نویسنده: محمد حیدری
// پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۸

تیم سویینی از تکنولوژی ردیابی اشعه و نقش آن در نسل آینده بازی ها می‌گوید

به‌تازگی و در جریان رویداد GDC، تیم سویینی، طراح و توسعه‌دهنده‌ی بسیار معروف بازی، صحبت‌های جالبی در مورد تکنولوژی ردیابی اشعه‌ و نقش آن در آینده‌ی این صنعت مطرح کرده است.

تکنولوژی «ردیابی اشعه» یا «ردیابی پرتو» (یا در اصطلاح انگلیسی آن Ray Tracing) بخش مهمی از صحبت‌های رویداد GDC امسال را به خود اختصاص داده بود. بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان بازی در مورد کیفیت این تکنولوژی و فواید استفاده از آن به بحث و تبادل نظر پرداخته و شرکت‌های بزرگ ساخت گرافیک همچون انویدیا و مایکروسافت نیز قول استفاده از آن در پردازنده‌های گرافیکی Volta و همچنین سیستم دایرکت‌ایکس DXR API را داده‌اند. استودیویی همچون 4A Games نیز اعلام کرده است که از تکنولوژی مشابهی در ساخت بازی Metro: Exodus استفاده خواهد کرد.

بنا بر صحبت‌های توسعه‌دهنده‌ی افسانه‌ای و بسیار معروف بازی، تیم سویینی (Tim Sweeney) که بیشتر به‌دلیل پایه‌گذاری Epic Games و ساخت موتور Unreal Engine شهرت جهانی پیدا کرده است، تمامی بازی‌های AAA در آینده (بازی‌هایی که از حداکثر بودجه‌ی ساخت برخوردار هستند و به نوعی بازی‌های درجه‌ یک یا به اصطلاح انگلیسی Tripple A محسوب می‌شوند) باید این مسیر را در ساخت آثار خود دنبال کنند.

او همچنین در ادامه‌ی توضیحات خود در مصاحبه با خبرنگار MCVUK افزود:

شواهد ‌به‌دست آمده حاکی از آن هستند که در صورت مهیا شدن قدرت پردازشی تقریبا معادل ۲۵ ترافلاپس، تکنولوژی Ray Tracing به بهترین راه ممکن برای ساخت پیکسل‌های واقع‌گرایانه بدل می‌شود. دمویی که ما در همکاری با ILMxLab به نمایش درآوردیم در واقع قدم اول در این راه محسوب می‌شود. در این دمو قسمتی از صحنه به‌وسیله‌ی رندرینگ (معمولی) و قسمتی دیگر توسط تکنولوژی ردیابی اشعه طراحی شده است و تمامی سایه‌ها و بازتاب‌های نورپردازی نیز توسط این تکنولوژی ایجاد شده‌اند. در آینده‌ی نزدیک، درست همانند فیلم‌های سینمایی، تقریبا تمامی محاسبات طراحی صحنه در موتور‌های بازی‌سازی ما توسط تکنولوژی Ray Tracing انجام خواهند شد و هرکس که در صدد شروع پروژه‌ای در ابعاد AAA است بهتر است که به فکر استفاده از این روش باشد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمان باید منتظر همه‌گیرتر شدن این تکنولوژی باشیم این‌گونه پاسخ داد:

نباید منتظر این موضوع باشیم که تکنولوژی‌ای با این‌ میزان قدرت در آینده‌ی نزدیک راه خود را به دستگاه‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند باز کند، اما به احتمال بسیار زیاد در دو‌ سال آینده شاهد ظهور این تکنولوژی در قالب کارت‌های گرافیکی قدرتمند و سیستم‌های گران‌قیمت باشیم.

با توجه به اینکه طبق برخی اطلاعات، پلتفرم‌های نسل آینده همچون پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس بعدی در حوالی سال ۲۰۲۱ (یا حتی ۲۰۲۲) به بازار عرضه خواهند شد، احتمال استفاده از این تکنولوژی در ساختار آن‌ها به‌هیچ عنوان دور از انتظار نیست.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده