نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۱

الکترونیک آرتز و اپیک گیمز از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها دفاع کردند

سازندگان بازی‌های فیفا و فورتنایت در مجلس بریتانیا به دفاع از تراکنش‌های مالی در بازی‌های ویدیویی پرداختند.

مدت‌ها است بحث‌های زیادی را در مورد لوت باکس (Loot Box) و پرداخت درون برنامه ای (Microtransaction) شاهد هستیم و این ویژگی‌ها که این روزها می‌توان آن‌ها را در بازی‌های مختلف مشاهده کرد، واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشته‌اند. در این میان به‌تازگی تعدادی از نمایندگان شرکت‌های الکترونیک آرتز (EA) و اپیک گیمز (Epic Games) برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان مجلس بریتانیا و قانون‌گذاران این کشور به کمیته مخصوص رسانه، دیجیتال، فرهنگ و ورزش مجلس دعوت شده بودند و پاسخ‌های عجیبی به مسائل مطرح‌شده دادند.

کری هاپکینز به‌عنوان معاون امور دولتی و قانونی الکترونیک آرتز و شان کمپل به‌عنوان مدیر بخش بریتانیای این شرکت در جلسه حاضر بودند و در طرف دیگر هم متیو وایسینگر در مقام مدیر بازاریابی اپیک گیمز و کانن پنس به‌عنوان مشاور این شرکت برای پاسخ‌گویی حضور پیدا کرده بودند؛ جلسه‌ای که دو ساعت طول کشید و بحث‌های زیادی در آن شکل گرفت، ولی یکی از عجیب‌ترین موارد به دفاعیات کری هاپکینز مربوط می‌شد.

این مسئول ارشد الکترونیک آرتز در طول جلسه ترجیح داد به‌جای استفاده از واژه‌ی لوت باکس، از عبارت «مکانیزم‌های غافل‌گیرکننده» استفاده و این المان‌های بازی‌های ویدیویی را به تخم مرغ شانسی‌های شرکت کیندر تشبیه کند. او در بخشی از سخنان خود هرگونه شباهت لوت باکس به آیتم‌های شرط‌بندی و قمار را رد کرد و آن‌ها را تنها مانند اسباب‌بازی‌هایی دانست که از درون تخم مرغ شانسی یا Hatchimalها بیرون می‌آیند.

لوت باکس‌ها در بین بازی‌های الکترونیک آرتز بیش از همه در مجموعه فیفا (FIFA) محصول EA Sports مشتری دارند و در قالب Ultimate Team ارائه می‌شوند؛ مواردی که هاپکینز آن‌ها را کاملاً اخلاقی و بدون مشکل می‌داند و اعتقاد دارد که هیچ‌گونه ارتباطی به المان‌های شرط‌بندی و قمار ندارند و مردم به این دلیل به‌سراغ آن‌ها می‌روند که از غافل‌گیر شدن لذت ببرند.

در بخش دیگری از جلسه، مسئولان اپیک گیمز به حواشی پیرامون شکایت شاهزاده هری، نوه ملکه انگلیس از اعتیادآور بودن بازی فورتنایت (Fortnite) پرداختند و در صحبت‌های خود به این قضیه اشاره کردند که ترجیح می‌دهند به‌جای کسب سود نجومی در کوتاه‌مدت، این کار را از طریق ارائه‌ی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مناسب و قابل تهیه توسط همه بازیکن‌ها جلو ببرند.

از دیگر موارد مهم جلسه می‌توان به اعتراف مسئولان دو شرکت اشاره کرد که از عدم مشورت با روان‌شناس‌ها و محققان رفتارشناسی برای ارزیابی بهتر حالات روحی و روانی بازیکن‌ها صحبت کردند.

در مجموع این جلسه را می‌توان حرکت خوبی در زمینه‌ی بحث در مورد المان‌های پولی درون بازی‌های ویدیویی دانست که البته شاید به این زودی‌ها هم به نتیجه‌ای نرسد. ولی همین موضوع که در کشورهای مختلف شاهد شکایت‌های رسمی از این المان‌ها هستیم، می‌تواند ما را به آینده‌ای بهتر در این زمینه امیدوار کند؛ شکایت‌هایی که یکی از جدیدترین موارد آن به تلاش سناتور اهل میسوری برای ممنوع کردن لوت باکس‌ها مربوط می‌شود. همچنین مواردی چون اهمیت دادن سیستم درجه‌بندی سنی PEGI به این موضوعات هم به شفاف‌تر شدن آن‌ها کمک خواهد کرد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده