یک سال با ایکس باکس در نسل نهم | از بررسی عملکرد تا بازی‌ها

یک سال با ایکس باکس در نسل نهم | از بررسی عملکرد تا بازی‌ها

یکشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

یک سال از عرضه کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس گذشته و نگاهی داریم به دستاوردهای مایکروسافت در این مدت و آینده این کنسول‌ها و بازی‌های آن‌ها.

نسل هشتم اصلاً برای مایکروسافت خوش‌یمن نبود و بعد از یک نسل طلایی با ایکس باکس 360، کنسول ایکس باکس وان نتوانست به انتظارات هواداران پاسخ دهد. ولی به نظر می‌رسد مایکروسافت از مدت‌ها قبل در حال درس گرفتن از اشتباهات خود است و بعد از عرضه کنسول جذاب و قدرتمندی مثل ایکس باکس وان ایکس، نسل نهم را نیز به بهترین شکل ممکن شروع کرده و روزبه‌روز هم با جدیت بیشتری جلو می‌رود.

کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به‌تازگی یک ساله شده‌اند و به همین مناسبت قصد داریم مروری داشته باشیم روی اتفاقات این یک سال و نگاهی کنیم به بعضی از بهترین بازی های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس. همچنین به چشم‌انداز آینده کنسول‌های مایکروسافت می‌پردازیم و با بعضی از آثار سال‌های بعد این دو کنسول بیشتر آشنا می‌شویم. با زومجی همراه باشید.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، دوقلوهای سیاه و سفید

تا چند سال پیش رسم بر این بود که در هر نسل شاهد عرضه یک کنسول خاص با سخت‌افزاری مشخص از طرف شرکت‌های حاضر در این صنعت باشیم. اگر هم آن‌ها سراغ عرضه بیش از یک مدل در یک نسل می‌رفتند، تفاوت مدل‌ها در مواردی مثل ظرفیت کنسول یا ظاهر و ابعاد آن‌ها یا حداکثر تفاوت‌هایی جزئی در امکانات خلاصه می‌شد. ولی در نسل هشتم شاهد عرضه دو کنسول قدرتمند پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس از طرف سونی و مایکروسافت بودیم که می‌شد آن‌ها را «کنسول‌های میان‌نسلی» نامید؛ پلتفرم‌هایی که نه برای تغییر کامل نسل و ارائه بازی‌های جدید، بلکه برای تجربه همان بازی‌های قبلی ولی با کیفیتی بالاتر وارد بازار شده بودند.

اما این بار در همان ابتدای نسل نهم، مایکروسافت دست به کاری متفاوت و جدید زد و از روز اول، دو کنسول با سخت‌افزارهایی متفاوت را عرضه کرد. ایکس باکس سری ایکس با ظاهر سیاه‌رنگ و ابعادی بزرگ‌تر که امکان پردازش بازی‌ها را به‌صورت 4K دارد و از درایو بلوری نیز بهره می‌برد، و ایکس باکس سری اس سفیدرنگ با ابعادی جمع‌وجور که هرچند از رزولوشن 1440p پشتیبانی می‌کند و قدرت پایین‌تری نسبت به برادر خود دارد، ولی همچنان یک کنسول نسل جدید محسوب می‌شود که تمام بازی‌های سال‌های آینده را اجرا خواهد کرد.

ایکس باکس سری اس و ایکس در کنار هم

استراتژی مایکروسافت در ارائه دو کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس با سخت‌افزار و قیمت متفاوت به خوبی جواب داده است

این استراتژی مایکروسافت زمانی جالب‌تر شد که متوجه شدیم ۲۰۰ دلار اختلاف قیمت بین دو کنسول وجود دارد و ایکس باکس سری ایکس ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و ایکس باکس سری اس ۳۰۰ دلار، یعنی رقمی فوق‌العاده برای پلتفرمی که قرار است تمام بازی‌های نسل نهم را اجرا کند. به این ترتیب هرچند سونی با پلی استیشن 5 دیجیتال موفق شده محصولی ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از ایکس باکس سری ایکس ارائه دهد، ولی مایکروسافت هم با کنسول کوچک و دوست‌داشتنی خود، ۱۰۰ دلار کمتر از سونی از جیب خریداران خارج می‌کند.

موفقیت این استراتژی در یک سال اخیر به خوبی خود را نشان داده و خیلی از گیمرهایی که به نمایشگرهای 4K دسترسی ندارند یا نمی‌خواهند مبلغ زیادی برای کنسول جدید خود خرج کنند، سراغ ایکس باکس سری اس رفته‌اند؛ موضوعی که در کشور ما هم به چشم می‌خورد و مخصوصاً با درنظرگرفتن اوضاع اقتصادی و قیمت‌های نجومی، این کنسول به گزینه‌ای عالی برای درصد زیادی از گیمرها تبدیل شده است.

قابلیت‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

یکی از جذابیت‌های نسل جدید را می‌توان استفاده هوشمندانه بازی‌سازها از قدرت کنسول‌ها دانست. تا چند سال قبل، بزرگ‌ترین تفاوت کنسول و پی سی به تنظیمات گرافیکی بازی‌ها مربوط می‌شد و درحالی‌که روی پی سی امکان انجام تنظیمات مختلف و اجرای بازی روی رزولوشن بالاتر یا فریم ریت بهتر وجود دارد، تا مدتی قبل روی کنسول‌ها به جز تعداد بسیار کمی از بازی‌ها، کمتر اثری چنین حق انتخابی را به مخاطبان می‌داد.

ولی نسل نهم در حالی شروع شد که دست بازیکن‌ها بیش از هر زمان دیگری باز گذاشته می‌شود و آن‌ها در بازی‌های مختلف می‌توانند بین دو گزینه یا حتی بعضی وقت‌ها بیشتر از آن به سراغ مورد دلخواه بروند و برای مثال روی بالاترین رزولوشن ممکن به تجربه بازی به شکل 30fps بپردازند، یا با رزولوشنی پایین‌تر و به شکل 60fps بازی را پیش ببرند. و حتی در مواردی حالت 120fps هم برای بازی‌ها در نظر گرفته شده تا بازیکن‌ها در صورت در اختیار داشتن نمایشگر مناسب، از فریم ریتی لذت ببرند که تا مدتی قبل تصور آن روی کنسول‌ها سخت بود.

دراین‌میان مایکروسافت تنها به ارائه کیفیت بالا، بارگذاری سریع‌تر با کمک SSD و نمایش المان‌های پر زرق و برق مثل ری تریسینگ در بازی‌های نسل جدید اکتفا نکرده و درحالی‌که روزبه‌روز به تعداد بازی‌های پشتیبانی شده‌ی نسل‌های قبلی روی کنسول‌های جدید خود اضافه کرده، کیفیت خیلی از این بازی‌ها را نیز بهبود داده است؛ به شکلی که با کمک ویژگی FPS Boost می‌توان بازی‌های قدیمی را با نرخ فریمی بهتر اجرا کرد که این قضیه تأثیر مستقیم روی تجربه گیم‌پلی آن‌ها می‌گذارد.

دسته ایکس باکس سری ایکس سفید و مشکی

همچنین نباید از توجه ویژه مایکروسافت به انتقال راحت بازی‌های نسل هشتم به نهم گذشت؛ موضوعی که مهندسان این شرکت با کمک ویژگی «اسمارت دلیوری» (Smart Delivery) به فکر آن بوده‌اند و کاری کرده‌اند که بازی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، بدون هیچ دردسر و کار اضافه‌ای در بهترین حالت ممکن و با استفاده از قدرت ایکس باکس سری ایکس/اس اجرا شوند.

بد نیست اشاره‌ای هم داشته باشیم به کنترلر ایکس باکس سری ایکس/اس که با وجود شباهت زیاد به کنترلر ایکس باکس وان، بهبودهای اندکی نسبت به آن پیدا کرده و اضافه شدن دکمه «به اشتراک‌گذاری» (Share) باعث می‌شود گرفتن عکس و ویدیو از بازی‌ها و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دوستان خیلی ساده‌تر از قبل شود؛ دکمه‌ای که سونی با پلی استیشن 4 سراغ آن رفته بود و کاربرد خوب خود را در نسل گذشته اثبات کرده بود.

ایکس باکس گیم پس، برگ برنده مایکروسافت

سرویس‌های اشتراک بازی‌های ویدیویی با ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) شروع نشده‌اند و پیش از آن هم نمونه‌های بزرگی را داشتیم. پلی استیشن ناو (PlayStation Now) که کار خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، یکی از این نمونه‌ها بوده و EA Play (که در ابتدا EA Access نام داشت) هم مورد دیگری بوده که الکترونیک آرتز با راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۴، بازی‌های خود را از این طریق در اختیار علاقمندان قرار می‌داد.

ایکس باکس گیم پس این روزها رقیب مستقیمی بین سرویس‌های اشتراک بازی ندارد و روزبه‌روز هم محبوب‌تر می‌شود

ولی هیچ‌کدام از این سرویس‌ها به اندازه ایکس باکس گیم پس سروصدا نکردند و از نظر موفقیت و محبوبیت به پای سرویس اشتراکی مایکروسافت نرسیدند. علت این قضیه هم به پشتیبانی بی‌نظیر مایکروسافت از این سرویس و ارائه فهرستی عظیم از بازی‌های جذاب و متنوع برمی‌گردد.

برخلاف پلی استیشن ناو که معمولاً بازی‌های بزرگ با تأخیر زیادی وارد آن می‌شوند و خیلی از بازی‌های منتشر شده توسط سونی هم یا جایی در آن ندارند یا مدت‌ها بعد از انتشار وارد سرویس شده و پس از چند ماه خارج می‌شوند، و همین‌طور برخلاف EA Play که تنها بازی‌های الکترونیک آرتز را شامل می‌شود و حتی همین بازی‌ها هم گاهی اوقات با فاصله زمانی زیادی بعد از انتشار وارد آن می‌شوند، ایکس باکس گیم پس تمام بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای مایکروسافت در این سال‌ها را دربرمی‌گیرد، آن هم از همان روز اول عرضه و بدون نگرانی کاربران از خروج این بازی‌ها از سرویس.

لوگوی ایکس باکس گیم پس

یعنی فرقی نمی‌کند که جدیدترین نسخه از فورتزا (Forza) در راه باشد یا هیلو (Halo) یا اثری کوچک و جمع‌وجور، در هر حال مشترکان سرویس می‌دانند که بازی از همان روز اول در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر مایکروسافت گلچین خوبی از بازی‌های سایر شرکت‌ها را هم آماده کرده که بعضی از آن‌ها در همان روز اول انتشار وارد سرویس می‌شوند و بعضی دیگر هم با فاصله‌ای کوتاه بعد از عرضه.

برای مثال آن‌ها در همین ماه‌های اخیر هم بازی هیدس (Hades) به‌عنوان یکی از بهترین آثار مستقل این سال‌ها را در روز اول وارد سرویس خود کرده‌اند و هم بازی Back 4 Blood، اثری از استودیو Turtle Rock، سازنده بازی Left 4 Dead. یعنی ایکس باکس گیم پس تبدیل به سرویسی شده که مشترکان آن همیشه خیال راحتی نسبت به کیفیتش دارند و پشت سر هم نیز توسط مایکروسافت با ارائه آثار جذاب غافلگیر می‌شوند.

همچنین این سرویس را می‌توان یک بهشت واقعی برای دوست‌داران بازی‌های مستقل دانست و انواع و اقسام بازی‌های تولید شده توسط استودیوهای مستقل در آن به چشم می‌خورند؛ به طوری که اگر کسی تنها به خاطر همین بازی‌های مستقل مشترک ایکس باکس گیم پس شود هم اشتباه نکرده است.

در مجموع می‌توان ایکس باکس گیم پس را برگ برنده بزرگ مایکروسافت در سال‌های آینده دانست؛ سرویسی که روزبه‌روز در حال محبوب‌تر شدن است و در نوع کامل‌تر خود یعنی ایکس باکس گیم پس آلتیمیت شامل اشتراک ایکس باکس لایو گلد (برای بازی‌های آنلاین) و EA Play هم می‌شود.

محبوبیت و فروش ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

کنسول ایکس باکس وان با اینکه پس از موفقیت‌های عظیم ایکس باکس 360 وارد بازار شد، ولی به دلایل مختلف در استفاده از موج محبوبیت برادر بزرگ‌تر خود ناکام ماند و از همان ماه‌های اول مشخص شد که فروشی پایین‌تر از انتظار خواهد داشت؛ به‌طوری‌که خیلی از سیاست‌های مرتبط با این کنسول به سرعت تغییر کرده و کینکت هم که باعث افزایش قیمت آن شده بود، از جعبه کنسول حذف شد تا قیمت بهتری پیدا کند.

ولی اوضاع برای کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت بهتر به نظر می‌رسد و هرچند این شرکت هنوز آمار رسمی در مورد میزان فروش کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس نداده، ولی شنیده‌ها حکایت از فروش مناسب آن‌ها با درنظرگرفتن کمبودهای بازار دارد؛ کمبود تراشه و بعضی قطعات الکترونیکی که باعث شده خیلی‌ها هنوز پس از گذشت یک سال موفق نشوند کنسول موردنظر خود را تهیه کنند.

بررسی ایکس باکس سری ایکس | Xbox Series X Review

این قضیه که دلایل مختلفی از جمله همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی کارخانجات به خاطر آن دارد، باعث شده تولید وسایل الکترونیکی مختلفی از ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن 5 تا کارت‌های گرافیک و... با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و رقابت داغی برای خرید این محصولات شکل بگیرد که حتی پای دلال‌ها را هم به میان کشانده و آن‌ها با خریداری این وسایل و فروش آن‌ها با قیمتی بالاتر، به سود خوبی می‌رسند. و متأسفانه به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد رفع این مشکلات نخواهیم بود و حداقل تا سال آینده، کمبود کنسول‌های مایکروسافت در بازار ادامه خواهد داشت.

ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در سال اول فروش مناسبی داشته‌اند و حتی فروش آن‌ها در ژاپن از مجموع فروش ایکس باکس وان در کل نسل هشتم هم پیش افتاده است

هرچند مایکروسافت آمار دقیقی از فروش کلی کنسول‌های خود ارائه نمی‌دهد، ولی بعضی تخمین‌ها حکایت از فروش بیش از هشت میلیون واحدی آن‌ها تا آخر سپتامبر دارد که مطمئناً این روزها با از راه رسیدن بازی‌هایی مثل Forza Horizon 5 و Halo Infinite و تلاش مایکروسافت برای وارد کردن کنسول‌های بیشتر به بازار، این آمار افزایش هم داشته است.

البته مؤسسه تحقیقاتی Ampere از فروش ۶.۷ میلیون واحدی کنسول‌های مایکروسافت تا آخر ماه سپتامبر خبر داده و جالب اینکه طبق گزارش این مؤسسه، آمار فروش کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در بعضی از کشورها تقریباً برابر است. و حتی در بعضی از بزرگ‌ترین بازارهای دنیا، ایکس باکس سری اس از ایکس باکس سری ایکس جلو هم افتاده و خیلی از کاربران ترجیح داده‌اند با صرف هزینه‌ای کمتر، به سراغ کنسول ظریف و جمع‌وجور مایکروسافت بروند؛ در دورانی که مثل سابق نیاز زیادی به استفاده از دیسک احساس نمی‌شود و درصد عظیمی از گیمرها به سمت استفاده کامل از بازی‌های دیجیتالی رفته‌اند.

دراین‌میان بد نیست به وضعیت کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت در ژاپن هم اشاره کنیم؛ کشوری که گیمرهای آن معمولاً رابطه‌ی خوبی با کنسول‌های غیر بومی ندارند. هرچند ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در بازار ژاپن فاصله‌ای نجومی با پلی استیشن 5 و مخصوصاً نینتندو سوییچ دارند، ولی جالب است بدانید که این دو کنسول در همین یک سال موفق شده‌اند با ۱۱۶ هزار واحد فروش، از مجموع فروش ایکس باکس وان در کل نسل هشتم پیشی بگیرند؛ موضوعی که نشان از جذب بخشی از گیمرهای ژاپنی به کنسول‌های جدید مایکروسافت دارد و شاید با درنظرگرفتن بازی‌های محبوب ژاپنی مثل سری یاکوزا (Yakuza) در ایکس باکس گیم پس، کم‌وبیش انتظار این اتفاق هم می‌رفت.

بهترین بازی های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

کنسول بدون بازی‌های انحصاری معنا ندارد و مایکروسافت هم با اهمیت دادن به این قضیه، در سال اول عرضه ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس به ارائه آثار متنوع و جذابی پرداخته که در ادامه سری به آن‌ها می‌زنیم. از آنجایی که تمام بازی‌های منتشر شده توسط مایکروسافت برای پی سی هم عرضه می‌شوند، ملاک ما برای تهیه این فهرست این بوده که بازی‌ها برای کنسول رقیب یعنی پلی استیشن 5 منتشر نشده باشند.

همچنین بازی‌هایی که نسخه رسمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس ندارند و تنها ازطریق پشتیبانی کنسول از نسل قبل وارد آن شده‌اند را در نظر نگرفته‌ایم.

کیت و مارکوس در بازی Gears 5

Gears 5

  • سازنده:‌ کوالیشن
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: شوتر سوم شخص

بعد از پایان همکاری اپیک گیمز (Epic Games) و مایکروسافت، نگرانی‌هایی در مورد ادامه کار سری Gears of War وجود داشت ولی بازی Gears of War 4 با وجود افتی که نسبت به سه‌گانه اصلی داشت، اثر خوش‌ساختی محسوب می‌شد؛ مخصوصاً با درنظرگرفتن اینکه اولین نسخه ساخته شده توسط استودیو کوالیشن (The Coalition) هم بود. بعد از آن نوبت به گیرز 5 رسید و این بار سازندگان بازی با درس گرفتن از بعضی اشتباهات خود، اثری کامل‌تر و جذاب‌تر از قبل آماده کرده و دوست‌داران این مجموعه را نسبت به آینده آن امیدوارتر کردند.

بازی گیرز 5 حدود یک سال بعد از پی سی و ایکس باکس وان، برای ایکس باکس سری ایکس/اس هم منتشر شد تا یکی از آثار هم‌زمان با عرضه این کنسول‌ها باشد؛ آن هم با تکسچرهایی بهتر، افکت‌هایی جذاب‌تر و نرخ فریمی روان‌تر از قبل که حتی تا 120fps هم می‌رسد؛ اثری که داستان «کیت دیاز» (Kait Diaz) و سایر شخصیت‌های قدیمی و جدید این مجموعه را روایت می‌کند و با اتفاقات جالبی همراه است.

یک ماه بعد از عرضه بازی گیرز 5 برای کنسول نسل نهم مایکروسافت، بسته الحاقی آن با عنوان Gears 5: Hivebusters هم از راه رسید که پیش‌زمینه‌ای بر کمیکی به همین نام بوده و با استقبال خیلی خوبی نیز همراه شد؛ بازی مهیجی که علاوه‌بر کیفیت بالای گیم‌پلی و اکشن نفس‌گیر خود، از نظر گرافیکی هم با تعریف و تمجیدهای زیادی مواجه شد و خیلی‌ها گرافیک آن را جزو بهترین‌های نسل نهم دانستند.

بازی ori and the will of the wisps

Ori and the Will of the Wisps

  • سازنده:‌ استودیو مون
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: پلتفرمر/مترویدونیا

شرکت Moon Studios با طراحی بازی Ori and the Blind Forest به‌عنوان اولین ساخته‌ی خود نشان داد که یک استودیوی تازه‌نفس باکیفیت وارد صنعت بازی شده است. موفقیت این بازی به شکلی بود که همه منتظر ادامه همکاری مایکروسافت و این استودیو بودند و این اتفاق در سال ۲۰۲۰ با بازی Ori and the Will of the Wisps رخ داد.

در این اثر مترویدونیا با المان‌های پلتفرمر، یک بار دیگر هدایت «اوری» را به‌دست می‌گیریم؛ موجودی کوچک و نورانی که یک روح نگهبان محسوب می‌شود و بعد از ماجراهای قسمت اول، درکنار دوستان خود یعنی «نارو» (Naru) و «گومو» (Gumo) به بزرگ کردن جوجه جغدی به نام «کو» (Ku) مشغول می‌شوند که ماجرای پیدا کردن تخم او را در نسخه اول دیده بودیم. این بار هم با داستانی زیبا و پُر از لحظات احساسی همراه هستیم و درعین‌حال گیم‌پلی فوق‌العاده بازی نیز به هرچه دلچسب‌تر شدن این تجربه دوست‌داشتنی کمک می‌کند.

گرافیک هنری بازی روی تمام پلتفرم‌ها جذابیت بالایی دارد و با کمک کنسول‌های نسل نهم مایکروسافت می‌توان آن را علاوه‌بر حالت 60fps، به شکل 120fps نیز تجربه کرد که لذتی دو چندان به بازی می‌دهد. حتی سازندگان بازی برای حالت 60fps به رزولوشنی بالاتر از 4K هم فکر کرده‌اند و بازی در این حالت با رزولوشن 6K پردازش می‌شود و سپس به 4K برمی‌گردد تا تصویری بسیار شفاف و تماشایی به‌دست بیاید.

پوستری هنری از بازی Gears Tactics

Gears Tactics

  • سازنده:‌ اسپلش دمیج
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: تاکتیکی نوبتی

استودیو اسپلش دمیج (Splash Damage) که پیش از این در طراحی بخش چندنفره نسخه‌های مختلف Gears of War با کوالیشن همکاری کرده بود، درنهایت با بازی Gears Tactics این همکاری را به اوج رسانده و یک اثر تاکتیکی نوبتی را براساس این دنیای عظیم خلق کرد که با استقبال خیلی خوبی هم مواجه شد.

مقاله‌ی مرتبط:

داستان بازی به ماجراهای پیش از اولین نسخه این مجموعه برمی‌گردد و شخصیت اصلی آن هم «گیبریل دیاز» (Gabriel Diaz) است؛ پدر کیت که در نسخه‌های جدید گیرز با او همراه بوده‌ایم. گیبریل و همراهان او در طول مأموریت‌های متنوع بازی به سراغ مبارزه با لوکاست‌های قدرتمند می‌روند و هر مرحله را هم می‌توان از راه‌های مختلف و با استفاده از شیوه‌های متنوعی پشت سر گذاشت که به استراتژی بازیکن بستگی دارد.

Gears Tactics با وجود اینکه نسخه‌ای اصلی از سری گیرز نیست و سبک آن هم شاید به اندازه بازی‌های اصلی مجموعه نیاز به نمایش گرافیکی عجیب و غریب نداشته باشد، بااین‌حال توانسته جلوه‌های بصری بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته و روی ایکس باکس سری ایکس/اس هم به شکلی دلپذیر اجرا می‌شود؛ هم از نظر ظاهری و هم گیم‌پلی که سازندگان بازی توانسته‌اند آن را به خوبی روی کنترلر کنسول‌ها پیاده‌سازی کنند.

پرواز هواپیما برفراز یک شهر در Microsoft Flight Simulator

Microsoft Flight Simulator

  • سازنده:‌ اسوبو
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: شبیه‌ساز

مجموعه شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت در طول چند دهه حضور خود در صنعت بازی، همواره به‌عنوان اثری مخصوص پی سی شناخته شده و این قضیه تا مدتی قبل در مورد آخرین نسخه آن نیز صدق می‌کرد. ولی سرانجام اواسط سال ۲۰۲۱ بود که جدیدترین شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت، اثر استودیو اسوبو (Asobo Studio) برای ایکس باکس سری ایکس/اس هم منتشر شد.

این شبیه‌ساز که در زمان عرضه روی پی سی با نقدهای بسیار درخشانی همراه شده بود، به خوبی با کنترلر کنسول مایکروسافت هم‌خوانی پیدا کرده و می‌توان با کمک گزینه‌های مختلفی که برای هدایت هواپیما در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، تجربه‌ای لذت‌بخش و دلنشین را پشت سر گذاشت؛ تجربه‌ای بی‌نظیر که اجازه می‌دهد سوار هواپیمای دلخواه خود شده و به شکل آزادانه یا در قالب بخش‌های مخصوص بازی، به گشت‌و‌گذار در نقاط مختلف کره زمین بپردازید؛ از صحراهای داغ و سوزان تا پرواز بر فراز اقیانوس یا تماشای شهرهایی زنده و شلوغ با ماشین‌هایی که در خیابان‌ها در حال حرکت هستند و... خلاصه هر بخشی از کره زمین با ویژگی‌های خاص خود، درون بازی شبیه‌سازی شده و کافی است عاشق خلبانی و گردشگری باشید تا شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت به‌عنوان یکی از بهترین بازی های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس شما را ساعت‌ها درگیر خود کند.

»مای یک کنسرت در ذهن شخصیت اصلی بازی The Artful Escape

The Artful Escape

  • سازنده:‌ بتهوون اند دایناسور
  • ناشر: آناپرنا اینتراکتیو
  • سبک: پلتفرمر

کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در این یک سال پذیرای بازی‌های مستقل زیادی بوده‌اند که یکی از بهترین‌ها را می‌توان The Artful Escape دانست؛ اثری که استودیوی سازنده آن با نام عجیب بتهوون و دایناسور (Beethoven and Dinosaur) موفق شده تجربه‌ای هنری و متفاوت را خلق کند و طرفداران خاص خود را به‌دست آورد.

داستان بازی در شهر خیالی «کالیپسو» (Calypso) واقع در ایالت کلرادو دنبال می‌شود و شخصیت اصلی آن هم «فرانسیس وندتی» نام دارد؛ برادرزاده آهنگسازی افسانه‌ای به نام «جانسون وندتی» که باید در مراسم سالگرد او به اجرای موسیقی پرداخته و با نشان دادن استعداد و توانایی‌های خود، از زیر سایه سنگین این آهنگسازِ مرحوم خارج شود.

گیم‌پلی جذاب بازی با المان‌های پلتفرمر درکنار طراحی‌های هنری فوق‌العاده و موسیقی‌های گوش‌نواز، ترکیبی دوست‌داشتنی را خلق کرده‌اند که اگر هنوز به سراغ آن نرفته‌اید، بهتر است هرچه زودتر این کار را انجام دهید.

حرکت پرسرعت و چشم نواز ماشین ها و هواپیما در بازی Forza Horizon 5 شرکت مایکروسافت

Forza Horizon 5

  • سازنده:‌ پلی گراند گیمز
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: ریسینگ

یکی از بهترین اقدامات مایکروسافت در دوران ایکس باکس 360، استفاده از استودیوی تازه تأسیس پلی گراند گیمز (Playground Games) برای تولید نسخه‌ای جانبی از سری فورتزا بود. به این ترتیب درکنار فورتزا موتور اسپرت (Forza Motorsport) به‌عنوان یک سری ریسینگ شبیه‌ساز درون پیست با قوانین سفت و سخت، سری فورتزا هورایزن متولد شد که مسابقات را به درون شهرها و میان مناظر طبیعی برده و حال و هوایی مفرح‌تر به آن‌ها می‌داد. بعد از موفقیت‌های عظیم چهار نسخه از این سری، بالاخره نوبت به فورتزا هورایزن 5 رسیده و این بار هم پلی گراند سنگ تمام گذاشته است.

مقاله‌ی مرتبط:

بازی فورتزا هورایزن 5 مخاطبان را به دل کشور مکزیک می‌برد؛ جایی که برخلاف تصور خیلی‌ها نه کشوری کاملاً گرم با محیط‌هایی یک‌دست، بلکه سرزمینی با تنوع آب و هوایی بسیار بالا است و از سواحل زیبا و کوهستان‌های برفی تا مناطق گرم و خشک را شامل می‌شود. سازندگان بازی هم با استفاده از چنین پتانسیلی درکنار المان‌های جالبی مثل طوفان‌ها و باران‌های شدید و البته بهره‌گیری از فرهنگ خاص مکزیکی‌ها، یکی از بهترین نسخه‌های فورتزا هورایزن را تدارک دیده‌اند.

بیش از ۵۰۰ ماشین با تنوعی فوق‌العاده بالا برای این نسخه در نظر گرفته شده که از نمونه‌های قدیمی و کلاسیک تا پیشرفته‌ترین مدل‌ها را در بر می‌گیرند و مثل قبل می‌توان با گشت‌و‌گذار در محیط‌ها، ماشین‌های فراموش‌شده‌ای را هم پیدا و بازسازی کرد. درکنار مسابقات معمولی، بخش آنلاین بازی هم جزو کامل‌ترین‌ها در این سبک محسوب می‌شود و از بتل رویال تا حالت‌های جذاب دیگر را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. در مجموع می‌توان بازی فورتزا هورایزن 5 را یکی از بهترین بازی های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس دانست؛ بهشتی برای عاشقان ماشین که نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

بازی Halo Infinite و مسترچیف با لباس سبز و کلاه خود درخشان در سرزمین بزرگ

Halo Infinite

  • سازنده:‌ 343 اینداستریز
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: شوتر اول شخص

کنسول‌های مایکروسافت بدون نسخه‌ای از بازی هیلو بی‌معنی هستند و ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نیز به‌تازگی میزبان بازی هیلو اینفینیت شده‌اند؛ البته به شکلی غافلگیرکننده و جالب. درحالی‌که قرار بود هیلو اینفینیت در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آذر ۱۴۰۰) عرضه شود، استودیو 343 اینداستریز (343Industries) تصمیم گرفت انتشار بازی را به دو مرحله تقسیم کرده و بخش چندنفره آن را سه هفته زودتر در قالب بتای عمومی عرضه کند، یعنی هم‌زمان با جشن تولد ۲۰ سالگی هیلو، یکی از بزرگ‌ترین شوترهای اول شخص تاریخ.

علاقمندان هیلو این روزها در حال لذت بردن از مسابقات مهیج در حالت‌های مختلف هستند که به شکل رایگان عرضه شده و همه می‌توانند از آن لذت ببرند. در بخش داستانی هم یک بار دیگر ایفاگر نقش «مستر چیف» (Master Chief) خواهیم بود؛ معروف‌ترین اسپارتان دنیا که مأموریت‌های سختی را در پیش دارد. او باید از یک طرف با گروهی به نام «تبعید شده‌ها» (The Banished) مقابله کرده و اعضای خشن و قدرتمند آن را از پای دربیاورد، و از طرف دیگر با یک هوش مصنوعی جدید همراه شود که جایگزین «کورتانا» (Cortana) شده است.

مایکروسافت به بازی هیلو اینفینیت به‌عنوان اثری با طول عمر زیاد نگاه می‌کند و بنابراین می‌توان آن را بستری برای روایت ماجراهای هیلو در نسل نهم دانست؛ دنیایی عظیم که مستر چیف می‌تواند به گوشه و کنار آن سر زده و با انجام مأموریت‌های اصلی و فرعی، یک بار دیگر دنیا را از شر پلیدی‌ها نجات دهد.

آینده ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

اولین کنسول مایکروسافت، پلتفرمی مستحق موفقیت بیشتر بود که درنهایت تنها ۲۴ میلیون واحد فروخت. شاید اگر پای شرکت دیگری در میان بود، بعد از این اتفاق از صنعت کنسول‌ها خداحافظی می‌کرد ولی مایکروسافت به راه خود ادامه داد و با ایکس باکس 360 خوش درخشید و کاری کرد که این کنسول با فروش ۸۴ میلیون واحدی، تقریباً به اندازه رقیب قدرتمندی مثل پلی استیشن 3 بفروشد. اما بعد از آن دوباره مایکروسافت با ایکس باکس وان روزهای سختی را سپری کرد و از اوج فاصله گرفت.

بااین‌حال سران این شرکت این بار هم دست از تلاش برای زنده نگه داشتن برند ایکس باکس برنداشتند و این برند ۲۰ ساله توانست با مدیریت فیل اسپنسر به تدریج احیا شده و به خوبی نسل جدید را آغاز کند؛ نسلی که به نظر می‌رسد برای مایکروسافت با روزهای خوشی همراه خواهد بود و ترکیب دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس درکنار ایکس باکس گیم پس با آن جذابیت بی‌نظیر، به مایکروسافت این امکان را خواهد داد که با قدرت به مسیر خود در صنعت بازی ادامه دهد.

نمای کلی از ایکس باکس سری اس

غول ردموندی در سال‌های اخیر خریدهای کوچک و بزرگی داشته که یکی از آن‌ها یعنی خریداری زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) و زیرمجموعه‌های آن از جمله بتسدا (Bethesda) به مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بمب‌های خبری در تاریخ این صنعت شد؛ خرید عظیمی که در سال ۲۰۲۱ نهایی شد. آن‌ها باز هم به این خریدها ادامه می‌دهند و روند رو به رشد استودیوهای خود را دنبال می‌کنند و قصد دارند روزبه‌روز قدرتمندتر ظاهر شوند. بنابراین عجیب نیست که در رویداد The Game Awards 2021 شاهد ۲۰ نامزدی برای بازی‌های استودیوهای ایکس باکس هستیم.

مایکروسافت در این مدت خریدهای بزرگی مثل زنیمکس مدیا/بتسدا داشته و در آینده هم به این کار ادامه خواهد داد

در سالی که گذشت، شایعات مختلفی در مورد مذاکره مایکروسافت با شرکت‌های بزرگ صنعت بازی به گوش رسید؛ از زیرمجموعه‌های برادران وارنر تا حتی شرکتی مثل سگا که صحبت‌هایی در مورد خریداری آن توسط مایکروسافت شنیده می‌شد. هرچند این اتفاق رخ نداده، ولی همکاری دو شرکت روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و بعد از اینکه در اتفاقی غیرمنتظره شاهد عرضه بازی‌های یاکوزا برای ایکس باکس و سرویس گیم پس بودیم، مدتی قبل هم سگا از همکاری نزدیک با مایکروسافت در زمینه‌هایی مثل پردازش ابری خبر داد.

بازی‌های استودیوهای فرست پارتی ایکس باکس

بد نیست در اینجا به پردازش ابری ایکس باکس یا Xbox Cloud Gaming نیز اشاره کنیم؛ سرویسی که مایکروسافت آن را با عنوان ایکس کلاود (xCloud) راه‌اندازی کرد و روزبه‌روز هم کیفیت آن را بالاتر برد تا اکنون به جایی برسیم که می‌توان آن را مهم‌ترین سرویس پردازش ابری بازی‌های ویدیویی دانست. این روزها فرقی نمی‌کند روی پی سی به تجربه بازی بپردازید یا موبایل‌هایی با سیستم‌عامل اندروید و iOS، در هر حال مایکروسافت برنامه‌هایی برای لذت بردن شما از بازی‌های متنوع این سرویس دارد.

حتی به‌تازگی درکنار دارندگان ایکس باکس سری ایکس/اس، کاربران کنسول ایکس باکس وان هم می‌توانند به‌صورت آزمایشی با در اختیار داشتن اشتراک ایکس باکس گیم پس آلتیمیت به سراغ استفاده از سرویس ابری مایکروسافت رفته و روی کنسول‌های نسل هشتمی خود، به تجربه بازی‌های نسل نهمی بپردازند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آینده برای مایکروسافت فقط در ارائه کنسول‌های جدید خلاصه نمی‌شود، بلکه امکان تجربه بازی‌ها توسط افراد بیشتر برای آن‌ها در اولویت قرار دارد و حتی حاضر هستند کاربران نسل قبل خود را به‌جای وادار کردن به کوچ به نسل جدید، روی همان کنسول‌های قبلی به تجربه بازی‌های جدید دعوت کنند.

در مورد کیفیت پردازش ابری ایکس باکس نیز همین بس که حتی در ایران هم با اینترنتی در حد اینترنت‌های تلفن همراه می‌توان از آن استفاده کرد، برخلاف پلی استیشن ناو که امکان انجام این کار را نمی‌دهد. البته برای انجام بازی در کیفیت‌های بالا نیاز به اینترنت‌های بسیار پُرسرعت‌تری داریم، ولی همین که می‌توانیم به‌صورت لحظه‌ای و بدون دانلود بازی وارد آثار مختلف شده و آن‌ها را تجربه کنیم هم باتوجه‌به کیفیت اینترنت ایران اتفاق خیلی جالبی است.

بازی های آینده ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس

مایکروسافت هرچند برای سال اول کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس بازی‌های متنوعی را آماده کرده بود، ولی اکثر آن‌ها را آثاری تشکیل می‌دادند که یا در ابتدا برای نسل قبل منتشر شده بودند یا به‌طور هم‌زمان برای هر دو نسل عرضه شدند. اما طی سال‌های آینده وضعیت متفاوت خواهد بود و به تدریج تعداد بازی‌هایی که کاملاً براساس سخت‌افزارهای جدید طراحی شده‌اند، بیشتر و بیشتر خواهد شد و به این ترتیب می‌توانیم منتظر تجربه آثاری باشیم که درکنار جلوه‌های بصری جذاب، شاید حتی از نظر گیم‌پلی هم تفاوت‌هایی نسبت به قبل داشته باشند.

در ادامه نگاهی داریم به بعضی از بازی های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در سال‌های پیش رو که تعدادی از آن‌ها سال ۲۰۲۲ منتشر خواهند شد و بخشی هم پس از آن.

شخصیت اصلی بازی Stalker 2: Heart of Chernobyl با پوشش مخصوص

Stalker 2: Heart of Chernobyl

  • سازنده:‌ جی اس سی گیم ورلد
  • ناشر: جی اس سی گیم ورلد
  • سبک: شوتر اول شخص

حدود ۱۵ سال بعد از انتشار بازی Stalker: Shadow of Chernobyl، دومین نسخه شماره‌دار این مجموعه در راه است. شاید اگر اوضاع به شکل دیگری پیش می‌رفت، بازی Stalker 2 را ۱۰ سال قبل می‌دیدیم، ولی آن پروژه به دلایل مختلف به بن‌بست رسید و اکنون جی سی اس گیم ورلد (GSC Game World) پس از سال‌ها قصد ارائه اثری را دارد که یک بار دیگر طرفداران گشت‌و‌گذار در ویرانه‌های چرنوبیل را مجذوب خود کند.

بازی اوایل سال ۲۰۲۲ درکنار پی سی، برای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نیز منتشر خواهد شد و نمایش‌های جذاب آن نویدبخش اثری عظیم هستند که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین شوترهای اول شخص سال آینده را دارد.

بازی Stalker 2 هم مثل نسخه‌های قبلی با المان‌های تلاش برای بقا همراه خواهد بود و پُر است از لحظات ترسناک و میخکوب‌کننده که در آن باید به نبرد با دشمنانی از انسان‌ها گرفته تا موجودات جهش‌یافته برویم؛ دنیایی که زنده ماندن در آن به هیچ‌وجه ساده نیست و تک‌تک گلوله‌ها ارزش خاص خود را دارند. همچنین بازی به‌لطف استفاده از موتور گرافیکی آنریل 5، اثری زیبا و تماشایی است و قدرت این موتور به خوبی صرف ساخت و پردازش دنیای وسیع آن شده است.

لوگوی بازی استارفیلد

Starfield

  • سازنده:‌ بتسدا
  • ناشر: بتسدا
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بعد از خبر غافلگیرکننده خریداری زنیمکس مدیا/بتسدا توسط مایکروسافت، اولین چیزی که به ذهن علاقمندان آثار بتسدا رسید این بود که چه اتفاقی برای بازی‌های آینده این شرکت رخ خواهد داد. یکی از این بازی‌ها هم استارفیلد بوده که مدت‌ها از معرفی آن می‌گذرد و با اینکه چند وقت پیش بالاخره تریلر جدیدی از بازی را شاهد بودیم و تاریخ عرضه آن برای اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام شد، ولی هنوز گیم‌پلی این اثر به‌شدت موردانتظار را مشاهده نکرده‌ایم.

بتسدا قرار است بعد از نقش‌آفرینی‌های محبوب خود با شکل و شمایل فانتزی و آینده‌نگرانه (البته روی کره زمین)، این بار به سراغ اکتشافات فضایی برود و داستان خود را در قرن بیست و چهارم روایت کند؛ زمانی‌که بشر با دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته فضایی به جایی رسیده که می‌تواند راحت‌تر از امروز به سفر به نقاط مختلف کهکشان فکر کند و با کمک سفینه‌های فضایی و ربات‌های مخصوص خود، سایر سیارات را هم به تسخیر درآورد.

البته بخشی از جذابیت استارفیلد به این برمی‌گردد که برخلاف خیلی از آثار علمی‌تخیلی، در داستان این بازی حتی صدها سال بعد هم اوضاع به اندازه‌ای ساده نیست که انسان‌ها هر زمانی بخواهند به هر جایی برسند و در این راه باید همچنان با چالش‌های مختلفی درگیر شوند که این قضیه باعث خلق گیم‌پلی جذاب‌تری خواهد شد. در مجموع می‌توان باتوجه‌به سابقه بتسدا و اهمیتی که مایکروسافت برای استارفیلد قائل است، این بازی را جزو برگ برنده‌های ایکس باکس سری ایکس/اس در سال آینده دانست.

کاراکترهای بازی Redfall در خیابان

Redfall

  • سازنده:‌ آرکین
  • ناشر: بتسدا
  • سبک: شوتر اول شخص

استودیو آرکین (Arkane Studios) به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جدید مایکروسافت، درکنار بازی دث لوپ (Deathloop) که مدتی قبل برای پی سی و پلی استیشن 5 منتشر شد، پروژه‌های دیگری را هم دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها یعنی رد فال سال آینده منتشر خواهد شد.

بازی رد فال قرار است حالت‌های تک‌نفره و چندنفره را به شکل جالبی با یکدیگر ترکیب کرده و اثری را ترتیب دهد که هرچند می‌توان آن را به‌طور کامل به شکل تک‌نفره هم پیش برد، ولی لذت اصلی بازی را باید در همکاری چهارنفره جست‌وجو کرد که امکان گشت‌و‌گذار در محیط‌های مختلف جزیره رد فال واقع در ایالت ماساچوست را درکنار دوستان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان با کمک شخصیت‌هایی که هرکدام قابلیت‌های مخصوص خود را دارند، سراغ خون‌آشام‌های خبیث رفته و آن‌ها را نابود کرد تا شهر به حالت طبیعی برگشته و از تاریکی نجات پیدا کند.

باتوجه‌به سابقه خوب آرکین در طراحی شوترهای اول شخص، امید زیادی نسبت به این پروژه وجود دارد و از الآن می‌توان آن را یکی دیگر از شوترهای جذاب ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس دانست که به شکل جهان‌باز (اپن‌ورلد) مخاطبان را دعوت به استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه برای نبرد با دشمنان می‌کند؛ آن هم درکنار رباتی بامزه که با شخصیت‌های داستان همکاری خواهد کرد.

مجموعه بازی forza motorsport

Forza Motorsport

  • سازنده:‌ ترن تن
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: ریسینگ

سری بازی‌های فورتزا موتور اسپرت از همان اولین کنسول ایکس باکس همراه همیشگی آن بوده‌اند و تمام نسخه‌های این مجموعه هم تا پیش از این با فاصله زمانی دو ساله عرضه می‌شدند، ولی اکنون چهار سال از انتشار فورتزا موتور اسپرت 7 گذشته و هنوز خبری از نسخه جدید نیست؛ موضوعی که نشان می‌دهد کار روی این بازی تا چه حد سنگین است و چنان اهمیتی برای استودیو Turn 10 و مایکروسافت دارد که می‌خواهند آن را در کامل‌ترین شکل ممکن عرضه کنند.

فورتزا موتور اسپرت جدید بدون هیچ پسوندی ساخته می‌شود و این قضیه به برنامه‌های بلندمدت سازندگان آن برای پشتیبانی از بازی در طول نسل مرتبط است. در تریلر پخش‌شده از بازی، شاهد جزئیات فوق‌العاده‌ای در طراحی ماشین‌ها و پیست نمایش داده شده (Laguna Seca) بوده‌ایم و با استفاده از قدرت ایکس باکس سری ایکس/اس می‌توانیم از ری تریسینگ و سایر المان‌های جذاب بصری لذت ببریم. همچنین به نظر می‌رسد داستان در این نسخه نقش پررنگی ایفا می‌کند و حتی تصاویری از عملیات موشن کپچر در پشت صحنه تولید بازی نیز منتشر شده که نشان از توجه ویژه Turn 10 به این موضوع دارد.

از آنجایی که تست آزمایشی بازی از اوایل امسال آغاز شده، شاید بتوانیم به‌زودی اطلاعات بیشتری از آن به‌دست بیاوریم و ببینیم سازندگان این ریسینگ پرطرفدار برای نسل نهم چه برنامه‌هایی در نظر دارند.

سنوآ در جلوی قبیله خود در بازی Senua's Sacrifice: Hellblade II

Senua's Saga: Hellblade II

  • سازنده:‌ نینجا تئوری
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: اکشن ماجراجویی

بازی Hellblade: Senua's Sacrifice جزو آثار متفاوت نسل هشتم بود که استودیو نینجا تئوری (Ninja Theory) در آن به سراغ روایتی تاریک در دنیایی فانتزی با المان‌های برگرفته از فرهنگ نورس‌ها رفته بود. درحالی‌که این بازی حدود یک سال در انحصار پلی استیشن 4 بود و سپس برای ایکس باکس وان عرضه شد، اکنون اوضاع متفاوت شده و به علت خریداری نینجا تئوری توسط مایکروسافت، نسخه دوم بازی در انحصار کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس/اس و پی سی خواهد بود.

هرچند مدت‌ها از معرفی هل بلید 2 گذشته، ولی هنوز هم اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم. در تریلر به نمایش درآمده از بازی، شاهد اتمسفری سنگین بودیم و شخصیت اصلی بازی نیز در آن به چشم می‌خورد و نوید ماجراهایی عجیب و مرموز را می‌داد. یکی از مواردی که از همین الآن می‌توانیم در مورد آن مطمئن باشیم، سطح بالای گرافیک و جزئیات بصری بازی است؛ موضوعی که به استفاده از موتور گرافیکی آنریل 5 برمی‌گردد و هل بلید 2 یکی از اولین آثاری بوده که سراغ این موتور قدرتمند رفته است. در این مدت سازندگان بازی ویدیوهای مختلفی را از پشت صحنه تولید آن منتشر کرده‌اند و بیشترین تأکید آن‌ها هم روی عملیات موشن کپچر با حضور ملینا یورگنز بوده؛ بازیگری که در نسخه اول هم ایفاگر نقش اصلی بود و قرار است یک بار دیگر با ورود به دنیای تاریک هل بلید، روایتی خاص را رقم بزند.

نینجا تئوری درکنار هل بلید 2، پروژه کوچک‌تری را هم در دست تولید دارد؛ Project: Mara که هنوز چیز زیادی از آن نمی‌دانیم، ولی اثری تجربی و متفاوت خواهد بود که احتمالاً با المان‌های روان‌شناختی همراه باشد.

بازیکن در حال استفاده از شمشیر و قدرت جادویی در بازی Avowed

Avowed

  • سازنده:‌ آبسیدین
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

این روزها خانواده استودیوهای ایکس باکس را می‌توان معدن بازی‌سازهای سبک نقش‌آفرینی دانست و درکنار استودیوهایی چون بتسدا و inXile Entertainment، استودیو آبسیدین (Obsidian) هم با سابقه خوب خود یکی از جالب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود؛ استودیویی که تا امروز بازی‌های بزرگی ساخته و با پشتیبانی مالی و فنی مایکروسافت، می‌تواند حتی آثاری عظیم‌تر از قبل هم بسازد.

آن‌ها در حال حاضر روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند که دراین‌میان بازی Avowed احتمالاً زودتر از سایر پروژه‌ها وارد بازار خواهد شد. هنوز اطلاعات کاملی از این بازی نداریم ولی باتوجه‌به تصاویری که از آن دیده‌ایم، باید منتظر دنیایی فانتزی باشیم و گیم‌پلی اول شخص بازی هم اجازه استفاده از ترکیب سلاح‌هایی چون شمشیر درکنار جادوهایی جذاب را می‌دهد.

بازی Avowed که به‌گفته‌ی یکی از اینسایدرها حتی از الدر اسکرولز 5 هم بزرگ‌تر است، در دنیای Eora جریان دارد که طرفداران سری بازی‌های Pillars of Eternity با آن آشنا هستند و هرچند داستان این بازی ارتباط مستقیمی با آن مجموعه ندارد، ولی المان‌های مشترکی با آن را می‌توان در اینجا پیدا کرد.

دختردر حال نگاه کردن به دوردست در دشت و وسط گل های بازی Everwild استودیو Rare

Everwild

  • سازنده:‌ ریر
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: اکشن ماجراجویی

استودیو ریر (Rare) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های مایکروسافت، پس از سال‌ها در حاشیه بودن بالاخره با کمک بازی Sea of Thieves یک بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و طرفداران زیادی برای این اثر چندنفره با محوریت دزدان دریایی به‌دست آورد. آن‌ها این روزها روی بازی Everwild کار می‌کنند؛ پروژه‌ای که حدود دو سال از معرفی آن می‌گذرد، ولی به نظر می‌رسد هنوز هم فاصله زیادی تا عرضه آن داشته باشیم؛ مخصوصاً با درنظرگرفتن اینکه طبق شنیده‌ها، پروسه تولید بازی در مقطعی دستخوش تغییرات بزرگی شده و خیلی از مراحل کار از ابتدا شروع شده‌اند.

Everwild در دنیایی فانتزی و خوش آب و رنگ جریان دارد که در آن انسان‌ها درکنار حیواناتی زیبا و عجیب به زندگی می‌پردازند و رابطه‌ای تنگاتنگ دارند؛ دنیایی با حال و هوای آبرنگی و تماشایی که المان‌های جادویی خاص خود را دارد و کریگ دانکن، طراح ارشد پروژه هم در پروفایل لینکدین خود از این گفته که «بازی Everwild اثری است که مشابه آن را تا امروز ندیده‌اید.» همین جمله درکنار تجربه استودیو ریر در تولید آثار جذاب و سرگرم‌کننده باعث می‌شود انتظار برای ملاقات با این بازی سخت‌تر شود.

لوگوی بازی Fable با پس زمینه جنگل و قصر

Fable

  • سازنده:‌ پلی گراند گیمز
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

پیتر مولینیو که این روزها دیگر خبر خاصی از او نیست، روزگاری یکی از بزرگان صنعت بازی بود و در سری بازی‌های فیبل هم هنر خود را در ارائه یک نقش‌آفرینی با داستانی جذاب نشان داده بود. بعدها نسخه‌های مختلفی از بازی فیبل منتشر شد، تا اینکه سرانجام استودیو لاین هد (Lionhead Studios) به کار خود پایان داد و بازی Fable Legends هم به جایی نرسید. مدت‌ها از آن زمان گذشته و در حال حاضر طرفداران این سری محبوب در انتظار جدیدترین نسخه این مجموعه به سر می‌برند که کاری است از استودیو پلی گراند گیمز.

پلی گراند که توانست در اولین حضور خود در صنعت بازی با فورتزا هورایزن خوش بدرخشد، اکنون با کمک موتور گرافیکی ForzaTech در حال طراحی دنیای «البیون» (Albion) به شکلی زیباتر از گذشته است؛ دنیایی فانتزی با موجودات جالب و اتفاقات غیرمنتظره که همیشه در آن شاهد ترکیبی ظریف از ماجراهای تلخ و شیرین بوده‌ایم.

شاید این سؤال برای عده‌ای مطرح شود که یک استودیوی ریسینگ‌ساز چه ارتباطی با فیبل دارد، ولی ترکیب تیم سازنده بازی نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و از اعضای سابق سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) و راک استار گیمز (Rockstar Games) تا بتسدا را می‌توان درمیان سازندگان بازی مشاهده کرد؛ موضوعی که نشان از عزم راسخ آن‌ها برای تولید یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های نسل نهم دارد.

نمایی از تریلر رونمایی از بازی Perfect Dark

Perfect Dark

  • سازنده:‌ اینیشیتیو
  • ناشر: استودیوهای بازی ایکس باکس
  • سبک: شوتر اول شخص

استودیو ریر با ساخت بازی پرفکت دارک، یکی از بهترین شوترهای اول شخص دو دهه قبل را تقدیم دارندگان نینتندو 64 کرد؛ بازی‌ای که بعدها نسخه گیم بوی کالر آن هم ساخته شد و پنج سال پس از آن نوبت به Perfect Dark Zero رسید که فاصله زیادی با نسخه اصلی داشت. اگر ریمستر نسخه اصلی که در سال ۲۰۱۰ برای ایکس باکس 360 منتشر شد را در نظر نگیریم، تا امروز ۱۶ سال از انتشار آخرین نسخه پرفکت دارک گذشته و نوبت به تولید اثر جدیدی در این سری رسیده است.

پرفکت دارک جدید را استودیو The Initiative می‌سازد؛ استودیویی که در سال ۲۰۱۸ توسط مایکروسافت با هدف تولید بازی‌هایی بسیار باکیفیت تأسیس شده و در این مدت هم اعضای خود را از میان استودیوهای سرشناسی مثل بلیزارد انترتینمنت (Blizzard Entertainment)، اینسامنیاک گیمز (Incomniac Games)، سانتا مونیکا (Santa Monica Studio)، راک استار و ناتی داگ انتخاب کرده است.

The Initiative درحالی روی ریبوت پرفکت دارک کار می‌کند که استودیو کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) نیز در حال همکاری با آن‌ها است و درل گلگر، کارگردان بازی نیز سابقه ریبوت موفق توم ریدر (Tomb Raider) را داشته است. به نظر می‌رسد هنوز زمان زیادی تا انتشار بازی باقی مانده و باید دید «جوانا دارک» (Joanna Dark) شخصیت اصلی این مجموعه این بار با چه ماجراهایی مواجه خواهد شد.

منظره‌ای از بازی The Elder Scrolls VI

The Elder Scrolls VI

  • سازنده:‌ بتسدا
  • ناشر: بتسدا
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

درحالی‌که تا امروز اطلاعات مختلفی از بازی استارفیلد منتشر شده و حتی تاریخ عرضه دقیق آن را هم می‌دانیم، اطلاعات در مورد جدیدترین نسخه از سری بازی‌های محبوب الدر اسکرولز به‌شدت کم است و احتمالاً سال‌ها تا زمان انتشار آن فاصله داشته باشیم. بااین‌حال نمی‌توان فهرستی از بازی های آینده ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس تهیه کرد و به یاد الدر اسکرولز 6 نبود.

هر نسخه از سری بازی‌های الدر اسکرولز در بخشی از قاره «تامریل» (Tamriel) اتفاق می‌افتد و احتمال دارد این بار نوبت به «همرفل» (Hammerfell) محل سکونت «ردگاردها» (Redguards)، گروهی از انسان‌های دنیای الدر اسکرولز برسد؛ منطقه‌ای که مناطق جغرافیایی متنوعی دارد، از جمله بزرگ‌ترین بیابان تامریل. این احتمال هم از جایی حالت جدی به خود گرفت که در تریلر بازی استارفیلد، شاهد علامت کوچکی روی بخشی از سفینه بودیم که شباهت زیادی به نقشه همرفل داشت و طرفداران الدر اسکرولز خیلی زود این قضیه را به الدر اسکرولز 6 ارتباط دادند.

در هر حال زمان خیلی زیادی تا انتشار این محصول بتسدا به‌عنوان یک از موردانتظارترین آثار آینده صنعت بازی باقی مانده و دوست‌داران الدر اسکرولز فعلاً می‌توانند با نسخه مخصوص ۱۰ سالگی الدر اسکرولز 5: اسکایریم (The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition) یک بار دیگر به ماجراجویی در این نقش‌آفرینی عظیم پرداخته و در دنیای کم‌نظیر آن غرق شوند.

ایکس باکس سری ایکس و کنترلر مشکی

مایکروسافت بعد از پشت سر گذاشتن روزهای سخت ایکس باکس وان، به تدریج توانست اوضاع را بهتر کرده و سراغ سیاست‌های تازه‌ای برود. درحالی‌که شاید عده‌ای انتظار داشتند این شرکت از صنعت بازی خداحافظی کرده و برای همیشه آن را ترک کند، برعکس شاهد جدی‌تر شدن عزم مایکروسافت برای نفوذ هرچه بیشتر در این صنعت بودیم و استراتژی‌های درست و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت این شرکت باعث شده این روزها ایکس باکس به برندی معتبر از هر زمان دیگری تبدیل شود.

آن‌ها در حال حاضر نه‌تنها با ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در بازار کنسول‌ها حضور پررنگی دارند، بلکه با کمک ایکس باکس گیم پس در حال ورود به بخش‌های مختلف دنیای بازی هستند و آینده‌ای را دنبال می‌کنند که در آن هر کسی با هر سن و سال و سلیقه‌ای می‌تواند یک گیمر محسوب شده و روی وسایل و پلتفرم‌های دلخواه خود، به تجربه بازی‌های ویدیویی بپردازد. مایکروسافت پتانسیل رسیدن به موفقیت در این راه را دارد، ولی صنعت بازی همواره میدان نبرد سختی برای شرکت‌های مختلف است و باید دید آن‌ها در ادامه به چه شکلی موانع را پشت سر گذاشته و به هدف خود می‌رسند.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده