EA Sports FC 24 با نام جدیدش، شروع دورانی جدید برای بازی‌های فوتبال EA است؛ اما آیا این شروع دوباره، به بازی متفاوتی هم منتهی شده است؟ با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

فیفا یکی از قدیمی‌ترین مجموعه بازی‌های ورزشی است که به انتشار سالیانه آن در حوالی ماه مهر عادت کرده‌ایم؛ فیفا در حال حاضر نه فقط یک بازی ورزشی که تجارتی پرسود برای الکترونیک آرتز به‌حساب می‌آید و برای طرفدارانش هم انتشار نسخه جدیدی از آن، مشابه شروع فصل فوتبالی جدیدی است و مخصوصا طرفداران بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم، هر سال با نسخه جدید، ماجراجویی تقریبا یک ساله‌ای را برای آماده کردن بهترین تیم ممکن و رسیدن به جوایز مختلف آغاز می‌کنند. اما امسال، مجموعه فوتبالی الکترونیک آرتز یک تغییر بزرگ داشته و پس از اتمام قرارداد این شرکت با فدراسیون جهانی فوتبال، نام بازی از فیفا به EA Sports FC 24 تغییر یافته است. اما آیا این تغییر به بازی متفاوتی هم منتهی شده است؟ لطفا ابتدا با بررسی ویدیویی بازی همراه باشید تا بعد بیش‌تر از این مورد صحبت کنیم:

فروشگاه آی‌پینز حامی بررسی بازی FC 24 زومجی با کد تخفیف است. شما می‌توانید هم‌اکنون با ورود به سایت آی‌پینز کلی گیفت‌کارت را با قیمت خوب خریداری کنید. تازه آی‌پینز این امکان را فراهم کرده تا کد تخفیف ZOOMG را برای گیفت‌کارت‌های استیم، پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو استفاده کنید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

اگر از کاربرانی باشید که هر سال فیفا را تجربه می‌کنند، با شروع FC 24 خیلی زود خودتان را در منزلی امن و آشنا پیدا خواهید کرد؛ درست است که منوی بازی بسیار مینیمال‌تر از همیشه شده و آن کاشی‌های چند نسخه اخیر جای خودشان را به منویی لیستی داده‌اند، ولی تمام حالت‌های بازی همیشگی کماکان در این نسخه هم هستند و راستش را بخواهید، امسال تغییر آنچنان تاثیرگذار و محسوسی هم نداشته‌اند. معمولا EA هر سال یک سری موارد جدید به حالت‌های بازی اضافه می‌کرد تا کمی تجربه آن‌ها را متفاوت کند و مثلا در بخش کریر، دو سال پیش امکان شبیه‌سازی بازی‌ها را داشتیم و سال گذشته هم امکان تجربه هایلایت مسابقه‌ها به آن اضافه شد ولی امسال موارد جدید بسیار جزئی هستند و بیش‌تر روی تعریف تاکتیک و کادر مربی‌های تیم شما تمرکز کرده‌اند. 

حالت‌های بازی تغییرات چندان محسوسی در FC 24 به نست نسخه قبلی فیفا نداشته‌اند

این وضعیت تا حد زیادی برای سایر بخش‌های بازی هم صادق است. در حالت پرو کلاب می‌توانید بازیکن خودتان را داشته باشید و مخصوصا در کنار دوستان‌تان یک تیم فوتبال تشکیل دهید. حالت ولتا در دسترس است که خود بخش‌های مختلفی دارد و می‌توان در آن هم بازیکنی ساخت، سراغ تجربه فوتبال خیابانی با چالش‌های مختلف رفت و با امتیازها و جوایز به‌دست آمده، به شخصی‌سازی ظاهر و مهارت‌های کاراکتر پرداخت. بخش ولتا که حتی یک بار در نسخه‌های قبل حالت داستانی هم داشت، از آن بخش‌هایی است که نتوانست پتانسیل واقعی فوتبال خیابانی را به تجربه همیشگی فیفا اضافه کند و دلیل آن هم شباهت زیاد تجربه ارائه‌شده از فوتبال در آن با همان فوتبالی است که فیفا در زمین چمن هم ارائه می‌دهد. امسال هم انتظار تغییری از این حیث نداشته باشید و این بخش کماکان تجربه‌ای است که بعید می‌دانم کسی آن را به شکلی حرفه‌ای دنبال کند و نهایت می‌تواند یک تنوع جزئی در دورهمی بازی کردن FC 24 باشد. 

محمد صلاح در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

اما بخشی که در بین حالت‌های مختلف FC 24 بیش‌تر از همه شاهد ویژگی‌های جدید است، آلتیمیت تیم آن به‌حساب می‌آید. از نظر ساختار حالت‌های خود این بخش تفاوت آنچنانی را شاهد نیستیم و فقط قسمتی به نام Evolution به بازی اضافه شده که هدف آن، ارتقا کارت‌ها از طریق انجام دادن آبجکتیو‌های تعریف‌شده است و فقط زمان می‌تواند نشان دهد که چقدر مورد توجه تیم محتوای بازی قرار خواهد گرفت. در همین ابتدای عرضه بازی مثلا چند آپدیت اینچنینی در نظر گرفته شده که بهترینِ آن‌ها نیازمند پرداخت کوین یا فیفا پوینت است و به‌نظر می‌رسد عطش EA برای کسب درآمد بیش‌تر از طریق آلتیمیت تیم، در این ویژگی جدید هم نفوذ کرده است؛ البته به جز این موارد کماکان می‌توان تاثیر پول واقعی در آلتیمیت تیم را حس کرد و جالب اینکه امسال از همین روزهای ابتدایی عرضه شاهد ارائه پک‌های گران‌قیمتی در استور هستیم که می‌توانند تعادل مارکت بازی و قدرت تیم‌ها را خیلی راحت به‌هم بریزند. 

آلتیمیت تیم بازی کماکان اعتیادآور است و گزینه‌های متنوع‌تری هم برای ساخت تیم دارد؛ با این حال تاثیر پول واقعی در تسریع پیشرفت در این بخش، حتی از قبل هم بیش‌تر شده است

با این حال بزرگ‌ترین تفاوت آلتیمیت تیم امسال نسبت به سال‌های گذشته، حضور بازیکنان زن در این بخش است. اگر خیلی صادقانه بخواهم در این مورد صحبت کنم، EA این کار را تا حد زیادی به نحو خوبی انجام داده است و تاثیر آن هم در بازی مثبت حس می‌شود. برای توضیح دقیق‌تر این موضوع، بد نیست کمی وضعیت کلی آلتیمیت تیم در سال‌های اخیر را مرور کنیم؛ معمولا شرایط بستن تیم‌ها در این بخش به این شکل است که در اوایل عرضه گیمرها سراغ هرآنچه که می‌توانند به‌دست بیاورند می‌روند و به مرور با کسب کوین بیش‌تر، کم کم اکثر تیم‌ها شبیه به یکدیگر می‌شوند و شاهد استفاده گیمرها از بازیکنانی هستیم که اصطلاحا به درد متای گیم پلی بازی می‌خورند. قطعا اگر طرفدار این بخش بوده باشید، می‌دانید که حتی کارت گلد اولیه امباپه سال پیش تا حتی اواخر بازی جزو تیم اکثر گیمرها بود و این برای سایر بازیکنان متا هم صدق می‌کرد. خب اضافه شدن بازیکنان زن به آلتیمیت تیم، باعث شده تا دست گیمرها بیش از پیش برای ساخت تیم‌های متنوع‌تر باز باشد و از همین الان هم می‌توان این موضوع را واضح در تیم‌ها دید. 

مسابقه میلان و اینتر در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

به بیان دیگر، گیمر‌ها، حداقل فعلا، نه اجباری به استفاده از بازیکنان زن یا مرد دارند و نه حضور زنان به این شکل است که مزیتی عجیب و غریب داشته باشند و مثلا یک بازیکن زن بتواند از نظر قدرت بدنی بهتر از بازیکنی مثل ون دایک باشد. این بازیکنان اکثرا به دلیل قد و قامت کوتاه‌تر خود، اجیلیتی بالاتری دارند و برای گیمرهایی که به دریبل زدن و بازیکنان سرعتی علاقه داشته باشند، گزینه مناسبی به‌حساب می‌آیند و باعث شده‌اند تا بتوان تیم‌های متنوع‌تری را در این بخش ساخت. در کل FC 24 از نظر محتوایی، تفاوت خیلی زیادی نسبت به نسخه قبلی نداشته و حالت‌های بازی به همان سبک و سیاق کماکان در دسترس هستند؛ البته باید این را هم در نظر گرفت که فوتبال EA به‌نوعی به یک بلوغ کلی از حیث حالت‌های بازی رسیده و نباید هم انتظار داشت که هر سال شاهد موارد خیلی جدیدی باشیم ولی کمی تنوع بیش‌تر، حداقل در جزییات هر بخش، خالی از لطف نبود. 

برای یک بازی فوتبال، هیچ‌چیز مهم‌تر از ارائه گیم‌پلی خوب نیست؛ چرا که اگر بازی بهترین حالت‌ها را هم داشته باشد ولی گیم پلی خوبی ارائه ندهد، نمی‌توان از آن‌ها لذت خاصی برد و خودِ فیفا هم در سال‌های گذشته و مخصوصا در اثر آپدیت‌های گاهی عجیبی که برایش منتشر می‌شد، کم مشکلات اینچنینی نداشته است. اما وضعیت فعلی بازی در زمان عرضه و بدون توجه به اینکه آپدیت‌های آینده چه تاثیری روی آن خواهند داشت، با اینکه مشکلاتی از حیث تعادل دارد ولی در مجموع مثبت و لذت‌بخش است. 

پلی استایل ها در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

EA از حیث گیم پلی، تغییراتی در FC 24 ایجاد کرده که از همان بازی‌های اول برای افرادی که نسخه قبل را تجربه کرده باشند، محسوس است. بارزترین ویژگی که امسال به بازی اضافه شده، موردی به نام Playstyle است که جایگزینی برای Trait‌های بازیکنان به‌حساب می‌آید. سازندگان از طریق این ویژگی، سعی کرده‌اند تا خصوصیات و سبک بازی بارز بازیکنان فوتبال را در گیم پلی FC 24 پیاده کنند و تا حد زیادی هم موفق بوده‌اند. پلی‌استایل‌ها تنوع بالایی دارند و همه پست‌های فوتبال را هم پوشش می‌دهند؛ از برخی نمونه‌های آن می‌توان به پاور شات، سرعت بالا، مهارت بلوکه کردن توپ‌ها برای مدافعین و استایل‌های مربوط به پاس و دریبل اشاره کرد. هر استایل هم دو حالت عادی و پلاس دارد که حالت پلاس برای بازیکنان مطرح در نظر گرفته شده و مثلا رونالدو استایل پاور شات پلاس دارد و در نتیجه می‌تواند شوت‌های پاور شات را با انیمیشن سریع‌تر و دقت بالاتری بزند. این ویژگی واقعا بازیکنان مطرح را از بازیکنان عادی متمایز می‌کند و گیمرها اگر بتوانند به شناخت درستی از آن‌ها برسند و در بازی خودشان به‌درستی از آن‌ها استفاده کنند، می‌توانند به فیفا پلیر بهتری تبدیل شوند. 

اضافه شدن پلی‌استایل‌ها و ترکیب آن‌ها با انیمیشن‌های متنوع، باعث شده تا بازیکنان مطرح واقعا شبیه به خود واقعی‌شان بازی کنند

مورد بعدی که در برخی از جنبه‌ها مکمل پلی‌استایل‌ها هم به‌حساب می‌آید، اضافه شدن انیمیشن‌های جدید به بازی است؛ دلیل اینکه می‌گویم این مورد مکمل پلی‌استایل‌ها است، از این جنبه است که با انیمیشن‌های جدید، بازیکنان مطرح بیش از پیش شبیه به خود واقعی‌شان هستند و مثلا زمانی که بازیکنی مثل هالند را کنترل کنید، نوع دویدن وی، شوت زدنش و کارهای دیگر شباهت زیادی به حرکات واقعی این بازیکن دارد و در طرف مقابل، مثلا مسی با جثه کوچک‌ترش، دریبل‌های ریز بهتری می‌زند. انیمیشن‌های بازی به‌طور کلی باعث شده‌اند تا بتوان در برخورد اول با FC 24، آن را تجربه‌ای نرم‌تر و روان‌تر نسبت به سال پیش حس کرد و تمام حرکات و اصول پایه‌ای و حرفه‌ای‌تر فوتبال، از لمس توپ گرفته تا پاس دادن‌ها، دریبل زدن‌ها و شوت‌ها حس و حال بهتر و طبیعی‌تری نسبت به همیشه دارند. 

گیم پلی بخش ولتا در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

ترکیب تمام این موارد، باعث می‌شود تا مخصوصا حمله کردن در FC 24 تجربه لذت‌بخش و مهارت‌محورتری نسبت به همیشه باشد. گیمر در این نسخه خیلی راحت‌تر می‌تواند آنچه را که در ذهن دارد در زمین پیاده کند و رفتارهای بازیکنان هم به‌نحوی است که اجازه این کار را می‌دهد. شما می‌توانید با پاس‌های کوتاه و تبدیل آن‌ها به یک پاس عمقی از مرکز زمین به دروازه حریف برسید یا اینکه اگر بازیکنان سرعتی خوبی دارید توپ را به کناره‌ها ببرید و با ارسال دقیق موقعیت گل خلق کنید. حتی چند ویژگی مثل پاس‌های عمقی دقیق و ارسال‌های دقیق و دستی که با نگه داشتن کلید R1/RB فعال می‌شود به بازی اضافه شده‌اند و می‌توان دقیقا محل فرود این نوع توپ‌ها را به‌صورت دستی تنظیم کرد که البته ماهر شدن در آن نیاز به تمرین و دقت بالایی دارد. در مجموع به‌لطف پلی‌استایل‌ها، انیمیشن‌های متنوع‌تر و روان‌تر نسبت به همیشه و جزییات ریز دیگری که سبک جدید دریبل‌زنی با نگه داشتن R1/RB هم یکی دیگر از آن‌ها است، تنوع روش‌های گلزنی در بازی بیش‌تر از همیشه شده و می‌توان بسته به مهارت‌های بازیکنان حاضر در تیم، به شیوه‌های متنوعی خلق موقعیت کرد و به گل رسید. اما آیا FC 24 در طرف مقابل زمین و برای دفاع کردن هم همین شرایط را دارد؟

خب اینجا جایی است که می‌توان کمی بیش‌تر در گیم پلی بازی عمیق‌تر شد و ضعف‌های آن را شناسایی کرد. اگر کاربر کمی حرفه‌ای‌تر فیفا باشید، می‌دانید که یکی از گلایه‌های همیشگی گیمرها از بازی نقش پررنگ دفاع کنترل‌شده توسط هوش مصنوعی در بازی بود؛ به این صورت که گاهی بازیکنان دفاعی بدون اینکه خود گیمر نقشی در کنترل آن‌ها داشته باشد، می‌توانستند توپ‌ها را دفع کنند یا مثلا با نگه داشتن کلید مربوط به پرس، به سمت بازیکن صاحب‌توپ بروند و موثرتر از آن چیزی که باید باشد، اقدام به گرفتن توپ کنند. خب خبر خوب اینکه این ویژگی در FC 24، در کمرنگ‌ترین حالت خود در بین نسخه‌های اخیر بازی است و دفاع کردن به‌مراتب مهارت‌محورتر از همیشه شده است. ولی خب مشکل کار، اینجا است که بازیکنان هجومی ابزار‌های به‌مراتب بیش‌تری در مقابله با بازیکنان دفاعی دارند و مثلا می‌توانند به‌لطف سرعت بالاتر خود، دریبل‌زنی که امسال موثرتر هم شده یا حتی پاس‌های دقیق خیلی راحت دفاع را پشت سر بگذارند و به گل برسند. 

ورود بازیکنان به زمین در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

این مساله را می‌توان در واقع نبود تعادل بین مهارت‌های دفاعی و هجومی در بازی دانست و نتیجه آن هم این است که حداقل فعلا، معمولا در حالت‌های آنلاین بازی شاهد بازی‌هایی هستیم که تعداد زیادی گل در آن‌ها رد و بدل می‌شود و نتیجه‌های عجیبی رقم می‌خورد. البته در این موضوع، عملکرد‌های گاهی عجیب دروازه‌بان‌ها هم بی‌تاثیر نیست و راستش را بخواهید، دروازه‌بان‌ها حتی کمی این حس را می‌دهند که انگار انیمیشن‌های مربوط به مهار توپِ آن‌ها به‌نسبت نسخه قبلی کم‌تر و محدود‌تر شده است و گاهی توپ‌های بسیار ساده‌ای که ناخودآگاه گیمر حس می‌کند که دروازه‌بان راحت آن را مهار خواهد کرد و حتی شاید به طرح‌ریزی حمله بعد از این مهار هم فکر کند، تبدیل به گل‌های خنده‌داری می‌شوند و همه معاملات را به‌هم می‌ریزند. انتظار می‌رود آپدیت‌های بعدی بازی کمی روی این موارد تمرکز داشته باشند تا دفاع کردن هم به‌اندازه حمله در FC 24 لذت‌بخش باشد. 

FC 24 از نظر بصری تجربه چشم‌نوازی است و مخصوصا جزییات چهره بازیکنان بهتر از همیشه به‌نظر می‌رسد

با اینکه امسال قرارداد EA و فدراسیون جهانی فوتبال به پایان رسیده و تاثیر آن را در اسم بازی هم می‌بینیم و البته برخی از گیمر‌ها هم به همین دلیل نگران پیش آمدن مشکلات لایسنس برای بازی بودند، ولی خبر خوب اینکه FC 24 از این حیث هیچ کم و کسری ندارد. تیم‌ها و لیگ‌های مطرح و حتی کوچک‌تر دنیای فوتبال با اسم و لباس‌های واقعی کماکان در بازی حاضر هستند و حتی مسابقه‌هایی مثل لیگ قهرمانان اروپا هم کماکان با لایسنس رسمی در بازی دیده می‌شوند. EA در سال‌های اخیر تمرکز زیادی روی ارائه تصویری زیبا از فوتبال در بازی‌های خود داشته و این عادت در FC 24 هم فراموش نشده و حتی ارتقا هم یافته است؛ اتمسفر ورزشگاه‌ها، تجربه بصری کلی بازی و از همه ملموس‌تر جزییات چهره بازیکنان بهتر و زیباتر از همیشه است و در کل اگر به گرافیک در یک بازی فوتبال اهمیت زیادی می‌دهید، FC 24 از این حیث اصلا شما را ناامید نخواهد کرد. 

شوت به سمت دروازه در بازی EA FC 24 | فیفا ۲۴

از حیث صوتی هم در کنار موسیقی‌هایی که با انواع و اقسام سبک‌ها در منو‌ها پخش می‌شوند و تنوع بالایی هم دارند، امسال به تیم گزارشگری بازی یک زوج جدید هم اضافه شده که گای مُبری، گزارشگر BBC و سو اسمیت، بازیکن سابق تیم ملی زنان انگلستان است. طبیعی است که تنوع بیش‌تر در بین گزارشگر‌ها اتفاق مثبتی است و برای آن‌هایی که بازی را با صدای خودش تجربه می‌کنند مفید خواهد بود ولی اگر نظر من را بخواهید، این زوج جدید کمی نچسب هستند و جای خالی مارتین تایلر و الن اسمیت را که چند سالی است در بازی حضور ندارند، اصلا و ابدا پُر نمی‌کنند. 

در مجموع FC 24 بیش‌تر از اینکه یک تغییر بزرگ برای مجموعه فوتبالی قدیمی EA باشد، ادامه‌دهنده همان مسیر هر ساله این مجموعه است. در جواب به این سوال که آیا بازی ارزش خرید دارد یا خیر، صادقانه بگویم همه‌چیز به خود شما و نگاهی که نسبت به این مجموعه دارید برمی‌گردد. اگر فیفا یا الان FC 24 را حرفه‌ای‌تر و برای بخش‌هایی مثل آلتیمیت تیم تجربه می‌کنید که خب بدون نیاز به پیشنهاد هر شخصی امسال هم به سراغ بازی خواهید رفت تا بتوانید تجربه آنلاین آن را برای یک سال آینده داشته باشید ولی اگر این مجموعه برای شما صرفا اثری است که مثلا در دورهمی با دوستان یا اعضای خانواده به‌سراغش می‌روید و آن را خیلی حرفه‌ای دنبال نمی‌کنید، FC 24 آنقدر عوض نشده که ارزش حداقل ۷۰ دلار هزینه کردن را داشته باشد و پیشنهاد می‌کنم فعلا با همان نسخه قبلی سرگرم باشید تا بازی حداقل تخفیف خوبی بخورد. 

بررسی بازی بر اساس نسخه نهل نهمی ایکس باکس صورت گرفته و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است


منبع زومجی

EA Sports FC 24

EA Sports FC 24 شاید نام جدیدی داشته باشد ولی به‌طور کلی، همان ساختار آشنای بازی‌های مجموعه فیفا را حفظ کرده است. FC 24 از حیث حالت‌های بازی تفاوت چندانی با نسخه قبل نکرده و بارزترین تغییرات، اضافه شدن زنان به بخش آلتیمیت تیم و یک سری موارد جزئی دیگر هستند. با این حال فوتبال جدید EA گیم پلی در مجموع جذابی دارد و به‌لطف اضافه شدن پلی‌استایل‌ها، انیمیشن‌های جدید و حتی چند مکانیک کنترلی ساده ولی کاربردی، مخصوصا حمله کردن در EA Sports FC 24 لذت‌بخش و مملو از آزادی‌عمل است؛ البته برخی مشکلات تعادل مخصوصا در عملکرد مدافعین و دروازه‌بان‌ها دیده می‌شود که کمی بالانس کلی را خراب می‌کنند. EA Sports FC 24 به‌طور کلی نسل جدیدی از فوتبال‌های EA است که مسیر مجموعه فیفا را ادامه می‌دهد و هرچند در آن خبری از تغییر و تحولی اساسی نیست، ولی تجربه در کل خوبی مخصوصا در اختیار طرفداران همیشگی این مجموعه قرار می‌دهد.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • + ویژگی‌های جدید گیم پلی که باعث جذابیت و آزادی‌عمل بیش‌تر در حمله و روش‌های گلزنی شده‌اند
  • + اضافه شدن Playstyle‌ها که باعث شده بازیکنان هویت منحصربه‌فردی داشته باشند
  • + کیفیت خوب تجربه بصری کلی بازی و مخصوصا جزییات چهره بازیکنان
  • + جفظ گستردگی تیم‌ها و محتویات لایسنس‌شده با وجود اتمام همکاری با سازمان FIFA
  • + متنوع‌تر شدن گزینه‌های موجود برای ساخت تیم در بخش آلتیمیت تیم

نقاط ضعف

  • - نیاز به تعادل بیش‌تر بین دفاع و حمله در گیم پلی
  • - تغییرات بسیار جزئی حالت‌های بازی نسبت به نسخه قبل
  • - عملکرد نه‌چندان جالب دروازه‌بان‌ها و واکنش‌های عجیب آن‌ها
  • - نقش پررنگ پول واقعی در بخش آلتیمیت تیم بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده