نویسنده: حسین صدری
// جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۹

کوجیما: تولید بازی Death Stranding در دوره کرانچ است

هیدئو کوجیما، کارگردان بازی Death Stranding از طریق توییتر اعلام کرده که جدیدترین ساخته‌اش در مرحله‌ی کرانچ قرار دارد. آن‌ها همه‌ی تلاششان را می‌کنند تا بازی در تاریخ مقرر شده عرضه شود.

چند ماه پیش بود که استودیو کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) از تاریخ انتشار بازی موردانتظارش یعنی Death Stranding رونمایی کرد. این بازی که خبر ساخته شدن آن در جریان رویداد E3 سال 2016 و در کنفرانس مطبوعاتی سونی منتشر شده بود، قرار است در نوامبر سال ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) راهی بازار شود. از آنجا که حدودا سه سال از روند ساخت بازی می‌گذرد، اعلام خبر انتشار آن در سال جاری اندکی دور از انتظار به‌نظر می‌رسید و عده‌ی زیادی با شنیدن این خبر شگفت‌زده شدند. آیا تیم سازنده می‌تواند در این مدت زمان سه تا چهار ساله بازی درخوری تولید کند که طرفداران انتظارش را می‌کشیدند؟ باید منتظر ماند و دید. البته شک و تردیدهایی نیز وجود دارد که ممکن است انتشار بازی با تاخیر روبه‌رو یا حتی به سال آینده موکول شود. دلیل این شبهه‌ها توییت‌های کارگردان بازی یعنی هیدئو کوجیما است که از روند ساخت بازی سخن می‌گوید. طبق گفته‌های او بازی هم‌اکنون در مرحله‌ی کرانچ قرار دارد.

کوجیما در توییت‌های خود مجددا روی این مسئله تاکید کرد که بازی Death Stranding قرار است موارد ویژه‌ای را به صنعت بازی‌های ویدیویی اضافه کند؛ مواردی که این صنعت تابه‌حال با آن‌ها روبه‌رو نشده است. به‌نظر می‌رسد آن‌ها سخت مشغول تلاش هستند تا این وعده را عملی کنند و بازی سر موقع برای طرفداران فراهم شود. کوجیما در توییت خود چنین نوشته است:

Death Stranding المان‌هایی در خود دارد که تابه‌حال وجود نداشته‌اند؛ گیم‌پلی، اتمسفر و حال‌وهوای جهان بازی و جلوه‌های بصری‌ای که ما قصد داشته‌ایم درون آن تولید کنیم. استودیویی که من تاسیس کردم از [گردهم‌آیی] بازی‌سازان کوچک و مستقل تشکیل شده بود اما ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا بازی را در تاریخ هشتم ماه نوامبر آماده‌ی انتشار کنیم. در روند ساخت بازی هنوز در مرحله‌ی کرانچ هستیم.

منظور از مرحله‌ی کرانچ این است که عوامل ساخت بازی در این مرحله ساعات بیشتری را به کار کردن روی آن اختصاص می‌دهند و سعی می‌کنند با افزایش مدت‌زمان کار خود روی پروژه، تسک‌های بیشتری انجام دهند و بازی در موعد مقرر شده کامل شود. کرانچ یا اضافه‌کاری بیش از حد تیم سازنده موضوعی است که پیشتر در دیگر استودیوهای بزرگ صنعت بازی‌های ویدیویی هم اتفاق افتاده بود.

Hideo Kojima

کوجیما تاکید کرد که Death Stranding قرار است موارد ویژه‌ای را به بازی‌های ویدیویی اضافه کند که این صنعت تابه‌حال با آن‌ها روبه‌رو نشده است

امید است منظور کوجیما از کرانچ، صرفا سخت‌کوشی بسیار و کار با کیفیت بهتر باشد و به معنای کار بیش از اندازه‌ی کارکنان استودیو نباشد؛ خصوصا که این موضوع اخیرا هم مورد نکوهش قرار گرفته و افراد بسیار زیادی به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی شرایط کاری کارمندان استودیوهای مختلف پرداخته‌اند. هنگامی‌که بازی‌ها وارد مرحله‌ی کرانچ می‌شوند، سازنده‌ها ناچار هستند شرایط روحی، فیزیکی و احساسی خود را تحت تاثیر قرار دهند و برای مدت بسیار زیادی در شبانه‌روز کار کنند. این مسئله گاهی اوقات سبب بروز مشکلاتی در زندگی افراد می‌شود و سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. از طرف دیگر، کار بیش از اندازه‌ی کارمندان و دستمزدی که کمتر از حد زحمتشان به آن‌ها پرداخت می‌شود از دیگر دلایل نکوهیده بودن چنین روش‌هایی برای به‌اتمام رساندن بازی‌ها در موعد مقرر است.

در ماه‌های اخیر، استودیوهایی نظیر ناتی داگ، سازنده‌ی سری بازی‌هایی چون آنچارتد و The Last of Us و ندررلم استودیو (NetherRealm Studios)، سازنده‌ی آثاری چون مورتال کامبت و Injustice به‌خاطر کرانچ بیش از حد کارمندانشان در شرایطی که سلامتی آن‌ها را به‌خطر می‌انداخت، مورد اتهام واقع شدند. بدون شک هردوی این استودیوها بازی‌های باکیفیتی را تولید می‌کنند که به‌ندرت پیش می‌آید کسی از بازی کردنشان ناامید شود اما این بازی‌های باکیفیت به چه قیمتی تولید می‌شوند؟ آیا به‌خطر انداختن سلامت و زندگی کارکنان استودیو برای تولید بازی‌های باکیفیت در مدت زمان کمتر امری صحیح است؟ در هر صورت امیدواریم شرایطی که کارکنان استودیوهایی نظیر ناتی داگ با آن روبه‌رو شدند، برای کارکنان استودیو کوجیما پروداکشنز اتفاق نیفتد. باید منتظر ماند و دید منظور کوجیما از کرانچ چیست و آیا کارکنان موفق می‌شوند بازی را سر موعد روانه‌ی بازار کنند یا خیر.

بازی Death Stranding قرار است در تاریخ هشتم نوامبر سال جاری میلادی (۱۷ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸) برای پلی استیشن 4 راهی بازارهای جهانی شود. شما می‌توانید بازی اصلی و نسخه‌ی کالکتور ادیشن آن‌ها را هم‌اکنون از فروشگاه‌های آنلاین سرتاسر جهان پیش‌خرید کنید.

نظر شما کاربران زومجی درباره جدیدترین ساخته‌ی هیدئو کوجیما چیست؟ نسبت به پدیده‌ی کرانچ چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده