Yooka-Laylee and the Impossible Lair یک دنباله معنوی از سری دانکی کانگ است که علاقه‌مندان به سبک پلتفرمر باید آن را حتما تجربه کنند و از ساختار جدیدی که به این ژانر آمده است بهره‌مند شوند.

امکان ندارد عاشق سری بازی‌های بانجو‌ کازویی و دانکی کانگ باشید و نام استودیو پلی‌تونیک به گوش‌تان نخورده باشد. بازیسازان حاضر در این استودیو از تیمی تشکیل شده‌اند که در گذشته روی آثار پلتفرمری همچون بانجو کازوئی و دانکی کانگ کار کرده‌اند. مجموعه دوست‌داشتنی یوکا-لیلی با اولین نسخه یعنی Yooka-Laylee متولد شد. این بازی با الهام از مجموعه Banjo-Kazooi ساخته شد و سازندگان روح خرس و پرنده دوست داشتنی این مجموعه را در آفتابپرست و خفاش بامزه ما یعنی یوکا و لیلی دمیدند. از آن‌جا که تیم توسعه‌دهنده در گذشته روی دانکی کانگ نیز فعالیت داشته است، نسخه بعدی این مجموعه یعنی Yooka-Laylee and the Impossible Lair در سبک پلتفرمر ۲.۵ بعدی ساخته شد و سازندگان توانستند ثابت کنند که هنوز می‌توانند یک گیم پلی سرگرم‌کننده در این سبک ارائه دهند.

بازی یوکا لیلی با یک مرحله آموزشی کوتاه کار خودش را شروع می‌کند و پس از آن شما را با یک ساختار بسیار جالب رو‌به‌رو می‌کند. همان‌طور که از نام بازی نیز پیدا است شما در ابتدای بازی با یک مرحله سخت و بسیار دشوار که «لانه‌ی غیرممکن» نام‌گذاری شده است، مواجه می‌شوید. این مرحله شامل پلتفرم‌های بسیار دشوار و دشمنانی است که تاحدودی شما را یاد مراحل دشوار دانکی کانگ و حتی ماریو می‌اندازد. پس از باختن در این مرحله شما راهی دنیایی می‌شوید که باید به‌دنبال جمع‌آوری سربازان زنبور بروید. بله درست متوجه شدید، مرحله اول بازی درواقع آخرین مرحله بازی است که شما را به یک چالش‌ دیوانه‌وار دعوت می‌کند؛ چالشی که به‌تنهایی نمی‌توانید آن را به اتمام برسانید و نیازمند کمک زنبورها هستید. ساختار بسیار جالب این مرحله کاری می‌کند که شما در همان ابتدا انگیزه قوی پیدا کنید که «مرحله بسیار سخت و دشوار» ‌را پشت سربگذارید.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

زنبور ملکه‌ای با نام فیبی نزد قهرمانان ما می‌آید و از ما می‌خواهد که به‌دنبال سربازان وی برویم تا بتوانیم ارتش خود را برای شکست دادن کپیتال بی (باس اصلی بازی) آماده کنیم؛ چرا که باس آخر بازی نیز با استفاده از این زنبورها، زره‌ای برای خودش ساخته است. با پیش‌روی در نقشه بسیار زیبای بازی و شکست دادن دشمنان، زنبور‌ها را از قفس شیشه‌ای آزاد و به تیم خود اضافه می‌کنید. مرحله «لانه غیر‌ممکن» هم همیشه در ابتدای بازی در دسترس است و می‌توانید هر بار به آن مراجعه و شانس خودتان را امتحان کنید. این ساختار به طرزی عجیب لذت‌بخش و جذاب است که کماکان شما را تا انتهای بازی وادار می‌کند تا مراحلی را که استادانه طراحی شده است، تجربه کنید. بگذارید در این قسمت اشاره‌ای به طراحی کاراکترهای بازی بکنیم. زنبور دوست‌داشتنی ما و تمامی NPCهای بازی از طراحی بامزه و دوست‌داشتنی برخوردار هستند که واقعا مهارت سازندگان را در این راستا شاهد هستیم.

 دوستی عجیب و غیرمعمول یک آفتاب پرست و خفاش واقعا زیرکانه کار شده است و بلافاصله شما را عاشق شخصیت‌های این بازی می‌کند

 دوستی عجیب و غیرمعمول یک آفتاب پرست و خفاش واقعا زیرکانه کار شده است و بلافاصله شما را عاشق شخصیت‌های این بازی می‌کند. آفتابپرست و خفاش بامزه‌ی ما در گیم‌پلی پلتفرمر این بازی دارای قابلیت‌های جالبی هستند. یوکا با استفاده از لیلی می‌تواند در هوا معلق بماند و بچرخد. لیلی درواقع در بازی نقش یک زره را برای شما بازی می‌کند. اگر در بازی شما از سوی دشمنان آسیب ببینید، لیلی از شما جدا می‌شود و به‌صورت پراکنده در هوا پرواز می‌کند. چندین ثانیه شما فرصت دارید که لیلی را دوباره بگیرید و با کمک آن به بازی ادامه دهید. اگر موفق نشوید که لیلی را به چنگ بیاوردی، وی از صفحه خارج می‌شود و قابلیت‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره، از شما گرفته می‌شود. البته لیلی را ادامه هر مرحله می‌توانید با ضربه زدن به زنگوله‌ مخصوصی احضار کنید. سازندگان در طراحی و تعیین موقعیت‌های این زنگوله‌ها سنگ‌تمام گذاشته‌اند و درجه سختی بازی در زیباترین سطح خود قرار گرفته است.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

سازندگان با گرافیک Yooka-Laylee and the Impossible Lair نشان دادند که این بازی از نظر بصری حرف زیادی برای گفتن دارد. انتخاب رنگ‌ها و طراحی انمیشین‌ کاراکترها در این بازی به نحو احسن انجام شده است و کاری می‌کند که ساعت‌ها از رنگ‌های جذاب این بازی سیر نشوید.

بازی لوکا لیلی یک روند و گیم پلی فوق‌العاده پلفترمر برای دوست‌داران این سبک در نظر گرفته است. البته در اواخر بازی شاید مراحل کمی آسان به نظر برسند اما سازندگان با گذاشتن آیتم‌های مختلف کاری می‌کنند که خودتان انتخاب کنید که به چه صورت یک مرحله را به اتمام برسانید. البته ایرادات کوچکی در طراحی برخی از مراحل به چشم می‌خورد. به‌طور مثال در اوایل بازی سازندگان قصد دارند با طنابی شما را با مکانیزم تاب خوردن و پریدن روی پلتفرم بعدی آشنا کنند. اما صرفا شما با چند بار پرش می‌توانید بدون استفاده از طناب یاد شده پلتفرم را پشت سربگذارید. البته این ایرادات ضربه‌ای به تجربه بازی وارد نمی‌کند. البته در مراحل عمودی و سایداسکورلر عملکرد ضعیف دوربین می‌تواند روند را کمی برای شما تلخ کند؛ چرا که دوربین، آیتم‌ها و تله‌های بالا یا پایین صفحه را نشان نمی‌دهد و شما ناخواسته با آن‌ها برخورد می‌کنید و زمان کافی برای جاخالی دادن نخواهید داشت. این موضوع از نظر فنی دارای مشکل است و ربطی به طراحی پلتفرم‌ها و موانع ندارد. امیدوار هستیم سازندگان در آپدیت‌های آینده این موضوع را برطرف کنند تا طرفداران این سبک بتوانند لذت کامل از پلتفرم‌های جذاب این بازی ببرند.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

یکی دیگر از بخش‌های جذاب Yooka-Laylee and the Impossible Lair مربوط‌به نقشه بازی می‌شود که به خودی خودش می‌توان آن را یک بازی جداگانه یاد کرد. شما پیش از وارد شدن به مراحل پلتفرمر تقریبا یک گیم‌پلی سه‌بعدی با دوربین بالا به پایین تجربه می‌کنید. در نقشه بازی شاهد پازل‌ها و آیتم‌هایی برای جمع‌آوری هستیم که حتی لحظه‌ای بازی را برای شما تکراری نمی‌کند. سازندگان حتی توانسته‌اند روند پلتفرمر سه‌بعدی بازی قبلی خود را در قسمت نقشه این بازی بدمند و مهارت خودشان را به رخ بکشند. بخش سه‌بعدی یوکا-لیلی به قدری با جزئیات ساخته شده است که می‌توان به‌طور مستقل آن را یک بازی جداگانه دانست. در این قسمت با NPCهای مختلف صحبت می‌کنید و با جمع‌آوری سکه‌ها و آیتم‌های گمشده می‌توانید به مراحل مخفی دست پیدا کنید. البته برخی از آیتم‌ها دراین‌میان می‌توانستند چالش‌برانگیز‌تر طراحی شوند. آیتم‌هایی به‌صورت نقشه در بازی سرگردان هستند که با پشت سر گذاشتن چالش‌های آن‌ها قسمت مهمی از نقشه باز می‌شود و شما در نقشه اصلی بازی پیش‌روی می‌کند. با اینکه این چالش‌ها قدم بزرگی در بازی برای‌تان برمی‌دارند اما به قدری ساده طراحی شده‌اند که حس رضایت و زحمتی که برای باز کردن نقشه به شما القا می‌شود، بسیار ناچیز است. اما باز بااین‌حال پیاده‌سازی این ایده بسیار زیبا و خوش‌آیند است.

بخش سه‌بعدی یوکا-لیلی به قدری با جزئیات ساخته شده است که می‌توان به‌طور مستقل آن را یک بازی جداگانه یاد کرد

از طرفی مراحل پلتفرمر بازی دارای دو حالت مختلف هستند. پس از تمام کردن بخش اصلی هر مرحله می‌توانید همان مرحله را در ظاهری متفاوت تجربه کنید. البته برای تجربه حالت دوم هر مرحله باید پازل کوتاهی را حل کنید که جذابیت بازی را بیشتر می‌کند. همچنین آیتم‌هایی در گوشه کنار بازی با نام تونیک قرار گرفته است که درواقع همانند یک نیروزا به کمک شما می‌آیند. شما درواقع پیش از وارد شدن به مراحل پلتفرمر می‌توانید ۳ عدد از این تونیک‌ها را انتخاب کنید. تونیک‌های مختلفی در بازی وجود دارد که با خرج کردن پَرها می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. تونیک‌ها به‌تنهایی یکی از مواردی به شمار می‌روند که انگیزه ادامه دادن در بازی را بیشتر می‌کنند. به‌طور مثال با فعال کردن یکی از این تونیک‌ها می‌توانید جلوه‌های بصری بازی را به گرافیک نینتندو گیم‌کیوب تغییر دهید و حتی با تونیک دیگری مدت زمان معلق شدن در هوا را نیز بیشتر کنید.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

سازندگان قابلیتی در بازی برای کاربران در نظر گرفته‌اند که امیدوار بودم چنین چیزی نمی‌دیدم. در صورتی که شما موفق نشوید برخی از قسمت‌های بازی را پشت سربگذارید و چند بار شکست بخورید، گزینه‌ای به کمک شما می‌آید و آن قسمت را برای شما حذف می‌کند. امیدوار بودیم باتوجه‌به طراحی مراحل زیبا، سازندگان با این گزینه زحمات خودشان را پایمال نکنند و ضمن آن حس رضایتی که بازیکن پس از چند بار تمرین می‌توانست از آن بگیرد، تباه نکنند. البته این موضوع در صورتی که شما با چالش‌های بسیار دشوار در بازی رو‌به‌رو بودید قابل قبول بود، اما باتوجه‌به اینکه درجه سختی بازی در معمولی‌ترین حالت خود، یعنی نه سخت و نه ساده، طراحی شده است، وجود چنین گزینه‌ای شاید جالب نباشد. باز بااین‌حال موارد یاد شده تنها ایرادات بسیار جزئی هستند که به تجربه بازی به هیچ‌ وجه آسیب وارد نمی‌کنند و صرفا به آن‌ها اشاره شده است. 

نام گرنت کرک‌هوپ در میان آهنگ‌سازان این بازی به شما اطمینان می‌دهد که موسیقی بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair  قرار است شما را محو خودش کند

نام گرنت کرک‌هوپ در میان آهنگ‌سازان این بازی به شما اطمینان می‌دهد که موسیقی بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair  قرار است شما را محو خودش کند. این آهنگساز در گذشته با استیو برک روی آثاری همچون استار فاکس، دانکی کانگ و بانجو کازوئی کار کرده‌اند. موسیقی ملایم بازی شما را بیشتر از قبل غرق رنگ‌های زیبای بازی می‌کند. صداگذاری بازی نیز در بهترین حالت خود صورت گرفته است که البته صدای خفاش به‌عنوان بامزه‌ترین صدای بازی در ذهن من ثبت شده است.

برچسب ۳۰ دلاری این بازی باتوجه‌به محتویات زیاد و تقریبا ۱۲ ساعت گیم‌پلی‌ای که در خود جای داده است، بسیار منصفانه است و به‌عنوان یک محصول کامل و سرگرم‌کننده می‌تواند شما را سرگرم کند. با بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair می‌توانید باری دیگر طعم لذیذ بازی‌های قدیم همچون دانکی کانگ را بچشید و یک روند آرامش‌بخش را با آن تجربه کنید.

بازی Yooka-Laylee and the Impossible Lair روی نینتندو سوییچ بررسی شده است.

منبع زومجی

Yooka-Laylee and the Impossible Lair برای کسانی ساخته شده است که تشنه یک گیم‌پلی پلتفرمر همچون دانکی کانگ هستند. شخصیت‌های دوست‌داشتنی و محیط‌های رنگارنگ بازی انگیزه شما به ادامه دادن بازی را بیشتر می‌کند. ساختار جالب جایگذاری مرحله آخر در ابتدای بازی کاری می‌کند که بازی یک حالت نقش‌آفرینی نیز به خود بگیرد. ایرادات جزئی بازی زیر سایه محتویات بی‌شمار بازی و قیمت منصفانه آن گم شده است و به تجربه بازی آسیب آنچنانی وارد نمی‌کند.

8.5

نقاط قوت

  • + ساختار جالب جایگذاری مرحله آخر در ابتدای بازی
  • + گیم پلی پلتفرمر سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش
  • + ارزش تکرار بالای مراحل
  • + گیم پلی خاص و متفاوت در بخش نقشه بازی
  • + پازل‌های درگیر کننده در بخش نقشه بازی

نقاط ضعف

  • - ایرادات جزئی در مراحل آموزشی بازی
  • - مشکل اسکرول و جابه‌جایی دوربین در مراحل عمودی
کاراکتر باقی مانده