اگر می‌خواهید بدانید که چطور مدیریت بیمارستان می‌تواند تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال شدیدا مفرح در یک بازی باشد، بررسی Two Point Hospital را از دست ندهید. 

Theme Hospital یک بازی مدیریت بیمارستان بامزه بود که در سال ۱۹۹۷ توسط استودیو بولفراگ ساخته شد و الکترونیک آرتز هم آن را منتشر کرد. با گذشت بیش از ۲۰ سال از این بازی، سال گذشته استودیو تو پوینت که جمعی از سازندگان Theme Hospital در آن حضور داشتند، اقدام به ساخت دنباله معنوی این بازی کرده و آن را با نام Two Point Hospital عرضه کردند که ناشرش هم شرکت سگا است. این اثر در همان زمان انتشار نسخه پی‌سی هم مورد استقبال خیلی خوبی قرار گرفت و حال به بهانه عرضه بازی برای کنسول‌ها، نگاه دقیق‌تری به آن خواهیم داشت. 

Two Point Hospital، اثری با محوریت مدیریت بیمارستان است؛ اثری که در آن، ابتدا کارتان را با فضای خالی یک بیمارستان آغاز می‌کنید و باید از بخش‌های ساده‌ای مثل میز پذیرش گرفته تا اتاق‌های مختلف برای درمان بیماری‌های متفاوت را در آن بسازید، نیرو‌های متخصص هر کدام از این بخش‌ها را استخدام کنید و صد البته که حواستان باشد تا بیمارستان شما از نظر مالی و اقتصادی در وضعیت سوددهی باشد و به مرور هم با باز کردن آیتم‌های مختلف و ساخت آن‌ها، بیمارستان‌تان را از جنبه‌های متفاوت بهبود ببخشید. با این حال در عمل، همه‌چیز به همین سادگی هم نیست و Two Point Hospital آنقدر پیچیدگی‌های جالب و حتی عجیبی دارد که از یک طرف حسابی می‌توانند باعث خنده کاربر شوند و از طرفی دیگر، واقعا وی را درگیر یک تجربه مدیریتی پیچیده و کامل کنند که البته این جنبه دوم بازی، کاملا هم بی‌نقص نیست و ایراداتی دارد. 

بررسی بازی Two Point Hospital

معمولا بازی‌های سبک مدیریتی، با درگیر کردن بازیکنان در فرایند مدیریت یک شهر یا مجموعه دیگر، ذاتا تجربه‌هایی چالش‌برانگیز و جدی به‌حساب می‌آیند ولی خب Two Point Hospital، از این نظر راهش را از خیلی بازی‌های هم‌سبک جدا کرده است؛ به این صورت که ساخته استودیو تو پوینت از همان لحظه‌ای که اولین بیماران خودتان را در بیمارستان ببینید، به‌تان نشان خواهد داد که طنز بخش مهمی از این بازی است. بیماران شما را در بازی معمولا افرادی تشکیل می‌دهند که درگیر مشکلاتی خنده‌دار هستند؛ برای مثال، گروهی از بیماران شما افرادی هستند که سرشان به شکل لامپ درآمده است و برای درمان‌شان، باید اتاقی بسازید که در آن دستگاهی به معنی واقعی کلمه این لامپ را از سر افراد جدا و آن را با کله انسان جایگزین می‌کند! یا به مرور زمان و در بیمارستان دوم‌تان، مراجعینی خواهید داشت که فکر می‌کنند خواننده راک هستند و برای درمان‌شان، باید پزشکانی با تخصص روان‌پزشکی داشته باشید. انواع و اقسام بیماری‌های اینچنینی و سایر جنبه‌های طنز بازی، حس و حال جالبی به Two Point Hospital بخشیده‌اند و باعث می‌شوند در عین حال که جنبه‌های مدیریتی و چالش‌های مختلف آن بارِ پیچیدگی بازی را بر دوش می‌کشند، این موارد هم حس و حال طنز خوبی به بازی ببخشند. 

Two Point Hospital از یک طرف تجربه مدیریتی چالش‌برانگیزی است که ویژگی‌های این سبک را دارد و از طرفی هم جنبه‌های طنزش، آن را بیش از پیش مفرح و جذاب می‌کنند

اما خب اگر فکر می‌کنید Two Point Hospital به دلیل داشتن این جنبه‌های طنز تبدیل به اثری بدون چالش و عمقِ مدیریتی شده است، اجازه بدهید با شما مخالفت کنم؛ چرا که شاید در اولین بیمارستانی که دارید کار سختی برای مدیریت بخش‌های مختلف نداشته باشید، ولی این قضیه خیلی طول نمی‌کشد. چون پس از اینکه بتوانید بیمارستان اول خودتان را به سطح خاصی برسانید، این امکان را خواهید داشت تا به سراغ ساخت دومین بیمارستان خودتان بروید و این کار، به مرور هم تا زمانی که به قول خودِ بازی یک امپراطوری از بیمارستان‌ها داشته باشید، ادامه پیدا می‌کند. با ساخت بیمارستان‌های بعدی، بازی هم کم کم چالش‌های خودش را به‌تان نشان می‌دهد و پس از مدتی، خودتان را در شرایطی پیدا خواهید کرد که با وجود خرید زمین‌های اطراف و بزرگ‌تر کردن فضای بیمارستان، داشتن تعداد زیادی اتاق برای درمان بیماری‌های مختلف و استخدام نیرو‌های حتی بیش از حد نیاز، بازهم با صف‌های طولانی از مراجعه‌کننده‌ها روبه‌رو هستید و این، تنها قسمت سخت ماجرا نیست؛ چرا که در عین حال باید حواستان به انجام ماموریت‌های محول‌شده، جلب رضایت نیرو‌هایتان و صد البته سوددهی کلی بیمارستان هم باشد. 

بررسی بازی Two Point Hospital

با تمام این اوصاف، اما کماکان Two Point Hospital اثری به شدت متعادل است. بازی از یک طرف به مرور سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر می‌شود و در عین حال جنبه‌های طنز و سرگرم‌کننده خودش را هم حفظ می‌کند و به همین دلیل اگر اندک علاقه‌ای به بازی‌های مدیریتی داشته باشید، به احتمال خیلی زیاد از تجربه این ساخته استودیو تو پوینت هم لذت خواهید برد. ولی خب همانطور که در ابتدای متن هم اشاره‌ای جزئی داشتیم، Two Point Hospital کاملا خالی از ایراد هم نیست و اصلی‌ترین موردی که بازی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تکراری شدن برخی محتویاتش مخصوصا در گذر زمان است. برای مثال، ماموریت‌هایی که به شما محول می‌شوند، در ابتدای کار جالب و سرگرم‌کننده هستند؛ درمان تعداد مشخصی بیمار، درمان بیماران اورژانسی که در تعداد زیاد به بیمارستان‌تان مراجعه می‌کنند و در صورت موفقیت در بهبود بخشیدن حالِ آن‌ها پاداش می‌گیرید، کشتن موجوداتی سوسک‌مانند روی زمین (!) و موارد دیگری از این دست، هم بازی را از یکنواختی خارج می‌کنند و هم تجربه‌های جالبی هستند. اما خب مشکل از جایی آغاز می‌شود که به مرور متوجه می‌شویم این ماموریت‌ها، صرفا در حال تکرار شدن پشت سر هم هستند و دیگر بازی چیز جدیدی در چنته ندارد؛ اینجاست که شاید شما هم مثل من کم کم از انجام دادن چندین باره این موارد خسته شوید و بازی برخلاف بیمارستان‌ها و ساعت‌های اولیه‌اش، کمی روی دورِ تکرار بیافتد. چنین موردی البته کم و بیش برای خیلی از بازی‌های هم سبک هم پیش می‌آید ولی این، بدین معنی نیست که می‌توانیم آن را کاملا نادیده بگیریم و بر سرِ این ایراد بازی، سرپوش بگذاریم. 

بررسی بازی Two Point Hospital

مساله بعدی و البته کمرنگ‌تر، سیستمی است که سازندگان برای باز کردن آیتم‌ها در نظر گرفته‌اند؛ برای به دست آوردن آیتم‌هایی که قفل هستند، نیاز به Kudosh دارید که آن را از طریق انجام دادن ماموریت‌های مختلف یا ارتقای سطح بیمارستان‌هایتان کسب می‌کنید. خودِ این سیستم خیلی مشکلی ندارد و از قضا باعث شده است تا همیشه حواستان باشد که کودوش‌هایتان را چطور باید مدیریت و خرج کنید؛ ولی خب یک سری از آیتم‌هایی هم هستند که شاید خیلی کاربردی نباشند و صرفا مثلا جنبه ظاهری و تزئینی دارند اما در عین حال، شدیدا هم گران‌قیمت هستند و به نوعی باعث می‌شوند تا بازیکن یا کلا قید آن‌ها را بزند و بیش‌تر روی آیتم‌هایی که واقعا به درد بیمارستانش می‌خورند تمرکز کند یا اینکه مجبور شود ساعت‌های خیلی طولانی را مشغول تجربه بازی شود. 

بررسی بازی Two Point Hospital

Two Point Hospital ابتدا برای پی‌سی منتشر شده بود و خب بازی‌های مدیریتی به لطف ماوس و کیبوردی که در کامپیوتر در دسترس است، معمولا روی این پلتفرم راحت‌تر کنترل و تجربه می‌شوند. اما یکی از نقاط قوت اصلی نسخه‌های کنسولی (حداقل در نسخه پلی‌استیشن 4 که بررسی زومجی بر اساس آن انجام شده است) بازی بهینه‌سازی واقعا عالی کنترل‌های بازی برای کنترلر است. با اینکه در بازی منو‌های نسبتا زیادی برای ساخت و ساز، خرید آیتم‌ها، مدیریت درآمد‌ها، مشاهده وضعیت نیرو‌های استخدام‌شده و ... وجود دارند، ولی خب همه‌چیز خیلی خوب و کارآمد با کنترلر کنسول هدایت می‌شود و سوییچ بین منو‌ها، انتخاب بخش‌های مختلف یا حتی ساخت و ساز‌ها به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرند که نشان می‌دهد استودیو تو پوینت، واقعا برای پورت نسخه‌های کنسولی بازی ارزش قائل بوده و دقت خوبی به خرج داده است. 

 
اگر همیشه آرزوی داشتن بیمارستانی را داشتید که بتواند بیماری‌های عجیب و غریبی مثل تبدیل شدن اکثریت اهالی یک شهر به خواننده‌های راک را درمان کند، Two Point Hospital را از دست ندهید

بامزه بودن تو پوینت هاسپیتل، فقط محدود به عجیب و غریب بودن بیمار‌ها نیست؛ طراحی گرافیکی بازی هم در همین راستا صورت گرفته و شخصیت‌های بازی از پزشکان و پرستاران گرفته تا مراجعه‌کننده‌ها، به شکلی بامزه و جالب طراحی شده‌اند. همچنین تنوع بصری اتاق‌های مختلف بازی هم قابل قبول است و در نتیجه آن، آزادی‌عمل خوبی خواهید داشت تا ظاهر بیمارستان خودتان را به شکلی که دوست دارید بسازید و با انواع و اقسام آیتم‌های تزئینی از مبل و نیمکت گرفته تا تابلو‌های مختلف و حتی وسایلی مثل خنک‌کننده‌های محیط یا گل و گیاه، آن را به شکلی که می‌خواهید دربیاورید. یکی از قابلیت‌های خیلی خوب بازی در زمینه ساخت و ساز، امکان کپی کردن اتاق‌ها است که به‌تان اجازه می‌دهد تا برای بالا بردن تعداد اتاق‌هایی از یک نوع، دیگر مجبور به ساخت اتاق دوم از ابتدا نشوید و به سادگی همان اتاق قبلی را کپی کرده و نقطه‌ای دیگر از بیمارستان بنا کنید. Two Point Hospital همچنین از حیث موسیقی‌ها هم کیفیت و تنوع قابل قبولی دارد؛ انواع و اقسام آهنگ‌های مختلف در جریان بازی پخش می‌شوند و تعدادشان آنقدری است که حتی در تجربه‌های طولانی‌مدت هم حس نکنید که بارها و بارها یک آهنگ تکراری را شنیده‌اید. 

بررسی بازی Two Point Hospital

برای نتیجه‌گیری در مورد Two Point Hospital، اجازه بدهید بازهم موردی که در ابتدای متن گفتم را تکرار کنم؛ بازی‌های سبک مدیریتی به اقتضای سبک‌شان معمولا دارای پیچدگی‌هایی هستند که شاید باعث شود تجربه آن‌ها از حوصله بخشی از گیمر‌ها خارج باشد. ولی اگر حتی جزو این دسته افراد هم هستید، Two Point Hospital می‌تواند دید شما را به یک بازی مدیریتی کاملا تغییر دهد؛ چرا که استودیو تو پوینت در این بازی ضمن حفظ جنبه‌های چالش‌برانگیز، توانسته تعادل خوبی بین جدی و مفرح بودن بازی ایجاد کند و به همین دلیل هم در وهله اول جذب شدن به بازی و بعد هم درگیر شدن با آن برای مدت نسبتا طولانی، کار ساده‌ای است. صد البته که این اثر هم به مرور زمان دچار یکنواختی و تکرار می‌شود و ماموریت‌هایش ممکن است در گذر زمان دیگر آن جذابیت اولیه را نداشته باشند یا آیتم‌هایش آنقدری ارزشمند نباشند که برای باز کردن‌شان بخواهید ساعت‌های خیلی طولانی به بازی کردنش ادامه بدهید، ولی خب در کل، اگر همیشه دوست داشتید مدیریت یک بیمارستان را برعهده داشته باشید و به مرور با ساختن بیمارستان‌های بیش‌تر جوایز بهترین‌های سال را در بین بیمارستان‌ها درو کنید، Two Point Hospital اثری است که از بازی کردنش به هیچ وجه پشیمان نخواهید شد. 

بررسی بازی بر اساس نسخه پلی‌استیشن 4 انجام شده و کد بازی توسط ناشر آن در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Two Point Hospital

Two Point Hospital نه فقط یک شبیه‌ساز مدیریت بیمارستان که تجربه‌ای سرگرم‌کننده از بنا کردن یک امپراطوری از بیمارستان‌ها است. استودیو تو پوینت، در کنار حفظ چالش‌های الزامی برای یک بازی مدیریتی، به خوبی جنبه‌های طنز را هم در ساخته خودش گنجانده است تا ساخت بیمارستان و مدیریت آن را همزمان به تجربه‌ای درگیر‌کننده و مفرح تبدیل کند. هرچند بازی در گذر زمان کمی در دورِ تکرار گرفتار می‌شود، ولی به‌تان قول می‌دهم که قبل از رسیدن به چنین نقطه‌ای آنقدر از بازی کردن Two Point Hospital لذت خواهید برد که حس کنید تجربه‌تان ارزش وقت و هزینه‌ای را که صرف بازی کرده‌اید، داشته است.
افشین پیروزی

8.5

نقاط قوت

  • + جنبه‌های طنز بسیار جالب و خنده‌دار بازی
  • + تعادل عالی بازی بین جدی و مفرح بودن
  • + طراحی‌های بصری بامزه و باکیفیت
  • + بهینه‌سازی عالی کنترل‌ها روی کنسول
  • + تنوع خوب موسیقی‌ها

نقاط ضعف

  • - تا حدودی یکنواخت شدن ماموریت‌ها و کلیت بازی در گذر زمان
  • - گران بودن برخی آیتم‌ها که تاثیری هم روی عملکرد شما ندارند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده