Luigi’s Mansion 3 با تجربه کاملا متفاوتی و جدیدی که به‌همراه دارد، نه‌تنها یکی از مهم‌ترین نسخه‌های این مجموعه به‌شمار می‌رود بلکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های نینتندو سوییچ لقب می‌گیرد.

نینتندو اوایل دهه ۲۰۰۰ تصمیم گرفت که به برادر ماریو یعنی لوئیجی اهمیت بیشتری دهد و طرفداران را بیشتر با این کاراکتر دوست‌داشتنی آشنا کند. لوئیجی که لاغر‌تر و قد‌بلنتر از ماریو است، نبرد خود را با ارواح در Luigi’s Mansion آغاز کرد و برخلاف بازی‌های قبلی که همیشه ماریو قهرمان بازی‌ها بود، به‌عنوان یک کاراکتر قدرتمند وارد بازی شد. اولین نسخه از این مجموعه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت؛ سبکی جدید، مکانیزم‌های جالب و پازل‌های جذاب از ویژگی‌های اصلی این بازی بودند که تا امروز نیز در تمام نسخه‌های لوئيجیز منشن دیده می‌شود. لوئیجی در این بازی با جاروبرقی خودش به شکار ارواح می‌رفت و با تکنیک‌های جالب قادر به شکست دادن باس‌ها و حل کردن معماها بود.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

حال پس از گذشت تقریبا دو دهه «کینگ بو»، روح خبیث و بدجنس دنیای ماریو دست از سر لوئیجی برنداشته است و هنوز قصد دارد که انتقام خودش را بگیرد. لوئیجی در Luigi’s Mansion 3 به همراه دوستانش یعنی ماریو، شاهزاده پیچ‌ و تودها تصمیم می‌گیرد که برای استراحت به هتلی بروند. برخلاف نام مجموعه و نسخه‌های پیشین که بازی در عمارت‌های تاریک و متروکه جریان داشت، این‌بار کاراکترهای ما به هتلی می‌روند که ظاهری زیبا و دلنشین دارد. اما از همان شب اول همه چیز عوض می‌شود و لوئیجی دوستان خود را گم می‌کند. بله، کینگ‌بو دوستان شما را تسخیر و آن‌ها را در تابلو‌های نقاشی زندانی کرده است. صحنه‌های سینمایی بازی همان ابتدا شما را حیرت زده می‌کند و صحنه تعقیب و گریز کینگ‌بو هیجان خاصی با چاشنی طنز دارد.

Luigis Mansion 3

۱۷ طبقه هتل با اتاق‌های بی‌شمار به شما ثابت می‌کند که نسخه سوم لوئیجیز منشن به چه اندازه بزرگتر از بازی‌های پیشین است. با وارد شدن به آسانسور متوجه می‌شوید که کلید‌های آسانسور ناپدید شده‌اند و شما برای رسیدن به آخرین طبقه باید آن‌ها را پیدا کنید. در این راستا باید پازل‌های خلاقانه‌ای را که سازندگان برای‌ شما در نظر گرفته‌اند، حل کنید و با شکست دادن باس‌های متنوع به کلید‌های آسانسور دست پیدا کنید. حس پیشرفت رضایت‌بخشی پس از شکست دادن باس‌ها در شما به‌وجود می‌آید که شما را به ادامه بازی ترغیب می‌کند. همچنان با دیدن جای خالی کلید‌ها در آسانسور انگیزه پیدا می‌کنید که به طبقه‌های بالاتر بروید و به معنای واقعی پا به دنیاهای دیگه بگذارید؛ در صورتی که صرفا گمان می‌کنید که با چند طبقه هتل سرو کار دارید.

یکی از ویژگی‌های کلیدی بازی Luigi’s Mansion 3 فیزیک فوق‌العاده آن است که با جزئیات هرچه‌تمام طراحی شده است. جاروبرقی اسرارآمیز شما هر کاری می‌تواند انجام دهد؛ بالش‌های تخت را با کمک جاروبرقی بردارید و سطل‌های زباله را به پنجره‌ها بکوبید و آیتم‌های داخل آن را جمع‌آوری کنید. این موضوع به قدری استادانه کار شده است که حتی در یکی از مراحل باید با قابلیت دمیدن جاروبرقی، شن‌ها را یک گوشه جمع‌کنید، یک تپه برای خود بسازید و به محیط‌های دیگر راه پیدا کنید. البته این فقط یکی از خلاقیت‌های سازندگان در رابطه با گیم‌پلی متفاوت این بازی است که برای جلوگیری از کم شدن المان‌های غافل‌گیر‌کننده بازی به آن‌ها اشاره نمی‌کنیم.

یکی از ویژگی‌های کلیدی بازی Luigi’s Mansion 3 فیزیک فوق‌العاده آن است که با جزئیات هرچه‌تمام طراحی شده است

دوربین بازی در اکثر اوقات در جایگاه ثابتی قرار دارد اما بعضی مواقع از این حالت خارج می‌شود و از زاویه‌های مختلف بازی را به شما نشان می‌دهد. حتی در برخی از صحنه‌ها می‌بینیم که دوربین حالتی سینمایی به خود می‌گیرد و صحنه‌های چشم‌اندازی را برای شما فراهم می‌کند. مهارت سازندگان در سیستم دوربین بازی زمانی آشکار می‌شود که شما بازی را به‌صورت کوآپ و دونفره تجربه می‌کنید. دوربین بازی حین وارد شدن بازیکن دوم حالتی پویا به خود می‌گیرد و بهترین زاویه دید را برای شما و دوستتان رقم می‌زند. البته موضوعی که اینجا شاید کمی آزار‌دهنده شود، قابلیت هدف‌گیری با این زاویه دید است. سازندگان روش‌های دیگری نیز برای هدف‌گیری در بازی فراهم کرده‌اند که یکی از آن‌ها به‌لطف تکنولوژی ژیروسکوپ جوی‌کان‌ها امکان‌پذیر می‌شود. گفتنی است که با کمی تمرین، هدف‌گیری در این بازی راحت‌تر می‌شود اما اوایل بازی این موضوع احساس می‌شود. باتوجه‌به وفاداری سازندگان به ساختار اصلی مجموعه لوئیجیز منشن گمان نکنم که سازندگان قادر به ساخت روشی بهتر برای هدف‌گیری بوده باشند.

Luigis Mansion 3

درکنار ایرادات جزئی در سیستم هدف‌گیری، از طرفی روند لوت کردن و جمع‌کردن اشیا داخل بازی با جاروبرقی بسیار لذ‌ت‌بخش و آرامش‌بخش است. این موضوع وقتی سرگرم‌کننده‌تر می‌شود که مثل من وسواس داشته باشید و وجب‌به‌وجب اتاق‌ها را بررسی می‌کنید. موردی که اینجا شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید ارزش پول داخل بازی است. با اینکه جمع کردن پول و آیتم‌ها در بازی بسیاری لذت‌بخش است اما پول‌های جمع‌شده در بازی ارزش بالایی ندارند؛ چرا که در فروشگاه بازی که تا اوایل بازی هنوز در دسترس نیست، صرفا چند آیتم در خود جای داده‌ است. یکی از این آیتم‌ها که آنچنان گران هم نیست، یک استخوان طلایی است. کار این استخوان طلایی درواقع زنده‌کردن دوباره لوئیجی است. سگ وفادار لويئجی با این استخوان قادر به زنده کردن دوباره لوئيجی است. پس اگر حین بازی شکست خوردید و به خواب رفتید، ناراحت نباشید؛ چرا که این آیتم‌ ارزان می‌تواند جان شما را نجات دهد. باتوجه‌به اینکه Luigi’s Mansion 3 به‌طور کلی یک بازی سخت به حساب نمی‌آید، وجود این استخوان‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد و پولی که جمع‌آوری کرده‌اید بی‌ارزش احساس می‌شود. البته بازی دارای سه پایان مختلف است که هر کدام باتوجه‌به میزان پولی که جمع‌آوری کرده‌اید مشخص می‌شود. اما باز زحمتی که برای جمع‌آوری پول در بازی می‌کشید کمی بی‌ارزش به‌نظر می‌رسد و صرفا پایان‌های مختلف و چند‌ آیتم در فروشگاه راضی کننده نیست.

پول داخل بازی باتوجه‌به آیتم‌های کم فروشگاه و ارزان‌ بودن آن‌ها تا حدودی بی‌ارزش احساس می‌شود

سیستم مبارزات بازی Luigi’s Mansion 3 نسبت به نسخه‌های پیشین عمیق‌تر شده است و شاهد مکانیک‌های جدیدی هستیم. قابلیت مکش جاروبرقی در این بازی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین مواردی است که این مجموعه را تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌های نینتندو کرده است. پس از گرفتن ارواح با جاروبرقی، نواری روی سر لوئيجی نمایان می‌شود و مدت زمانی‌که می‌توانید روح را به در و دیوار بکوبید، نشان می‌دهد.این نوار پس از چند ضربه ناپدید می‌شود و دشمنی که به دام شما افتاده بود، پا به فرار می‌گذارد. سازندگان در این راستا، یک زمان‌بندی خاص در زدن کلید‌ها در اختیار کاربران گذاشته‌اند که با تمرین می‌توانند دفعات بیشتری ارواح را به زمین بکوبند و زودتر از دست آن‌ها خلاص شوند. اینجا است که به توجه سازندگان در خلق یک مکانیزم عمیق‌تر برای مبارزات پی می‌برید و همین موضوع است که رفته رفته بازی را جذاب‌تر می‌کند؛ چرا که اوراح بیشتری انتظار شما را می‌کشند؛ چرا که روح‌های مختلفی در بازی حضور دارند و هر یک از رفتار و مکانیزم‌های مختلفی بهره‌مند هستند. به‌طور کلی شکست دادن ارواح در بازی آنقدر چالش‌برانگیز و سخت نیست اما این موضوع باعث نمی‌شود که بازی جنبه تکراری به خود بگیرد. از طرفی با پیش‌روی در بازی سعی می‌کنید که ارواح را به‌صورت گروهی به دام بیندازید و سریع‌تر آن‌ها را از بین ببرید. پس بیشتر این موضوع جنبه سرعتی دارد تا اینکه مبارزات سخت.

 

همانند بسیاری از بازی‌های نینتندو، لوئيجیز منشن 3 نیز پازل‌های درگیر‌کننده‌ای دارد. قابلیت‌های اسلحه شما صرفا فقط برای مبارزات به کار گرفته نمی‌شود و از جاروبرقی لوئيجی می‌توان برای حل معماها نیز استفاده کرد. به‌طور مثال، گلدان را از گوشه اتاق با جاروبرقی‌تان برمی‌دارید و به شیشه‌ای که در آن سوی اتاق قرار گرفته است، پرتاب کنید و راه مخفی‌ای را باز می‌کنید. با اشعه‌ی ماورالطبیعی روح‌های تسخیر شده در گاوصندوق را آزاد می‌کنید تا بتوانید با کشتن آن‌ها به کلید‌ اصلی دست پیدا کنید. پنکه‌ی روی دیوار را با استفاده از قابلیت دمیدن جاروبرقی می‌چرخانید تا دری در گوشه اتاق باز شود. با اسلحه‌ای که شکل‌و‌شمایلی مانند به چاه‌بازکن دارد به درهای کمد شلیک کنید و با استفاده از قابلیت دمیدن جاروبرقی، درهای قفل‌شده آن را باز کنید. موارد یاد شده تنها یک بخش از خلاقیت بالای سازندگان است و این موضوع رفته رفته در طبقه‌های بالاتر هتل رنگ جدی‌تر به خود می‌گیرند و شما را به چالش می‌کشند. البته تنها پازل‌ها نیستند که شما را مجبور می‌کنند که همه گوشه‌و‌کنار یک اتاق را بررسی کنید بلکه رمز و راز‌های مخفی نیز در برخی از اتاق‌ها وجود دارد که خیلی زیرکانه کار شده‌اند.

گوئیجی برخلاف نسخه پیشین، این‌بار نقش بسیاری مهمی را در Luigis Mansion 3 ایفا می‌کند

با معرفی Luigi’s Mansion 3 حتما آدمک ژله‌ای سبز رنگ را در تریلر‌های این بازی دید‌ه‌اید. این کاراکتر که گوئیجی نام دارد، نقش بسیار مهمی در این بازی ایفا می‌کند. گوئیجی درواقع یک ماده ژله‌ای سبز رنگ است که در ریمستر نسخه قدیمی این مجموعه صرفا به‌عنوان یک کاراکتر برای تجربه کوآپ اضافه شد. اما اینجا گوئیجی کاملا به‌عنوان یک کاراکتر مهم وارد بازی شده است. شما حین بازی می‌توانید گوئیجی را احضار کنید و با کمک او برخی از پازل‌ها را حل و باس‌ها را شکست دهید؛ چرا که برای شکست دادن برخی از دشمنان و حل کردن بعضی از پازل‌ها نیاز به دو کاراکتر دارید. به‌عنوان مثال گوئيجی در مرحله فاضلاب باید با کشیدن اهرم‌ها، دروازه‌های بزرگی را برای شما باز کند و شما درحالی‌که سوار قایق اردک‌-مانند خود شده‌اید و قایق خود را با قابلیت دمیدن جاروبرقی هدایت می‌کنید، باید از دروازه‌ها و موانع مختلف عبور کنید. البته کماکان قابلیت کوآپ کردن در بازی وجود دارد، اما از آن‌جا که بازی به‌طور کلی روند ساده‌ای دارد، با ورود دوست‌تان به‌عنوان بازیکن دوم، تا حدودی روند بازی آسان‌تر می‌شود. بازیکن دوم هزاران بار می‌تواند با ۲۵ واحد نوار سلامتی وارد بازی شود و به شما کمک کند و این موضوع تا حدودی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. امیدوار بودیم سازندگان سیستمی در بازی تعبیه می‌کردند که با ورود گوئيجی از نوار سلامتی لوئیجی کم شود تا تعادلی در سیستم کوآپ بازی ایجاد شود.

Luigis Mansion 3

 فراموش نکنید که قبل از تجربه بازی حتما گزینه «کمک از سوی پروفسور ای‌گد» را خاموش کنید؛ چرا که هر چند ثانیه یک بار مزاحم شما می‌شود و نحوه کشتن باس تا حتی حل کردن پازل‌ها را به شما کمک می‌کند. امیدوار بودیم سازندگان این گزینه را در حالت پیش‌فرض روی «غیرفعال» تنظیم می‌کردند تا به تجربه اولیه بازی لطمه وارد نشود. بگذارید همین‌جا به باس‌ فایت‌های بازی اشاره کنیم. باس‌ فایت‌های Luigis Mansion 3 به‌قدری استادانه طراحی شده است که حین مبارزات هم باید پازل حل کنید و هم باس‌ را شکست دهید. برای ازبین‌بردن باس‌هایی که در اواسط بازی ملاقات می‌کنید باید خودتان را آماده کنید تا بتوانید راه حلی برای شکست دادن آن‌ها پیدا کنید. این موضوع تقریبا برای تمامی باس‌ها رعایت می‌شود اما متاسفانه یکی از باس‌های آخر بازی یعنی مالک هتل روند ساده‌تری به خود می‌گیرد و راحت می‌توانید راه‌حل کشتن آن را پیدا کنید.

هتلی که بازی در آن جریان دارد با چیزی که ما تصور می‌کنیم فرق دارد. درواقع ظاهر بیرونی محیطی که در آن حضور دارید هتل است اما هر یک از طبقات بازی شامل دنیاهای رنگارنگ و غیرقابل پیشبینی است. از اهرام مصر گرفته تا کشتی دزدان دریایی، در دل این هتل جای گرفته است و پس از پشت سرگذاشتن هر یک از طبقات مشتاق هستید که به طبقه بعدی بروید و از خلاقیت هنری سازندگان لذت ببرید.

Luigis Mansion 3

 نسخه‌های پیشین مجموعه Luigis Mansion با اینکه همیشه با استقبال گرم منتقدان و طرفداران رو‌به‌رو شده است، اما همیشه اشاره می‌شد که این بازی از کمبود محتوا رنج می‌برد. سازندگان در این راستا سنگ تمام گذاشته‌اند و حالت‌های سرگرم‌کننده مختلفی را در بازی قرار داده‌اند. یک حالت ۸ نفره کوآپ به نام ScareScraper در منوی اصلی باز وجود دارد که شما و دوستان‌تان را در مقابل ارواح مختلفی قرار می‌دهد. پیش از اینکه زمان به پایان برسد، شما و دوستان‌تان باید در محیط‌هایی که وقایع آن به‌صورت شانسی پردازش می‌شود، به نبرد با ارواح بروید و آن‌ها را شکست دهید. هر یک از طبقاتی که بازی در آن جریان دارد شامل مأموریت‌های مختلفی است و از آن‌جا که هر بار شما با محتوای غیرتکراری رو‌به‌رو می‌شوید، ارزش تکرار بازی بالا می‌رود. از طرفی حالت ScreamPark بیشتر جنبه رقابتی دارد. سه مینی‌گیم مختلف در این بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد که طراحی آن بیشتر شبیه به Mario Party است؛ با این تفاوت که صرفا چندین لوئيجی در بازی حضور پیدا می‌کنند. هر یک از حالت‌های یاد شده می‌تواند ساعت‌ها شما و دوستان‌تان را سرگرم کند و از حجم بامزه‌ بودن روده‌بر بشوید.

چه نسخه‌های قبیلی Luigis Mansion را بازی کرده باشید چه نه، لوئيجیز منشن 3 یک ماجراجویی جذاب و در عین حال بامزه با ساختاری متفاوت است که برای هر نوع گیمری پیشنهاد می‌شود. مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی به قدری با جزئيات بالا طراحی شده است که گیم پلی بازی به‌تنهایی می‌تواند شما را محو خودش بکند.

بازی Luigi’s Mansion 3 روی نینتندو سوییچ بررسی شده است.


منبع زومجی

بررسی بازی Luigi's Mansion 3

Luigi’s Mansion 3 با تجربه تازه و متفاوتی که به‌همراه داشت توانست خودش را به عنوان‌ یک اثر باارزش به مجموعه بازی‌های سوییچ اضافه کند. مکانیزم‌های منحصر‌به‌فرد، پازل‌های درگیرکننده و حالت‌های چندنفره دورهمی برای همه نوع گیمر پیشنهاد می‌شود. انیمیشن‌های فوق‌العاده و باس‌فایت‌های درگیرکننده‌ی این بازی می‌تواند هر گیمری را غافل‌گیر کند. البته حضور چندین ایراد جزئی مثل سیستم هدف‌گیری اسلحه لوئیجی شاید در برخی مواقع آزار‌دهنده شود.
آراییس نظریان

8.5

نقاط قوت

  • + روند سرگرم‌کننده لوت کردن اتاق‌ها
  • + پازل‌های فوق‌العاده
  • + باس‌ فایت‌های درگیرکننده
  • + گوئیجی و سیستم کوآپ جدیدی که به مجموعه آورده است
  • + حالت‌های چندنفره ScareScraper و ScreamPark
  • + ارزش تکرار بالای بازی با توجه به پایان‌های مختلف

نقاط ضعف

  • - سیستم هدف‌گیری می‌تواند آزاردهنده شود
  • - کم‌ارزش بودن پول داخل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده