نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

بررسی بروزرسانی نسخه 4.0 پلی استیشن 4

یکی از بزرگ‌ترین بروزرسانی‌های نرم‌افزار پلی‌استیشن 4 روز گذشته عرضه شد و علاوه بر تغییرات ظاهری، ویژگی‌های کاربردی و جدیدی به کنسول اضافه کرد.

سونی روز ۱۳ سپتامبر بروزرسانی بزرگی برای همه‌ی دستگاه‌های پلی‌استیشن 4 منتشر کرد که بهبودها و قابلیت‌های جدیدی به این کنسول می‌آورد. نسخه‌ی آزمایشی بروزرسانی 4.0 مدتی پیش در اختیار برخی کاربران قرار گرفته بود تا ضمن بررسی تغییرات اعمال شده، نظرات خود را برای بهبود نسخه‌ی نهایی به سونی منتقل کنند. حال این بروزرسانی با حجمی حدوداً ۳۰۰ مگابایت منتشر شده و ما در زومجی نگاهی به ویژگی‌های جدید آن انداخته‌ایم.

ویژگی‌های کلی بروزرسانی 4.0 پلی‌استیشن 4

  • طراحی ساده‌تر منوها و اعلان‌ها
  • طراحی جدید بخش What's New
  • ویژگی‌های تازه و طراحی جدید Quick Menu
  • امکان ساخت و ویرایش فولدر
  • امکان مشاهده‌ی آفلاین تروفی‌ها
  • امکان انتقال کامل اطلاعات به یک کنسول دیگر
  • اضافه شدن پشتیبانی از HDR

بروزرسانی 4.0 پلی استیشن

اولین تغییری که بعد از بالا آمدن نسخه‌ی جدید متوجه آن می‌شوید، تغییرات جزئی ظاهر رابط کاربری پلی‌استیشن 4 است. در پوسته‌ی پیش‌فرض پلی‌استیشن رنگ آبی پس‌زمینه کمی تیره‌تر شده و البته مانند گذشته می‌توانید رنگ کلی رابط کاربری را تغییر دهید. تغییر جزئی اما بسیار زیبای دیگر مربوط به انیمیشن بارگذاری نرم‌افزار پلی‌استیشن می‌شود. هنگام بارگزاری محتوای آنلاین منوی اصلی یا در موارد دیگر، چهار نماد مربع، دایره، مثلث و مربع حالتی چرخشی پیدا می‌کنند و ظاهر زیبایی به محیط کلی نرم‌افزار پلی‌استیشن می‌دهند. سونی در ظاهر جدید اعلان‌های این نسخه، از زبان طراحی تخت استفاده کرده و حالا آن مستطیل سمت چپ و بالای صفحه، رنگ سفید به خود گرفته اما همچنان در همان اندازه‌ی قبلی است.

اما شاید مهم‌ترین تغییر ظاهری بروزرسانی 4.0 پلی‌استیشن، مربوط به بخش What's New باشد. طراحی این بخش تغییر زیادی به خود دیده، کاربردی‌تر شده و کار با آن به مرتب ساده‌تر شده است. این بخش حالا اطلاعات بیشتری از فعالیت دوستانتان در شبکه‌ی پلی‌استیشن در اختیارتان قرار می‌دهد و به کمک طراحی تازه‌ی آن، می‌توان راحت‌تر با بقیه‌ی کاربران تعامل داشت. امکان لایک، بازنشر یا افزودن دیدگاه به فعالیت‌ها به همان قسمت What's New اضافه شده و دیگر نیاز نیست داخل منوهای دیگری بروید. در سمت راست این قسمت می‌توانید ویدیوهای کاربران از بازی‌ها، پیشنهادهای پلی‌استیشن برای اضافه کردن افراد به لیست دوستان و بازی‌های پرطرفدار در فروشگاه پلی‌استیشن را مشاهده کنید. در کل بخش What's New بسیار کاربردی‌تر از قبل شده و حالا می‌توان برای دریافت اطلاعات و محتویات مفید روی آن حساب کرد.

بروزرسانی 4.0 پلی استیشن

با فشردن دکمه‌ی پایین روی تصویر هر بازی، اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای از بازی‌ها دریافت می‌کنید که باز هم نسبت به نسخه‌ی قبلی، کاربردی‌تر شده‌اند. علاوه بر تروفی‌ها، ویدیوها و استریم‌های کاربران و فعالیت‌های دوستان شما در یک بازی، حالا گزینه‌ی فروشگاه پلی‌استیشن نیز اضافه شده و بسیار راحت‌تر از قبل می‌توانید به محتوای اضافه و بسته‌های الحاقی یک بازی از منوی اصلی دسترسی داشته باشید.

یکی از ویژگی‌های عالی بروزرسانی 4.0 پلی‌استیشن، قسمت Quick Menu است. این منو که می‌توان آن را مشابه نوار اعلانیه‌های اندروید دانست، کنترل‌های بسیاری در اختیارتان می‌گذارد که تا پیش از این مجبور بودید در منوهای پلی‌استیشن دنبال آن بگردید. با نگه داشتن دکمه‌ی پلی‌استیشن روی کنترلر، این منو در سمت چپ صفحه ظاهر می‌شود و به طور پیشفرض شامل پنج گزینه است. می‌توانید گزینه‌های Quick Menu را در قسمت Customize شخصی‌سازی کنید، آن‌ها را کم یا زیاد کنید و حتی ترتیبشان را تغییر دهید. در این منو همچنین می‌توانید تروفی‌های بازی‌ای را که مشغول انجام آن هستید مشاهده کنید.

بروزرسانی 4.0 پلی استیشن

منوی Share هم تغییراتی ظاهری به خود دیده و دیگر زمانی که در حال انجام یک بازی هستید، کل صفحه را نمی‌پوشاند. از طریق  این منو به صورت مستقیم می‌توانید ویدیوی بازی خود را در یوتیوب یا توییچ با روزلوشن 720p و ۶۰ فریم بر ثانیه استریم کنید. همچنین امکان ارسال تصاویر تهیه شده از بازی‌ها به شکل مستقیم به Communitieها وجود دارد.

اما از تغییرات ظاهری که بگذریم، می‌رسیم به قابلیت کاملاً جدید پلی‌استیشن که تا به حال مشابه آن را در این پلتفرم ندیده بودیم. از این به بعد می‌توانید در منوی اصلی پلی‌استیشن، فولدر بسازید و بازی‌ها و اپلیکیشن‌های خود را به شکلی مرتب طبقه‌بندی کنید. همچنین این امکان نیز فراهم شده که ترتیب آیتم‌های درون یک فولدر را شخصی‌سازی کنید. تعداد کاشی‌های منوی پلی‌استیشن محدویت دارد و به همین دلیل اگر دنبال یک بازی قدیمی که مدتی است آن را اجرا نکرده‌اید باشید، باید به بخش Library مراجعه کنید اما حالا با امکان ساخت فولدر، می‌توانید به عنوان مثال بازی ها را بر اساس سبک آن‌ها طبقه‌بندی کنید که دسترسی بسیار راحت‌تری به آن‌ها داشته باشید.

بروزرسانی 4.0 پلی استیشن

از دیگر بهبودهای بروزرسانی 4.0 می‌توان به تغییرات مفیدی در بخش تروفی‌ها اشاره کرد. شاید مهم‌ترین این تغییرات این باشد که حالا می‌توانید بدون نیاز به اتصال به اینترنت، تروفی‌هایی را که کسب کرده‌اید مشاهده کنید. آیکون میزان نایاب بودن یک تروفی میان بازیکنان نیز تغییر کرده و همچنین از این پس می‌تونید اطلاعاتی از تروفی‌های مخفی کسب کنید. این ویژگی برای کسانی که به دنبال گرفتن تمام تروفی‌ها هستند و البته قصد ندارند از وبسایت‌ها تقلب کنند، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

سونی در این بروزرسانی آینده‌نگری هم کرده و علاوه بر اضافه کردن پشتیبانی از HDR، این امکان را فراهم کرده که به راحتی و با کابل لن، بتوانید اطلاعات، بازی‌ها و به طور کلی تمام محتویات مربوط به یک حساب کاربری را به یک کنسول دیگر منتقل کنید. این امکان برای کسانی که قصد خرید کنسول پلی‌استیشن 4 پرو را دارند بسیار مفید خواهد بود. در کل بروزرسانی 4.0 پلی‌استیشن، امکانات بسیار خوبی به نرم‌افزار کنسول اضافه می‌کند که باید پیش از این‌ها سونی به فکر فراهم کردن آن‌ها می‌افتاد. پلی‌استیشن 4 از لحاظ نرم‌افزاری بهترین کنسول بازار نبوده و حالا سونی شاید به بهانه‌ی عرضه‌ی کنسول جدید، توانسته ویژگی‌هایی کاربردی و مورد نیاز کاربران را به پلی‌استیشن 4 اضافه کند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده