اعتقاد ناشر مجموعه GTA به خرید بازی های ۷۰ دلاری توسط گیمرها
از مدتها پیش زمزمه افزایش قیمت بازیها در نسل نهم شنیده میشد، اما هیچکدام از ناشران بزرگ بازی، بهطور رسمی حرف از بالا بردن قیمت بازیهای خود نمیزدند. بالاخره در سال گذشته، شرکت Take-Two که بهعنوان ناشر بازیهای مجموعه GTA شناخته میشود، اولین گلوله را از تفنگ افزایش قیمت بازی شلیک کرد و رسما گفت که بازی ورزشی NBA 2K21 روی کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس/اس بهجای قیمت همیشگی ۶۰ دلار، با نرخ ۷۰ دلار فروخته خواهد شد. این موضوع با اعتراض شدید گیمرها در فضای مجازی مواجه شد و پس از آن هم تیک تو تلاش کرد تا کمی خشم مخاطبان خود را کاهش دهد. به همین دلیل مسئولان این شرکت اعلام کردند که همه بازیهایشان شامل افزایش قیمت نمیشوند و فقط برخی از آنها با قیمت ۷۰ دلار فروخته خواهند شد.
پس از این ماجرا، سایر شرکتهای بزرگ و ناشران بازی هم کمکم حرف از افزایش قیمت در نسل جدید زدند و تعدادی از آنها نیز گفتند که لااقل به این موضوع بهطور جدی فکر میکنند. برای نمونه شرکت سونی رسما اعلام کرد که تمام بازیهای فرستپارتی خود برای کنسول پلی استیشن 5 را با قیمت ۷۰ دلار عرضه میکند. شرکت اکتیویژن هم در اقدامی مشابه، بازی Call of Duty: Black Ops Cold War را برای کنسولهای نسل جدید با قیمت ۷۰ دلار منتشر کرد و احتمالا سایر بازیهای بزرگ این شرکت که در آینده منتشر میشوند هم دارای چنین برچسب قیمتی باشند.
اخیرا در کنفرانس مورگان استنلی که با موضوع تکنولوژی، رسانه و مخابرات برگزار شد، استراوس زلنیک، مدیرعامل شرکت تیک تو، یک بار دیگر به سوالی درباره تصمیم شرکتاش برای افزایش قیمت بازیها پاسخ داد. او گفت: «دیدگاه ما این بود که [ازطریق بازیهای خود] تجربیات فوقالعادهای را ارائه میکنیم که ارزش تکرار بالایی هم دارند. آخرین باری که قیمت [بازیها] در آمریکا افزایش پیدا کرد، مربوطبه سال ۲۰۰۵-۲۰۰۶ بود. بنابراین ما فکر میکنیم که مصرفکنندگان برای چنین افزایش قیمتی آماده هستند.»
البته زلنیک یک بار دیگر تاکید کرد که قیمت ۷۰ دلاری مشمول تمام بازیهای آینده شرکت تیک تو نمیشود و آنها در مورد قیمت هر کدام از بازیهای خود، مورد به مورد تصمیمگیری خواهند کرد. او توضیح داد: «دیدگاه ما این است که همیشه ارزشی بیشتر از آنچه که دریافت میکنیم، ارائه بدهیم تا مطمئن شویم که مخاطبان هم از بازی و هم از بایت پولی که برای آن پرداخت میکنند، تجربهای مثبت داشته باشند. همه ما بهخوبی میدانیم که اگر شما یک تجربه لذتبخش [از یک بازی] داشته باشید، اما احساس کنید که پول اضافی بابت آن پرداخت کردهاید، همه لذتی که داشتید از بین میرود و مایل نیستید چنین تجربهای را دوباره تکرار کنید.
مثلا اگر به یک رستوران فوقالعاده بروید و یک غذای عالی بخورید، اما صورتحساب شما دو برابر چیزی باشد که تصورش را میکردید، هرگز به آن رستوران باز نخواهید گشت. ما همیشه تلاش میکنیم تا مخاطبانمان این احساس را داشته باشند که چیزی بیشتر از هزینه آنها را به خودشان برمیگردانیم. این مورد درباره هزینههایی که مخاطبان بهصورت مکرر پرداخت میکنند نیز صادق است. تمام سعی ما بر این است که فعالیت و مشارکت مخاطبان خود را برانگیزیم و اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، درآمدزایی نیز شکل میگیرد.»
زلنیک در کنفرلنس مذکور، درباره نسخه نسل نهمی بازی GTA V هم صحبتهایی کرد و گفت که این نسخه، یک پورت ساده از کنسولهای نسل قبلی نخواهد بود. صحبتهای کاملتر زلنیک در اینباره را میتوانید در زومجی مطالعه کنید.