نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۹

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بازی Pokemon Go را فیلتر کرد

ایران، به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که انجام بازی Pokemon Go را ممنوع اعلام کرد. کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد که بازی Pokemon Go را در ایران فیلتر کرده است. 

کار پوکمون‌ها در ایران به پایان خود رسید؛ البته اگر می‌شد آغازی برای آن متصور شد. حالا رسانه‌های داخلی و خارجی تیتر بن شدن بازی Pokemon Go در ایران را به دست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه روی خروجی‌های خود می‌برند.

اگرچه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به طور صریح و شفاف علت ممنوعیت پیدا کردن پوکمون‌ها در خاک ایران را اعلام نکرده اما دلیل آن را نگرانی‌های امنیتی عنوان کرده است. 

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دراین‌باره گفت:

چون این بازی ترکیبی از بازی در فضای مجازی و فیزیکی است و علاوه بر اینکه از جهات مختلف دارای ایراد و اشکال است، از بعد امنیتی نیز این بازی می‌تواند مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد کند.

به نظر می‌رسد نگاه این ارگان به بازی Pokemon Go نوعی نگاه امنیتی و البته اجتماعی باشد. این بازی کاربرها را به گشت‌و‌گذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر در تمام مدت شبانه‌روز تشویق می‌کند، چیزی که می‌تواند برای این کاربرها مشکل‌ساز شود؛ مشکلاتی مانند عبور و مرور در مکان‌هایی که می‌تواند به امنیت شهر یا خود فرد ضربه وارد کند. این در حالی است که پرونده‌ای در دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا درباره همین موضوع و نگرانی‌های پیرامون آن در جریان است. 

همه اعضای کارگروه بدون هیچ‌گونه مخالفتی با فیلتر این بازی موافقت کردند

از نگاه دیگر، دلیل این کار کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می‌تواند گردهمایی ده‌ها یا حتی صدها نفر از بازیکنان در کنار Pokestopها یا Gymها باشد؛ چیزی که بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدون مجوز از وزارت کشور ممنوع بوده و پیگرد قانونی را برای افراد حاضر در گردهمایی به همراه خواهد داشت. البته این همه ماجرا نیست؛ گزارش‌هایی که در این چند وقت اخبر پیرامون Pokemon Go در زومجی منتشر شده نشان از دزدی و حتی خطر جانی برای بازیکنانی داشته که به دنبال پیدا کردن Pokemon Go به مکان‌های ناامنی وارد شده‌اند یا مورد دزدی سارقان قرار گرفته‌اند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، ایران جند وقت پیش نیز صحبت‌هایی را مبنی بر شرایط ورود این بازی به ایران از زبان مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارائه کرده و حتی ادامه روند پیگیری شرایط انجام رسمی این بازی را به ارگان‌های امنیتی و اجتماعی واگذار کرده بود اما متولیان این ارگان‌های دولتی منتظر جواب همکاری بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و استودیو نیانتیک لَبز بودند. 

خرم‌آبادی درباره اظهارنظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌های گفت:

بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ممکن است از همه ابعاد به این بازی نگاه نکرده باشد اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با در نظر گرفتن همه ابعاد این بازی، آن را مورد بررسی قرار داده است.

البته هنوز منظور و مقصود کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مبنی بر بن کردن این بازی در ایران چیست؟ آیا این ممنوعیت برای جلوگیری از بازی کردن چندین ساعته جوانان و کاربران ایرانی این بازی است یا منظور از آن، جلوگیری از ورود و بازی در مکان‌های جغرافیایی به خصوصی است. 

pokemon go

خرم‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد:

بر این اساس، همه اعضای کارگروه بدون هیچ‌گونه مخالفتی با فیلتر شدن این بازی موافقت کردند و بعد از اینکه فیلتر شد، نهادهای مختلفی هم که عضو کارگروه نیستند، از بُعد امنیتی از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به‌خاطر فیلتر کردن این بازی تشکر کردند.

ایران شاید اولین کشوری باشد که انجام بازی Pokemon Go را ممنوع اعلام می‌کند؛ البته این تنها محدودیتی نیست که در سراسر دنیا برای این بازی درنظر گرفته شده یا در حال بررسی در ارگان‌های اجتماعی یا دادگاه‌ها است. دپارتمان اصلاح اجتماعی نیویورک هم به تازگی این بازی را در لیست بازی‌های قرار داده که می‌تواند باعث ایجاد خطر برای کودکان شهر در پی پیدا کردن پوکمون‌ گو و گرفتار شدن در دست شیادان و مجرمان جنسی شود. 

ایران اگرچه اولین کشوری است که این بازی را فیلتر کرده اما کشورهای دیگر هم در حال تحقیق روی اثرات اجتماعی بازی دارند

مسئولان سنگاپور هم در حال تحقیق و تفحص روی پوکمون‌ گو و تاثیرات آن روی زندگی روزمره افراد است.

یاکوب ابراهیم، وزیر ارتباطات و اطلاعات این کشور در مصاحبه با وب‌سایت The Straits Time گفت:

ما در حال رصد این شرایط هستیم تا به طور مخصوصی نظاره‌گر نحوه بازی کردن پوکمون گو و تاثیر آن روی اجتماع باشیم. 

و اگر واقعا چیزی برای نگرانی در این بازی وجود داشته باشد، من فکر می‌کنم که ارگان مربوط به این بازی در سنگاپور می‌تواند به طور قطع درباره این‌که چه‌کارهایی می‌توان برای ایجاد یک شرایط برد-برد ایجاد کرد، تصمیم بگیرد. 

خرم‌آبادی به یک نکته مهم دیگر هم درباره موضع ایران و کارگروه تعیین مصادق مجرمانه در قبال این‌که آیا استفاده از این بازی با فیلترشکن مجرمانه تلقی می‌شود یا خیر گفت:

کار مجرمانه تلقی نمی‌شود اما توزیع فیلترشکن مجرمانه است و توصیه می‌کنیم استفاده نکنند؛ البته طبق بررسی‌های ما تعداد کسانی که به‌وسیله فیلترشکن وارد این بازی می‌شوند زیاد نیست.

نظر شما درباره این تصمیم کارگروه تعیین مصادق مجرمانه چیست؟ شما چه دیدگاهی دراین‌باره دارید؟ آن‌ها را با زومجی در میان بگذارید. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده