// سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰

پتنت جدید تیک-تو احتمالا به NPCهای باهوش‌تر در GTA 6 ربط داشته باشد

شرکت Take-Two چند ماه پیش یک پتنت به ثبت رساند که موارد درون آن ممکن است اشاره به ارتقا قابل‌توجه هوش مصنوعی در NPCهای بازی GTA 6 داشته باشد.

طبق جدیدترین اخبار بازی، شرکت Take-Two چند وقت پیش یک پتنت (طرح علمی یا تجاری) ثبت کرده بود که به‌تازگی کشف شده است. این طرح درواقع برپایه‌ی بهبود توانایی‌های جهت‌یابی هوش مصنوعی ثبت شده است. پتنت مذکور در اداره‌ی ثبت نشان تجاری و پتنت آمریکا «سیستم و روشی برای جهت‌یابی مجازی در محیط بازی‌های ویدیویی» نام دارد و گرچه سند آن برای اولین‌بار توسط شرکت مادر Rockstar Games یعنی تیک-تو در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر-آبان) ثبت شده بود؛ ولی تازه چند روز پیش خبر آن در وب‌سایت ردیت پست شد.

اگر بخواهیم این طرح جدید را به زبان ساده توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم درباره‌ی هوشمندتر کردن و طبیعی‌تر کردن هوش مصنوعی آن، رفتار کاراکترهای غیر‌قابل‌بازی (یا همان NPCها) است. این پتنت تلاش دارد تا از شیوه‌های حال حاضر برای خلق هوش مصنوعی که کمی تاریخ‌مصرف‌گذشته به‌نظر می‌رسند، فاصله بگیرد.

در توضیحات پتنت اشاره شده که «سیستم‌های معمول و حال حاضر هوش مصنوعی منابع محدودی» در اختیار سازندگانی قرار می‌دهند که قصد دارند با استفاده از آن‌ها جهان بازی‌های خود را با عناصر پویا پر کنند. در ادامه توضیح داده می‌شود که به افرادی که در پیاده‌روها مشغول قدم زدن هستند یا به ماشین‌هایی که در خیابان در حال حرکت هستند یا حتی وسایل نقلیه‌ای که بالای سر شما در حال پرواز هستند (احتمالا در بازی‌های علمی-تخیلی) نگاه کنید. همه‌ی آن‌ها توسط کدهای اسکریپت‌شده هدایت می‌شوند که اسکریپت‌ها تعداد محدودی دارند و همین باعث می‌شود که ان‌پی‌سی‌ها درآنِ‌واحد فقط بتوانند چند فعالیت تکراری را در محیط بازی انجام دهند. برای مثال، این شخصیت‌های غیرقابل‌بازی همگی با یک سرعت یکسان رانندگی می‌کنند، مسیرهای مشابه‌ای را در نقشه‌ی بازی دنبال می‌کنند و کارهای مشابه‌ای را در محیط بازی انجام می‌دهند.

راک‌استار گیمز بر این عقیده است که سیستم‌های حال حاضر هوش مصنوعی «ناکارآمد» هستند و آن‌ها می‌خواهند به‌جای استفاده از شیوه‌های قدیمی، سیستم‌‌های جدیدی را تولید کند که با آن بتوان «یک جهان مجازی واقع‌گرایانه خلق کرد که سخت‌افزار یا نرم‌افزار پلتفرم‌های بازی محدودیتی برای آن ایجاد نخواهد کرد.»

راک‌استار گیمز معتقد است که سیستم‌های حال حاضر هوش مصنوعی «ناکارآمد» هستند

سیستم پیشنهاد‌شده در این پتنت پا را فراتر از موارد پیش‌تر اشاره‌شده می‌گذارد و عنوان می‌کند که راه‌حلی برای اضافه کردن خصوصیت‌های اخلاقی مختلف و متنوعی به NPCها در دست دارد. برای مثال، ممکن است یک راننده در دنیای بازی برای اینکه در ترافیک بزرگراه‌ها گیر نکند، از جاده‌های فرعی به سمت مقصد خود حرکت کند؛ یا شاید راننده‌ای وجود داشته باشد که پس از غروب آفتاب از پشت فرمان نشستن کمی ترس دارد و در آن زمان‌ها با سرعت کمتری در خیابان رانندگی می‌کند.

البته که ثبت چنین پتنتی ممکن است هنوز ربط مستقیمی به بازی GTA 6 نداشته باشد؛ چراکه راک‌استار گیمز هنوز حتی به‌صورت رسمی در دست ساخت بودن نسخه‌ی ششم مجموعه‌ی جی‌تی‌ای را تایید نکرده است. بااین‌حال، در این پتنت ارجاعاتی به عباراتی مانند «تعقیب‌و‌گریز پرسرعت»، «ترافیک محیطی» و موارد مشابه دیگر شده است. همین موضوع می‌توانند سرنخی از این باشد که چنین سیستمی قرار است در یک بازی با محیط‌های امروزی و مدرن به کار گرفته شود و نه در یک بازی تاریخی مانند Red Dead Redemption 3.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این پتنت توسط شرکت مادر تیک-تو به ثبت رسیده است. بااین‌حال، ولی در قسمت سرمایه‌گذاران سند مذکور، نام دیوید هیند، کارگردان فناوری راک‌استار نورث و سایمن پار، رئیس بخش هوش مصنوعی این استودیو به چشم می‌خورد. به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که راک‌استار گیمز قصد داشته باشد هوش مصنوعی بازی جهان باز و نسل جدید خود را روی سیستم مورد اشاره بنا کند.

با اینکه راک‌استار هنوز هیچ اطلاعات خاصی از بازی در دست ساخت خود فاش نکرده است؛ ولی در اوایل سال ۲۰۲۰ خبر رسیده بود که ساخت GTA VI در مراحل اولیه‌ی توسعه به‌سر می‌برد. همچنین این شایعه مطرح شده بود که نسخه‌ی ششم جی‌تی‌ای قرار است از بازی‌های قبلی راک‌استار کوچک‌تر باشد. به‌علاوه، گزارش بودجه‌بندی بخش بازاریابی تیک-تو این احتمال را مطرح می‌کرد که GTA 6 ممکن است در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ منتشر شود که البته بعدا توسط تیک-تو تکذیب شد. در ماه می ۲۰۲۰ (خرداد) نیز برخی افراد این اینگونه استدلال کردند که یکی از مسابقه‌های GTA Online اشاره به حال‌و‌هوای مشابه‌ای با نسخه‌ی Vice City برای GTA 6 دارد.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ آیا فکر می‌کنید که راک‌استار گیمز در حال هوشمند‌تر کردن شهروندان مجازی بازی بعدی خود است؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع vg247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده