Mortal Shell، جدیدترین ساخته استودیو کلد سیمتری، یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک است که تجربه‌ای هرچند کوتاه، اما لذت بخشی را ارائه می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بازی Mortal Shell برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ با نام Dungeonhaven رونمایی شد. در آن زمان تنها دو بازیساز روی بازی کار می‌کردند و از نظر بصری و گیم‌پلی، Mortal Shell آن‌چنان تجربه پخته‌ای به‌نظر نمی‌رسید. پس از چند سال سکوت خبری، استودیو کلد سیمتری (Cold Symmetry) توسط خالقان Dungeonhaven راه‌اندازی شد و این بازی هم به Mortal Shell تغییر نام پیدا کرد.

معرفی مجدد مورتال شِل در سال ۲۰۱۹ نوید یک بازی الهام گرفته شده از زیرژانر سولزلایک را می‌داد. معمولا بازی‌های مستقلی که از المان‌های سولزلایک و مترویدوینیا استفاده می‌کنند، آنطور که باید و شاید تجربه‌ی خوبی را ارائه نمی‌دهند. البته دراین‌میان آثار سرگرم کننده و هیجان‌انگیز مختلفی هم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. Mortal Shell جزو آن دسته از سولزبورن‌هایی است که شاید در ظاهر شباهت‌های بسیاری به مجموعه دارک سولز داشته باشد، اما در باطن تفاوت‌هایی دارد که باعث می‌شود مخاطب تجربه‌ی خوبی را کسب کند.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

داستان بازی روایت‌گر ماجراجویی موجودی شبیه‌به انسان است که بدون هیچ هدفی در جهان بازی قرار می‌گیرد. دراین‌میان قهرمان داستان با پیدا کردن جنازه اولین جنگجو قدیمی، می‌تواند وارد بدن او شود. درواقع شما با پیدا کردن جنازه چهار جنگجو، می‌توانید وارد بدن آن‌ها شوید که در بازی از آن‌ها به‌عنوان شِل (Shell) یاد می‌شود. ازاین‌رو قهرمان بازی پس از ورود به بدن هر کاراکتر، داستان زندگی آن‌ها را متوجه می‌شود.

داستان، روایت‌کننده ماجراجویی شخصی است که می‌خواهد اهداف خود را در جهانی مرموز پیدا کند و خود را بهتر بشناسد

شاید از این راه بتواند اهداف و مسیر نهایی خود را هم پیدا کند. همانند سایر بازی‌های سولزلایک، داستان بازی به‌واسطه‌ی اسطوره شناسی روایت می‌شود. به‌عبارتی شما باید در جهان بازی بگردید و مواردی را پیدا کنید که روایت کننده اتفاق‌هایی است که قبل از حضور شما در این جهان، رخ داده است. ازاین‌رو می‌توانید داستان اصلی بازی را متوجه شوید. بااین‌حال مورتال شِل در این بخش عملکرد خوبی دارد و داستان اصلی، روایت‌کننده ماجراجویی شخصی است که می‌خواهد اهداف خود را در جهانی مرموز پیدا کند و خود را بهتر بشناسد.

قهرمان داستان Mortal Shell در حال نواختن لوت

دراین‌میان کاراکترهای داستانی هم طراحی شده‌اند که می‌توانند اطلاعات مختلفی را از جهان مورتال شِل در اختیار قهرمان داستان قرار دهند. نکته جالبی که وجود دارد، این است که فهمیدن اسطوره شناسی بازی و ساختار کلی داستان، به گیم‌پلی و سیستم ارتقای شِل‌ها ارتباط مستقیمی دارد. Mortal Shell همانند سایر بازی‌های سولزلایک نیست که با کشتن دشمنان روح و آیتم‌های مختلف جهت ارتقای کاراکتر بازی دریافت کنید. درواقع باکشتن باس‌ها، بعضی از دشمنان یا گشت‌و‌گذار در جهان اصلی می‌توانید پول و Glimpse به‌دست بیاورید.

مورتال شل از نظر داستانی تجربه‌ی کوتاهی را ارائه می‌دهد، اما ارزش تکرار بالایی دارد

در ادامه از این موارد برای خرید مهارت‌ها در درخت مهارت‌های هر شِل استفاده کنید. با آزاد کردن هر مهارت، بخشی از داستان جنگجوی مورد نظر روایت می‌شود. ازطرفی در دور اول تجربه خود نمی‌توانید تمامی مهارت‌های هر چهار شِل را خریداری کنید. Mortal Shell یک بازی مستقل ۳۰ دلاری است که بخش داستانی آن نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ ساعت مخاطب را سرگرم می‌کند. البته این زمان درحالی است که به‌خوبی جهان بازی را بگردید. بااین‌حال وجود مهارت‌های متعدد برای هر چهار شِل بازی سبب می‌شود تا پس از کشتن آخرین باس، وارد نیوگیم پلاس شوید یا بیش‌ازپیش به گشت‌وگذار در جهان بازی بپردازید.

استفاده از هاردن در بازی Mortal Shell

در ظاهر چهار شِل و چهار سلاح شاید برای یک بازی سولزلایک کم باشد، اما می‌توانید شیوه‌های مبارزه متنوعی را با ترکیب کردن آن‌ها به‌وجود آورید

ازاین‌رو شاید مورتال شِل در ظاهر بازی کوتاهی باشد که باتوجه به قیمت ۳۰ دلاری آن قابل قبول است، اما اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های سولزبورن محور هستید، مورتال شِل می‌تواند در طولانی مدت هم سرگرم کننده ظاهر شود. جدا از سیستم ارتقای بازی و ارتباط بسیار خوب آن با بخش اسطوره شناسی داستان، سیستم مبارزات و ویژگی‌هایی که هر شِل ارائه می‌دهد، از مواردی است که سبب شده Mortal Shell به یک سولزلایک هیجان‌انگیز تبدیل شود. درابتدا گفته شد که بازیکن نمی‌تواند نوار سلامت، انرژی یا سایر ویژگی‌های قهرمان داستان را ارتقا دهد.

استودیو کلد سیمتری سیستمی را طراحی کرده که در جریان آن هر یک از شِل‌های بازی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند. برای مثال اگر می‌خواهید نوار انرژی (استامینا) شما بسیار بیشتر از نوار سلامت باشد، شِل The Acolyte گزینه‌ی مناسبی است. این در حالی است که The Vassal یک شِل متعادل به حساب می‌آید. جدا از این مورد، چهار سلاح مختلف هم برای کاربر تعبیه شده که به‌واسطه‌ی شکست دادن باس مخصوص هر سلاح، می‌توانید آن‌ها را کسب کنید. در ظاهر چهار شِل و چهار سلاح شاید برای یک بازی سولزلایک کم باشد، اما می‌توانید شیوه‌های مبارزه متنوعی را با ترکیب کردن آن‌ها به‌وجود آورید.

پیدا کردن gland در بازی Mortal Shell

تیم سازنده با ارائه روش‌های مبارزه و ویژگی‌های مختلف، راه‌های متنوعی را برای شکل دادن شیوه مبارزه‌ای کاربر تدارک دیده است

برای مثال، اگر یک سلاح سرعتی با میزان آسیب‌رسانی قابل قبولی می‌خواهید، Hammer and Chisel گزینه‌ی مناسبی است و استفاده از آن درکنار شِل The Venerable، می‌تواند حسابی هیجان‌انگیز ظاهر شود. ویژگی‌های گیم‌پلی و نوآوری‌های Mortal Shell تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. هر چهار سلاح بازی دارای دو مهارت هستند که با پیدا کردن آیتم‌های مورد نظر در طول ماجراجویی خود می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. همچنین ویژگی دیگری به نام Harden هم برای شما درنظر گرفته شده است. در جریان این ویژگی، شما برای مدت زمان محدودی به یک جسم سخت تبدیل می‌شوید و در این بازه زمانی، اگر دشمنان و باس‌ها هر نوع ضربه‌ای را به شما وارد کنند، این ضربه دفع می‌شود.

درکنار این مورد یک کراس-بو (Cross-Bow) هیجان‌انگیز و ویژگی دفع ضربات (Parry) را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که Mortal Shell مکانیسم‌های مبارزه‌ای متنوعی را ارائه می‌دهد. دفع ضربات و استفاده از مهارت‌ها، از نوار Resolve شما می‌کاهد. بازیکنان با ضربه زدن به دشمنان می‌توانند خانه‌های مربوط‌به این نوار را پر کنند تا در صورت نیاز، آن را استفاده کنند. البته دفع ضربات در حالت خالی بودن نوار Resolve هم امکان‌پذیر است، اما قادر به استفاده از مهارت‌های ویژه‌ای که از کشتن باس‌ها کسب می‌کنید، نخواهید بود. به‌عبارتی با دفع ضربات صحیح دشمنان، اگر نوار Resolve داشته باشید، یک مهارت کاربردی هم اعمال می‌شود و به هدف شما آسیب قابل توجهی وارد می‌شود. در غیر این صورت فقط ضربه اعمال شده را دفع کرده‌اید.

استفاده از کراس بو در Mortal Shell

هر یک از شِل‌های بازی Mortal Shell دارای تعداد نوار Resolve مخصوص است. بااین‌حال موردی‌که در گیم‌پلی بازی کمی اذیت کننده ظاهر شده، این است که بعضی وقت‌ها هوش مصنوعی آنطور که باید و شاید خوب عمل نمی‌کند و ناامید کننده است. این در حالی است که کشتن دشمنان و باس‌ها چالش‌ مخصوص‌به خود را دارد و به‌خوبی حس‌وحال یک بازی سولزلایک را ارائه می‌دهند.

از نظر بصری، Mortal Shell نسبت به نمونه اولیه خود در سال ۲۰۱۷ (بازی Dungeonhaven) پیشرفت بسیار زیادی کرده است. بااین‌حال هنوز در بخش‌هایی نظیر کیفیت بافت‌های گیاهی و افکت حاصل از آتش، دارای ضعف است. این در حالی است که نقطه قوت مورتال شِل از نظر بصری، به نورپردازی و افکت‌های محیطی مربوط می‌شود و مشکل کیفیت تکسچرها را تاحدی پوشانده است. از نظر طراحی و بخش فنی، مورتال شِل بدون افت فریم می‌تواند یک تجربه کاملا روان را ارائه دهد. همچنین بازی فاقد باگ یا گلیچ خاصی است و طراحی دشمنان و باس‌ها با ساختار هر محیط هم‌خوانی دارد.

افکت‌های نوری بسیار خوب به هنگام دویدن در Mortal Shell

به‌عبارتی هر یک چهار محیط Mortal Shell دارای طراحی منحصربه‌فرد و زیست بوم مخصوص‌به خود هستند. ازاین‌رو با ورود به هر محیط شاهد دشمنانی جدید هستیم که جلوی یکنواختی دشمنان و طراحی باس‌ها را گرفته است؛ موردی که معمولا یکی از نقاط ضعف اصلی بازی‌های سولزبورن محور است. همچنین این تنوع شامل باس‌های اصلی و فرعی Mortal Shell هم می‌شود. برای مثال، گریشا نام اولین باس اصلی بازی است و پس از شکست دادن او، می‌توانید در محیط‌های دیگر بازی مجددا با گریشا به‌عنوان یک باس فرعی مبارزه کنید. نکته‌ای که این وسط وجود دارد، به‌خاطر ساختار متفاوت محیط‌های مورد نظر، گریشا ظاهر متفاوتی دارد و از نظر مکانیسم‌های گیم‌پلی هم دارای حرکات جدیدی است.

 با ورود به هر محیط شاهد دشمنانی جدید هستیم که جلوی یکنواختی دشمنان و طراحی باس‌ها را گرفته است

این مورد باعث می‌شود تا کاربران یک تجربه‌ی جدید نسبت به قبل را کسب کنند. طراحی انیمیشن‌های حرکتی و ضربات قهرمان داستان با شِل‌های مختلف درکنار ضربات اعمال شده توسط دشمنان و باس‌ها ازدیگر مواردی است که لذت نبردهای بازی را بیش‌ازپیش بالا برده است، زیرا طراحی انیمیشن‌های حرکتی در بازی‌هایی که دارای مبارزات متعددی هستند، نقش کلیدی‌ای را ایفا می‌کند و اگر هیجان‌انگیز و جذاب طراحی نشوند، بازیکن نمی‌تواند آنطور که باید و شاید با مبارزات ارتباط برقرار کند. در‌این‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به حالت Indie بازی Mortal Shell داشته باشم. حالت ایندی، طراحی‌های پیکسلی را به‌نمایش می‌گذارد و می‌توانید از نظر بصری تجربه‌ی متفاوت و نوستالوژی‌ای را کسب کنید.

طراحی متفاوت محیط‌های Mortal Shell

Mortal Shell جزو آن دسته از بازی‌هایی است که موسیقی تنها در باس فایت‌ها شنیده می‌شود. موسیقی باس‌ها هیجان‌انگیز و حماسی کار شده است و استودیو کلد سیمتری، برای ارائه یک حس‌وحال مرموز و دلهره آور، از سکوت استفاده و در ارائه این حس هم موفق بوده است. سکوتی که بعضی وقت‌ها با صدای نواخته شدن یک لوت و در دیگر بخش‌ها، با صدای ضربات دشمنان و قدم‌های آن‌ها از بین می‌رود. Mortal Shell یک بازی مستقل است که نسبت‌به سایر بازی‌های سولزلایک، تجربه‌ی بسیار کوتاه‌تری را ارائه می‌دهد، اما این تجربه‌ به‌لطف ساختار اسطوره‌شناسی خود ارزش تکرار بالایی دارد و سیستم مبارزات درکنار طراحی خوب باس‌ها و دشمنان سبب شده تا تجربیات مجدد بازیکن خسته کننده جلوه ندهد. بااین‌حال ای کاش مشکلات بصری و هوش مصنوعی وجود نداشت تا Mortal Shell به یک بازی سولزبورن محور بی‌نقص تبدیل شود.

بررسی بازی روی پلی‌استیشن 4 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار داده شده است


منبع زومجی

Mortal Shell

Mortal Shell با اینکه نسبت به سایر بازی‌های هم سبک خود بسیار کوتاه‌تر است، اما باید توجه داشت که با یک محصول ۳۰ دلاری روبه‌رو هستیم و ازطرفی تنوع مکانیسم‌های مبارزه‌ای درکنار ترکیب اسطوره شناسی با مهارت‌های هر شِل، سبب شده تا ارزش تکرار مورتال شِل افزایش پیدا کند. هر یک از چهار شِل بازی ویژگی‌های متفاوتی را در اختیار قهرمان داستان قرار می‌دهد و این مورد برای سلاح‌های بازی هم صدق می‌کند. بااین‌حال Mortal Shell از نظر هوش مصنوعی مشکلاتی را به خود اختصاص داده و کیفیت بافت‌های محیطی هم آنطور که باید و شاید خوب کار نشده است.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + ترکیب کارآمد و بسیار خوب اسطوره شناسی بازی با درخت مهارت‌ها که ارزش تکرار بازی را بالاتر می‌برد
  • + ارائه شیوه‌های مبارزه‌ای متفاوت به لطف ساختار متفاوت شل‌ها و سلاح‌ها
  • + کاربرد متفاوت سیستم دفع ضربات و استفاده از مهارت در این بخش
  • + طراحی متنوع دشمنان، باس‌ها و محیط‌های بازی

نقاط ضعف

  • - پایین بودن کیفیت بافت‌های محیطی مثل سبزه‌ها و آتش
  • - عملکرد ضعیف هوش مصنوعی در بعضی از مبارزات
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده