بازی NBA 2K21 با تمام ویژگی‌های جدید خود، همچنان همان نسخه سال گذشته است و به هیچ‌وجه نمی‌توان آن را یک بازی جدید دانست. با بررسی زومجی همراه باشید.

بسکتبال شاید محبوب‌ترین ورزش میان مخاطبان بازی‌های ویدیویی نباشد، اما جزو محبوب‌ترین‌ها است و کاربران زیادی وجود دارند که همیشه بازی‌های NBA و مستندهای مختلف حول آن را تماشا می‌کنند. دراین‌میان، سری NBA 2K را می‌توان بهترین و با کیفیت‌ترین مجموعه دانست. البته در دو سه سال اخیر شاهد عدم پیشرفت چشم‌گیر نسبت‌به نسخه‌های پیشین در این سری هستیم که سبب شده NBA 2K در نسخه‌های اخیر خود نتواند آنطور که باید و شاید، خودنمایی کند.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

از طرفی جهان به خاطر ویروس کرونا در شرایطی قرار گرفته که سازنده‌ها، بازی‌های خود را با تأخیر عرضه می‌کنند، اما به نظر می‌رسد بازی‌های ورزشی همچنان با قیمت کامل در حال عرضه هستند. با شرایط فعلی، سؤال این است که آیا NBA 2K21 حس‌وحال یک بازی جدید را القا می‌کند؟ در جواب باید بگویم که NBA 2K21 با اینکه تغییراتی را در خود اعمال کرده، اما به هیچ وجه همانند یک بازی جدید و کامل نیست و همچنان مشکلات قدیمی گریبان‌گیر بازی هستند.

بخش داستانی NBA 2K21 یا همان حالت MyCareer، یکی از محبوب‌ترین حالت‌های NBA 2K در سال‌های اخیر بوده است. استودیو ویژوال کانسپتس (Visual Concepts)، سازنده NBA 2K، در NBA 2K21 به‌سراغ یک داستان سینمایی دیگر رفته که تجربه‌ی جذاب و سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد. حالت MyCareer روایت‌گر داستان پسری به نام جونیور است که توسط شما خلق می‌شود. جونیور سال‌های ابتدایی دبیرستان خود را در ورزش فوتبال سپری کرده، اما هم‌اکنون به‌سراغ بسکتبال آمده است.

نبرد شیکاگو دهه۸۰ با لس آنجلس لیکرز ۲۰۰۳

در حالت کلی MyCareer بازی NBA 2K21 همانند نسخه‌های پیشین است

البته دلیل این تغییر را می‌توان به پدر او نسبت داد. دوک، پدر جونیور، یکی از بهترین بسکتبالیست‌های منطقه‌ای بوده که متاسفانه هیچ‌وقت نتوانسته است راهی NBA شود. ازاین‌رو جونیور به سراغ بسکتبال آمده تا بتواند راه پدر خود را ادامه دهد و وارد بهترین تیم‌های NBA شود. MyCareer بازی NBA 2K21 از دو بخش مختلف تشکیل شده است. بخش اول، مربوط‌‌به داستان جونیور و نحوه راه‌یابی او به یکی از تیم‌های NBA می‌شود.

این در حالی است که بخش دوم که از حالت داستانی خود خارج می‌شود، مربوط‌به بسکتبالیستی است که حال پس از راه‌یابی به یکی از تیم‌های NBA، باید برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن این لیگ حرفه‌ای بجنگد. استودیو ویژوال کانسپتس در بخش داستانی MyCareer از بسکتبالیستی نظیر زاین ویلیامسون و دیمین لیلارد استفاده کرده تا بازیکنان تجربه‌ی واقع‌گرایانه‌ای را کسب کنند. در حالت کلی MyCareer بازی NBA 2K21 همانند قبل است. بازیکنان با به‌نمایش گذاشتن عملکرد خوب در مسابقات، می‌توانند در ترکیب اصلی تیم خود قرار بگیرند و در طول فصل‌های مختلف، به یکی از بهترین ستاره‌های NBA تبدیل شوند.

جونیور در حال گوش دادن به صحبت‌های منیجر خود در NBA 2K21

عملکرد خوب شما باعث می‌شود تا VC (پول داخل بازی) بیشتری را کسب کنید. ازاین‌رو می‌توانید بیش‌ازپیش کاراکتر خود را در بخش‌هایی که مد نظرتان هست، ارتقا دهید. دراین‌میان اشاره کنم که با بالاتر رفتن میزان طرفداران، وجود قراردادهای بهتر و اسپانسرهای متفاوت باعث می‌شود تا VC کسب کنید. البته تمامی این موارد تا زمانی جواب‌گو است که کاراکتر شما به سطح ۷۵ الی ۸۰ می‌رسد. پس از این سطح، روند رشد وی شدیدا کاهش پیدا می‌کند و میزان VC مورد نیاز برای ارتقای کاراکتر، بسیار بیشتر از چیزی است که کسب می‌کنید.

تاثیر پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای همچنان روی گیم‌پلی بازی حس می‌شود

پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای یکی دیگر از مشکلات MyCareer بازی NBA 2K21 است. بازیکنان می‌توانند VC را با پول واقعی خریداری کنند و به‌سرعت قدرت کاراکتر خود را افزایش دهند. شاید با خود بگویید که این مورد برای بخش MyCareer قابل قبول است، زیرا با یک بخش آفلاین طرف هستیم. باید بگویم که MyCareer یک بخش کاملا آفلاین نیست و وجود مسابقات خیابانی آنلاین در MyCareer، باعث می‌شود تا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای روی گیم‌پلی تاثیر گذار باشد.

انتخاب بازیکن برای بسکتبال خیابانی در NBA 2K21

پرداخت‌های درون برنامه‌ای در حالت MyTeam هم تاثیر گذار است

سری NBA 2K همیشه با داشتن محتویات متعدد برای تجربه معروف است؛ به‌نحوی که همیشه کاربران با سلیقه‌های مختلف، می‌توانند در این بازی سرگرم شوند. اگر می‌خواهید بازیکن مخصوص‌به‌ خود را توسعه دهید، MyCareer جایی است که باید بروید، اگر می‌خواهید تیم بسکتبال خود را بسازید و تجربه‌ای شبیه‌به حالت آلتیمیت سری فیفا داشته باشید، MyTeam شما را راضی نگه می‌دارد. این در حالی است که علاقه‌مندان به مربیگری در بسکتبال هم می‌توانند به‌سراغ حالت MyGm بروند.

بازیکنان در حالت MyTeam می‌توانند تیم خود را با بازیکن‌های معمولی NBA با ارزش برنز راه‌اندازی کنند. درادامه می‌توانید با شرکت در مسابقات آفلاین مختلف و چالش‌ها، پول کسب کنید. ازاین‌رو می‌توانید با پول کسب شده، پک کارت‌های مختلفی را خریداری تا شانس خود را برای دریافت بازیکن‌هایی با ارزش بهتر از برنز دریافت کنید. دراین‌میان اشاره کنم که بازیکنان به‌واسطه‌ VC هم می‌توانند این کار را انجام دهند. ازاین‌رو پرداخت‌های درون برنامه‌ای در حالت MyTeam هم تاثیر گذار است.

جونیور در حال پرتاب ضربه پنالتی در NBA 2K21

ویژگی The Exchange باعث می‌شود تمامی کارت‌های شما، بدون درنظر گرفتن ارزش‌شان، مفید واقع شوند

بخشی از لذت این حالت به مسابقات آنلاین و رقابت با تیم‌های سایر بازیکن‌های NBA 2K21 است. پس پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌تواند کارت‌های بهتری را در اختیار بازیکن قرار دهد و بخش آنلاین MyTeam، آنطور که باید و شاید چهره‌ی سرگرم کننده خود را در طولانی مدت نشان نخواهد داد. استودیو ویژوال کانسپتس یک بخش جوایز فصلی هم برای بازیکنان درنظر گرفته که شبیه‌به بتل‌پس است. بازیکنان با انجام بازی‌های مختلف، XP کسب می‌کنند و این XP باعث آزاد شدن جوایز مختلف نظیر کارت بازیکن‌های مطرح و ارتقای  سطح شما در آن فصل می‌شود.

در انتها هم اگر بتوانید به آخرین سطح دست پیدا کنید، ارزشمندترین جایزه را کسب می‌کنید. بااین‌حال حالت MyTeam می‌تواند یک تجربه چالش برانگیز را در اختیار بازیکن قرار دهد و مدام برای بهتر شدن و پیروزی در مسابقات تلاش کنید تا تیم شما روزبه‌روز بهتر شود. یکی از مشکلات MyTeam، این بود که کارت‌های برنز فاقد ارزش خاصی بودند و در نقل و انتقالات هم اصلا نمی‌توانستید استفاده‌ی مفیدی از آن‌ها داشته باشید. این در حالی است که در NBA 2K21، ویژگی The Exchange به شما اجازه می‌دهد تمامی کارت‌های شما، بدون درنظر گرفتن ارزش‌شان، مفید واقع شوند. به‌عبارتی می‌توانید حتی ضعیف‌ترین کارت‌های برنز را هم برای دریافت یک کارت برنز بهتر یا حتی یک کارت نقره‌ای معاوضه کنید.

جونیور و یک دانک تماشایی در NBA 2K21

بازیکنان می‌توانند ازطریق بسکتبال بانوان یا همان WNBA تجربه‌ی کاملا متفاوتی را از بازی اصلی کسب کنند

ازطرفی هربازیکن دارای تعداد Badge مخصوصی است. Badgeها درواقع آیتم‌هایی هستند که به‌‌عنوان یک مهارت برای بازیکن به حساب می‌آیند؛ برای مثال Badge پرتاب سه امتیازی بهتر توپ. ازاین‌رو اینکه کدام بازیکن را در زمین قرار می‌دهید، تاثیر خیلی مهمی در روند تیم شما در حالت MyTeam دارد، زیرا Badgeها قابل ارتقا هستند و با نمایش عملکرد خوب توسط هر بازیکن، می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید تا سطح‌شان از برنز به گلد یا پلاتینیوم تغییر پیدا کند. این ویژگی درکنار The Exchange به‌خوبی روی گیم‌پلی بازی تاثیر گذار است و می‌توانید قوی شدن تیم و کاراکترهای خود را به خوبی حس کنید.

جدا از این موارد بد نیست اشاره‌ای هم به حالت MyLeague داشته باشیم. MyLeague خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. در جریان MyLeague، می‌توانید وارد یک لیگ آنلاین یا آفلاین شوید، مسابقات Playoff را راه‌اندازی کنید، ازطریق بسکتبال بانوان یا همان WNBA تجربه‌ی کاملا متفاوتی را از بازی اصلی کسب کنید یا اینکه در جریان MyGm، باشگاه ورزشی خود را مدیریت کنید. شاید در ظاهر MyGm شباهت‌هایی به MyTeam داشته باشد، اما دراینجا کارهای مدیریتی شما در نقش مدیر و مربی یک باشگاها بسکتبال بیشتر است.

دفاع کردن بازیکن در بازی NBA 2K21

یکی از مواردی که در NBA 2K21 دستخوش تغییرات شده، سیستم شوت زدن است. دراینجا تنها فشردن دکمه و رها کردن آن در آخرین حد ممکن کافی نیست، بلکه باید توپ را در محدوده‌ای که برای شما در نوار مخصوص آن درنظر گرفته شده، رها کنید. همچنین رعایت این مورد هم وارد شدن توپ به سبد را به‌صورت صد در صد تضمین نمی‌کند. درواقع این توانایی بسکتبالیست‌ها درکنار کاربر است که نشان می‌دهد آیا توپ رها شده وارد حلقه می‌شود یا خیر.

درظاهر این سیستم برای بازیکنان در حالت MyCareer یا MyTeam می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود آورد، اما باتوجه‌به پست بازیکن‌های خود، می‌توانید از سایر ویژگی‌های آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، اگر توپ در اختیار یک بازیکن Point Guard است، باید به‌جای شوت زدن به بازی‌سازی و پاس دادن دقیق تکیه کنید. البته بازیکن‌های حرفه‌ای هم در این پست داریم که یک پرتاب کننده سه امتیازی بسیار خوب هستند. 

سیستم جدید شوت زدن در NBA 2K21 به‌خوبی تفاوت میان مهارت‌های بازیکنان قدیمی و جدید را نشان می‌دهد، اما این گفته بدین معنا نیست که تازه‌واردها نمی‌توانند از بازی کردن لذت ببرند، بلکه با تمرین قادر به بهتر کردن شوت زدن و استفاده درست از این ویژگی خواهند بود. بخش آنلاین NBA 2K21 هم دارای سرورهای خوبی است و می‌توانید به‌راحتی با سایر بازیکنان مسابقه دهید. البته اشاره کنم که سیستم شوت زدن در بخش آنلاین، شدیدا به زمان تأخیر و پینگ شما بستگی دارد.

رقابت سه به سه در بسکتبال خیابانی NBA 2K21

بااین‌حال سؤال اصلی این است که آیا NBA 2K21 یک بازی جدید است؟ آیا ویژگی‌ سیستم شوت زدن جدید درکنار بازگشت The Exchange برای حالت MyTeam این بازی را به یک تجربه‌ی کاملا جدید تبدیل کرده است؟ در جواب باید بگویم که NBA 2K21 در بهترین حالت یک بسته الحاقی ساده برای بازی NBA 2K20 به حساب می‌آید. بسته الحاقی‌ای که باید ۶۰ دلار به‌فروش می‌رسد. تمامی حالت‌های بازی، همان مواردی هستند که در نسخه پیشین هم حضور داشتند. تغییر خاصی روی آن‌ها صورت نگرفته و ویژگی بصری و فنی بازی هم از این قاعده مستثنا نیست.

NBA 2K21 در بهترین حالت یک بسته الحاقی ساده برای بازی NBA 2K20 به حساب می‌آید

از نظر بصری و طراحی، گرافیک بازی دقیقا همان چیزی است که NBA 2K20 در اختیار بازیکنان قرار داد. حتی انیمیشن‌ها و میان‌پرده‌های بین هر کوارتر یا قبل و بعد از شروع هر بازی هم شباهت‌های بسیار زیادی به نسخه پیشین دارد. این مورد در حالت MyCareer کاملا حس می‌شود. استفاده از شخصیت‌های پیش فرضی که در نسخه‌های پیشین هم حضور داشتند یا طراحی انیمیشن خوشحالی کاراکتر شما شباهت‌های بسیاری نسبت به گذشته دارد. این در حالی است که دیگر وقت آن رسیده بود تا ویژوال کانسپتس دست به تغییرات بزند و پس از گذشت چند نسخه، حداقل از نظر بصری، NBA 2K21 را در جایگاه جدیدی قرار دهد.

جونیور در حالت نیم رخ و فکر کردن قبل از مسابقه در NBA 2K21

احتمال دارد تیم سازنده تمرکز خود را روی نسخه نسل بعد بازی گذاشته باشد تا بازیکنان کیفیت متفاوتی را نسبت‌به نسخه نسل هشتم، مشاهده کنند. از بُعد فنی، بازی NBA 2K21 فاقد مشکل است و بدون هیچ افت فریم یا باگ خاصی اجرا می‌شود. از نظر موسیقی هم سری NBA 2K همیشه دارای آهنگ‌های جذاب و گوش‌‌نوازی بوده است و NBA 2K21 هم موسیقی‌های هیجان‌انگیزی را در خود جای داده است.

بااین‌تفاسیر، بازی NBA 2K21 بیشتر از اینکه یک بازی کامل باشد، یک اکسپنشن برای NBA 2K20 است که دقیقا همان محتویات را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که NBA 2K20 را خریداری کرده‌اید، به شما پیشنهاد نمی‌کنم که NBA 2K21 را خریداری کنید؛ آن هم زمانی‌که ۶۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که اگر هنوز به‌سراغ این مجموعه نرفته‌اید، NBA 2K21 می‌تواند آغاز کننده خوبی باشد.

بررسی بازی روی پلی استیشن 4 انجام شده و کد بازی هم توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

NBA 2K21

بازی NBA 2K21 بااینکه دارای ویژگی‌ سیستم پرتاب شوت جدید است و به کل سیستم شوت زدن در بازی را تغییر می‌دهد، اما به هیچ‌وجه باعث نشده تا NBA 2K21 به یک بازی جدید تبدیل شود. وجود ویروس کرونا و تاثیر آن روی صنعت بازی‌های ویدویی، گریبان‌گیر NBA 2K هم شده است. بااین‌حال تیم سازنده تصمیم گرفته به جای اعمال حداقل تغییرات، همان نسخه قبلی را با یک الی دو ویژگی جدید در اختیار کاربران قرار دهد. مشکل این است که NBA 2K21 درقالب یک بازی ۶۰ دلاری عرضه شده است و در بهترین حالت، یک اکسپنشن ساده است.
محمد صادق تواضعی

6.5

نقاط قوت

  • + سیستم شوت زدن کاربردی بازی
  • + بازگشت حالت The Exchange به بخش MyTeam

نقاط ضعف

  • - عدم پیشرفت کلی نسبت به نسخه پیشین
  • - عدم اضافه شدن حالت‌های جدید
  • - استفاده از انیمیشن‌ها و میان‌پرده‌های تکراری و مشابه با نسخه پیشین
  • - تاثیر پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی گیم‌پلی حالت MyCareer و MyTeam
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده