// یکشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

بازی Starfield | همه چیز در مورد ساخته مرموز بتسدا

با نزدیک شدن به زمان رویداد مشترک ایکس باکس و بتسدا، گمانه‌زنی‌ها برای انتشار اخبار جدید درباره بازی استارفیلد افزایش یافته‌ است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به اطلاعات منتشر شده از این بازی نگاهی داشته باشیم.

چند سالی است که دیگر عادت کرده‌ایم برای بازی‌هایی که هنوز عرضه نشده‌اند یا حتی هیچ خبر و جزئیاتی خاصی از آن‌ها منتشر نشده، ذوق‌زده و هایپ شویم. گاهی این میزان هایپ تا جایی پیش می‌رود که انتظارات بازیکنان از آن بازی یا استودیو خاص تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند که نمونه بازر آن را می‌توانید در بازی سایبرپانک استودیو سی دی پراجکت رد مشاهده کنیم. در این بین استودیوهایی هم وجود داشتند که چندان اهل شلوغ‌کاری و هایپ ایجاد کردن نبودند و ناگهان در مراسمی همانند E3 چند بازی معرفی کرده و اعلام می‌کنند که تمامی این بازی‌ها را می‌توانید تا چند ماه آینده تجربه کنید. یکی از این استودیوها بدون شک استودیو بازی‌سازی بتسدا بود که آن را با بازی‌های خوش‌ساختی همانند مجموعه‌های ولفنشتاین، الدر اسکرولز، فال‌اوت و ... می‌شناسیم.

استودیویی که در جریان مراسم E3 سال ۲۰۱۸ به‌شکل غیر منتظره‌ای از دو بازی جدید خود یعنی The Elder Scrolls VI و Starfield رونمایی کرد. البته معرفی این دو بازی به‌شکل بسیار جزئی صورت گرفت و مخاطبان تنها در جریان این موضوع قرار گرفتند که بله قرار است در آینده‌ای نامعلوم این دو بازی نقش‌آفرینی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این شکل معرفی شاید برای طرفداران این استودیو امریکایی کمی غیرمنتظره به‌نظر می‌رسید، مخصوصا اینکه با گذشت نزدیک به ۳ سال از زمان معرفی اولیه این بازی‌ها، هنوز هم اطلاعات و جزئیات خاصی را از روند تولید، گیم‌پلی و داستان آن‌ها منتشر نشده است.

با این وجود اوضاع اندکی برای بازی Starfield بهتر است. تاد هاوارد کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی بتسدا در صحبت‌های مختلفی اشاره‌های هرچند کوچکی به این بازی کرده است و تاکنون اخبار، شایعه‌ها و حتی تصاویری مختلفی از این بازی منتشر شده که صحت و سقم هیچ‌کدام از آن‌ها تأیید نشده است. استارفیلد درواقع قرار است یک بازی نقش‌آفرینی با محوریت گشت‌وگذار فضایی و بین‌سیاره‌ای باشد. چیزی مشابه با مجموعه مس افکت اما با طعم استودیو بتسدا که شاید رد و آثاری از مجموعه‌هایی همانند فال‌اوت را هم در آن ببینیم. این بازی درواقع اولین اثر نقش‌آفرینی اوریجینال بتسدا پس از گذشت سال‌‌ها است که این موضوع هیجان مخاطبان را برای تجربه آن بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد. در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا اخبار و صحبت‌هایی را که پیرامون این بازی منتشر شده‌اند، گرد هم آوریم و نگاهی داشتیم باشیم به یکی از مورد انتظارترین بازی‌هایی که احتمالا قرار است در یک سال پیش‌رو منتشر شود.

مسترچیف و سیاره بازی استارفیلد در تصویر رسمی کنفرانس ایکس باکس مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ میلادی

آیا استارفیلد در نمایشگاه E3 حضور خواهد داشت؟

مایکروسافت بالاخره با انتشار یک تصویر و پس از شایعه‌های مختلف تأیید کرد که قرار است ۲۳ خردادماه یک رویداد مشترک آنلاین با استودیو بازی‌سازی بتسدا داشته باشند و به‌احتمال زیاد با توجه‌ به تصویر منتشر شده که در پس زمینه خود فضا را نشان می‌دهد، ممکن است شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از بازی استارفیلد باشیم. اگر کمی با دقت با پایین سمت چپ تصویر سیاره این تصویر نگاه کنید می‌توانید تشابه سطح آن را با سیاره‌ای که در تریلر و تصویر کاور بازی مشاهده کردیم، متوجه شوید. البته که در این رویداد ۹۰ دقیقه‌ای باید انتظار معرفی بازی‌های زیادی را از جانب این دو شرکت داشته باشیم، اما شاید هیجان‌انگیزترین آن‌ها بازی استارفیلدی باشد که تاکنون در سکوت خبری بسیاری فرو رفته بوده است و هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره مشخصات و ویژگی‌های آن رو به افزایش بود.

تریلر بازی استارفیلد

تاکنون تنها ویدیویی که از بازی استارفیلد منتشر شده، همان تریلر یک دقیقه‌ای است که بتسدا در جریان E3 سال ۲۰۱۸ برای عموم به‌نمایش گذاشت. ویدیویی که ابتدای آن شاهد تابش نور نور یک ستاره یه سطح سیاره‌ای مرموز هستیم که پس گذشت مدتی یک ایستگاه فضایی درکنار آن دیده می‌شود. روی این ایستگاه فضایی پنل‌های خورشیدی‌ای نصب شده است که بیشتر از آن‌که استارفیلد ما را یاد مجموعه مس‌افکت بیاندازد، برای ما یادآور فیلم Gravity است که در سال ۲۰۱۳ اکران شده بود. تصاویر این کلیپ از درون لنز یک دوربین معلق دنبال می‌شود که در بخش‌هایی از آن شاهد یخ‌زدگی‌هایی روی تصویر هستیم و در قسمتی می‌بینیم که عبارت constellation در گوشه‌ای از تصویر بازتاب شده است.

استارفیلد DNA آثار بتسدا را درون خود جای داده است

استارفیلد مکانیزم‌ها و سیستم‌های مختلفی را در دل خود جای داده است که ما مدت‌ها به آن‌ها فکر می‌کردیم - تاد هاوارد

جدای این تریلر کوتاه نمایش داده شده، هر چیز رسمی دیگری که از استارفیلد می‌دانیم از دل صحبت‌های تاد هاوارد بیرون آمده است. به‌عنوان مثال هاوارد در جریان مصاحبه خود با سایت یورو گیمر در پاسخ به این سؤال که آیا بین استارفیلد و سایر آثار استودیو بتسدا همانند الدر اسکرولز و فال‌اوت شباهت‌هایی وجود دارد، گفت:‌ «من تصمیم ندارم که سؤال شما را با بله یا خیر جواب بدهم. چون نمی‌دانم که این پاسخ برای شما و کسانی‌که این مصاحبه را می‌خوانند، چه معنایی پیدا می‌کند.

این یک بازی متفاوت است، اما اگر شما مشغول تجربه آن شوید، متوجه می‌شوید که بازی را ما ساخته‌ایم. این بازی DNA بازی‌های استودیو ما و چیز‌های مختلفی را که ما دوست داریم، در دل خود جای داده است. با این وجود استارفیلد مکانیزم‌ها و سیستم‌های مختلفی را درون خود جای داده است که ما مدت‌ها بود که به آن‌ها فکر می‌کردیم. سیستم‌هایی که الان برای این بازی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسند.» خب با توجه‌ به اینکه بتسدا تاکنون یک نقش‌آفرینی مدرن، مخصوصا با حال و هوای فضا نساخته است، می‌توان انتظار داشت که با مکانیزم‌ها و موارد مختلف و جدیدی از جانب این شرکت روبه‌رو شویم. آن‌ها ثابت کرده‌اند که در زمینه ساخت بازی‌های مختلف از جمله نقش‌آفرینی تبحر بسیاری دارند و انتشار یک بازی با محوریت سفرهای فضایی از جانب آن‌ها می‌تواند برای مخاطبان بسیار لذت‌بخش باشد.

نمایش فضانورد در تصویر احتمالی بازی استارفیلد

آیا این‌ها تصاویر استارفیلد هستند؟

سپتامبر سال گذشته بود که سه تصویر روی وب‌سایت Imgur قرار گرفت که ادعا می‌شد مربوط‌به بازی استارفیلد است. تصاویری که همین امروز جعلی یا اصلی بودن آن‌ها هیچ‌وقت مشخص نشد و تنها ما را امیدوار کرد که شاید در زمان رونمایی از بازی با چه چیزی دقیقا مواجه شویم. با این وجود چند نکته در مورد این تصویر وجود دارد که احتمال اصل بودن آن را بالا می‌برد. اول آن‌که المان‌های رابط کاربری سمت چپ و پایین صفحه با طراحی‌های بصری استفاده شده در وب‌سایت رسمی استارفیلد هم‌خوانی دارد. با نگاه به این تصاویر متوجه می‌شویم که بتسدا احتمالا از نسخه بهبودیافته موتور گرافیکی Creative در طراحی بازی استارفیلد استفاده کرده است که براساس شنیده‌ها آن‌ها بخش‌های مختلف و بسیاری از این موتور را بازنویسی کرده‌اند. در مورد رابط کاربری بازی هم می‌توان گفت که ظاهرا بازیکنان دارای نشان‌گر سطح سلامت و استقامت هستند و می‌توانند در طول بازی از سلاح گرم استفاده کنند. همچنین در گوشه سمت چپ بازی نشان‌گر میزان اکسیژن و Co2 و همچنین علامت میزان جاذبه نشان داده می‌شود که همگی آن‌ها را می‌توان از المان‌های یک بازی سبک بقا قلمداد کرد.

تأیید تصویر فاش شده از بازی Starfield در تی شرت کارمند بتسدا

تصویر فاش شده از بازی Starfield

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود احتمال اصل بودن تصاویر بالا رود، برمی‌گردد به آبان‌ماه سال گذشته که اشلی چنگ مدیرعامل استودیوهای بازی‌سازی بتسدا در یک استیم آنلاین و در جریان مراسم اهدای جوایز Develop: Brighton لباسی با طراحی تیم توسعه‌دهندگان بازی استارفیلد را به تن داشت که نقش‌ و نگار روی شانه پیراهن تصاویر سیاره و ستاره‌هایی را شامل می‌شدند که تشابه بسیاری با نماد موجود روی لباس فضانورد تصاویر فاش شده از بازی داشتند. کافی است به لوگوی بازوی سمت راست فضانورد دقت کرده تا تشابه آن را با طرح مشخص شدن در تصویر اول متوجه شوید.

مورد دیگر برمی‌گردد به نام AXION ENERGY و عبارت TEC که در برخی تصاویر خودنمایی می‌کنند. ظاهرا در بازی استارفیلد ما شاهد فرقه و گروه‌های مختلفی هستیم که بازیکنان بتوانند به آن‌ها بپیوندند که از جمله آن‌ها می‌توان به AXION ENERGY ،TEC و BlackFleet اشاره کرد. بااین‌حال همان‌طور که گفته شد تمامی این اطلاعات هنوز از جانب بتسدا تأیید نشده‌اند و ممکن است اصلا فقط در مراحل اولیه تولید بازی بوده‌ باشند و آن‌ها را در نسخه نهایی نبینیم‌.

تاد هاوارد درباره بازی استارفیلد چه چیزی گفته است؟

هاوارد در جریان پادکست رسمی ایکس باکس لایو در مصاحبه با لری هرایب که در مورد اضافه شدن بتسدا به خانواده مایکروسافت انجام شده بود، صحبت‌های کوتاهی از استارفیلد و هایپ ایجاد شده اطراف آن ارائه کرد: «من فکر می‌کنم برای بازی‌ای که هنوز دیده نشده، هایپ بسیاری خوبی ایجاد شده است.» این نقطه نظر از جانب هاوارد به‌شکل جالبی به امید طرفداران نسبت به این بازی و انتظارات بالای آن‌ها از استودیو بتسدا اشاره می‌کند که بدون شک شاید مشابه آن‌ را آن هم برای بازی‌ای هیچ اطلاعات خاصی از آن منتشر نشده، کمتر جایی دیده باشیم. او همچنین در مصاحبه‌ای دیگر که با گاردین انجام داد از مدت زمان طولانی روند توسعه این بازی سخت گفت. به‌نظر می‌رسد استارفیلد خیلی بیشتر از آن‌چه که فکرش را می‌کنیم در دست توسعه بوده است و انتظار انتشار آن در اواخر امسال یا سال آینده چندان بی‌جا نیست.

روند توسعه بازی استارفیلد حدودا از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است

هاوارد در این مصاحبه که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، گفت: «ما نزدیک به یک دهه است که در حال صحبت راجع به بازی استارفیلد هستیم و شاید ۵ یا ۶ سال پیش بود که ایده آن را روی کاغذ پیاده‌سازی کردیم. درواقع روند توسعه این بازی از زمان اتمام فال‌اوت ۴ آغاز شد که با این حساب حدود ۲ و نیم الی ۳ سالی می‌شود.» با این حساب می‌توان این‌گونه برداشت کرد که پیاده‌سازی ایده‌های بازی از سال ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ و روند توسعه آن حدودا از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است که نشان می‌دهد بتسدا حسابی در مخفی نگه داشتن بازی خود خوب عمل کرده است!

تاد هاوارد و ایلان ماسک در E3 2018

در مراسم E3 2019، شاهد گفت‌وگویی بین تاد هاوارد و ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس بودیم که در جریان آن هاوارد اعلام کرد که سفرهای فضایی در بازی استارفیلد قرار نیست همانند فیلم‌های Star Trek راحت و ساده باشد: «در بازی ما سفرهای فضایی همانند پرواز کردن در دهه ۴۰ میلادی است. یعنی به‌همان اندازه خطرناک است. حتی اگر مردم بسیاری هم این‌کار را انجام دهند، اما باز هم گشت‌وگذار در دنیای بازی برای شما خطرهای مخلتفی را به‌همراه دارد.» البته این‌طور به‌نظر می‌رسد که ما نباید بازی استارفیلد را یک شبیه‌ساز پرتاب موشکی درنظر بگیریم. هاوارد در این خصوص می‌گوید: «البته که ما باید به سفرهای فضایی استارفیلد کمی المان‌های بازی‌ ویدیویی اضافه کنیم. درواقع قرار نیست همانند دنیای واقعی آن‌قدر هم خطرناک و جدی باشد.»

در ادامه صحبت‌ها هاوارد اشاره کرد که به‌منظور انجام تحقیقات لازم‌ و الهام‌گیری به شرکت اسپیس‌ایکس رفته و از آن‌جا بازدید کرده است. هنوز مشخص نیست که هاوارد دقیقا از چه ابعاد این غول صنعت هوافضایی الهام گرفته است، اما او اشاره کرد که هلیوم-۳ (یکی از ایزوتوپ‌های غیرپرتوزای گاز هلیوم که به‌عنوان سوخت برای هم‌جوشی هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد) می‌تواند سوخت سفینه‌های فضایی بازی استارفیلد باشد یا حداقل یکی از مواردی باشد که بشود در مورد آن بحث کرد. با این صحبت و مشاهده تریلر بازی منطقی است که تصور کنیم دنیای بازی Starfield به‌جای آن‌که شباهتی به آثار علمی‌تخیلی که پیش از این در صنعت سینما و بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم، داشته باشد، احتمالا به‌شدت واقع‌گرایانه است.

مالکیت مایکروسافت بر بتسدا

آیا اینکه مایکروسافت بتسدا را خریداری کرده، استارفیلد را تغییر می‌دهد؟

استارفیلد به احتمال زیاد به‌صورت انحصاری برای خانواده ایکس باکس و پلتفرم پی‌سی عرضه خواهد شد

همان‌طور که می‌دانید نزدیک به ۹ ماه پیش بود که مایکروسافت در حرکتی غیرمنتظره شرکت ZeniMax Media را با قیمت ۷.۵ میلیارد دلار خریداری کرد که این مسئله باعث اضافه شدن بتسدا به خانواده مایکروسافت و ایکس باکس شد. اتفاقی عظیم که بسیاری آن را یکی از برگ‌های برنده مایکروسافت در رقابت خود با رقیب دیرینه‌اش سونی می‌دانند. بتسدا سازنده و ناشر بازی‌های بسیاری است که هرکدام یک مجموعه موفق محسوب می‌شوند، اما در این بین همیشه پس از وقوع خریدهای این‌چنینی اولین نگرانی‌ای که به‌وجود می‌آید دخالت استودیو مادر جدید در بازی‌ها و مجموعه‌هایی است که تاکنون کار خود را به‌خوبی انجام می‌دادند (کافی است به سابقه استودیو الکترونیک آرتز نگاهی بیاندازید).

بااین‌حال آن‌طور که به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قرار نیست پس از خرید ZeniMax چندان در روند کاری آن‌ها دخالتی داشته باشد که این موضوع شامل حال استودیو بتسدا هم می‌شود. البته شاید این خرید باعث نشود بازی استارفیلد زودتر به مرحله انتشار برسد، اما بدون شک سرمایه‌ و حمایت مضاعف مایکروسافت هیچ ضرری برای استودیو بتسدا ندارد. پس اگر مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین اثر نقش‌آفرینی بتسدا بازی استارفیلد خواهد بود که احتمالا اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ شاهد عرضه آن باشیم. البته که احتمال معرفی کامل و اعلام زمان انتشار این بازی در روزهای آتی و جریان مراسم مشترک ایکس باکس و بتسدا وجود دارد و ممکن است به‌زودی پاسخ این سؤال را از زبان خود سازندگان بشنویم.

البته بعید به‌نظر می‌رسد که خرید استودیو بتسدا توسط مایکروسافت در نحوه انتشار بازی‌های این استودیو اثرگذار نباشد. پس از اضافه شدن این استودیو به مجموعه ایکس باکس، شاهد انتشار بازی‌های مختلف آن روی سرویس اشتراکی گیم‌پس بوده‌ایم و بازی‌های آینده بتسدا هم به‌احتمال زیاد در انحصار مایکروسافت خواهند بود. به‌عنوان مثال اسفند ماه سال گذشته بود که جف گراب، یکی از خبرنگاران رسانه گیمزبیت از انحصاری بودن بازی استارفیلد خبر داد. براساس ادعای گراب، این بازی قرار است تنها برای خانواده ایکس باکس و پی‌سی منتشر شود و حداقل فعلا بتسدا تصمیمی برای عرضه آن روی کنسول پلی استیشن 5 ندارد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده