بود که متخصصان سینمایی آمریکا به شانگهای آمدند و به آموزش تکنسین‌های چینی پرداختند، اتفاقی که تا دهه‌ها نیز تاثیرش روی آثار چینی کاملا محسوس بود. منتقدان معمولا تاریخ سینمای چین را منحصر به شش دوره و نسل می‌دانند که در این شش نسل هنگ‌کنک، سرزمین اصلی چین و تایوان دخیل هستند.

با ورود به دهه‌ی ۱۹۳۰ چین شاهد تولید فیلم‌هایی مهم در صنعت سینمایی خودش بود، تا جایی که این دوره از سینمای چین به‌عنوان اولین دوره طلایی سینمای این کشور شناخته می‌شد. بعد از این دوران که با آغاز حمله‌ی ژاپن به چین پایان یافت در سال ۱۹۴۴ عصر طلایی دوم سینمای چین شروع شد که تا سال ۱۹۵۱ ادامه داشت و بعد از آن و تا سال ۱۹۶۴ اندیشه‌های کمونیستی صاحب نسل سوم این تاریخ شدند. بعد از این دوران و شروع انقلاب فرهنگی مسیر جدیدی برای فیلم‌های چینی باز شد و موج نوی هنگ کنگ به‌وقوع پیوست. حالا نیز چین صاحب یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهانی تولید و نمایش فیلم است که هرساله بودجه‌ی زیادی را به آن اختصاص می‌دهد. سینمای این کشور به‌دلیل تحولات سیاسی متعدد و جنگ جهانی، دستخوش بسیاری از تغییرات بوده است. سینمایی که مانند همه‌ی کشورهای درگیر تحول‌های عظیم در خود تفکراتی عمیق و انتقادگر را به‌تصویر می‌کشد. حال ما در این مقاله به بررسی تعدادی از آثار مهم چینی و جدید پرداخته‌ایم.

فیلم های چینی این فهرست براساس نظریه‌ی تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های چینی

سرباز در میدان جنگ در فیلم واتر گیت

۳۵- فیلم چینی جدید Water Gate Bridge

فیلم پل واتر گیت

  • کارگردان: چن کایگه
  • بازیگران: جینگ وو
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • میانگین امتیازات Water Gate Bridge در IMDB: ۵/۴

خلاصه داستان: فیلم در ادامه‌ی قسمت قبلی آغاز می‌شود. سربازان ارتش خلق چین حالا یک مأموریت جدیدی را برعهده دارند، اکنون میدان نبرد آن‌ها یک پل مهم در مسیر عقب‌نشینی نیروهای دشمن است.

نبرد در دریاچه چانگچین که به‌عنوان پل واتر گیت شناخته می‌شود، قسمت دوم و دنباله فیلم The Battle At Lake Changjinبه کارگردان چن کایگه است. این فیلم همانند قسمت اول‌اش به سفارش دفتر اداره ملی رادیو و تلویزیون و به یاد صدمین سالگرد حزب کمونیست چین ساخته شده است. این اثر که براساس نبردهای تاریخی در گذرگاه فونچیلین پیش می‌رود در شب سال نو چینی اکران شد و با فروش بالایش عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورد. Water Gate Bridge، در چین و در مقایسه با قسمت اول‌اش امتیاز کمتری را به خود اختصاص داد و از نظر منتقدان کومونیست، اکشن فیلم بیش از حس میهن‌پرستی به چشم می‌آید.

این فیلم سرشار از جلوه‌های ویژه‌ای است که به دقت طراحی شده به‌طوری که گاهی تماشاگر احساس می‌کند در حال دیدن یک اثر سه بُعدی است. Water Gate Bridge، همانند قسمت قبلی‌اش نتوانست انتظار منتقدان را به‌عنوان اثری خوب از کارنامه‌ی چن کایگه برآورده کند و آن‌ها این فیلم را بیش از هر چیز یک فیلم با تکیه بر سبک بصری نامیدند، فیلمی که ظاهر و فرم‌اش بر قصه‌ای خوب سوار شده است.


کیانلی در حال تیراندازی در فیلم دریاچه چیانجین

۳۴- فیلم چینی جنگی The Battle At Lake Changjin

فیلم نبرد در دریاچه چانگ‌جین

خلاصه داستان: کیانلی فرمانده‌ی گروهان ارتش پس از جنگ داخلی چین به خانه می‌رود اما به محض بازگشت، چین وارد جنگ با کره می‌شود و مرخصی او لغو می‌گردد و کیانلی به نبرد علیه دشمن می‌رود.

The Battle At Lake Changjin، یک درامی جنگی به کارگردانی مشترک چن کایگه و دانته لام است. چن کایگه کارگردان مطرح نسل پنجمی چین به سفارش اداره ملی رادیو و تلویزیون کمیسیون نظامی مرکزی و بخش تبلیغات حزب کمونیست چین این فیلم را ساخت. اثری که به یک پروپاگاندای بزرگ برای چین تبدیل شد. روزنامه‌ی رسمی حزب کمونیست نیز اعلام کرد که احساس ملی در این فیلم بازتاب احساسات عمومی در حفظ منافع ملی است، چیزی که پیامدهای زیادی برای رقابت چین با آمریکا دارد. شور و هیجان یک ملت، احساسات ضد آمریکایی، غرور ملی‌گرایانه، پروپاگاندای و غیره مضامینی هستند که در مقابل سبک بصری و جذاب فیلم به چشم می‌آیند و در بستر فیلم به جریان می‌افتند.

The Battle At Lake Changjin با بودجه‌ی سنگین و ۲۰۰ میلیون دلاری خود، گران‌ترین فیلمی است که تاکنون در چین ساخته شده است. این فیلم با فروش ۹۱۳ میلیون دلاری‌اش در باکس‌آفیس جهانی تبدیل به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین فیلم چینی تمام دوران و پرفروش‌ترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. نبرد در دریاچه چانگ‌جین فاصله‌ی زیادی با آثار خوب چن کایگه دارد و نمی‌توان آن تصویر همیشگی کایگه را در این فیلم پیدا کرد.


نویسنده در حال جنگیدن در فیلم اودیسه نویسنده

۳۳- فیلم چینی فانتزی A Writer's Odyssey

فیلم اودیسه یک نویسنده

  • کارگردان: یانگ لو
  • بازیگران: جیایین لی
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات A Writer s Odyssey در IMDB: ۶/۲

خلاصه داستان: دختر گوان نینگ توسط قاچاقیان انسان ربوده می‌شود. به‌زودی افرادی با او تماس می‌گیرند تا در صورت کشتن یک داستان‌نویس، دخترش را پیدا کنند. داستان‌نویسی که داستان‌اش با جهان ما در ارتباط است.

A Writer s Odyssey، یک فانتزی اکشن و هیجان‌انگیز است که براساس داستان کوتاهی به‌همین نام و نوشته شوانگ ژئو ساخته شده است. این فیلم پس از اکران با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شد و منتقدان آن را یک سفر هیجان‌انگیز نامیدند. فیلم اودیسه یک نویسنده با وارد شدن به ایده‌ی فساد به یکی از معضلات جامعه‌ی چین یعنی ربایش کودکان می‌پردازد. این فیلم دو خط داستانی را در یکدیگر می‌تند که یکی در دوران مدرن اتفاق می‌افتد و دیگری در جهانی باستانی و فانتزی. داستان‌هایی که با یکدیگر همپوشانی دارند و در جاهایی به یکدیگر می‌رسند و در هم نفوذ می‌کنند.

تغییر دنیاها در این فیلم آنچنان حساب‌شده پیش می‌رود که تماشاگر کوچک‌ترین خللی را در ساختارش حس نمی‌کند. مهم‌ترین نقطه اتکای این فیلم جاذبه بصری آن است که با جلوه‌های ویژه خیره‌کننده‌ای تماشاگر را وسوسه می‌کند و او را به دل داستان خود می‌برد. گرافیک جذابی که ۸۰۰ تکنسین جلوه‌های ویژه دو سال و نیم را در استودیوهای بزرگ فیلمسازی صرف طراحی‌اش کردند. فیلم‌برداری و طراحی‌های صحنه هم در A Writer s Odyssey، به‌طرزی بارونکردنی پیش می‌رود و نوع بازی‌ها هم کمک فراوانی به پیش‌برد قصه انجام می‌دهد.


میا در حال نگاه کردن به مجسمه در فیلم فرشتگان سفید می‌پوشند

۳۲- فیلم Angels Wear White

فیلم فرشتگان سفید می پوشند

  • کارگردان: ویویان کو
  • بازیگران: ویکی چن
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات Angels Wear White در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: میا که به‌عنوان یک نظافتچی در متل یک شهر ساحلی کار می‌کند، شبی شاهد تعرض یک مرد میانسال به دو دختر نوجوان است اما او به‌خاطر ترس از دست دادن شغل‌اش سکوت می‌کند.

Angels wear White، درامی است که برای اولین‌بار در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره ونیز به‌نمایش درآمد. این فیلم در دوازدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی نامزد چندین جایزه شد و در پنجاه و چهارمین دوره جوایز اسب طلایی جایزه بهترین کارگردانی را به‌دست آورد. فرشتگان سفید می‌پوشند، فیلمی تلخ و تاریک اما قدرتمند است، نمایشی که با فضاسازی محکم خود تماشاگر را به دل قصه می‌کشاند و وارد مسائل عمیقی از زندگی جامعه چین می‌کند. Angels wear White، چیزی بیش از یک داستان پلیسی و جنایی است، این فیلم با مضامینی مثل عدالت اجتماعی، فساد، سنت‌های فلج‌کننده و زنانگی همراه است و بخش تیره‌ای از زندگی زنان چین را به‌تصویر می‌کشد.

این فیلم در به حرکت درآوردن نمادهای زنانگی و مردانگی برای استفاده در درام‌اش عالی عمل کرده و تمام سعی‌اش را بر این قرار می‌دهد که به سمت ملودرام و احساسات کشیده نشود. Angels wear White، با یک فیلم‌برداری جذاب و بازی‌هایی عالی پیش می‌رود، اثری که کارگردانی جذابی دارد و می‌داند چگونه داستان‌اش را تعریف کند.


دختر در میان زلزله در فیلم پس لرزه

۳۱- فیلم Aftershock

فیلم پس‌لرزه

  • کارگردان: فنگ شیائو گانگ
  • بازیگران: ژانگ جینکچو
  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • میانگین امتیازات Aftershock در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: شبی زلزله‌ای سخت رخ می‌دهد و ساختمان‌ها فرو می‌ریزند. دو فرزند خانواده‌ای که در خوشبختی زندگی می‌کنند، زیر یک دیوار بتنی گیر می‌افتند و تنها یکی از آن‌ها می‌تواند نجات پیدا کند.

Aftershock، درامی در زیرژانر فاجعه است که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی ژانگ لینگ ساخته شده است. پس‌لرزه ملودرامی درباره‌ی زلزله تانگشان چین است که حول یک خانواده اتفاق می‌افتد. Aftershock، فیلمی است که به مسائل مختلفی مثل فلسفه وارد می‌شود و تصمیمات و موقعیت‌های مبهم و دشوار زندگی را به‌نمایش درمی‌آورد. فیلم در جاهایی ایده‌هایی حماسی را در خود جای داده و سعی‌اش بر این است که قصه‌ای عمیقا انسانی باشد. پس‌لرزه به کاوش در شخصیت‌هایش می‌پردازد، کارکترها در این نمایش، شخصیت‌هایی قوی هستند و بازی‌ها، فیلم‌برداری و نوع کارگردانی به‌شدت تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این فیلم، اثری است که حس تاریک آن اجتناب‌ناپذیر است و گاهی خیلی ملودرامیک پیش می‌رود. فیلم یک موفقیت بزرگ در گیشه بود که توانست در آمریکا به فروش خوبی برسد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم چینی را به‌دست آورد. این فیلم در جوایز سالانه‌ی آسیاپاسیفیک اسکرین برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد شد و در فهرست ده فیلم برتر چینی سال ۲۰۱۰ قرار گرفت.


گویی به همراه دوستش در فیلم دوچرخه پکن

۳۰- فیلم Beijing Bicycle

فیلم دوچرخه پکن

  • کارگردان: وانگ زیائو شوای
  • بازیگران: لین چو
  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • میانگین امتیازات Beijing Bicycle در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: فیلم حول گوئی یک پسر هفده ساله روایت می‌شود. او که از روستا برای جستجوی کار به پکن می‌آید در یک شرکت پیک کاری پیدا می‌کند و دوچرخه‌ی نویی به او داده می‌شود اما شخصی دوچرخه را از گوئی می‌دزدد.

Beijing Bicycle، درامی از کارگردان نسل ششمی چین است که به‌عنوان یک تولید بین‌المللی شناخته می‌شود. این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره برلین به‌نمایش درآمد جائی که برنده‌ی جایزه خرس نقره‌ای بزرگ هیئت داوران شد و تحسین منتقدان را با خود همراه کرد. دوچرخه پکن مانند بیشتر آثار چینی با سانسور و توقیف مواجهه شد و تا سال ۲۰۰۴ اجازه‌ی پخش پیدا نکرد. بسیاری از منتقدان این فیلم را دارای مضامین مشترکی با دزدان دوچرخه‌ی ویتوریو دسیکا اما با طعم و رنگ و بوی شرقی و چینی می‌دانند چراکه هر دوی آن‌ها با زمینه‌های متفاوت فرهنگی اتفاق می‌افتند اما این را هم باید در نظر داشت که وانگ زئایو در این فیلم تحت تاثیر نئورئالیسم ایتالیایی قرار گرفته است.

این فیم نگاهی نگران‌کننده به چین مدرن در حال گذار دارد، اثری لایه‌مند که به مضرات مدرنیزاسیون چین وارد می‌شود، جمعیتی که طی این اتفاق به حاشیه رانده شده و در سکوت اعتراض می‌کنند. Beijing Bicycle یک اودیسه‌ی عمیق انسانی است، حتی اگر مقداری برای تماشاگر تکراری باشد.


کیانگ زیر تخت در فیلم گل های کوچک قرمز

۲۹- فیلم Little Red Flowers

فیلم گل‌ های قرمز کوچک

  • کارگردان: ژانگ یوان
  • بازیگران: بون دانگ
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات Little Red Flowers در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: فیلم داستان یک پسر ۴ ساله به‌نام کیانگ را روایت می‌کند که پدرش او را به یک مدرسه شبانه‌روزی می‌فرستد. جائیکه در اجرای نظم و انضباط سختگیر است. اما کیانگ پیروی از روال‌های مدرسه برایش دشوار خواهد بود.

Little Red Flowers، درامی با تولید بین‌المللی از کارگردان نسل ششمی چین است که براساس رمانی نیمه اتوبیوگرافیک از وانگ شو ساخته شده است. Little Red Flowers برای اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به‌عنوان بخشی از مجموعه پانوراما به‌نمایش درآمد. این فیلم جایزه‌ی اسب طلایی بهترین فیلمنامه را برد و برنده‌ی بهترین کارگردانی فیلم اوراسیا نیز شد. Little Red Flowers به‌ظاهر فیلمی درباره‌ی بچه‌های کوچک در محیط مدرسه است که با دیدی روانشناسانه و اجتماعی پیش می‌رود. اما این فیلم در سطحی عمیق‌تر استعاره‌ای از وضعیت جامعه چین تحت رژیم کمونیستی است، نمایشی که تضاد و درگیری بین تمایل ذاتی هر شهروند برای تثبیت فردیت خود و تلاش‌های یک دولت سرکوبگر را به‌نمایش درمی‌آورد.

همه چیز در این فیلم به‌عنوان نماد و اله‌مان کار می‌کند، از مدرسه گرفته تا معلمان، دانش‌آموزان، مدرسه و قهرمان کوچک ژانگ یوان. گل‌های کوچک قرمز فیلمی ظریف و قابل تامل است که مضامین متعددی مثل فردیت، انطباق، آزادی، ذهنیت گروهی را مطرح می‌کند و با سبک بصری خاص‌اش به پرداخت آن‌ها می‌پردازد.


ژو در حال نگاه کردن به آکواریوم در فیلم روزهای بهتر

۲۸- فیلم Better Days

فیلم روزهای بهتر

  • کارگردان: درک تسانگ
  • بازیگران: دونگیو ژو
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات Better Days در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: چن سال آخر دبیرستان است و برای ورود به کالجی معتبر تلاش می‌کند. در دبیرستانی که او درس می‌خواند عده‌ای قُلدری می‌کنند و دیگران را تحت فشار قرار می‌دهند. چن برای در امن ماندن از این شرایط با مردی مرموز دوست می‌شود.

Better Days، ملودرامی جنایی است که براساس رمان چینی در جوانی، در زیبایی او «In His Youth, In Her Beayty» نوشته ژو یوکسی ساخته شده است. این فیلم یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ بود که در چین تبدیل به یک اثر کالت شد. Better Days، یک موفقیت بزرگ در گیشه بود و به‌عنوان نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در نود و سومین دوره جوایز اسکار حضور داشت که درنهایت جایزه را به فیلم یک دور دیگر باخت. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران پلنگ برفی در ششمین جشنواره فیلم آسیایی را به‌دست آورد و در سی و نهمین دوره جوایز فیلم هنگ‌کنگ هم برنده‌ی بهترین فیلمنامه بود.

روزهای بهتر فیلمی است که به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جامعه چین، یعنی زندگی نوجوانان وارد می‌شود و زوایای زندگی آن‌ها را از جنبه‌ی درس، مدرسه، کالج، دلشکستگی، آزار و اذیت و قُلدری مورد بررسی قرار می‌دهد. Better Days، به‌خاطر پرداختن به نقص سیستم‌های آموزشی، اتفاقات تنش‌زایی که در مدارس در جریان است و عدم سیستمی حمایتگرانه، مانند بیشتر آثار چینی در ابتدا با سانسور و توقیف مواجهه شد. روزهای بهتر فیلمی است واقعی و دربردارنده‌ی شرایطی که شاید بیشتر آدم‌ها آن را روزی تجربه کرده‌اند.


بیلی در حال نگاه کردن آسمان در فیلم وداع

۲۷- فیلم چینی کمدی The Farewell

فیلم وداع

  • کارگردان: لولو وانگ
  • بازیگران: اوکوافینا
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات The Farewell در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: وقتی که نای‌نای مادربزرگ خانواده به سرطان ریه‌ی پیش‌رفته‌ای مبتلا می‌شود، اعضای خانواده تصمیم می‌گیرند که به او درباره‌ی بیماری‌اش دروغ بگویند. آن‌ها یک مهمانی ترتیب می‌دهند تا اعضای خانواده برای آخرین بار با نای‌نای وقت بگذرانند.

The Farewell درامی کمدی است که براساس تجربیات زندگی لولو وانگ ساخته شده و اثری شخصی محسوب می‌شود. وانگ که این تجربیات را تحت داستانی با عنوان «آنچه شما نمی‌دانید» در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، درباره‌ی این احساسات و تجربیات می‌گوید که همیشه در رابطه‌ام با خانواده‌، همکارانم، همکلاسی‌هایم و دنیایی که در آن زندگی می‌کنم شکاف‌هایی حس می‌کردم. این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره ساندنس به‌نمایش درآمد و با تحسین گسترده‌ای از سوی منتقدان همراه بود. The Farewell، در هفتادوهفتمین دوره جوایز گلدن گلوب نامزد دو جایزه از جمله بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین بازیگر زن شد و درنهایت اوکوافینا برای نقش بیلی جایزه را تصاحب کرد.

فیلم وداع با فیلمنامه‌ی عمیق خود تفاوت‌های فرهنگ غربی و شرقی را هوشمندانه به‌تصویر می‌کشد و چگونگی تغییر جامعه چین را نشان می‌دهد. The Farewell، اثری احساسی است که به خانواده ادای احترام می‌کند و ضرورت تعهد و دلبستگی به آن را به‌ نمایش می‌کشد. درواقع این فیلم داستانی از عشق، مرگ، فرهنگ، سنت‌ها، خانواده و جمع‌گرایی است و به همان اندازه که دلگرم‌کننده و صمیمانه است می‌تواند گاهی تراژیک نیز باشد.


نمایی از فیلم امپراطور و آدمکش

۲۶- فیلم چینی عاشقانه The Emperor And The Assassin

فیلم امپراطور و آدمکش

خلاصه داستان: در قرن سوم قبل از میلاد، یینگ ژنگ وارث پادشاهی کین به‌دنبال تسلط بر شش پادشاهی باقی مانده چینی است. او نامزد خود را به‌عنوان جاسوس به پادشاهی هان می‌فرستد.

The Emperor And The Assassin، یک عاشقانه‌ی تاریخی است که با عنوان اولین امپراطور نیز شناخته می‌شود. این فیلم مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت و جایزه‌ی فنی فیلم کن را در سال ۱۹۹۹ به‌دست آورد و یکی از نامزدهای جشنواره برای تصاحب نخل طلا هم بود. فیلم همچنین جایزه خروس طلایی را برای بهترین فیلم‌برداری دریافت کرد. The Emperor And The Assassin پرهزینه‌ترین فیلم چینی ساخته شده تا آن زمان بود که ۲۰ میلیون دلار هزینه ساخت‌اش شد.

این فیلم که براساس رویدادی واقعی پیش می‌رود، اکشنی مملو از دسیسه، اشتیاق، خیانت و سکانس‌های فراموش‌نشدنی است و در خود الهاماتی از تراژدی‌های یونانی و شکسپیر را دارد. The Emperor And The Assassin، از بسیاری جنبه‌ها تاثیرات فوق‌العاده‌ای را از خود بروز می‌دهد، پیرنگی جذاب، شخصیت‌هایی عمیق، بازی‌های خیره‌کننده و فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای که توجه تماشاگر را به خود جلب می‌کند و او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


شیائولین در حال نگاه کردن در فیلم هفده سال

۲۵- فیلم Seventeen Years

فیلم هفده سال

  • کارگردان: ژانگ یوان
  • بازیگران: لی جون
  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات Seventeen Years در IMDB: ۷

خلاصه داستان: داستان فیلم در شهر تیانجین در شمال شرقی چین اتفاق می‌افتد. شیائولان و شیائوکین دو خواهر نانتی هستند که پس از یک مشاجره شیائوکین کشته می‌شود و شیائولان به زندان می‌افتد.

Seventeen Years، درامی از ژانگ یوان کارگردان نسل ششمی چین است که در چندین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم به‌نمایش درآمد و در پنجاه و ششمین دوره جشنواره ونیز توانست جایزه‌ی بهترین کارگردانی را برای یوان همراه داشته باشد. ژانگ یوان پس از دیدن یک برنامه‌ی تلویزیونی از ملاقات یک جنایتکار با خانواده‌اش به سراغ ایده‌ی این فیلم رفت، طرحی که همانند آثار قبلی یوان آنچنان خط قرمزها را رد نمی‌کند و تیغ سانسورچیان هم، اثر را آزار نمی‌دهد. البته با اینحال Seventeen Years همانند دیگر فیلم‌های سینمای چین روند بازبینی‌اش یک سال طول کشید.

ژانگ یوان که همگان تا آن زمان او را به‌عنوان یک فیلمساز زیرزمینی چینی می‌شناختند با این فیلم توانست در سطح دولتی مقداری خودش را جای دهد و تبدیل به اولین کارگردانی در چین شود که مجوز فیلم‌برداری از یک زندان را به‌دست آورده است. Seventeen Years یکی از درام‌های تأثیرگذار چینی است که بسیار واقع‌گرایانه پیش می‌رود و بازی‌ها آنقدر گیرا هستند که تماشاگر بلافاصله با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کند و به دورن فیلم کشیده می‌شود، نمایشی که به اهمیت نوع تربیت فرزند و ارتباط با آن‌ها می‌پردازد.


پدر و پسر در مزرعه در فیلم ریشک قرمز

۲۴- فیلم The Red Awn

فیلم ریشک قرمز

  • کارگردان: کای شانگجون
  • بازیگران: آنلیان یو
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات The Red Awn در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: سونگ پس از ۵ سال اقامت در شهر به مزرعه‌ی خانوادگی خود بازمی‌گردد. درحالی‌که همسرش فوت کرده و مردم نیز تا به حال فکر می‌کردند که او مرده است. حال او باید رابطه‌ی خود با پسرش را از نو بازسازی کند.

The Red Awn، درامی جذاب است که برای اولین‌بار در جشنواره‌ی فیلم بوسان به‌نمایش درآمد. این فیلم برنده‌ی جایزه بزرگ اسکندر طلایی در چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی شد و در دوره جوایز آسیا پاسیفیک نیز جایزه بزرگ هیئت داوران را برد، جائیکه تحسین منتقدان را با خود همراه کرد و در جشنواره‌های معتبر دیگری نیز حضور داشت. ریشک قرمز فیلمی درباره گذار بین کشور و شهر، پیر و جوان، مرد و پسر است، داستانی درباره‌ی دوران بلوغ که در پس‌زمینه‌ی فقر روستایی چین اتفاق می‌افتد.

The Red Awn یک اثر بدبینانه است، تصویری از آدم‌هایی که به‌خاطر وعده‌های مالی شهرها، روح و امیدشان تخلیه شده و از طرفی هم باید با دستمزدهای کم در کارهای کشاورزی کنار بیایند. ریشک قرمز با مضمون رابطه‌ی پدر و پسری پیش می‌رود و با ظرافتی بی‌سروصدا قصه‌ای گیرا را تعریف می‌کند. کای شانگجون کارگردانی است که با یاد فیلم‌های نئورئالیستی ایتالیا فیلم می‌سازد، ویژگی جذابی که در این اثرش نیز مشهود است.


بی نام در میان سربازان در فیلم قهرمان

۲۳- فیلم چینی رزمی Hero

فیلم قهرمان

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: دانی ین
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Hero در IMDB: ۷/۹

خلاصه داستان: در چین باستان، در دوره‌ی امپراطوری یکی از شاهان سلسله کین جنگ‌های زیادی به‌وقوع می‌پیوندد. مردی که خود را بی‌نام می‌نامد وارد پایتخت شده تا درباره‌ی سه قاتل با پادشاه صحبت کند.

Hero، اثری حماسی رزمی است که اولین اکران خود را در چین تجربه کرد. در زمان پخش این فیلم، Hero یکی از پردرآمدترین و گران‌ترین تولیدات سینمایی چین بود که در عرض یک هفته ۱۰۰ میلیون یوان چین فروخت و نزدیک به دو سال نتوانست در ایالات متحده به‌نمایش درآید. درنهایت کوئنتین تارانتینو و مدیران دیزنی شرکت میرامکس را متقاعد کردند که فیلم در سینماها به اجرا درآید. حتی تارانتینو نیز نام خود را به‌عنوان یک حرکت تبلیغاتی به فیلم قرض داد تا فروش گیشه را بالا ببرد. قهرمان پس از انتشار در آمریکا نقدهای مثبتی از سوی منتقدان غربی دریافت کرد. این نمایش اولین فیلم چینی‌زبان بود که به مدت دو هفته در باکس‌آفیس آمریکا صدرنشین شد و بیش از ۶۰ میلیون دلار نیز فروخت.

ژانگ ییمو در ابتدا برای پیاده کردن سبک بصری موردنظرش که هرکدام تحت سلطه رنگ خاصی هستند قرار شد از ۵ تصویربردار استفاده کند که این کار عملا غیرممکن بود. رنگ‌های قرمز، آبی و سفید سه رنگ غالب فیلم‌اند که هر کدام به‌ترتیب حس مالکیت، دوستی و حقیت نهایی را نشان می‌دهند. Hero در جوایز اسکار نامزد پنج جایزه از جمله بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین کارگردانی شد و در جوایز هنگ‌کنگ هم جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد. منتقدان این فیلم را شبیه‌به راشومون اما به زبان ماندارین توصیف کردند و فیلم را اثری فریبنده با هنرهای رزمی فوق‌العاده نامیدند.


مردم با چشمان بسته در فیلم شهر زندگی و مرگ

۲۲- فیلم چینی امپراطوری City Of Life And Death

فیلم شهر زندگی و مرگ

خلاصه داستان: داستان شهر زندگی و مرگ در سال ۱۹۳۷ و اندکی پس از آغاز جنگ جهانی دوم می‌گذرد. ارتش امپراطوری ژاپن به‌تازگی نانجینگ را تصرف کرده و دست به جنایت می‌زند.

City Of Life And Death، درامی جنگی است که پس از اکران‌اش به یک موفقیت بزرگ در گیشه تبدیل شد و تنها در سه هفته اکران ۱۵۰ میلیون ین فروخت. این فیلم همچنین رکورد بزرگی در باکس‌آفیکس بود و برای لو چوآن موفقیت خوبی را رقم زد. با وجود این موفقیت بزرگ، فیلم شهر زندگی و مرگ پس از انتشار جنجال زیادی در چین به پا کرد و نمایش‌اش در سینماها متوقف شد و لو چوآن کارگردان مهم نسل ششمی چین به‌دلیل نمایش یک سرباز ژاپنی تهدید به مرگ شد. City Of Life And Death، جایزه‌ی پوسته طلایی جشنواره سن سباستین را برد و در دوره جوایز جشنواره فیلم آسیا پاسفیک نیز جایزه بهترین کارگردانی را به‌دست آورد.

فیلم همچنین در چندین جشنواره‌ی معتبر دیگر موفقیت‌های زیادی همراه خود داشت. این فیلم نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و منتقدان فیلم را یک اثر سیاه و سفید و دردناک نامیدند، اثری تکان‌دهنده و به‌شدت احساسی. فیلم شهر مرگ و زندگی از زمان ساخت تا اکران‌اش دوره‌ای طولانی و طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشت و سانسورچیان چینی نزدیک به یک سال را صرف تجزیه و تحلیل فیلمنامه‌ی نمایش کردند و شش ماه دیگر نیز صرف تایید فیلم شد.


مرد در حال حمام گرفتن در فیلم دوش

۲۱- فیلم Shower

فیلم دوش

  • کارگردان: ژانگ یانگ
  • بازیگران: ژو زو
  • سال انتشار: ۱۹۹۹
  • میانگین امتیازات Shower در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: فیلم حول یک حمام خانوادگی در پکن می‌چرخد. یک پدر سالخورده به‌همراه پسر معلول‌اش هر روز سخت کار می‌کنند تا حمام را برای مشتریان آماده نگه دارند. روزی پسر بزرگتر بعد از مدت‌ها به‌طور ناگهانی بازمی‌گردد و روابط خانوادگی آن‌ها تحت فشار قرار می‌گیرد.

Shower، درامی کمدی است که برای اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به‌نمایش درآمد و برنده جایزه فدراسیون منتقدان فیلم شد. Shower علاوه‌بر جشنواره تورنتو جوایز زیادی را نیز از جشنواره فیلم سیاتل، اسکندر طلایی، سن سباستین و ساندنس دریافت کرده است. این فیلم داستانی جذاب و ساده از خانواده‌ای را روایت می‌کند که در خطر فروپاشی قرار دارد. اثری لذت‌بخش که با نگاهی طنزآمیز اما کوبنده به خانواده، پیوند خانوادگی و تعهدات ناشی از آن پیش می‌رود و داستان برخورد زندگی مدرن و سنت‌های باستانی و تاثیرات آن بر خانواده را به‌نمایش درمی‌آورد.

به‌دلیل بودجه‌ی کم فیلم قرار بود که ژانگ یانگ از نابازیگری که دارای معلولیت واقعی است استفاده کند اما بازیگرها توافق کردند که مقدار کمتری دستمزد بگیرند تا که Shower، فیلم خوبی از آب دربیاید. دوش اثری تأثیرگذار با بازی‌هایی گیرا است که همراه‌با ریتم خوب و طرح محکم‌اش خانواده‌ای را از بیگانگی به تفاهم می‌رساند و فرصت کشفی جذاب نسبت به زندگی و خانواده را به تماشاگر می‌دهد.


سائو سائو در حال نگاه کردن در فیلم صخره سرخ

۲۰- فیلم Red Cliff

فیلم صخره سرخ

  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: تونی لیونگ
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات Red Cliff در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: در سال ۲۰۸ پس از میلاد در روزهای پایانی سلسله هان، سائو سائو امپراطور را متقاعد می‌کند که تنها راه برای متحد کردن تمام چین اعلان جنگ علیه لیو بی و سون چوان است. به‌همین دلیل ارتش بزرگی به رهبری او به سمت سرزمین‌های جنوبی می‌روند.

Red Cliff، درامی حماسی و جنگی است که براساس رمان عاشقانه‌ی سه پادشاهی اثر لو گوانژونگ و رویدادهای پایان سلسله هان و آغاز دوران سه امپراطوری ساخته شده است. صخره سرخ فیلمی دو قسمتی است که با بودجه ۸۰ میلیون دلاری خود عنوان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای آسیا را به خود اختصاص داد و رکورد باکس آفیس که تا پیش از این متعلق به فیلم تایتانیک در چین بود را شکست. قسمت اول صخره سرخ بیش از ۱۲۷ میلیون دلار در سطح بین‌المللی فروخت و قسمت دومش نیز که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد هم به فروش زیادی دست پیدا کرد.

در زمان پیش‌تولید این فیلم قرار بود که جان وو از بازیگری ژاپنی برای نقش سائو سائو استفاده کند اما طرفداران چینی مخالفت کردند و درنهایت ژانگ فنگی برای این نقش انتخاب شد. هنگام تولید فیلم نیز یک بدلکار در آتش‌سوزی جان سپرد و تعداد دیگری نیز مجروح شدند. این فیلم در سومین دوره جوایز فیلم آسیایی برنده جایزه بهترین جلوه‌های بصری بود و در بیست و هشتمین دوره جوایز فیلم هنگ‌کنگ نیز جایزه‌ی بهترین کارگردانی هنری، بهترین موسیقی، و بهترین طراحی و گریم را برد.


دهقان چینی در حال نگاه کردن در فیلم شیاطین پشت در

۱۹- فیلم Devils On The Doorstep

فیلم شیاطین اینجا هستند

  • کارگردان: جیانگ ون
  • بازیگران: ون جیانگ
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات Devils On The Doorstep در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: فیلم روایتی در مورد اشغال چین توسط ژاپن در جنگ دوم جهانی است، زمانی‌که ۲ اسیر جنگی که یکی ژاپنی و دیگری مترجم چینی است، به مردم یک دهکده سپرده می‌شوند و از آن‌ها می‌خواهند که این دو نفر را تا ۵ روز دیگر زنده نگه‌دارند.

Devils On The Doorstep، درامی جنگی با طنزی سیاه درباره‌ی حمله ژاپن به چین است که برای تقلید از فیلم‌های جنگی قدیمی به‌صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده است. Devils On The Doorstep برای اولین‌بار در جشنواره کن به‌نمایش درآمد، جائی که برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ این جشنواره شد و تحسین منتقدان را با خود همراه کرد. فیلم شیاطین اینجا هستند مانند بیشتر آثار چینی اجازه‌ی نمایش در سینماها را پیدا نکرد و درنهایت به‌صورت دی وی دی عرضه شد.

این فیلم که با الهامی از رمان بقا ساخته شده در طول روند اقتباس، تغییرات زیادی پیدا کرد و مضمون منبع اصلی خود که مقاومت شجاعانه دربرابر تعرض ژاپن در ادبیات اصلی است را کنار گذاشته و بر مضامین جهل دهقانان و پوچ بودن جنگ تکیه می‌کند. خود جیانگ توضیح می‌دهد که این فیلم یک اثر ضدجنگ ژاپنی نیست، بلکه نشان می‌دهد، چگونه ادبیات و فیلم چینی، نگرش مقصر دانستن متعرض و نشان دادن مردم چین به‌عنوان قربانی منفعل را تداوم بخشیده‌اند. او با ساخت این فیلم امیدوار بود که مردم چین و ژاپن با تاریخ واقعی و رویدادهای آن روبه‌رو شوند.


دختر در حال نگاه کردن در فیلم ذرت سرخ

۱۸- فیلم Red Sorghum

فیلم ذرت سرخ

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: گونگ لی
  • سال انتشار: ۱۹۸۸
  • میانگین امتیازات Red Sorghum در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: داستان فیلم در دهکده‌ای در طول جنگ چین و ژاپن اتفاق می‌افتد و فیلم از دید نوه‌ی شخصیت اصلی پیش می‌رود. دختری فقیر با صاحب یک کارخانه‌ی شراب‌سازی ازدواج می‌کند و صاحب کارخانه می‌شود.

Red Sorghum که براساس رمان ذرت سرخ نوشته‌ی مو یان ساخته شده است، در اولین نمایش خود جایزه‌ی خرس طلای فیلم برلین را برد و ژانگ ییمو به‌عنوان یک کارگردان نسل پنجمی بین‌المللی شناخته شد. این فیلم با تحسین جهانی منتقدان همراه بود و ییمو جوایز بسیار دیگری را نیز به‌دست آورد. رمان ذرت سرخ، یکی از آثار الهام‌بخش و قابل تامل ادبیات چین است که ژانگ ییمو اقتباس قدرتمندی را از آن به‌تصویر کشیده است. ذرت سرخ بیشتر اثری مردانه است و می‌توان ردپای کوروساوا را در آن یافت، فیلمی که در قالبی جذاب محتوایی استخوان‌دار دارد. این فیلم به لحاظ بصری، نمایشی خیره‌کننده است و یک فیلم‌برداری استادانه به‌همراه یک نورپردازی جذاب را تحویلمان می‌دهد.

Red Sorghum، روایتگر داستانی ساده خواهد بود، داستانی که با تکیه بر مسائل عمیق، اجتماعی و اخلاقی پیش می‌رود و به‌همراه بازی‌های گیرا و دکورهای جذاب‌اش، نمایشی عالی را رقم می‌زند. این فیلم نمایانگر برخی سنت‌های چین است و به مخاطب اطلاعاتی را درباره‌ی تاریخ و فرهنگ این کشور ارائه می‌دهد، اطلاعاتی که در بیشتر آثار سینمای این کشور به‌نمایش درآمده‌اند.


جیا در حال صحبت با تلفن در فیلم پلتفرم

۱۷- فیلم Platform

فیلم پلتفرم

  • کارگردان: جیا ژانکه
  • بازیگران: تائو ژائو
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات Platform در IMDB: ۷/۴

خلاصه داستان: فیلم در سال ۱۹۷۹ و در پی انقلاب فرهنگی آغاز می‌شود. یک گروه تئاتر متشکل از جوانان گروهی نمایشی را تشکیل می‌دهند، زمانی‌که همه‌ی هنرها برای اجرا نیاز به تایید حزب کمونیست دارند.

Platform، درامی از جیا ژانکه کارگردان نسل ششمی است که در سال‌های پس از اکران‌اش تحسین گسترده منتقدان را به خود جلب کرد و عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ را به خود اختصاص داد. پلتفرم به‌عنوان دومین فیلم برتر دهه گذشته توسط جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو انتخاب شد و طبیعت بی‌جان ژانکه عنوان سوم این فهرست را به خود اختصاص داد. این فیلم در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر مجله امپایر قرار دارد و در یک نظرسنجی بین‌المللی از میان منتقدان جهانی به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یک شناخته می‌شود.

Platform، تصویری حماسی، پرپیچ‌وخم، زیبا و غنی از تاریخ فرهنگی چین در دهه ۸۰ است که براساس سرنوشت یک گروه تئاتر متاثر از تغییرات سیاسی و اجتماعی ساخته شده است. این فیلم به خوبی جزئیات زندگی مردم عادی به‌ویژه آن‌هایی که در پایین‌ترین سطح جامعه قرار دارند را به‌تصویر می‌کشد و همانند دیگر آثار کارنامه‌ی این کارگردان عمل می‌کند. پلتفرم عنوان خود را از یک آهنگ پاپ چینی محبوب دهه ۱۹۸۰ گرفته است.


گنگستر در حال موتورسواری در فیلم دریاچه غاز وحشی

۱۶- فیلم The Wild Goose Lake

فیلم دریاچه غاز وحشی

  • کارگردان: دیائو یینان
  • بازیگران: هو گه
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات The Wild Goose Lake در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: یک گنگستر به‌خاطر اشتباهی که مرتکب می‌شود، شرایطی بدی را متوجه خودش می‌کند. او تحت تعقیب گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد و در این شرایط با زنی ملاقات می‌کند.

The Wild Goose Lake، نئو نوآری جذاب است که اولین اکران‌اش را در جشنواره‌ی کن برای رقابت بر سر نخل طلای جشنواره تجربه کرد. این فیلم که از رنگ‌های اشباع‌شده و جلوه‌های بصری جذاب بهره می‌برد، تک‌تک نماهایش را با دقتی فراوان نورپردازی می‌کند و میزانسن‌ها را می‌چیند. نورهای نئون، بازتاب‌ها، فضای شبح‌آلود، دود، طوری کار می‌کنند که هر پلانی می‌تواند، برای مخاطب تداعی‌کننده‌ی یک پوستر جذاب و خیره‌کننده باشد. نوع فیلم‌برداری دریاچه غاز وحشی بدون شک نقطه اتکای فیلم است، عنصری که باعث شده همه‌ی جذابیت‌های فیلم درکنار یکدیگر جمع شوند.

فلش‌بک‌ها و نوع طراحی‌های اکشن فیلم نیز جذابیت دیگر دریاچه غاز وحشی هستند که درکنار سبک بصری فیلم، زیبایی خیره‌کننده‌ای را خلق می‌کنند. با اینحال در این اثر نگاه نقادانه‌ی یینان نسبت به مسائل چین همانند آنچه که در فیلم Black Coal, Thine Ice، دیدیم، وجود ندارد و در این نمایش سبک بصری بر سبک روایی پیشی می‌گیرد. در این فیلم قراردادهای ژانری و سبک‌پردازی‌ها اله‌مان‌هایی هستند که بیش از هر چیزی تماشاگر می‌تواند به‌دنبال رمزگشایی از آن‌ها برود. The Wild Goose Lake، مثل دیگر کارهای دیائو یینان نمونه‌ی خوبی از نئو نوآر ژاپنی است.


خانواده در کنار هم در فیلم به درود پسرم

۱۵- فیلم So Long, My Son

فیلم بدرود پسرم

  • کارگردان: وانگ شیائو شوای
  • بازیگران: وانگ جینگچون
  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات So Long My Son در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: فیلم داستان دو خانواده را در حدود ۳۰ سال روایت می‌کند. فرزندان این دو خانواده هر دو در یک روز به دنیا می‌آیند و هر دو خانواده هم در یک کارخانه کار می‌کنند. سرانجام اتفاقاتی می‌افتد و این دو خانواده از یکدیگر دور می‌شوند.

So Long My Son، درامی است که در شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز وارد رقابت بر سر خرس طلایی شد و درنهایت دو جایزه را برای بهترین بازیگری زن و مرد برد. So Long My Son، روایتی حماسی از دو خانواده است که با مصائب و مشکلات زندگی در چین سروکار دارند. سیاست تک فرزندی، انقلاب فرهنگی، سیاست‌های کارگری و کمونیستی، آزادسازی و شوک‌های اقتصادی مسائلی در فیلم هستند که ازطریق تمرکز بر دو خانواده بررسی می‌شوند. این فیلم بیانیه‌ای درباره‌ی جامعه چین است که در هسته‌ی خود به یک درام خانوادگی وفادار می‌ماند.

فیلم بدرود پسرم حماسه‌ای صمیمی، بین نسلی و سیاسی است که نیاز به خانواده و ارتباط انسانی را به‌تصویر می‌کشد و اثری جاه‌طلبانه را تحویل می‌دهد. بازی‌ها، فیلم‌برداری‌، کارگردانی و فلش‌بک‌ها و فلش‌فورواردها آنقدر جذاب عمل می‌کنند که تماشاگر به‌زودی درگیر فیلم شده و درد زخم عاطفی و خشم و اندوه شخصیت‌ها را با عمق زیادی درک می‌کند. So Long My Son اثری دردناک است که حقیقت‌هایی ساده اما وحشتناکی را با خود حمل می‌کند و تماشاگر به‌طرز عجیبی با آدم‌هایش می‌تواند همذات‌پنداری کند.


مرد در حال نگاه کردن به شهر در فیلم طبیعت بی جان

۱۴- فیلم Still Life

فیلم طبیعت بی جان

  • کارگردان: جیا ژانکو
  • بازیگران: ژائو تائو
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • میانگین امتیازات Still Life در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: زن و مردی هر کدام به‌دنبال پیدا کردن شریک زندگی خود در منطقه‌ای از چین که در حال تخریب است، هستند. جائی که به‌عنوان بخشی از یک برنامه سدسازی قرار است زیر آب برود.

Still Life اولین اکران خود را در جشنواره‌ی ونیز تجربه کرد، جائی که برنده‌ی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم شد و تحسین منتقدان را با خود همراه کرد. مطبوعات چین نیز پس از موفقیت این فیلم بازتاب مثبتی به اثر جیا ژانکو در رسانه‌ها نشان دادند و طبیعت بی‌جان بدون سانسور و توقیف در سراسر چین اکران شد. این فیلم همچنین در جشنواره‌های بسیاری به موفقیت رسید و توانست در جوایز فیلم آسیایی جایزه‌ی بهترین کارگردانی را ببرد و در فهرست ده فیلم برتر سال ۲۰۰۸ قرار گیرد. به‌گفته‌ی ژانکو این فیلم یک اثر شخصی برای اوست و تصویری روشنگرانه از زندگی در چین به سرعت در حال توسعه را نشان می‌دهد.

فیلم همچنین با بازیگران غیرحرفه‌ای‌ خود، دنیای کوچکی از اثرات تغییرات اجتماعی، تغییرات سریع اقتصادی و زیست‌محیطی را که هم‌اکنون در چین در جریان است را به‌نمایش درمی‌آورد. جیا ژانکو کارگردان نسل ششمی چین در به حرکت درآوردن و بهره‌گیری از شیوه‌های گونه‌ی مستند و فانتزی و علمی‌تخلیی بهره برده و به زیبایی در اثر داستانی‌اش به کار می‌برد. Still Life فیلمی رئالیستی است که با لحظاتی سورئال به‌همراه موسیقی جذاب‌اش مخاطب را به دنیایی خاص می‌کشاند.


ژانگ در حال حرف زدن در فیلم زغال سنگ سیاه یخ نازک

۱۳- فیلم Black Coal, Thin Ice

فیلم زغال سنگ سیاه، یخ نازک

  • کارگردان: دیائو یینان
  • بازیگران: لیائو فان
  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات Black Coal, Thine Ice در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: در شهری از چین قتل‌های سریالی و خوفناکی به‌وقوع می‌پیوندد. ژانگ که پیش از این به‌عنوان یک پلیس از شغل خود تعلیق شده، سرنخ‌هایی را از این قتل‌ها به‌دست می‌آورد.

Black Coal, Thine Ice، یک نئونوآر جذاب است که در اولین نمایش خود در شصت و چهارمین دوره جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلایی شد و لیائو فن نیز جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را برد. این فیلم ترکیبی جذاب از نئو نوآر و رئالیسم اجتماعی جاری در کشور چین را ارائه می‌دهد و به قتل و جنایت، سرمایه‌داری و رویه‌های مادی‌گرایانه در چین می‌پردازد. Black Coal, Thine Ice، یک تریلر پلیسی تاریک است که متاثر از سینمای آمریکا داستان تلخ خود را روایت می‌کند.

فضایی که یینان برای این فیلم طراحی کرده، اتمسفری جذاب و حساب‌شده است، نورپردازی‌ها و رنگ‌های بکار گرفته شده فوق‌العاده هستند و در خدمت قصه‌ی فیلم درمی‌آیند. این تجربه‌ی سینمایی بازی‌هایی جذاب دارد و با ریتم متفاوت‌اش که شبیه به سینمای هنری است در مطرح کردن معمایی چفت‌وبست‌دار عملکردی عالی را به‌نمایش درمی‌آورد. این فیلم که نقدهای عموما مثبتی را از سمت منتقدان به‌دست آورد پس از اکران سراسری‌اش فضایی دوقطبی بین تماشاگران شکل گرفت.


ریتا در کوهستان در فیلم محافظان کوهستان

۱۲- فیلم Mountain Patrol

فیلم محافظان کوهستان

  • کارگردان: لو چوآن
  • بازیگران: دو بویجه
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات Mountain Patrol در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: فیلم در منطقه‌ی کاکا سی لی اتفاق می‌افتد. ریتا رهبر گروهی است که با وجود فقر و فقدان حمایت دولتی برای محافظت از بز کوهی تبتی در معرض انقراض با شکارچیان غیرقانونی مبارزه می‌کند.

Mountain Patrol، درامی مخاطره‌انگیز از کارگردان نسل ششمی چین است که براساس واقعیت و با الهام از مستند تعادل پنگ هوی ساخته شده است. فیلم با رئالیستی عجیب همراه می‌شود و در فضایی خیره‌کننده و بی‌رحمانه روح حماسی وسترن‌های قدیمی را زنده می‌کند. لو چوآن در حالی از نابازیگران برای ساخت این فیلم استفاده کرده که حمایت‌های مالی کلمبیا پیکچرز و برادران وارنر را نیز برای تأمین مالی خود داشته است. وضعیت دشوار لوکیشن‌ها برای فیلم‌برداری، شرایط سختی را متوجه گروه تولید کرد و چندین عضو از جمله خود کارگردان هم بیمار شدند و الکس گراف مدیر تولید کلمپیا پیکچرز نیز در یک تصادف کشته شد. از طرفی دیگر هم یک بز کوهی تبتی هنگام بازسازی یک سکانس از شکار توسط شکارچیان تیر خورد و به خاک سپرده شد.

Mountain Patrol، یکی از معدود فیلم‌های چینی است که جایزه اسب طلایی بهترین فیلم را برد و در همان سال نیز برنده‌ی جائزه ویژه هیئت داوران در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو شد. فیلم همچنین جایزه دن کیشوت فیلم برلین را از آن خود کرد و جایزه بهترین فیلم آسیایی را هم از هنگ‌کنگ برد. محافظان کوهستان تاثیر عمیقی روی افکار عمومی چین قرار داد و توجه مردم را به منطقه و وضعیت اسفبار ساکنان آن و گونه‌های در معرض خطرش جلب کرد. این اتفاق باعث شد تا دولت چین با تأخیر زیادی از گونه‌های محلی حمایت کند. این فیلم نقدهای بسیار مثبتی را به‌دست آورده است.


جنگجوی زن در کوهستان در فیلم ببر خیزان اژدهای پنهان

۱۱- فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon

فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان

خلاصه داستان: داستان در اوایل قرن نوزدهم در سال‌های رو به زوال سلسله چینگ اتفاق می‌افتد. لی مو بای شمشیرزن مشهور، شمشیر افسانه‌ای خود را به فرماندار یو هدیه می‌دهد. اما اتفاقی می‌افتد و شمشیر توسط شخصی دزدیده می‌شود.

Crouching Tiger, Hidden Dragon، فیلمی رزمی با تولید بین‌المللی است که در باکس آفیس یک بمب تجاری بود و سود زیادی را به‌دنبال خود داشت. این فیلم عنوان پردرآمدترین فیلم خارجی‌زبان را در ایالات متحده به خود اختصاص داد و به موفقیت انتقادی خوبی نیز در آن‌جا رسید. Crouching Tiger, Hidden Dragon اولین حضور خود را در جشنواره‌ی کن تجربه کرد و در عرصه‌ی بین‌المللی برنده‌ی بیش از ۴۰ جایزه از جمله بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و بهترین کارگردانی در هفتادوسومین دوره جوایز آکادمی اسکار شد، تا جائیکه تا سال ۲۰۱۸ رکورد بیشترین نامزدی را برای یک اثر غیرانگلیسی زبان همراه خود داشت.

ببر خیزان، اژدهای پنهان که با تحسین جهانی منتقدان روبه‌رو بود، در مجله‌ی امپایر جز ۵۰۰ فیلم برتر قرن جای گرفت و باعث افزایش محبوبیت فیلم‌های چینی در غرب شد. این فیلم که از رمان ببر خیزان، اژدهای پنهان نوشته‌ی وانگ دولو اقتباس شده است، عنوان‌اش به یک حکایت باستانی چینی اشاره دارد و به جریان‌های پنهانی از احساسات، کردار و میل پنهانی آدمی می‌پردازد. Crouching Tiger, Hidden Dragon، یک فیلم جذاب چینی است که در سال ۲۰۱۶ ادامه‌ای به‌نام ببر خیزان اژدهای پنهان: شمشیر سرنوشت بر آن ساخته شد، دنباله‌ای که نتوانست همانند قسمت اولش توجهات را به خود جلب کند.


لو در حال قدم زدن در خیابان در فیلم سفر طولانی روز در شب

۱۰- فیلم Long Days Journey In To Night

فیلم سفر طولانی روز در شب

خلاصه داستان: لو بعد از مدت‌ها به‌خاطر مرگ پدرش به زادگاه خود، در چین بازمی‌گردد. در این سفر برای لو خاطرات کسی تداعی می‌شود. زنی که در گذشته او را ملاقات کرده و بهش دل بسته است.

Long Days Journey In To Night، که با عنوان آخرین عصرهای زمین نیز شناخته می‌شود، درامی رازآلود است که برای اولین‌بار در بخش نوعی نگاه هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن به‌نمایش درآمد و توجه منتقدان را به خود جلب کرد. سفر دراز روز در شب در پنجاه و پنجمین دوره جوایز اسب طلایی توانست جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری و بهترین موسیقی را به‌دست آورد و در دو بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامزد جایزه شود. فیلم با دو نیمه‌ی متفاوت روایت می‌شود، در بخش اول تماشاگر با اکنون و گذشته‌ی شخصیت اصلی سروکار دارد و در بخش دوم و نیمه‌ی پایانی ما با یک سکانس‌پلان سه بُعدی همراه هستیم که وارد رویای شخصیت اصلی می‌شود.

بی گان توضیح می‌دهد که ایده‌ی دو بُعدی و سه بُعدی فیلم برای این بوده که موضوع فیلم یعنی حافظه، بهتر و جذاب‌تر به ببینده منتقل شود. Long Days Journey In To Night، تاکید می‌کند که حافظه می‌تواند فریبنده باشد و ممکن است به همان اندازه که با واقعیت رابطه دارد با رویاها نیز در ارتباط باشد و هویت را هم به چالش بکشد. این فیلم با تحسین جهانی منتقدان همراه بود و در چین به‌دلیل ساختار و روایت به نسبت غیرمعمول‌اش، هشتک «نمی‌توانم سفر طولانی روز در شب را بفهمم» در شبکه‌های اجتماعی ترند شد.


لیا در حال رفتن در فیلم رویاهای شانگهای

۹- فیلم Shanghai Dreams

فیلم رویاهای شانگهای

  • کارگردان: وانگ شیائو شوای
  • بازیگران: لی بین
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات Shanghai Dreams در IMDB: ۷

خلاصه داستان: داستان فیلم که در اوایل دهه ۱۹۸۰ می‌گذرد، خانواده‌ای از شانگهای را روایت می‌کند که برای کار در کارخانه‌ای به‌عنوان جبهه سوم به گوئیژو فرستاده شده‌اند.

Shanghai Dreams، درامی از کارگردان نسل ششمی چین است که در اولین اکران خود در جشنواره کن برنده‌ی جایزه هیئت داوران جشنواره شد و تحسین منتقدان را با خود همراه کرد. رویاهای شانگهای درامی آرام و گیرا است که در دهه‌ی ۱۹۸۰ در چین اتفاق می‌افتد، زمانی‌که در طول انقلاب فرهنگی چین، تلاش‌ها برای ایجاد خط سوم دفاعی دربرابر اتحاد جماهیر شوروی منجر به هجوم مهاجران به شهرک‌های حاشیه‌ای و کارخانه‌ها شد. این فیلم یک اثر شخصی برای وانگ شیائو شوای محسوب می‌شود و ریشه در گذشته‌ی او دارد، چراکه خانواده‌ی وانگ به‌دلیل نیاز به ایجاد خط سوم دفاعی صنعتی در گذشته به این مکان فرستاده شده بودند.

وانگ بعد از نمایش فیلم در کن گفت که رویاهای شانگهای داستانی کاملا فردی است و نیمی از پیشینه‌ی او محسوب می‌شود و درباره‌ی یک جامعه‌ی بزرگتر نیست. این فیلم برای ساخت و اکران نسبت به اثر قبلی وانگ دوچرخه‌ی پکن از سانسور کمتری رنج می‌برد ولی بااین‌حال سانسورچیان چینی زمان زیادی را صرف بررسی این نمایش کردند.


آقای یی در حال کشیدن سیگار در فیلم میل احتیاط

۸- فیلم Lust, Caution

فیلم شهوت، احتیاط

  • کارگردان: انگ لی
  • بازیگران: تانگ وی
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Lust, Caution در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: در طول جنگ چین و ژاپن دختری به‌نام وونگ با گروهی از دانشجویان تئاتر تصمیم می‌گیرند که فردی خائن به‌نام یی را ترور کنند. برای این کار وونگ به آقای یی نزدیک می‌شود اما بعد از مدتی به او علاقه پیدا می‌کند.

Lust, Caution، درامی جاسوسی است که انگ لی آن را براساس رمانی به‌همین نام از آیلین چانگ ساخت. وقایع این رمان براساس رویدادهایی واقعی است و در طول اشغال چین توسط ژاپن اتفاق می‌افتد. این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، جائی که شیر طلایی را برد و لی، برای دومین بار برنده‌ی شیر طلایی جشنواره ونیز شد. فیلم میل، احتیاط به فروشی بالا در سراسر جهان دست پیدا کرد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های چینی تمام دوران شد.

Lust, Caution، در چین به خاطر صحنه‌های اروتیک با سانسور مواجهه بود و در آمریکا نیز اخطار درجه‌ی سنی دریافت کرد. مطبوعات چین اما به‌طور کلی نقدهای مثبتی به فیلم دادند و منتقدان جهانی اثر را ستایش کردند. Lust, Caution، قصه‌ای پرتعلیق با شخصیت‌پردازی‌هایی فوق‌العاده است، اثری که دوباره استعداد انگ لی را به‌تصویر می‌کشد و فیلمی مهیج و عاشقانه را تحویلمان می‌دهد. نورپردازی‌ها، طراحی‌های صحنه، نوع بازیگری و کارگردانی هوشمندانه همه‌وهمه تماشاگر را در این اثر تحت تاثیر قرار خواهند داد.


کیائو در تاکسی در فیلم خاکستر خالص ترین سفید است

۷- فیلم Ash Is Purest White

فیلم خاکستر خالص ترین سفید است

  • کارگردان: جیا ژانکو
  • بازیگران: تائو ژائو
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات Ash Is Purest White در IMDB: ۷

خلاصه داستان: کیائو عاشق مرد گنگستری به‌نام بین است. او در طی یک ماجرا برای اینکه از بین مراقبت کند، دست به اسلحه می‌برد و برای ۵ سال زندانی می‌شود. در این مدت اما بین سراغی از او نمی‌گیرد.

Ash Is Purest White، برای اولین‌بار در جشنواره‌ی کن به‌نمایش درآمد، جائیکه برای تصاحب نخل طلا به رقابت پرداخت و تحسین منتقدان را همراه خود کرد. این فیلم یک درام جنایی است که در یک بازه‌ی زمانی با رویکرد به داستانی از عشق و خشونت قصه‌ای جذاب را در باب مسائل اقتصادی و جامعه‌شناختی روایت می‌کند. فیلمی تامل‌برانگیز و تکان‌دهنده که با تفسیرهای زیبا و ظریف درباره‌ی دنیایی در حال تغییر که بدون کسل‌کنندگی و افت ریتم تماشاگرش را به درون خود می‌کشاند.

فیلم با پس‌زمینه‌ای از تغییر چین وارد داستانی وجودی و آهسته شده و درنهایت به لمسی از خیانت و از دست دادن می‌رسد. این فیلم یک اثر شخصی برای جیا ژانکو محسوب می‌شود و شاید بتوان خاکستر خالص‌ترین سفید است را بهترین اثر این کارگردان نامید. فیلم با نمایش تصویر یک آتشفشان، به نمایی جذاب و استعاری از خودش می‌رسد و سوالی استعاری را نمایان می‌کند؛ آیا خیانت‌ و عشق ما را قوی‌تر می‌کنند؟ یا همانند خاکستری سفید چیزی از ما باقی نمی‌گذارند؟


ملکه در حال نگاه کردن در فیلم نفرین گل طلایی

۶- فیلم Curse Of The Golden Flower

فیلم نفرین گل طلایی

خلاصه داستان: در قرن دهم میلادی، همه‌ی قصر برای جشن گل طلایی آماده می‌شوند. فرزند پادشاه که برای این رویداد به قصر می‌آید، متوجه می‌شود که توطئه‌هایی در حال شکل‌گیری است.

Curse Of The Golden Flower، درامی حماسی است که براساس نمایشنامه‌ی مشهور رعد و برق اثر کائو یو و هملت شکسپیر ساخته شده؛ و ژانگ ییمو نیز عنوان آن را از آخرین بیت شعر سلسه‌ی چی که توسط رهبر شورشیان هوانگ چائو که علیه سلسله تانگ قیام کرده بود، الهام گرفته است. این فیلم در زمان اکرانش عنوان گران‌ترین فیلم چینی را دریافت کرد و به‌عنوان نماینده‌ی این کشور در اسکار انتخاب شد. نفرین گل طلایی در بیست و ششمین دوره جوایز فیلم هنگ‌کنک ۱۴ نامزدی را دریافت کرد و جایزه‌ی بهترین بازیگر زن، بهترین طراحی لباس و بهترین کارگردانی را به‌دست آورد.

این فیلم با استقبال خوبی در ایالات متحده روبه‌رو بود و همچنین عنوان سومین فیلم پرفروش غیرانگلیسی‌زبان سال ۲۰۰۶ را دریافت کرد. زیبایی بصری اغواکننده، فیلم‌برداری، رنگ‌ها، صحنه‌های نفس‌گیر از خصوصیات آثار ژانگ ییمو هستند که در این فیلم نیز به چشم می‌آیند و تماشاگر را درگیر خودشان می‌کنند. Curse Of The Golden Flower یک اثر مجلل و زیباست، یک لذت واقعی که در قلب خود یک درام خانوادگی سلطنتی را پیش می‌برد.


مردم در خیابان در فیلم بادبادک آبی

۵- فیلم The Blue Kite

فیلم بادبادک آبی

  • کارگردان: تیان جوانگ
  • بازیگران:
  • سال انتشار: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات The Blue Kite در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: داستان با روایت تیتو پسری خردسال پیش می‌شود که در دهه ۵۰ و ۶۰ بزرگ شده است. خانواده‌ی او طی تغییرات اجتماعی و سیاسی چین درگیر حوادثی می‌شوند و ناامیدانه تلاش می‌کنند تا زنده بمانند.

The Blue Kite، درامی از تیان جوانگ کارگردان مطرح نسل پنجمی چین است که همراه‌با دو فیلم برای زندگی ژان ییمو و خداحافظ محبوب من به شهرتی بین‌المللی رسید. جوانگ بعد از ساخت این فیلم با ممنوع‌الکاری چندین ساله‌ای مواجهه شد و همین اتفاق دلیل خوبی بود که این فیلم در میان فیلمسازان جهانی بیشتر شناخته شود. The Blue Kite در همان سال جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را دریافت کرد و در جشنواره فیلم هاوایی نیز برنده بهترین فیلم بلند شد.

The Blue Kite فیلمی زیبا و شجاعانه است که فرازونشیب‌های زندگی یک خانواده چینی را از اوایل دهه ۱۹۵۰ تا انقلاب فرهنگی ۱۹۶۶ توصیف می‌کند و تحولات اجتماعی ناشی از جنبش اصلاحات، جهش بزرگ رو به جلو و انقلاب فرهنگی، سه رویدادِ در تاریخ اخیر چین که اثرات خوب یا بد آن هنوز مورد بحث و انتقاد است را به تصویر می‌کشد. بادبادک آبی یک فیلم سیاسی تأثیرگذار است که نشان می‌دهد چگونه خودپسندی و اصرار بر ایدئولوژی‌ها می‌تواند باارزش‌ترین چیزها یعنی عشق یک مادر به پسرش، استحکام خانواده و حق بیان عقایدمان را از بین ببرد. The Blue Kite، فیلمی است که با ظرافتی جذاب به افشاگری در مورد چین پرداخته است.


خانواده لی در خیابان در فیلم برای زندگی

۴- فیلم To Live

فیلم برای زندگی

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: گه یو
  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • میانگین امتیازات To Live در IMDB: ۸/۳

خلاصه داستان: فوگویی به خاطر اعتیادش به قمار همه چیزش را از دست می‌دهد. همسرش او را ترک می‌کند و پدرش نیز می‌میرد. فوگویی در این شرایط تصمیم می‌گیرد که به زندگی بازگردد.

To Live، درامی چینی است که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی یو هوآ ساخته شده است. این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره فیلم نیویورک به‌نمایش درآمد و در چهل و هفتمین دوره جوایز جشنواره کن توانست جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران را ببرد. این فیلم با استفاده از روایت زمانی دوره‌های پرفراز و نشیب تاریخ مدرن چین از زمان جنگ داخلی و ظهور کمونیست‌ها تا انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۷۰ را نشان می‌دهد و مشکلات مردم چینِ تحت فشارهای اجتماعی را به‌تصویر می‌کشد. To Live، به‌دلیل نمایش انتقادی از سیاست‌ها و کمپین‌های کمونیستی دولت و مجموعه‌ای دیگر از عوامل با سانسور مواجه شد و اجازه‌ی اکران را در سرزمین چین پیدا نکرد.

بازی‌های فوق‌العاده، فیلم‌برداری جذاب، دیالوگ‌ها، شخصیت‌های عمیق، موسیقی و کارگردانی To Live، درکنار فیلمنامه‌ای استخوان‌دار، نمایشی تکان‌دهنده درباره‌ی خانواده‌ای را رقم زده که انتخاب می‌کنند، تحت هر شرایط بد احتمالی زندگی کنند. To Live، یک اثر دردآور است، فیلمی که با محتوا و نمادهایش، اثری سنگین محسوب می‌شود و جسارت و جرات ژانگ ییمو را برای ساخت این نمایش در سرزمینی کمونیستی نمایش می‌دهد.


سونگلیان در حال فکر کردن در فیلم فانوس قرمز را برافروز

۳- فیلم Raise The Red Lantern

فیلم فانوس قرمز را برافروز

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: گونگ لی
  • سال انتشار: ۱۹۹۱
  • میانگین امتیازات Raise The Red Lantern در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: داستان فیلم در دوران جمهوری خواهان دهه ۱۹۲۰ می‌گذرد. سونگلیان بعد از مرگ پدرش مجبور می‌شود که به‌عنوان همسر چهارم یک مرد ثروتمند به خانه‌ای اشرافی برود، جائی که سه زن دیگر در رقابت دائمی با یکدیگر هستند.

Raise The Red Lantern، که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی سو تانگ ساخته شده، به‌عنوان یکی از فیلم‌های شاخص دهه ۱۹۹۰، شناخته می‌شود. این فیلم بعد از اکران مورد توجه منتقدان قرار گرفت و از آن به‌عنوان فیلمی نفس‌گیر یاد شد. منتقدان این فیلم را یک نمایش انتقادی از چین معاصر دانستند و آن را استعاره‌ای از جامعه‌ی متلاشی‌شده‌ی چین پس از انقلاب فرهنگی نامیدند. این فیلم از سویی دیگر قصه‌ای تامل‌برانگیز از قوانین و سنت‌ها درباره‌ی زنان در دوران اشرافی چین دهه ۲۰ است. با اینکه این فیلم در ابتدا مورد تایید حکومت چین قرار گرفت اما تا مدت‌ها نمایش نسخه‌ی نهایی‌اش در چین ممنوع بود.

فانوس قرمز را برافروز همانند دیگر آثار این کارگردان به‌خاطر جلوه‌های بصری جذاب و استفاده از رنگ‌های چشم‌گیر مورد توجه قرار گرفت. Raise The Red Lantern، جایزه‌ی شیر نقره‌ای جشنواره‌ی ونیز را برد و در شصت و سومین دوره جوایز اسکار نیز نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. این فیلم در سال ۱۹۹۱ یکی از معدود فیلم‌هایی بود که بیشترین حضور را در فهرست‌ پایان سال منتقدان را تجربه کرد و بیش از ۴۰ منتقد و مجله از آن نام بردند.


تاکشی در حال صحبت در فیلم خانه خنجرهای پران

۲- فیلم House Of Flying Daggers

فیلم خانه خنجرهای پران

  • کارگردان: ژانگ ییمو
  • بازیگران: تاکشی کانشیرو
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات House Of Flying Daggers در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: در سال ۸۵۹ پس از میلاد همزمان با افول سلسله تانگ و وجود آشوب و ناآرامی‌ها در سرزمین چین، به دو افسر دستور داده می‌شود تا به گروه خنجرهای پران نفوذ کنند و رهبرشان را به دام بیندازند.

House Of Flying Daggers، درامی رزمی و عاشقانه است که فیلمنامه‌اش از یک شعر معروف چینی در سلسله هان الهام گرفته شده است. این فیلم سومین فیلم پرفروش غیرانگلیسی زبان در آمریکا بود که توانست در در دیگر نقاط جهان و خود چین به فروش خوبی برسد. خانه خنجرهای پران در اولین اکرانش در جشنواره کن با استقبال پرشوری روبه‌رو شد و فیلم مورد تشویق ایستاده‌ی حاضران قرار گرفت و متاکریتیک آن را به‌عنوان پنجمین فیلم برتر سال ۲۰۰۴ رتبه‌بندی کرد. House Of Flying Daggers تحسین جهانی منتقدان را با خود همراه کرد و در اسکار نیز نامزدی بهترین فیلم‌برداری را به‌دست آورد.

منتقدان شکوه بصری فیلم را ستایش کردند و House Of Flying Daggers را آمیزه‌ای جذاب از عشق و هنرهای رزمی دانستند که همانند اثر قبلی ژانگ ییمو، یعنی قهرمان به استفاده از رنگ‌ها و به‌کارگیری سبک بصری جذابی پایبند است. House Of Flying Daggers، بعد فیلم قهرمان یکی از نقاط قوت کارنامه‌ی ژانگ ییمو کارگردان نسل پنجمی چین است که سبک دیدگاه سینمایی این کارگردان را مشخص می‌کند.


دوزی در حال ایفای نقش در فیلم بدرود محبوب من

۱- فیلم چینی تاریخی Farewell My Concubine

فیلم بدرود محبوب من

  • کارگردان: چن کایگه
  • بازیگران: لسلی چونگ
  • سال انتشار: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات Farewell My Concubine در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: دوزی توسط مادرش به یک گروه اپرا فرستاده می‌شود. او در آن‌جا با شیتو ارتباطی دوستانه برقرار می‌کند. دوزی پس از آزارهایی که در آکادمی می‌بیند، تصمیم می‌گیرد که فرار کند اما پشیمان می‌شود و بعدها با شیتو به شهرت می‌رسد.

Farewell My Concubine، درامی تاریخی از چن کایگه یکی از کارگردانان تأثیرگذار نسل پنجمی سینمای چین است که براساس رمانی به‌همین نام اقتباس شده است. این فیلم برای اولین‌بار در هنگ‌کنگ به‌نمایش درآمد و بعد از آن در جشنواره‌ی کن جایزه‌ی نخل طلا را تصاحب کرد و تبدیل به اولین فیلم چینی‌زبانی شد که این افتخار را به‌دست آورده است. Farewell My Concubine، همچنین برنده‌ی جوایزی از جمله بهترین فیلم خارجی زبان در گلدن‌گلوب و بفتا شد و دو نامزدی در شصت و ششمین دوره جوایز اسکار را برای بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلم خارجی زبان دریافت کرد.

چند هفته پس از اکران فیلم، بدرود محبوب من به‌طور ناگهانی در چین توقیف شد و سانسورچی‌ها برش‌های متعددی را روی آن انجام دادند و چند دقیقه را حذف کردند. Farewell My Concubine، یکی از فیلم‌های شاخص و مهم جنبش نسل پنجم است که مجله‌ی تایم آن را در فهرست بهترین فیلم‌های تمام دوران قرار داد و نیویورک تایمز از آن به‌عنوان یکی از ۱۰۰۰ فیلم برتر ساخته شده یاد کرد. Farewell My Concubine، یک فیلم مجلل با پس‌زمینه‌ای جذاب از تاریخ مدرن چین است که مضامینی از انقلاب فرهنگی و سیاست‌های کمونیست‌ها را در خود حمل می‌کند و تصویری جذاب از نمایش سنتی چین را ارائه می‌دهد.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های چینی کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم‌های چینی می‌توان به فیلم‌های بدرود محبوب من «Farewell My Concubine»، برای زندگی «To Live»، ببر خیزان، اژدهای پنهان «Crouching Tiger, Hidden Dragon» و بادبادک آبی «The Blue Kite» اشاره کرد. فهرست کامل ۳۵ فیلم چینی را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- بهترین فیلم های چینی جدید کدام‌اند؟

از میان فیلم های چینی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ می‌توان به فیلم‌های اودیسه یک نویسنده «A Writers Odyssey»، وداع «The Farewell» و روزهای بهتر «Better Days» اشاره کرد. فهرست کامل ۳۵ فیلم چینی را می‌توانید در زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده