نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۵

میشل انسل خالق Rayman از دنیای بازی خداحافظی کرد

کارگردان بازی Beyond Good and Evil قصد دارد از این به بعد وقت خود را صرف حیات وحش و پروژه‌های مرتبط با حیوانات کند.

میشل انسل، از بزرگان صنعت بازی و کارگردانی که آثار محبوب و درخشانی را در کارنامه‌ی خود داشته، در پستی غیرمنتظره خبر از خداحافظی خود از دنیای بازی داده است.

این بازی‌ساز ۴۸ ساله که تا مدتی پیش روی دو بازی Beyond Good and Evil 2 و Wild کار می‌کرده، در جدیدترین پست اینستاگرام خود با قرار دادن ویدیویی از یک روباه نوشته است: «این مرد کوچک می‌تواند خیلی چیزها به سم فیشر یاد بدهد! امروز واقعاً روز ویژه‌ای برای من محسوب می‌شود و بعد از ۳۰ سال کار در صنعت بازی، قصد دارم آن‌را رها کنم و تمام تمرکز خود را به دومین علاقه‌ام اختصاص دهم: حیات وحش! پروژه‌ی جدید من از این به بعد در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد و می‌خواهم به حفظ و نگه‌داری از حیات وحش بپردازم و وقت خود را صرف آموزش و همراهی با عاشقان طبیعت و حیوانات وحشی کنم.»

انسل در ادامه صحبتی هم با علاقمندان آثار خود دارد: «احتمالاً خیلی از شما دوست دارید بدانید چه بر سر بازی‌های Wild و Beyond Good and Evil 2 خواهد آمد. اصلاً نگران نباشید، تیم‌های سازنده‌ی این دو بازی ماه‌ها است که بدون نظارت مستقیم من در حال کار روی آن‌ها هستند و همه‌چیز هم به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود و به‌زودی می‌توانید شاهد چیزهای زیبایی باشید.»

او در پایان صحبت‌های خود هم با تغییری کوچک در شعار جنگ ستارگان (Star Wars) نوشته است: May the fox be with you (امیدوارم روباه همیشه همراه شما باشد).

میشل انسل در کنار Raymanمیشل انسل را بیش از هرچیز به‌خاطر خلق بازی ریمن (Rayman) می‌شناسیم؛ اثری دوست‌داشتنی که در سال ۱۹۹۵ وارد بازار شد و بعدها نسخه‌های متعددی از آن تولید شد. از دنباله‌های اصلی تا مجموعه‌ی فرعی Rayman Raving Rabbids که توانست خرگوش‌های دیوانه‌ی محبوب را به مردم معرفی کند و بعدها هم دو نسخه‌ی جذاب Rayman Origins و Rayman Legends.

علاقمندان بازی‌های Wild و Beyond Good and Evil 2 نباید نگران عدم انتشار این دو بازی باشند و هر دو پروژه همچنان در دست تولید هستند

دیگر بازی خوش‌ساخت انسل، Beyond Good and Evil بوده که در سال ۲۰۰۳ به کارگردانی و نویسندگی او توسط یوبیسافت (Ubisoft) منتشر شد و توانست با کیفیت بالای خود به یکی از بازی‌های متفاوت آن سال‌ها تبدیل شود و طرفدارانی به‌دست آورد که همچنان بعد از گذشت حدود دو دهه منتظر تجربه‌ی نسخه‌ی دوم بازی هستند.

انسل همچنین بازی‌ای براساس فیلم کینگ کونگ (King Kong) اثر پیتر جکسون تولید کرد که هرچند در حد و اندازه‌های بعضی دیگر از آثار این بازی‌ساز نبود، ولی به‌عنوان یک اثر برگرفته از فیلم سینمایی ویژگی‌های جالبی داشت و طرفداران خاصی پیدا کرد.

این بازی‌ساز فرانسوی در سال ۲۰۱۴ استودیوی شخصی خود را تأسیس کرد که با نام Wild Sheep Studio، به‌عنوان اولین پروژه‌ی خود سرگرم کار روی بازی Wild برای پلی‌استیشن 4 شد؛ اثری متفاوت که تریلر اولیه‌ی آن توانست نظرات را به خود جلب کند و هرچند بعدها هم چیزهای بیشتری از بازی دیدیم، ولی در حال حاضر مدت‌ها از انتشار آخرین اخبار مرتبط با این بازی می‌گذرد و حتی خیلی‌ها تصور می‌کردند این پروژه کنسل شده است. 

ولی Wild تنها بازی‌ای نبود که انسل در نسل حاضر روی آن کار می‌کرد و او مدت‌ها سرگرم تولید بازی Beyond Good and Evil 2 نیز بوده است؛ پروژه‌ای که از سال‌ها قبل به شکل‌های مختلف مراحل تولید خود را پشت‌سر گذاشته و گاهی‌اوقات به بن‌بست رسیده و دوباره کار روی آن به شکل دیگری ادامه پیدا کرده و این روزها نیز همچنان در دست تولید است.

بعد از اعلام خداحافظی انسل از دنیای بازی، گیوم برونیه از تهیه‌کنندگان ارشد یوبیسافت به‌عنوان ناشر Beyond Good and Evil 2 بیانیه‌ای در این ارتباط منتشر کرده تا دوست‌داران بازی را از نگرانی درآورد: «همان‌طور که میشل انسل ازطریق صفحه‌ی اینستاگرام خود خبر داده، او تصمیم به توقف کار روی بازی‌های ویدیویی گرفته تا به پروژه‌های شخصی خود بپردازد و بنابراین دیگر عضوی از تیم تولید Beyond Good and Evil 2 نخواهد بود. میشل برای سال‌ها بینش خلاقانه‌ی خود را با ما به اشتراک گذاشته و به ما کمک کرد تا به دنیای فوق‌العاده‌ی BG&E وفادار بمانیم. شور و اشتیاق عجیب او در تولید بازی باعث شد بتوانیم دنیای علمی تخیلی عظیم و آینده‌نگرانه‌ای را تدارک ببینیم و در ادامه‌ی کار روی بازی هم به بینش و طرز فکر او وفادار خواهیم بود.»

Beyond Good & Evil 2

برونیه در ادامه می‌گوید: «همان‌طور که خود میشل هم اشاره کرده، او مدتی است که به‌طور مستقیم در پروسه‌ی تولید BG&E2 حضور ندارد ولی تیم سازنده‌ی بازی در این ایام همچنان در حال کار روی آن بوده و توانایی بالای اعضای تیم به ما اجازه می‌دهد اثر اکشن ماجرایی نسل بعدی خود را به بهترین شکل ممکن آماده کنیم. ما به‌تازگی مرحله‌ای اساسی را در تولید بازی پشت‌سر گذاشته‌ایم و به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم با اطمینان از تولید اثری بزرگ با ساعت‌ها گیم‌پلی و آزادی عمل بالا صحبت کنیم که ویژگی‌های دموهای تکنیکی نمایش داده شده از بازی را به خوبی در خود نشان می‌دهد. واقعاً به چنین تیمی افتخار می‌کنم که اعضای آن با کمک یکدیگر تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا اثری فوق‌العاده را به‌دست علاقمندان برسانند.»

میشل انسل در کارنامه‌ی خود هم پروژه‌های اوریجینالی مثل ریمن را داشت و هم اثری برگرفته از فیلم سینمایی کینگ کونگ

درنهایت هم او با اشاره به زمان نمایش بعدی بازی می‌گوید: «سال آینده و بعد از اینکه مرحله‌ی اساسی دیگری را در روند تولید پشت‌سر گذاشتیم، چیزهای بیشتری از بازی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. می‌دانیم که شما هم صبر و تحمل ندارید که چیزهای جدیدی از بازی ببینید و اطلاعات بیشتری از داستان و دنیای آن به‌دست آورید و بیشتر با گیم‌پلی بازی آشنا شوید. ما هم به همین اندازه مشتاق ارائه‌ی اطلاعات بیشتر به شما مخاطبان بازی هستیم، ولی این کار به زمان بیشتری نیاز دارد و دوست داریم به جایی برسیم که از انتظارات شما هم فراتر برویم و حتی از انتظاراتی که از خودمان داریم.»

شرکت یوبیسافت هم در بیانیه‌ای چنین گفته است: «امروز یوبیسافت باید این خبر را به علاقمندان بدهد که میشل انسل بعد از ۳۰ سال کار قابل ستایش در صنعت بازی، قصد ترک این صنعت و حرکت به سمت علاقمندی‌های خود را دارد. میشل به‌عنوان یک دوست‌دار طبیعت، مدت‌ها است که روی پروژه‌ای شخصی در ارتباط با حفاظت از حیات وحش کار می‌کند؛ پروژه‌ای که در مون‌پلیه در فرانسه واقع شده و در حال گسترش است و او امید دارد بتواند آن‌را روزبه‌روز بهتر از قبل کند.»

در ادامه‌ی این بیانیه می‌خوانیم: «میشل خالق تعدادی از محبوب‌ترین بازی‌های یوبیسافت از جمله ریمن، ربیدها و Beyond Good and Evil بوده که نسخه‌ی دوم این بازی همچنان در دست تولید است و تیم یوبیسافت مون‌پلیه روی آن کار می‌کند، آن‌هم با کمک بینش خاصی که میشل از خود به‌جای گذاشته است و سازندگان بازی هم طی ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری از آن را با طرفداران درمیان خواهند گذاشت. ما واقعاً از میشل بابت بینش و تفکراتی که با خود به یوبیسافت آورد ممنونیم و برای او آرزوی بهترین‌ها را در مسیر جدیدش داریم.»


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده