با بسته شدن کتاب ماجراجویی‌های ناروتو، اکنون سایبرکانکت2، سعی دارد تا به روش خود، وداعی در خور این مجموعه نینجایی را ارائه دهد.

ماساشی کیشیموتو،‌ خالق ۴۱ ساله سری ناروتو با انتشار آخرین برگ از دفترچه مصور مجموعه، پرونده طولانی مدت ماجراجویی‌های این پسر نوجوان را تمام کرده و اکنون نوبت به بندای نامکو رسیده تا با بازی ناروتو شیپودن:‌ اولتیمیت نینجا استورم 4 (Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4) وداعی باشکوهی را با این مجموعه دوست داشتنی داشته باشد. اوزوماکی ناروتو، پسر نوجوان ساکن دهکده کونوها با پشت سر گذاشتن ماجراجویی‌های فراوان اکنون در کنار دوستان خود قدم به نبردی نهایی برای مقابله با نقشه‌های نا متعارف اوچیها مادارا گذاشته است. با فرار اوچیها ساسکه، دوست و هم تیمی ناروتو از دهکده و به دنبال آن آغاز حملات گروه موسوم به آکاتسوکی، علی‌رغم دشمنی دیرینه دهکده‌های پنهان نینجا، ارتشی متحد تشکیل شده و در نهایت جنگ جهانی چهارم نینجاها میان آکاتسوکی و ارتش متحد شروع می‌شود. داستان بازی به ناگاه با مقدمه‌ای از نبرد حماسی مادارا از خاندان اوچیها و هاشیراما از خاندان سنجو آغاز می‌شود. در حالی که توسعه‌دهندگان می‌توانستند مانند شماره‌های قبل حداقل با پخش میان‌پرده‌هایی بازیکنان تازه‌وارد را با جهان ناروتو آشنا کنند؛ عدم پرداختن به پیشینه غنی داستان ناروتو نشان می‌دهد که سایبرکانتکت2، توسعه‌دهنده بازی تنها جامعه طرفداران مجموعه ناروتو رو هدف گرفته است.

Naruto Shipudden Ultimate Ninja Storm 4

این بار برخلاف روش گذشته است که به ویژه در سه شماره قبلی ناروتو شاهد بودیم، مراحل نه به صورت ماجراجویی بلکه به صورت صحنه به صحنه و با میان‌پرده‌هایی تشکیل شده از مجموعه تصاویر روایت می شود. این روش که در نسخه فرعی Revelation نیز استفاده شده بود، یکی از بزرگترین نقصان‌های بخش داستانی اولتیمیت نینجا استورم 4 محسوب می‌شود. تماشای میان‌پرده‌های طولانی و متشکل از تصاویری ثابت در کنار خسته کننده بودن برای طرفداران انیمه، مورد تازه‌ای را نیز به آنها ارائه نمی‌دهد. این برخلاف رویه‌ای است که در بازی فرعی Generations شاهد بودیم. در این بازی توسعه‌دهندگان با عبور از مانگا و انیمه ویدیوهایی مانند انیمه را طراحی و تولید کرده‌ بودند. رقابت هاشیراما با مادارا یا میان پرده چند دقیقه‌ای از کیسامه و ایتاچی در کنار کیفیت بالا، تماشای ویدیوهای بازی را ارزشمند می‌کرد. با این حال، توسعه‌دهندگان در کنار تغییر خط داستانی از ماجراجویی به مرحله‌ای هرچند با ارائه گیم‌پلی‌های متفاوت و حماسی سعی کرده‌اند تا تحمل میان‌پرده‌ها را آسان کنند ولی نمی‌توان گفت که در این امر موفق بوده‌اند. خوشبختانه با ورود به بخش پایانی داستان، به دلیل پیشی گرفتن بازی از انیمه، توسعه‌دهندگان به اجبار با کنار گذاشتن ویدیو‌های خسته‌کننده، تصاویری برگرفته از درون بازی را به نمایش می‌گذارند.

Naruto Shipudden Ultimate Ninja Storm 4 Story Mode

حالت Adventure مانند گذشته اجازه گشت و گذار در دهکده‌های دنیای ناروتو را فراهم می‌کند.

حالت داستانی در مجموع در چهار بخش، اتفاقات قبل و بعد از آغاز چهارمین جنگ نینجاها را روایت می‌کند. علی‌رغم ویدیوهای بسیار طولانی که تنها شامل تصاویر به هم چسبیده به همراه افکت‌های زیبا بود، در حالت داستانی شاهد نبردهای بسیار کوتاه بوده و در نتیجه بخش اعظم خط داستانی را نه گیم‌پلی بلکه ویدیوهای بازی تشکیل می‌دهند. البته سایبرکانکت2 (CyberConnect2) برای آن دسته از بازیکنانی که علاقمند به حالت ماجراجویی سری‌های قبل بودند، حالت Adventure‌ را به نسخه‌ چهارم آورده است. در این حالت بازیکنان وارد داستانی فرعی بعد از وقایع خط داستانی شده و مانند گذشته می‌توانند با ورود به دهکده‌های مختلف از NPC‌ها ماموریت‌های فرعی را دریافت و انجام دهند. در این بخش نیز با قرار گیری رقابت‌هایی خاطره‌انگیز از مجموعه ناروتو ادای دینی به سری شده است.

ناروتو شیپودن اولتیمیت نینجا استورم 4 برخلاف مشکلات خط داستانی شامل تغییراتی در کنار نوآوری در سیستم مبارزات است. در کنار QTE‌ یا همان اینتر اکتیوهای موجود در باس فایت‌ها مانند رقابت مادارا و هاشیراما، خط داستانی شامل گیم‌پلی بسیار متنوع از جمله فرار از دست ده دم در حالت کیوبی، نبرد با ده‌ها دشمن در حالت داستانی به صورت Mob Battle و تغییر زمان میان گذشته و حال در نبرد کاکاشی و اوبیتو می‌شود. مکانیک مبارزه نینجا استورم 4 برای نخستین بار دارای قابلیت سوئیچ میان شخصیت‌های پشتیبان بوده و برخلاف گذشته که تنها افراد تیم قادر به پشتیبانی در حالت‌های مختلف دفاعی و حمله بودند، در چهارمین شماره بازیکنان قادر به تغییر شخصیت در جریان بازی و حمله با نینجتسوهای منحصر به فرد هستند.

Naruto Shipudden Ultimate Ninja Storm 4 حالت Mob Battle در بخش داستانی

در این بازی همچنین شاهد بازگشت قابلیت راه رفتن برروی دیوار هستیم. این حالت که بعد از شماره اول به فراموشی سپرده شده بود با کمی تغییرات مانند نبود اجبار برای راه رفتن هر دو مبارز برروی دیوار به بخش داستانی نینجا استورم 4 بازگشته است. از دیگر قابلیت های بازی می‌توان به امکان شکستن زره و لباس شخصیت‌ها در حین مبارزه اشاره کرد. این ویژگی‌ که برای نخستین بار در مجموعه بازی‌های ناروتو استفاده شده به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در جریان نبرد با وارد آوردن ضربات سهمگین یا استفاده از پنج عنصر اصلی پوشش حریف را از بین ببرند.

وجود بیش از صد شخصیت در پوشش‌های مختلف و هر یک با اولتیمیت جتسو‌های منحصر به فرد، تنوع رقابتی بازی را در سطح بالایی قرار می‌دهد. توسعه‌دهندگان همچنین ایستراگ‌هایی (Easter Egg) را برای انتخاب برخی شخصیت‌ها در کنار یکدیگر یا مقابل هم در نظر گرفته‌اند. با انتخاب برخی شخصیت‌ها به عنوان مثال حمله اولتیمیت جتسو با کوشینا به شخصیت میناتو شاهد تفاوت اجرای جتسو‌ خواهید بود. علاوه‌ بر این، تیم‌ اولتیمیت جتسو‌هایی نیز در بازی در دسترس قرار دارند که به واسطه آنها هر دو یا سه شخصیت انتخاب شده به صورت ترکیبی در حمله شرکت می‌کنند. بازیکنان با اتمام حالت داستانی و ماجراجویی می‌توانند با ورود به بخش Free Battle سرگرم رقابت‌ در دو حالت لیگ و Survival بشوند. با انتخاب هر یک از حالت‌های فوق می‌توانید با پیروزی بر حریفان، درجه سختی‌های جدیدی را آزاد کرده و رقابت‌های چالشی را تجربه کنید.

Naruto Shipudden Ultimate Ninja Storm 4قطع اتصال در میانه نبرد در بخش آنلاین

علی‌رغم ارائه بروزرسانی بخش آنلاین هنوز هم از کمبود بازیکن و قطع ارتباط رنج می‌برد.

علاوه بر این، نینجا استورم 4 از حالت آنلاین نیز پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان در کنار قابلیت‌های گذشته مانند تورنمنت و مبارزه‌های رتبه‌بندی، بخش رقابتی لیگ را نیز به حالت آنلاین آورده‌اند. متاسفانه علی‌رغم ارائه بروزرسانی‌های بسیار برای رفع مشکلات حالت چندنفره، با این حال در میان رقابت شاهد قطع و وصل شدن‌های بسیار هستیم. اگر خوش شانس باشید و در نهایت موفق به نبرد با یک بازیکن شوید، باید گفت رقابت پیشرو از سرگرمی بالایی برخوردار خواهد بود. از جمله نقاط ضعف‌ بخش چندنفره در کنار مشکلات سرور و کمبود بازیکن، نبود قابلیت مشاهده رقابت‌های حریف در تورنمنت‌ها است. این موضوع که امروزه تقریبا در تمامی بازی‌ها وجود دارد، باعث می‌شود تا دقایق طولانی را برای مشاهده نتیجه رقابت‌ها منتظر بمانید.

مانند دیگر بازی‌های ناروتو، در چهارمین نینجا استورم نیز با اتمام هر مرحله یا مبارزه، میزان مشخصی از Ryo، پول رایج بازی را بدست می‌آورید. با استفاده از پول‌های بدست آمده می‌توانید در کنار خریداری آیتم‌های مبارزه، کارت‌ها و عنوان‌های جدیدی را برای شخصی سازی کارت نینجای خود در حالت آنلاین آزاد کنید.

یکی از نقاط ضعف‌ مکانیک مبارزه مجموعه ناروتو که در نینجا استورم 4 نیز دیده می‌شود، تکراری شدن سبک مبارزه و کمبوهای کم در کنار متعادل نبودن توانایی‌های شخصیت‌ها است. بازیکنان تنها با زدن دکمه دایره برروی پلی‌استیشن 4 و ترکیب آن با دکمه مثلث برای فعال‌سازی نینجتسو قادر به مبارزه هستند. این موضوع برخلاف سایر بازی‌های فایتنیگ، محدودیت‌های بسیاری را در اجرای کمبو‌ها ایجاد می‌کند. تیم توسعه بازی با در نظر گرفتن گیم‌پلی سریع، ویژگی‌ جدیدی را برای آسان‌تر کردن رقابت‌ها با انتخاب یکی از دو حالت افزایش توانایی حمله یا دفاع به بازی افزوده‌اند. با کشته شدن شخصیت، بازیکنان قادر هستند تا به سرعت به لطف دانای شش طریقت از میانه رقابت با باس‌ها به نبرد بازگردند، قرار گیری سیستم فوق باعث هرچه آسانتر شدن اتمام داستان بازی شده است. با این حال اگر خرده گرفتن به گیم‌پلی را به کنار بگذاریم، نینجا استورم 4، کاملترین مکانیک گیم‌پلی و تنوع در نبردهای حالت داستانی را شامل می‌شود.

 

وجود نبردهای حماسی با طراحی‌ گرافیکی بسیار خوب، انجام لحظه به لحظه گیم‌پلی خط داستانی را ارزشمند می‌کند. با عبور از هر مرحله هرچه بیشتر به طراحی زیبای صحنه‌ها و شخصیت‌های بازی نسبت به نسخه‌های گذشته پی می‌برید. در کنار برخورد نورانی شمشیرها، این مشت‌های گره کرده شخصیت‌های داستان است که با برخورد پیاپی، حریف را نقش زمین کرده یا با ویدیوهای بسیار زیبا در میانه نبرد جو دیگری را بر بازی حاکم می‌کند. هرچند برخی از شخصیت‌های گذشته دارای ویدیوهای اولتیمیت جتسجو تکراری هستند با این حال، توسعه‌دهندگان سعی کرده‌اند تا با طراحی بهتر گرافیک هنری و افزایش کیفیت، بحث تکراری بودن برخی ویژگی‌های بازی را پوشش دهند. افکت‌های ویژه برای هر یک از عناصر و ویژگی‌های بصری ناشی از برخورد ضربه‌های نهایی یا نینجتسوها در کنار فضای فانتزی و رنگارنگ، از هماهنگی بالایی برخوردار هستند. خوشبختانه هرچند در ابتدا، بازی با برخی مشکلات فنی مانند افت فریم همراه بود اما با انتشار بروزرسانی‌های مختلف، سایبرکانکت2 موفق شده تا در حد امکان ایرادات موجود در روند بازی را رفع کند، هرچند هنوز هم در برخی از صحنه‌های شلوغ یا لودینگ‌های قبل از آغاز رقابت شاهد افت فریم جزئی هستیم.

Naruto Voice Actor صداپیشگان نسخه انگلیسی و ژاپنی شخصیت ناروتو

یکی از نقاط قوت مجموعه بازی‌های ناروتو به ویژه بعد از اولتیمیت نینجا استورم 2، صداپیشگی شخصیت‌ها توسط تیم دوبلور انیمه است. هرچند بازی به صورت پیش‌فرض برروی زبان انگلیسی تنظیم شده با این حال، در صورتی که از بینندگان مجموعه انیمیشن ناروتو باشید، شما نیز احتمالا برای تغییر زبان اقدام خواهید کرد. صداگذاری زیبای شخصیت‌ها در کنار افکت‌های صوتی منحصر به فرد برای هر یک از جتسوها، زمانی کامل می‌شود که شخصیت‌های داستان تکه کلام‌های خاطره انگیز خود را در قالب دیالوگ‌هایی کوتاه بیان می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا صحنه‌های خاطره انگیزه نمایش داده شده از شخصیت‌ها به ویژه در زمان آزاد سازی تکنیک‌های سری، فضای کلی اجرای اولیتیمت جتسجوها را تحت شعاع قرار دهد. علی‌رغم آنکه در چند صحنه انگشت شمار شاهد ناهماهنگی صدم ثانیه‌ای صدای شخصیت‌ها با تصویر پس زمینه هستیم، با این حال، تیم توسعه‌دهنده در همکاری نزدیک با دوبلورهای صاحب نام مجموعه موفق عمل کرده‌ است. البته صداگذاری مجموعه تنها نقطه قوت Ultimate Ninja Storm 4، نیست، توسعه‌دهندگان در بخش موسیقی نیز عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

موسیقی متن در هارمونی کاملی با روند داستانی قرار دارد.

موسیقی متن بازی در فراز و نشیبی مثال‌زدنی به خوبی قادر است حداقل احساسات طیف طرفداران دیرینه مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد. پخش صحنه‌هایی از گذشته و حال در حین مبارزه کاکاشی با اوبیتو به خوبی با موسیقی متن غم‌انگیزی همراه می‌شود به شکلی که با رخدادهای بعدی احتمالا شما نیز به این موضوع پی می‌برید که چرا بیش از  ۱۰ سال این مجموعه‌ را دنبال کرده‌اید. توسعه‌دهندگان از بدو ورود، مشابه با انیمه بازیکنان را با یک موسیقی زیبا از گروه  ژاپنی Kana-Boon همراه می‌کنند که حداقل برای هواداران سری آشنا خواهد بود. البته موسیقی متن داستان تنها به ویدیوی آغازین خلاصه نشده و با ورود به بخش داستانی در جای جای مراحل شاهد پخش آهنگ‌های زیبا متناسب با تصاویر پخش شده هستیم. رقابت هاشیراما با مادارا، مبارزه با کاگویا، نبرد پایانی زیبا و احساسی و سایر نبردهای حماسی در هارمونی کاملی با موسیقی متن قرار دارند.

Ultimate Ninja Storm 4 naruto

هرچند با گذشت ۱۴ سال خداحافظی با مجموعه ناروتو غم‌انگیز است، با این حال، به شخصه از لحظه لحظه تجربه این مجموعه دوست‌داشتنی علی‌رغم قسمت‌های فرعی انیمه داستان چه در قالب مانگا و چه در قالب بازی و انیمیشن لذت بردم. بازی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 با ایجاد صحنه‌هایی حماسی از کلیدی‌ترین نبردهای جنگ چهارم نینجاها و با فلش‌بک‌هایی به گذشته، تمام سعی خود را در ارائه یک خداحافظی در خور مجموعه می‌کند. هرچند شاهد ایراداتی در نحوه روایت داستان و بی‌توجهی سازندگان به بازیکنان ناآشنا با مجموعه در کنار مشکلات ناپایداری بخش آنلاین هستیم، با این حال، آخرین بازی مجموعه اولتیمیت نینجا استورم به خوبی موفق شده تا وداعی با شکوه و کامل از بعد موسیقی متن، گیم‌پلی و گرافیک را با مجموعه ناروتو داشته باشد.

بازی  بازی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 روی پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.

 زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


منبع زومجی

بررسی بازی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 علی‌رغم ارائه گیم‌پلی متنوع و هیجان‌انگیز، متاسفانه دارای روایت ضعیفی از داستان غنی مجموعه ناروتو است. استفاده از صداپیشگان مجموعه انیمه و هماهنگی بالای صحنه‌های بازی با موسیقی متن باعث می‌شود تا تاثیر گذاری صحنه‌های بخش داستانی به مراتب بیشتر شود. هرچند اولتیمیت نینجا استورم 4 بیشترین تنوع را در گیم‌پلی و گرافیک ارائه می‌دهد با این حال، وجود مشکلات متوالی حالت آنلاین در تمام مجموعه و عدم رفع این مشکل بعد از انتشار ۴ شماره ایرادی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد. در انتها علی‌رغم وجود ایرادات کلی می‌توان ناروتو شیپودن: اولتیمیت نینجا استورم 4 را به لطف نیمه پایانی متفاوت خط داستانی و گیم‌پلی حماسی و متنوع، خداحافظی با شکوهی با مجموعه حداقل برای طرفداران قلمداد کرد.
میثم خلیل زاده

7.5

نقاط قوت

  • - طراحی هنری عالی
  • - گیم‌پلی بسیار متنوع بخش داستانی
  • - حضور تمامی شخصیت‌های اصلی مجموعه برای مبارزه
  • - استفاده از صداپیشگان مجموعه انیمه
  • - موسیقی متن زیبا

نقاط ضعف

  • - ویدیو‌های بدون نوآوری و خسته کننده بخش داستانی
  • - کوتاهی گیم‌پلی حالت داستانی علی رغم تنوع بالا
  • - کم بودن بازیکن و مشکلات سرور در حالت آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده