نویسنده: کیان کاظمی
// سه شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰

چالش عجیب دعوت به کرک بازی Rime از سوی سازندگان

استودیو Tequila Works در صورت عرضه کرک بازی Rime و شکسته شدن قفل Denuvo بازی، یک نسخه فاقد DRM عرضه می‌کند.

بازی معمایی Rime که هفته گذشته به بازار عرضه شد و واکنش خوب منتقدان را به دنبال داشت، یکی از معدود بازی‌هایی است که قفل Denuvo به‌کار رفته شده جهت حفاظت از مدیریت حقوق دیجیتالش را تصدیق کرده، اما سازندگان بازی در اقدامی عجیب گفته‌اند در صورتی‌که کسی بتواند کرک بازی Rime را منتشر کند، آن‌ها نسخه فاقد DRM بازی را منتشر می‌کنند.

این چالش عجیب و غریب امروز در جدیدترین اخبار بازی و از طریق انجمن استیم بازی Rime از سوی یکی از اعضای استودیو Tequila Works اعلام شد. به نظر می‌رسد تیم شاغل در استودیو قبلا سر اینکه DRM به بازی اضافه کنند با یکدیگر به بحث پرداخته بودند و در نهایت تصمیم به افزوده شدن آن گرفته بودند، چرا که از بهترین تجربه ممکن برای بازیکنان بازی Rime اطمینان حاصل کنند. داریوش، مدیر انجمن بازی Rime در استیم می‌گوید:

بازی Rime یک تجربه بسیار شخصی است که از طریق صوتی و بصری روایت می‌شود. هنگامی که یک بازی کرک می‌شود، ریسک ایجاد مشکل در هر دو این آیتم‌ها به وجود می‌آید و ما از هیچ کاری برای حفظ کیفیت بازی Rime دریغ نمی‌کنیم.

باید قبول کنیم که به هر دلیلی هم که باشد، این حق سازنده است که با افزودن DRM به اثر خود در برابر دزدی دفاع کند، اما نکته عجیب از اظهارات بعدی داریوش نشات می‌گیرد:

ما به این موضوع بسیار متعهد هستیم، اما به این حقیقت که هیچ چیز لغزش ناپذیر نیست هم معتقدیم. به همین علت، اگر کرک بازی Rime منتشر شود، ما یک نسخه فاقد قفل Denuvo از بازی منتشر می‌کنیم و پلتفرم کنونی بازی را بروزرسانی می‌کنیم.

مجددا می‌گویم که افزودن یا حذف DRM از این بازی، حق استودیو Tequila Works است، اما نکته قابل بحث این است که اگر حفظ تجربه کاربران برای سازندگان خیلی مهم است، چرا استودیو باید آشکارا همه را به چالش کرک کردن بازی دعوت کند؟

همانطور که استودیو Tequila Works می‌گوید و در ماه‌های اخیر به وفور مشاهده کرده‌ایم، قفل Denuvo غیرقابل کرک نیست، اما کرک کردن آن مشکل است. کمپانی Denuvo به تازگی قبول کرده که محصولش قابل کرک است، اما بروزرسانی‌های بعدی قرار است این مشکل را برطرف کند. هدف کلی این محصول طاقت فرسا و طولانی کردن پروسه کرک است تا نهایتا هکر را تسلیم خود کند.

اخیرا بازی‌های فراوانی که مجهز به قفل Denuvo بودند کرک شده‌اند و با توجه به چالش سازندگان، احتمال اینکه بازی Rime قربانی بعدی هکران باشد فراوان است.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده