بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions را می‌توان یکی از بهترین اقتباس‌های صورت گرفته از روی انیمیشن‌های ژاپنی دانست. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تابه‌حال بازی‌های متعددی براساس انیمه‌های مطرح و معروف ساخته شده‌ است. بعضی از آن‌ها به یک مجموعه دنباله‌دار و جذاب تبدیل شده‌اند و بعضی دیگر هم در هدف خود ناکام مانده‌اند. پس از معرفی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions، هواداران انیمیشن ژاپنی کاپیتان سوباسا حسابی خوشحال شدند، زیرا پس از سال‌های طولانی، بالاخره یک بازی با محوریت فوتبالیست‌ها را تجربه می‌کنند.

درکنار این حس خوشحالی، یک حس نگرانی هم وجود داشت؛ نگرانی از این بابت که Captain Tsubasa: Rise of New Champions نتواند آن محصولی باشد که هواداران منتظرش هستند و به یک بازی ناامید کننده تبدیل شود. Captain Tsubasa: Rise of New Champions بااینکه مشکلاتی دارد و در طولانی مدت، سرگرم کننده ظاهر نمی‌شود، اما تجربه‌ای قابل قبول، چشم‌نواز و هیجان‌انگیز را در اختیار علاقه‌مندان به بازی فوتبال و همچنین انیمه Captain Tsubasa قرار می‌دهد.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

کاپیتان سوباسا جزو انیمه‌های بلند به حساب می‌آید و استودیو Tamsoft، سازنده Captain Tsubasa: Rise of New Champions، برای پوشش کامل داستان انیمیشن ژاپنی کاپیتان سوباسا حرکت جالبی را انجام داده است. بخش داستانی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions که با نام The Journey معرفی می‌شود، دارای دو حالت مختلف است. حالت اول، بازیکنان را در نقش سوباسا قرار می‌دهد و داستان آن هم مربوط‌به آخرین دوره رقابت سوباسا به‌همراه تیم نانکاتسو می‌شود. این در حالی است که تمرکز سازنده روی حالت دوم است.

حالت The Journey شامل دو بخش داستانی New Hero و اپیزود سوباسا می‌شود

حالت دوم The Journey بازیکنان را در نقش یک کاراکتر شخصی‌سازی شده قرار می‌دهد که دوران حرفه‌ای خود را در یکی از تیم‌های فورانو، توهو یا موساشی شروع می‌‌کند. ازاین‌رو باید عملکرد مناسبی از خود به‌جای بگذارد تا در ادامه وارد تیم ملی نوجوانان ژاپن شود و به همراه سوباسا، کوجیرو هیوگا و سایر اعضای سرشناس انیمه کاپیتان سوباسا، به رقابت با تیم‌های ملی مطرح نظیر آلمان، ایتالیا و فرانسه بپردازد.

سوباسا در کنار اعضای تیم نانکاتسو در بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions

حالت داستانی New Hero به یک روایت ساده از یک کاراکتر شخصی‌سازی شده ختم نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا و نمایش بخش شخصی‌سازی و ساخت کاراکتر، Tamsoft به کاربر نشان می‌دهد که با یک حالت داستانی پرجزئيات طرف است. گیم‌پلی New Hero دارای المان‌های نقش‌آفرینی در راستای ارتقای کاراکتر و پرداختن به قدرت او است. ازاین‌رو عکس‌العمل شما در طول بازی نظیر پاس دادن، دریبل زدن و قرار گیری در نقطه مناسبی از زمین، جزو مواردی هستند که می‌توانند روی عملکرد نهایی شما تأثیرگذار باشند.

حالت داستانی New Hero به یک روایت ساده از یک کاراکتر شخصی‌سازی شده ختم نمی‌شود

به‌عبارتی Captain Tsubasa: Rise of New Champions صرفا یک بازی آرکید فوتبالی نیست و قصد دارد خود را متفاوت نشان دهد. همچنین تیم شما دارای یک عملکرد کلی است که با پر شدن و ارتقای سطح آن، امتیاز بیشتر جهت ارتقای آواتار ساخته شده را کسب می‌کنید. ارتقای کاراکتر هم باتوجه‌به پست انتخابی در زمین مسابقه، انجام می‌شود. برای مثال اگر در ابتدای حالت New Hero انتخاب کرده‌اید که یک مهاجم باشید، باید در بخش‌هایی نظیر تکنیک، قدرت یا سرعت کاراکتر خود را ارتقا دهید.

تارو میساکی در حال دریبل زدن بازیکنان فرانسه در Captain Tsubasa: Rise of New Champions

New Hero می‌تواند تا بخشی از داستان، سه خط داستانی متفاوت را ارائه دهد و ارزش تکرار را بالا ببرد

مورد جالب دیگر این بخش، به تعامل شما با کاراکترهای جهان Captain Tsubasa: Rise of New Champions مربوط می‌شود. بازیکنان جدا از تعامل با اعضای تیم خود در یک سری رویداد به نام Rank Up Event، می‌توانند پنج شخصیت مختلف را هم انتخاب کنند. انتخاب و تعامل با این کاراکترها مهارت‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عبارتی، Tamsoft با ارائه راه‌ها و شیوه‌های مختلف بستری را برای کاربران به‌وجود آورده تا کاراکتر ساخته شده را با سلیقه خود شخصی‌سازی کنند، ارتقا دهند و مهارت‌های مورد نظرشان را آزاد کنند.

پس از کسب مهارت‌های مختلف هم می‌توانید در همان شاخه ارتقای کاراکتر، آن‌ها را جایگزین کنید. دراین‌میان اشاره کنم که کسب مهارت جدید فقط مختص‌به شما نیست. وقتی‌که با کاراکترهای تیم تعامل داشته باشید و بتوانید سطح دوستی خود را با آن‌ها بالاتر ببرید، مهارت‌های جدیدی را کسب خواهند کرد. در ابتدا گفته شد که حالت New Hero به شما اجازه می‌دهد در یکی از سه تیم درنظر گرفته شده، بازی را تجربه کنید. انتهای تجربه در هر یک از این تیم‌ها، به یک خط داستانی مشترک ختم می‌شود که بازی در تیم ملی نوجوانان ژاپن است، اما موردی‌که دراین‌میان متفاوت طراحی شده، خط داستانی هر یک از تیم‌ها است. ازاین‌رو New Hero می‌تواند تا بخشی از داستان، سه خط داستانی متفاوت را ارائه دهد و ارزش تکرار را بالا ببرد.

کوجیرو هیوگا در حال دریبل زدن بازیکنان آرژانتین در Captain Tsubasa: Rise of New Champions

استودیو Tamsoft برای نشان دادن داستان کامل انیمه سوباسا در بهترین حالت ممکن، تعدادی ویدیو را تدارک دیده که مربوط‌به دوران ابتدایی سوباسا در انیمه کاپیتان سوباسا می‌شود. ازاین‌رو مخاطبانی که تابه‌امروز این انیمه را تماشا نکرده‌اند، می‌توانند با داستان Captain Tsubasa: Rise of New Champions ارتباط برقرار کنند. همچنین به‌واسطه‌ی حالت New Hero، کاربران قدیمی هم قادر به کسب تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز خواهند بود.

گیم‌پلی کلی بازی هم همانند سایر بازی‌های فوتبال است. بازیکنان هر دو تیم در طول دو نیمه باید با یکدیگر رقابت کنند تا پیروز میدان شوند. وجود سیستم دقیق پاس دادن، پاس تو عمق، یک-دو کردن، شوت فنی یا حتی چینش ترکیب تیم و نحوه عملکرد اعضا در زمین، مواردی است که حس‌وحال واقع‌گرایانه و متفاوتی را به کاربر القا می‌کند. بااین‌حال، هسته و درون مایه Captain Tsubasa: Rise of New Champions یک بازی آرکید و فانتزی است. ازاین‌رو شاهد حرکات مخصوصی از سوی بازیکن‌های مطرح مثل سوباسا، تارو میساکی، اشنایدر، کلایورت یا ماتسویاما هستیم که با نمایش یک انیمیشن بسیار عالی اعمال می‌شوند.

آواتار شخصی‌سازی شده در حال شوت زدن در Captain Tsubasa: Rise of New Champions

شاید با خود بگویید که بازیکن‌های مثل سوباسا یا کوجیرو هیوگا به‌خاطر قدرت شوت زنی خود، از هر کجای زمین شوت بزنند، وارد دروازه می‌شود. این در حالی است که سیستم شوت زدن بازی به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید هر زمان که خواستید از شوت ویژه این دسته از کاراکترها استفاده کنید. همین مورد سبب شده تا گیم‌پلی بازی متعادل شود. جدا از محتویات داستانی، Captain Tsubasa: Rise of New Champions دارای یک حالت آنلاین و Versus است. در حالت آنلاین، می‌توانید به‌صورت یک‌به‌یک با سایر بازیکن‌های سراسر جهان به رقابت بپردازید.

سیستم شوت زدن بازی به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید هر زمان که خواستید از شوت ویژه کاراکترهای قدرتمند بازی استفاده کنید

این در حالی است که در حالت Versus، بازیکنان می‌توانند در سه بخش بازی دوستانه، پنالتی یا Championship با هوش مصنوعی رقابت کنند. البته اگر خواهان تجربه‌ی بازی به‌صورت کوآپ هستید، می‌توانید Captain Tsubasa: Rise of New Champions را به‌صورت کوآپ چهارنفره تجربه کنید. متاسفانه ساختار کوآپ بازی تنها به‌صورت آفلاین است. قطعا برای ساختاری مثل بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions استفاده از کوآپ آنلاین هم می‌توانست تجربه‌ی بازی را بیش‌ازپیش افزایش دهد. بااین‌حال اگر قادر به تجربه‌ی بازی به‌صورت چندنفره آفلاین نیستید، به‌لطف گیم‌پلی هیجان‌انگیز بازی و پس از تمام کردن بخش داستانی، حالت Championship و تجربه‌ی این بخش در دو حالت لیگ و جام می‌تواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد.

ناکام ماندن دروازه بان در مهار توپ در Captain Tsubasa: Rise of New Champions

البته اشاره کنم که از همان ابتدا وارد حالت Versus نشوید و حتما دو بخش داستانی The Journey را تمام کنید، زیرا این کار باعث می‌شود تا تمامی تیم‌های باشگاهی و ملی در دسترس قرار بگیرند و در حالت پیش‌فرض، تنها سه یا چهار تیم در دسترس بازیکنان قرار دارد. بااین‌تفاسیر، گیم‌پلی بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions با تمام هیجانی که دارد، نمی‌تواند در طولانی مدت سرگرم کننده ظاهر شود.

برای آزادسازی تمامی تیم‌های باشگاهی و ملی ابتدا باید دو حالت داستانی The Journey را کامل کنید

از نظر بصری، Captain Tsubasa: Rise of New Champions تجربه‌ی بسیار چشم‌نوازی را ارائه می‌دهد. جلوه‌های بصری بازی به‌خوبی حال و هوای یک انیمه فانتزی را به‌تصویر می‌کشد و ازطرفی، وجود میان پرده‌هایی از انیمه سوباسا، سبب شده تا بازی جلوه زیباتری پیدا کند. همچنین طراحی انیمیشن‌های حرکتی کاراکترها موردی است که تاثیر مستقیمی در جذابیت گیم‌پلی بازی دارد. بااین‌حال از نظر فنی Captain Tsubasa: Rise of New Champions مشکلاتی را به خود اختصاص داده است.

واکاشیمازو در حال تلاش برای دفع توپ در Captain Tsubasa: Rise of New Champions

اولین مشکل افت فریم است که کاربران در بعضی از انیمیشن‌های حرکتی بازیکنان یا میان‌پرده‌های داخل بازی با آن روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که دومین مشکل هم به لود نشدن زیرنویس و تکسچرهای محیطی در زمان شروع بعضی از مسابقات مربوط می‌شود. موسیقی موردی است که تاثیر اصلی آن روی کاربران قدیمی است. تیم سازنده از موسیقی‌های اورجینال انیمه فوتبالیست‌ها استفاده کرده تا خاطرات را زنده کند. ازطرفی ترکیب آن‌ها با موسیقی‌های جدید، مسابقات را جذاب‌تر کرده است، زیرا در تمامی لحظات تجربه‌ی یک مسابقه، موسیقی یار و همدم شما است و استفاده از ضربات ویژه و انجام کارهای مختلف دیگر در زمین مسابقه، تاثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

کوجیرو هیوگا و سوباسا در حال گفت و گو در بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions

اگر از علاقه‌مندان به ورزش فوتبال یا انیمیشن ژاپنی Captain Tsubasa هستید، بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را در اختیارتان قرار دهد. بااین‌حال Captain Tsubasa: Rise of New Champions با تمام مشکلات خود یک اقتباس با کیفیت و مناسب از روی انیمه‌ها به حساب می‌آید و استودیو Tamsoft تمام تلاش خود را انجام داده تا کاربران بتوانند از این بازی به اشکال مختلفی لذت ببرند.  

بررسی بازی روی پلی استیشن 4 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار شده است


منبع زومجی

Captain Tsubasa: Rise of New Champions

بازی Captain Tsubasa: Rise of New Champions یک اقتباس بسیار خوب از روی انیمیشن‌های ژاپنی است. با اینکه بازی فوتبالیست‌ها دارای افت فریم یا لود نشدن بافت در بعضی از مسابقات است، اما به‌واسطه‌ی داستان خود و همچنین مکانیسم‌های غنی و جذاب حالت داستانی New Hero، می‌تواند بازیکن را حسابی سرگرم کند. همچنین این حالت ارزش تکرار Captain Tsubasa: Rise of New Champions را هم بالاتر برده است که قرارگیری آن درکنار یک گیم‌پلی درگیر کننده و چشم‌نواز، باعث می‌شود حتی علاقه‌مندان به بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال هم جذب Captain Tsubasa: Rise of New Champions شوند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + داستان جذاب و سرگرم کننده
  • + استفاده مناسب از آرک‌های داستانی در قالب ویدیو
  • + مکانیسم‌های غنی و درگیر کننده حالت New Hero
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + طراحی مناسب انیمیشن‌های کاراکترها
  • + ایجاد یک گیم‌پلی متعادل باتوجه به قدرت بالای بعضی از شخصیت‌های داستانی

نقاط ضعف

  • - لود نشدن کامل بافت‌ها و زیرنویس‌ها در شروع بعضی از مسابقات
  • - افت فریم
  • - عدم استفاده از حالت کوآپ آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده