نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

بررسی بازی Super Smash Bros. Ultimate از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره های Super Smash Bros. Ultimate خبر از یک بازی فوق‌العاده دیگر برای نینتندو سوییچ می‌دهند. با مروری بر نمرات بازی همراه زومجی باشید. 

نینتندو سوییچ از زمان عرضه تا به امروز، بازی‌های انحصاری بسیار با‌کیفیتی داشته است که برخی از آن‌ها مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild یا Super Mario Odyssey نمره‌های بسیار بالایی دریافت کرده و حتی جوایز مختلفی هم به‌دست آورده‌اند. یکی دیگر از بازی‌های موردانتظار این کنسول، Super Smash Bros. Ultimate بود که از زمان رونمایی رسمی نمایش‌ها و اطلاعاتش خبر از یک اثر بسیار بزرگ و جذاب می‌دادند. Super Smash Bros Ultimate در تاریخ ۱۶ آذر، رسما منتشر شد و نمره‌های آن هم توسط سایت‌های معتبر نقد و بررسی بازی منتشر شدند و خب خبر از یک اثر مبارزه‌ای بسیار با‌کیفیت و بی‌نقص می‌دهند. 

Super Smash Bros. Ultimate پنحمین نسخه از سری سوپر اسمش براس به‌شمار می‌رود و روند کلی آن، شباهت زیادی به نسخه‌های پیشین دارد. در این بازی مبارزه‌ای باید سعی کنید مبارز حریف را از میدان نبرد خارج کنید تا به پیروزی برسید. بازی انواع و اقسام حالت‌های بازی را از بخش داستانی گرفته تا انواع حالت‌های تک‌نفره و چندنفره شامل می‌شود و در آن امکان انتخاب شخصیت دلخواه‌تان را از بین ۷۴ شخصیت موجود خواهید داشت؛ شخصیت‌هایی که ۶۳ نفر از آن‌ها از نسخه‌های پیشین سری به این نسخه اضافه شده‌اند و مابقی هم کاراکتر‌های جدید هستند. علاوه بر این در جریان رویداد The Game Awards اولین شخصیت الحاقی بازی هم تایید شد که جوکر از بازی Persona 5 است و در آینده چند کاراکتر دیگر هم به بازی اضافه خواهند شد. 

در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاه نسبتا مفصلی به نمره‌های Super Smash Bros. Ultimate داشته باشیم:

Super Smash Bros. Ultimate

  • سازنده: استودیو سورا و باندای نامکو
  • ناشر: نینتندو
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • تاریخ انتشار: ۱۶ آذر
  • سبک: مبارزه‌ای

Super Smash Bros. Ultimate

نینتندو لایف: ۱۰ از ۱۰

بازی Super Smash Bros. Ultimate از سایت‌های مختلفی نمره کامل ۱۰ از ۱۰ را دریافت کرده اما شاید بتوان معتبر‌ترین سایت در این میان را نینتندو لایف دانست. به‌عقیده نویسنده این سایت، بازی از همان ایده کلی و همیشگی این مجموعه پیروی می‌کند و در آن باید سعی کنید به مبارز حریف تا جایی ضربه بزنید که از زمین مبارزه خارج شود اما این وسط وجود تعداد بسیار زیاد شخصیت، محیط مبارزه و حتی حرکات مختلف عاملی است که باعث می‌شود بازی ارزش تجربه و تکرار بسیار بالایی داشته و یک اثر مبارزه‌ای سراسر هیجان باشد. نویسنده این سایت همچنین حالت داستانی بازی یا همان World of Light را یک ویژگی مثبت برای سوپر اسمش جدید می‌داند و بر این باور است که این قسمت از طریق همراه کردن بازیکنان با مبارزان مختلف، تجربه‌ای متنوع و سرگرم‌کننده است و علاوه بر این، قسمت مذکور بازیکنان را به گردشی در دنیای بزرگ بازی می‌برد و از این نظر هم ارزشمند است. 

همان‌طور که ذکر شد، نسخه آلتیمیت از نظر هسته کلی شباهت زیادی به نسخه‌های پیشین مجموعه دارد و بازیکنانی که زمان زیادی را صرف نسخه‌های پیشین نکرده‌اند، با تجربه این نسخه ممکن است چنین نتیجه بگیرند که بازی تجربه‌ای کاملا شبیه به نسخه‌های قبلی است. با این حال کافی است از طرفداران قدیمی و بازیکنان حرفه‌ای این مجموعه باشید تا پس از بازی کردن آلتیمیت، متوجه شوید که سازندگان تا چه حد با تغییرات به‌ظاهر جزئی توانسته‌اند حس و حال جدیدی در این نسخه ارائه بدهند و از این طریق کاری کنند که «آلتیمیت»، بهتر و جذاب‌تر از نسخه‌های قبلی باشد؛ برای مثال بازی سریع‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد و مبارزان هم واکنش به‌مراتب بهتری نسبت به دستورات بازیکنان نشان می‌دهند. علاوه بر این سازندگان با ضعیف‌تر یا قوی‌تر کردن یک سری شخصیت‌ها، موفق شده‌اند کاری کنند که در مجموع شاهد یک بازی متعادل باشیم. 

در مجموع Super Smash Bros. Ultimate اثری مبارزه‌ای است که هم محتویات تک‌نفره بسیار خوبی دارد و هم اینکه از حیث بخش چندنفره، عملکرد خوبی نشان می‌دهد و بازی در این بخش با کم‌ترین تاخیر ممکن و به شکلی روان اجرا می‌شود. همه این‌ها در کنار ویژگی‌های دیگر بازی باعث می‌شوند تا با اثری طرف باشیم که به‌واقع کامل‌ترین و بهترین نسخه در میان بازی‌های سوپر اسمش و قطعا لایق اسم آلتیمیت است. 

بازی Super Smash Bros Ultimate

گیم اینفورمر: ۹.۵ از ۱۰

اما از نمره کامل سایت‌ها که بگذریم، به سایت معتبر گیم اینفورمر می‌رسیم که نمره عالی ۹.۵ از ۱۰ را برای بازی در نظر گرفته است. نویسنده این سایت دلیل اصلی موفقیت سری بازی‌های سوپر اسمش را فرمول آن‌ها می‌داند که باعث می‌شود یاد گرفتن بازی‌های این سری ساده اما حرفه‌ای شدن در آن‌ها سخت باشد و نسخه «آلتیمیت» هم به بهترین شکل این قانون را حفظ کرده و از این طریق، به بازی‌ای تبدیل می‌شود که مخصوصا در دورهمی‌ها بازی کردن آن بسیار لذت‌بخش است. به این باید حضور تعداد زیادی شخصیت مشهور و آشنا را هم اضافه کنیم که قطعا گیمر‌ها خاطرات مختلفی با هرکدام از آن‌ها دارند و حال کنترل آن‌ها در این بازی باعث می‌شود تا لذتی مضاعف را تجربه کنند. منتقد گیم اینفورمر هم حالت World of Light را تجربه‌ای خوب در بازی می‌داند و بر این باور است که آزاد کردن Spirit یا همان روح شخصیت‌های مختلف و تنوع بسیار بالایی که آن‌ها دارند، باعث می‌شود تا بازی کردن این حالت ارزشمند و مملو از تنوع باشد. 

با اینکه بخش تک‌نفره بازی بهتر از همیشه است، اما هنوز هم صرفا بازی کردن در مقابل هوش مصنوعی می‌تواند پس از مدتی تکراری شود و اینجا است که بخش چندنفره بازی و کیفیت خوب آن، به کمک بازی می‌آید. حالت‌های چندنفره محلی بازی که امکان مبارزه همزمان هشت نفر یا حتی قسمت تورنمنت را فراهم می‌کنند، بسیار جذاب هستند و رقابت مفرحی بین بازیکنان ایجاد می‌کنند. این کیفیت بالا در بخش چندنفره آنلاین بازی هم دیده می‌شود و حتی سیستم مچ‌میکینگ این قسمت هم شرایط بدی ندارد؛ با این حال مشکل اصلی Super Smash Bros. Ultimate در بخش آنلاین این است که در رقابت‌های آنلاین، پایداری کلی بازی یا نرخ فریم آن گاهی دچار مشکل می‌شوند و همین کافی است تا به تجربه بازیکن از این بخش ضربه وارد شود. 

در مجموع Super Smash Bros. Ultimate مجموعه‌ای کامل و جذاب است. البته که برای تجربه این بازی، کنترلر‌های خود سوییچ خیلی مناسب نیستند و ابعاد کوچک آن‌ها می‌تواند در چنین بازی سریعی مشکل‌ساز باشد اما کنترلر‌های جانبی مثل کنترلر پرو کنسول یا حتی دسته گیم‌کیوب، این مشکل را رفع می‌کنند. در طرف دیگر بازی از حیث گرافیکی هم اثری پرجزییات و زیبا است و وجود حالت‌های جدید هم باعث شده است تا بازی به‌حد کافی از نسخه‌های پیشین متفاوت باشد. 

Super Smash Bros. Ultimate

آی‌جی‌ان: ۹.۴ از ۱۰

منتقد سایت آی‌جی‌ان در ابتدای نقدش گذری به صحبت‌های چند وقت پیش ماساهیرو ساکورای می‌زند که گفته بود وجود بازی Super Smash Bros. Ultimate، چیزی شبیه به یک معجزه است؛ صحبتی که منتقد این سایت هم با آن موافق و بر این باور است که وجود بازی‌ای که در آن بتوان با شخصیت‌هایی چون زلدا یا ماریو با کاراکتر‌هایی چون ریو از استریت فایتر و کلاد از فاینال فانتزی مبارزه کرد، شبیه به معجزه‌ای می‌ماند که به واقعیت تبدیل شده است. علاوه بر این وجود ۷۴ کاراکتر، ۱۰۸ محیط مبارزه‌ای، چیزی در حدود هزار و سیصد Spirit شخصیت‌ها و حالتی داستانی که تقریبا ۲۴ ساعت گیم‌پلی دارد باعث می‌شوند تا «آلتیمیت» در مقایسه با تمام نسخه‌های پیشین این سری تجربه‌ای کامل‌تر و بهتر باشد. 

جدا از این Super Smash Bros. Ultimate اثری است که هم بازیکنان حرفه‌ای را به شکلی عالی سرگرم نگه می‌دارد و هم برای آن دسته از بازیکنانی که صرفا به‌دنبال یک اثر مبارزه‌ای مفرح هستند که بتوانند به‌شکل چندنفره محلی آن را تجربه کنند، لذت‌بخش است؛ چرا که آلتیمیت به‌شکلی طراحی شده است که خیلی راحت و بدون پیش‌نیاز خاصی می‌توان وارد دنیای آن شد و خیلی راحت مکانیزم‌های مختلفش را یاد گرفت و البته که برای حرفه‌ای شدن در آن، باید زمان بیش‌تری صرف کنید و بارها و بارها به تجربه بازی بپردازید. 

با این حال آلتیمیت از دید منتقد آی‌جی‌ان مشکلاتی هم دارد؛ مشکلاتی مثل رابط کاربری نه‌چندان مناسب قسمت انتخاب محیط‌های مبارزه که باعث شده است با صفحه‌ای شلوغ و پر از تصاویر ریز رو‌به‌رو شویم که گاهی کار انتخاب محیط دلخواه را بسیار سخت می‌کند. با این حال در مجموع Super Smash Bros. Ultimate اثری است که واقعا لایق پسوند «آلتیمیت» است؛ یک تجربه مبارزه‌ای با محتویات بسیار غنی و زیاد که تجربه کردن آن و لذت بردن از محتویات غنی‌اش بسیار سرگرم‌کننده و ارزشمند است. سری سوپر اسمش همیشه مجموعه‌ای بوده که بین یک اثر مفرح و پرهرج و مرج با یک اثر جدی مبارزه‌ای تعادل خوبی حفظ کرده و این نسخه هم از این قاعده مستثنی نیست. 

Super Smash Bros. Ultimate  بازی

پس از مرور مفصل بررسی سه سایت مطرح، در ادامه نگاهی هم به خلاصه نقد برخی سایت‌های دیگر خواهیم داشت:

دیستراکتوید: ۹۵ از ۱۰۰

با اینکه شاید تجربه چندین و چند باره برخی از محتویاتی که قبلا در نسخه‌های پیشین سری هم شاهد‌شان بودیم جذاب نباشد، اما این واقعیت که سازندگان موفق شده‌اند همه این‌ها را به شکل خیلی خوبی در کنار هم جمع کنند و البته حجم منطقی جزو نکات خیلی مثبت بازی هستند. 

گیمزرادار: ۹۰ از ۱۰۰

Super Smash Bros. Ultimate کاراکتر‌هایی را که همه ما خاطرات مختلفی با آن‌ها داریم دور هم جمع می‌کند و از این طریق تجربه‌ای جذاب در اختیار مخاطبش می‌گذارد. 

گیم‌اسپات: نمره اولیه ۹ از ۱۰

Super Smash Bros. Ultimate با حفظ هسته کلی و بسیار با‌کیفیت همیشگی مجموعه و ترکیب آن با ویژگی‌هایی جدید، یک تجربه کامل و پرجزییات است.

گیمزبیت: فعلا فاقد نمره

من واقعا طرفدار نسخه Wii U بازی Super Smash Bros بودم و خب نسخه جدید این مجموعه، از هر نظر بهتر و جذاب‌تر از آن بازی است. تعداد کاراکتر‌ها به‌مراتب بیش‌تر شده است، محتویات تک‌نفره بازی جذاب‌تر و بهتر از قبل هستند و خب ظاهر بازی هم زیبا‌تر شده است. همچنین تجربه این بازی هم روی تلویزیون و هم در حالت دستی کنسول کیفیت خوبی دارد. 

نمره های Super Smash Bros Ultimate

نمره های Super Smash Bros Ultimate

در مجموع Super Smash Bros. Ultimate با نمره‌هایی که دریافت کرده، نه فقط یکی از بهترین بازی‌های انحصاری نینتندو سوییچ که یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ است؛ بازی‌ای که البته تاریخ انتشارش به شکلی بود که در مراسمی مثل The Game Awards 2018 حضور نداشت و شاید اگر کمی زودتر منتشر می‌شد، می‌توانست در کنار دیگر آثار بزرگ امسال جزو نامزد‌های بهترین‌ها در این مراسم باشد. به هر حال اگر از کاربران کنسول نینتندو سوییچ هستید، Super Smash Bros. Ultimate اثری است که در صورت داشتن علاقه به سبک آن، می‌توانید مدت زمان خیلی طولانی با بازی کردنش سرگرم شوید. 

نظرات خود را در مورد این بازی و نمره‌های آن با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده