نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۵

PEGI نشان «پرداخت درون برنامه‌ ای» را روی جلد بازی‌ها به کار خواهد برد

سیستم درجه بندی سنی PEGI به زودی شروع به استفاده از علامت مخصوص پرداخت درون برنامه ای روی بازی‌های فیزیکی خواهد کرد.

خریدهای درون برنامه‌ای این روزها در همه‌جا به چشم می‌خورند و در طول یک سال اخیر هم بارها و بارها اخباری در این ارتباط منتشر شده است. از NBA 2K18 و Middle-Earth: Shadow of War تا Star Wars Battlefront II با حواشی زیادی در این مورد دست و پنجه نرم کرده‌اند و این موضوع باعث ایجاد بحث‌های زیادی بین گیمرها و والدین آن‌ها شده است. گذر زمان نشان خواهد داد که آینده صنعت بازی به چه سمتی می‌رود و آیا بازیسازها دست به تغییراتی در این زمینه می‌زنند یا خیر، ولی بنیاد اروپایی اطلاعات بازی‌ها (Pan European Game Information یا به اختصار PEGI) که مسئولیت رده بندی سنی بازی‌ها را بر عهده دارد هم دست به کار شده و قرار است به زودی هشدارهای لازم در این زمینه را روی جلد بازی‌های فیزیکی چاپ کند؛ در قالب لیبلی که تا پایان سال روی هر بازی‌ای با پرداخت درون برنامه‌ای قرار داده می‌شود تا مخاطب پیش از خرید آن از این قضیه مطلع شود.

PEGI امیدوار است این کار باعث بالاتر رفتن سطح آگاهی والدین در مورد بازی‌های خریداری شده برای فرزندانشان شود؛ موضوعی که طبق تحقیقات کمپانی آمارسنجی Ipsos، والدین زیادی با آن درگیر هستند و از هر پنج پدر و مادری که برای فرزند خود بازی تهیه می‌کنند، دو نفر مجبور می‌شوند برای خرید موارد مختلف درون این بازی‌ها (Microtransaction) هم پول بپردازند. هرچند اکثر این والدین روی هزینه‌های فرزندان خود نظارت می‌کنند، ولی اینکه قبل از خرید بازی متوجه شوند با چه نوع بازی‌ای طرف هستند و باید بعداً برای آن خرج کنند یا خیر هم می‌تواند در خرید بازی تأثیرگذار باشد.

سایمون لیتل، مدیر PEGI در این ارتباط بیانیه‌ای به شرح زیر داده است:

آگاه کردن والدین از وجود سیستم خرید درون برنامه‌ای می‌تواند گام مهمی برای ما باشد. PEGI به زودی با اضافه کردن لیبلی روی بازی‌ها به خریداران آن‌ها این امکان را خواهد داد که پیش از خرید بازی از وجود چنین ویژگی‌ای در آن مطلع شوند و در مورد خریدن یا نخریدن بازی یا محدود کردن فرزندان خود برای این خریدها تصمیم‌گیری کنند.

می‌دانیم که والدین از روش‌های مختلفی برای کنترل نحوه بازی فرزندان خود استفاده می‌کنند، ولی ابزارهای بیشتر در این زمینه هم می‌توانند کمک بزرگی برای آن‌ها باشند تا تجربه آنلاین مناسب‌تری را فراهم کنند. در کنار این‌ها گفتگو بین والدین و فرزندان هم نکته مهمی است که باید در خرید بازی‌ها و تجربه آن‌ها رعایت شود تا محیط مناسب‌تری را برای هر دو طرف شاهد باشیم.

خریدهای درون برنامه‌ای این روزها به پدیده‌ای بزرگ تبدیل شده‌اند و الزامی است که هم در مورد بازی‌های فیزیکی و هم دیجیتالی، اطلاعات کافی در این زمینه به خریدار داده شود. از آنجایی که بازار بازی‌های فیزیکی سهم بزرگی از صنعت بازی را تشکیل می‌دهد، PEGI تصمیم گرفته در این بخش از بازار هم به ارائه توضیحات لازم بپردازد.

برای پدر یا مادری که در زمینه بازی‌ها حرفه‌ای نیست و شناخت زیادی از آن‌ها ندارد، همین برچسب کوچک هم می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد و او را هم در هنگام خرید بازی و هم تجربه آن توسط فرزندش آگاه‌تر کند و باعث شود نظارت بیشتری روی این خریدها داشته باشد؛ برچسبی که شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد، ولی چیزی بوده که کمبود آن حس می‌شده است.

PEGI در حال حاضر در مورد پرداخت‌های درون برنامه‌ای در بازی‌های دیجیتالی هشدارهای لازم را می‌دهد، ولی تا امروز خبری از این کار در مورد بازی‌های فیزیکی نبوده است و تا پایان سال شاهد آن خواهیم بود.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده