نویسنده: رضا اسکندری
// دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۱

آموزش حالت Career Mode در بازی FC 24 | چطور از مربیگری لذت بیش‌تری ببریم؟

در این مقاله به بررسی بخش Career Mode در بازی FC 24 خواهیم پرداخت و تنظیمات بخش اسلایدرها را به‌طور مفصل به شما معرفی خواهیم کرد. با زومجی همراه باشید.

کریرمود! یکی از قدیمی‌ترین و احتمالا محبوب‌ترین بخش تمام بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال که از سال ۲۰۰۵ به‌طور حرفه‌ای وارد مجموعه فیفا شد و بسیاری از بازیکنان مجموعه PES را به سمت فیفا کشاند. بخشی که شما وظیفه مدیریت یک باشگاه فوتبال را برعهده می‌گیریدو تصمیمات شما در این مسیر می‌تواند روی عملکرد و آینده باشگاه تاثیر بسیار زیادی از خودشان برجای بگذارند. بخشی که هنوز طرفداران سینه‌چاکی از جمله خود من را دارد که هنوز می‌توانیم ساعت‌ها و ساعت‌ها در آن سرگرم شویم.

احتمالا در مواجهه با بخش کریرمود فیفا خیلی‌ها خیلی سریع جبهه می‌گیرند که این بخش برای سال‌ها دچار تغییرات چشم‌گیری نشده است. تغییراتی که همین امسال به بازی اضافه شدند هم احتمالا نمی‌توانند خیلی تغییر چشمگیری به‌شمار بروند. از طرفی نمی‌توانیم خیلی از EA انتظار تغییرات بزرگی را برای این بخش داشته باشیم؛ چراکه وقتی از بخش آلتیمیت تیم درحال پول پارو کردن است، نیازی نمی‌بیند به بخش آفلاینی مانند کریرمود بپردازد. بااین‌حال خودمان می‌توانیم بازی را بسیار جذاب‌تر کنیم و کریرمود مخصوص خودمان را داشته باشیم. پس با ادامه مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه از این بخش لذت ببریم. همچنین در انتهای مقاله با توضیحات اسلایدرها به شما خواهیم گفت که چگونه در طبیعی‌ترین و سخت‌ترین حالت ممکن بازی را تجربه کنید.

درابتدا درباره کلیت این بخش صحبت کنیم و ببینیم درابتدای مسیر چه کارهایی را باید انجام دهیم. اگر از مخاطبان سرسخت کریرمود باشید ابتدای این حالت را با چشم بسته هم می‌توانید رد کنید و حتی اگر تنها یک بار کریرمود بازی کرده باشید تقریبا با تنظیمات ابتدایی آن آشنایی دارید. شما در ابتدا باید مربی دلخواه خودتان را از میان مربی‌های واقعی جهان فوتبال انتخاب کنید یا مربی خودتان را طراحی کنید که دقیقا مانند بخش‌های دیگر فیفا تمام آپشن‌های شخصی‌سازی را دراختیار شما قرار می‌دهد. همچنین نام و فامیلی خودتان را هم می‌توانید روی مربی خودتان بگذارید ولی مثلا اگر با پپ گواردیولا شروع کنید نمی‌توانید از ظاهر پپ و نام خودتان استفاده کنید.

تغییرات مربی و تیم در بخش کریرمود بازی FC24

در قدم بعدی بازی از شما می‌خواهد که تیمتان را انتخاب کنید و در این مرحله دقیقا مانند مرحله قبل می‌توانید از میان تیم‌های واقعی یکی را انتخاب کنید یا تیم دلخواه خودتان را شکل دهید. از نام تیم و ظاهر استادیوم تا طراحی لباس و لوگو و سطح تیم و همه و همه را می‌توانید در این بخش شخصی‌سازی کنید تا تیمی که طراحی می‌کنید به‌طور کامل با سلیقه شما یکی باشد. در این بخش این نکته را فراموش نکنید که تیمی که می‌سازید اگر تیمی یک ستاره باشد و آن را در لیگ‌های سخت قرار دهید چالش بسیار سختی انتظار شما را می‌کشد که بسیار لذت‌بخش است.

سپس نوبت‌به تنظیمات کلی بازی می‌رسد که می‌توانید زمان بازی، درجه سختی، واحد پول و سختی نقل‌وانتقالات را در آن تغییر دهید؛ البته درجه سختی بازی و زمان هر بازی را می‌توانید هرموقع که خواستید در خود بازی تغییر دهید. پس از این مرحله و پس از طراحی جهانی که شما موردنظر داشتید وارد کریرمود می‌شویم. برای اینکه در ادامه مقاله به مشکل نخوریم از اینجا به بعد سیو شخصی خودم را مثال می‌زنم که برای شما قابل لمس‌تر باشد. برای مثال من تصمیم گرفتم که با پپ گواردیولا هدایت منچستریونایتد را برعهده بگیرم؛ اتفاقی که بدون شک در جهان واقعی رخ نخواهد داد.

قسمت تغییر ویژن تیم در بخش کریرمود بازی fc24

در نخستین قدم بازی از شما درخواست می‌کند که دوست دارید رویکرد کلی تیم خودتان را تغییر دهید یا خیر؟ این موضوع یکی از مهم‌ترین تغییراتی به‌شمار می‌رود که در FC 24 به بازی اضافه شده و در فیفاهای قبلی خبری از آن نبود. شما با رفتن به این قسمت می‌بینید که گزینه‌های آشنایی مانند تیکی‌تاکا، گگن پرسینگ و وینگ‌پلی در دسترس شما قرار دارند که با انتخاب هرکدام از آن‌ها تاکتیک کلی تیم و رویکرد تیم در تمرینات تغییر می‌کند که باتوجه‌به سلیقه خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که اینجا ما گزینه Gegenpressing را انتخاب کردیم. این تنظیمات را در طول بازی می‌توانید در سربرگ نخست و در قسمت Taem Strategy تغییر دهید.

تغییر مهم بعدی به استخدام کمک‌مربی‌ها و مربی‌های مخصوص بازیکنانِ هر پست مربوط می‌شود که باتوجه‌به بودجه باشگاه می‌توانید تعدادی از آن‌ها را استخدام کنید. طبیعتا هرچه مربی مهارت بالاتری داشته باشد حقوق بیشتری از شما می‌گیرد. به‌این‌خاطر که ما با منچستریونایتد بازی می‌کنیم مشکل چندانی در بخش مالی نداریم و می‌توانیم برای هر پست بهترین مربی‌های موجود را به باشگاه بیاوریم. هر مربی تعداد مشخصی ستاره دارد و بازی به ما می‌گوید که برای هر پست داشتن چند ستاره ایده‌آل است. مثلا با استخدام یک مربی پنج ستاره و یک مربی چهار ستاره برای هافبک‌های تیمتان در این پست نه ستاره دریافت می‌کنید؛ هرچه تعداد ستاره‌های یک پست شما به تعداد ایده‌آل آن نزدیک‌تر باشد، بازیکنان حاضر در آن پست عملکرد بهتری خواهند داشت و بهتر و بیشتر پیشرفت خواهند کرد.

بخش استخدام کمک مربی در بخش کریرمود بازی fc24

یکی دیگر از تغییرات نسبتا مهم این بخش مربوط‌به زمانی می‌شود که شما یک بازیکن جدید به تیمتان اضافه کرده‌اید و در بخش اعلان‌های بازی به شما گفته می‌شود که برنامه تمرینی او را مشخص کنید. با رفتن به این بخش تمام بازیکنان تیم را مشاهده می‌کنید که می‌توانید باتوجه‌به عملکرد و خستگی آن‌ها، برنامه تمرینی بازیکنان را تغییر دهید. برای مثال اگر بازیکنی از بازی قبل خیلی خسته شده می‌توانید تمرین او را مناسب با ریکاوری انرژی درنظر بگیرید و اگر بازیکنی عملکرد خوبی نداشته می‌توانید تمرینات سخت‌تری برایش تنظیم کنید تا به سطح بهتری برسد. همچنین می‌توانید تمرینات یک بازیکن را با فشردن دکمه مخصوص به این کار برای همه بازیکنان تیم اعمال کنید و نیازی نیست یکی پس از دیگری یک تمرین ثابت را برای همه برنامه‌ریزی کنید.

بخش تمرینات بازیکنان در بخش کریرمود بازی fc24

تغییر نسبتا کوچک دیگری که به بازی اضافه شده در بخش قبل از شروع هر مسابقه قابل دسترسی است. در این بخش شما می‌توانید اطلاعاتی از تیم حریف ببینید و متوجه شوید که مهم‌ترین بازیکن هجومی و دفاعی هر تیم کدام بازیکنان هستند. همچنین می‌توانید به نحوه جدید تماشای بازی هم اشاره کنیم که با انتخاب گزینه Tactical View می‌توانید هر مسابقه را از نگاه سرمربی تیم درکنار زمین تماشا کنید. دقیقا همان زاویه دیدی که هر سرمربی در یک مسابقه فوتبال دارد را می‌توانید تجربه کنید. نقطه ضعف این آپشن را می‌توانیم در محدودیت حرکت‌های مربی بدانیم که برخلاف واقعیت دوربین این حالت معمولا ثابت است و برخلاف واقعیت که مربی‌ها زیاد حرکت می‌کنند، جابه‌جایی چندانی ندارد.

دوربین جدید بازی در بخش کریرمود بازی fc24

سایر بخش‌های کریرمود را می‌توانیم به همان شکلی که در نسخه‌های گذشته دیده‌ایم، بار دیگر تجربه کنیم ولی نکاتی هستند که می‌توانند حس تازگی را برای شما تداعی کنند. برای مثال همان‌طور که در تصاویر بالاتر مشاهده کردید بااینکه ما هدایت منچستریونایتد را برعهده گرفته‌ایم ولی تیم نه‌چندان مطرح و قدرتمندی را برای یک سری از بازی‌ها چیده‌ایم که به‌این‌صورت بازی با تیم‌های ضعیف‌تر همچنان چالش‌برانگیز باشد. ترکیب این موضوع با تنظیمات اسلایدرها که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت باعث خواهند شد تا چالش بسیار سختی را پشت‌سر بگذارید.

در سربرگ نخست کریرمود قسمت‌هایی حضور دارند که برخی از آن‌ها را مفصل توضیح دادیم و در قسمت‌هایی که در سال‌های گذشته هم حضور داشتند باید به بخش آبجکتیوها اشاره کنیم که مهم‌ترین بخش پرونده کاری شما به‌عنوان سرمربی یک تیم هستند. شما در این بخش مشاهده خواهید کرد که هیئت مدیره تیمی که سرمربی آن هستید از شما چه انتظاراتی دارند؛ اگر بخش‌هایی در این آبجکتیوها قرمز یا ضروری‌تر باشند، حتما باید به اهداف تعیین شده در آن‌ها دست پیدا کنید و درصورت دست نیافتن به آن‌ها پس از مدتی از تیم اخراج خواهید شد. هرچه تیم بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته باشید اهداف مهم باشگاه بیشتر و سخت‌تر خواهند بود.

سربرگ اسکواد در بخش کریرمود بازی fc24

در سربرگ اسکواد مثل همیشه می‌توانید ترکیب‌های تیم خودتان را طوری که دوست دارید بچینید و در قسمت Squad Hub به فهرست تمام بازیکنانی که با باشگاه شما قرارداد دارند، دسترسی خواهید داشت. با وارد شدن به این بخش می‌توانید ببینید که کدام بازیکن‌ها به‌صورت قرضی در تیم شما بازی می‌کنند یا کدام بازیکن‌ها به‌صورت قرضی در تیم‌های دیگر حضور دارند و شما می‌توانید با پرداخت غرامت آن‌ها را هرزمان که دوست دارید به تیم خود برگردانید. همچنین در سربرگ آخر بخش Squad Hub می‌توانید ارزش مالی بازیکن‌های حاضر در باشگاه را ببینید و همچنین دستمزد آن‌ها و مدت قراردادشان با باشگاه را بررسی کنید و در صورت نیاز قرارداد جدیدی به آن‌ها پیشنهاد دهید. قرارداد جدید برای بهترین بازیکنان باشگاه باید دارای دستمزد بهتری باشد تا آن‌ها را برای ماندن در باشگاه ترغیب کند.

این نکته مهم را هم در ذهن داشته باشید که تمام بازیکنان حاضر در باشگاه خود را می‌توانید با تمرینات درست قوی کنید. به‌این‌صورت که پس از انتخاب آن‌ها وارد بخش Development شوید و با انتخاب بهترین گزینه برای آن‌ها ، سرعت پیشرفت آن‌ها را به‌طرز چشمگیری افزایش دهید.

بخش پیشرفت بازیکنان در بخش کریرمود بازی fc24

در سربرگ اسکواد بخش دیگری به نام Youth Academy قابل دسترس است که ارتباط مستقیمی با بخش Youth Staff در سربرگ ترانسفر دارد. در بخش Youth Staff شما می‌توانید بهترین استعدادیاب‌ها را استخدام کنید و به آن‌ها مأموریت دهید تا بهترین بازیکنان جوان را از کشور موردنظر شما پیدا کنند. هرچه استعدادیاب بهتری استخدام کنید، حقوق بیشتری از شما خواهد گرفت. برای مثال ما یک استعدادیاب پنج ستاره را به مدت ۶ ماه به اسپانیا فرستاده‌ایم تا بهترین بازیکن‌های جوان در پست هافبک با قابلیت بازی‌سازی را برای ما پیدا کند. این استعدادیاب‌ها هر ماه گزارشی به ما ارائه می‌دهند که در آن گزارش فهرستی از بازیکنانی که پیدا کرده‌اند قابل مشاهده است. هر بازیکن یک قدرت ابتدایی و یک پتانسیل نهایی دارد که هرچه پتانسیل بیشتری داشته باشد، در آینده پیشرفت بسیار بیشتری را تجربه خواهد کرد.

هرکدام از این بازیکن‌ها را که انتخاب کنید به بخش Youth Academy در سربرگ اسکواد منتقل خواهند شد و در آن‌جا می‌توانید پیشرفت آن‌ها را زیرنظر داشته باشید. برخی از این بازیکن‌ها ممکن است در طول زمان پتانسیل اولیه خودشان را از دست بدهند و شما می‌توانید آن‌ها را از آکادمی اخراج کنید. همچنین می‌توانید با برنامه تمرینی مناسب بهترین پیشرفت را در مسیر آن‌ها قرار دهید. هر زمان که صلاح دانستید می‌توانید آن‌ها را به تیم اصلی اضافه کنید و آن‌ها را در بازی‌های مناسب به زمین بفرستید. برای مثال ما یک بازیکن با اورال ۵۶ در کشور برزیل پیدا کردیم که در پست مهاجم بازی می‌کرد و پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیکن با اورال ۹۴ را داشت و درنهایت با گذشت سه فصل به اورال ۹۳ رسید و به بهترین بازیکن جهان تبدیل شد. تبدیل کردن بازیکن‌های جوان و با استعداد به بهترین‌های جهان بدون شک لذت بخش است.

بخش آکادمی جوانان در بخش کریرمود بازی fc24

در سربرگ سوم یعنی سربرگ ترانسفر هر اطلاعاتی که درباره نقل‌وانتقالات جهان کریرمود خودتان نیاز داشته باشید را می‌توانید مشاهده کنید. در بخش Scouts می‌توانید بازیکن‌هایی را ببینید که استعدادیاب‌های عمومی پیدا کرده‌اند و معمولا اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار نمی‌دهند. مانند بخش Youth Staff می‌توانید Scout خودتان را با جزییاتی که مدنظر دارید دنبال بازیکن‌های موردنیازتان بفرستید. برای مثال می‌توانید یک Scout را برای پیدا کردن بازیکن‌های بک‌آپ ارسال کنید و او هم این بازیکن‌ها را برای شما پیدا می‌کند. پیشنهاد ما این است که اگر خودتان بازیکن جوان و بااستعدادی را می‌شناسید در بخش جست‌وجوی بازیکن پیدا کرده و او را زیرنظر بگیرید تا ببینید به درد باشگاه شما می‌خورد یا خیر.

در بخش جست‌وجوی بازیکنان هر بازیکنی که مدنظر دارید را می‌توانید در بخش Transfer Hub فهرست کنید. ترانسفر هاب مکانی است که نقل‌وانتقلات در آن انجام می‌شود. اگر پیشنهادی برای بازیکن‌های شما وجود داشته باشد در این قسمت قابل دسترس خواهد بود و اگر می‌خواهید بازیکنی را بخرید پس از اضافه کردن به بخش ترانسفر هاب می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.

در خرید و فروش بازیکن به این نکته توجه کنید که اگر تیم شما محدودیت بودجه دارد همیشه به‌دنبال بهترین قرارداد ممکن باشید. برای مثال اگر بازیکنی ۴۰ میلیون دلار ارزش دارد پیشنهادی همان اندازه یا در بالاترین شکل ممکن پیشنهادی به ارزش ۵۰ میلیون دلار برای او ارسال کنید. اگر باشگاه بزرگی دارید و منابع مالی باشگاه شما زیاد است خیلی نیازی به این سخت‌گیری‌ها نیست. همچنین در زمان فروش بازیکنان همیشه سعی کنید بیشترین میزانی که می‌توانید را از باشگاه مقصد دریافت کنید.

قسمت ترانسفر هاب در بخش کریرمود بازی fc24

شما همچنین می‌توانید بازیکنانی که در باشگاهتان هستند و به آن‌ها نیازی ندارید را با بازیکنانی که به درد شما می‌خورند، عوض کنید. برای مثال ما بازیکنی مثل هری مگوآیر که سن بالایی دارد و تقریبا ۱۵ میلیون پوند ارزش او به‌شمار می‌رود را با کُلویل مدافع چلسی جابه‌جا کردیم و مبلغ ناچیزی را روی این معامله به باشگاه مقصد پرداختیم. کلویل بدون شک در فصل‌های آینده می‌تواند پیشرفت بسیار زیادی کند و نه‌تنها به بهترین مدافع تیم تبدیل شود که همچنین می‌تواند سود مالی بسیار زیادی را برای باشگاه به‌همراه داشته باشد؛ چراکه با پیشرفت سریع قدرت‌هایش، ارزش مالی او هم به سرعت زیاد می‌شود و تیم‌های زیادی برای به خدمت گرفتن او مزاحم شما خواهند شد.

در دو سربرگ آخر بخش کریر مود گزینه‌های خیلی مهم و تاثیرگذاری برای بازی شما وجود ندارد. مهم‌ترین بخش‌های این دو سربرگ را می‌توانیم بخش‌های مالی و بخش پیشنهادهای شخصی شما بدانیم. بخش مالی به میزان بودجه باقی‌مانده، ارزش باشگاه و دخل‌وخرج تمام باشگاه مربوط می‌شود و در بخش پیشنهاد‌های شخصی می‌توانید پیشنهادهایی که از سایر تیم‌های باشگاهی و ملی دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید و در صورت علاقه‌مند بودن می‌توانید آن‌ها را قبول کرده و مدیریت آن‌ها را برعهده بگیرید.

اسلایدرها

قسمت اسلایدرها را از سایر قسمت‌های مقاله جدا کردیم چراکه عقیده داریم در تجربه بهترین کریرمودِ ممکن مهم‌ترین نقش را همین اسلایدرها ایفا می‌کنند. در همین ابتدای توضیحات این بخش به این نکته مهم اشاره کنیم که تمام این بخش را درنهایت خود شما با آزمون و خطا باید به شکلی که به‌طور کامل می‌پسندید، تغییر دهید. اسلایدرها تنظیماتی هستند که در بخش Setting بازی دو سربرگ آخر را به خودشان اختصاص داده‌اند. یکی از آن‌ها اسلایدرهای مربوط‌به User است و مربوط می‌شود به هر تیمی که کنترل آن را شخص واقعی برعهده دارد و سربرگ بعدی به CPU اختصاص دارد و مربوط می‌شود به هر تیمی که کنترل آن برعهده هوش مصنوعی است. به‌عبارت بهتر اگر تنظیمات بخش یوزر را تغییر دهید و دو نفره بازی کنید تنظیمات آن بخش برای هر دو نفر شما اعمال می‌شود و تنظیمات بخش سی‌پی‌یو هیچ دخالتی در بازی نخواهند داشت.

عکس مربوط‌به تنظیمات اسلایدرها که در بالا قرار داده‌ایم روی درجه سختی Legendary و روی سرعت بازی آهسته و بازی‌های پنج دقیقه‌ای تنظیم شده‌اند. طبیعتا اگر روی درجه سختی World Class بازی می‌کنید این اسلایدرها را باید به شکل دیگری تنظیم کنید. حالا این اسلایدرها چه نقش مهمی در بازی دارند؟ برای مثال تنظیمات Shot Error به میزان خطای شوت بازیکنان مربوط می‌شود و هرچه مقدارش بیشتر باشد گل زدن سخت‌تر خواهد شد و اینگونه همه موقعیت‌های تک‌به‌تک گل نخواهند شد. حتی ممکن است بازیکن شما در شرایطی که دروازه خالی است، توپ را به بیرون بزند. تنظیمات Pass Error دقیقا همین نقش را دارد ولی برای پاس‌های بازیکنان.

روی حالت لجندری چون بازی تیم CPU خیلی کم اشتباه و قوی است، بخش خطای شوت و پاس آن‌ها را باید مقدار بیشتری نسبت‌به درجه سختی World Class بالا ببرید. تنظیمات Shot Speed و Pass Speed سرعت شوت و پاس بازیکنان را شکل می‌دهد و کم کردن سرعت پاس در واقعی شدن بازی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زیاد کردن تنظیمات First Touch Error هم باعث خواهد شد تا بازیکنان برای کنترل توپ‌های سریع با چالش سخت‌تری روبه‌رو شوند. سایر تنظیمات بخش اسلایدرها نیز رفته‌رفته برای شما مشخص خواهند شد و تمام آن‌ها را باید باتوجه‌به سبک و سلیقه خودتان تغییر دهید و نیازی نیست حتما از تنظیماتی که در اینجا گفته شده، استفاده کنید.

نکته مهم در لذت بیشتر بخش کریرمود ادغام کردن این اسلایدرها با چالش‌های سخت دیگری است که در طول مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. برای مثال فرض کنید که اسلایدرها را روی تنظیماتی سخت قرار دهید، هدایت یک تیم ضعیف با بازیکن‌های نه‌چندان خوب را برعهده بگیرید، سعی کنید این تیم را به بهترین تیم دنیا تبدیل کنید، در این مسیر از بازیکن‌های آکادمی استفاده کنید تا آن‌ها در این مسیر به بازیکن‌های درجه یک جهان تبدیل شوند و در این مسیر بازی را برای خودتان آسان نکنید.

زمانی‌که پس از چند فصل به هدف خودتان می‌رسید احساس بسیار بسیار لذت‌بخشی خواهید داشت چراکه این اسلایدرها بازی را برای شما بسیار واقعی و البته سخت خواهند کرد. دیگر خبری از تعداد گل‌های زیاد در هر بازی نیست و همه شوت‌ها خطرناک نخواهند شد. وقتی پس از چند بازی از پشت محوطه جریمه گل بزنید بسیار خوشحال می‌شوید و وقتی در دقایق پایانی می‌توانید بازی را با یک گل برنده شوید کیف خواهید کرد؛ چراکه فوتبال واقعی همین است!‌ البته پس از هر چند بازی بازی ممکن است نتایج پرگلی هم رخ دهد که در دنیای واقعی هم برای هر تیمی هر چند وقت یک بار رخ می‌دهد که این هم طبیعی است.

درنهایت باز هم می‌گوییم که تنظیمات اسلایدرها را با سلیقه خودتان تنظیم کنید تا بهترین تجربه ممکن از کریرمود را پشت‌سر بگذارید. نظر شما درباره این بخش محبوب چیست؟ اگر شما هم درباره بخش کریرمود نظری دارید، نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده