هر آنچه که باید درباره مجموعه Shin Megami Tensei بدانید

هر آنچه که باید درباره مجموعه Shin Megami Tensei بدانید

پنجشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۸

در این مقاله می‌خواهیم به یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعت بازی‌های ویدیو گیم یعنی Shin Megami Tensei بپردازیم و هر آن‌چه را که درباره نسخه‌های مختلف آن می‌دانیم، با یکدیگر مرور کنیم.

اگر از علاقه‌مندان آثار نقش‌آفرینی مخصوصا از نوع ژاپنی‌اش (JRPG) باشید، بعید به‌نظر می‌رسد که نام بازی Persona 5 را که در چند سال اخیر حسابی نظر همه منتقدان و گیمرها را به خود جلب کرده است، نشنیده باشید. اثری که شاید نام مجموعه‌اش را پیش از این کمتر شنیده بودیم و حتی بسیاری از ما نسخه‌ای از آن را هم تجربه نکرده باشیم. خوب نمی‌توان چندان به شما خرده گرفت، چرا که آخرین نسخه از این مجموعه یعنی بازی Persona 4 دو نسل قبل به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شده بود و طبیعتا تعداد مخاطبانی که آن را تجربه کرده باشند، زیاد نیست. جالب است بدانید که خود بازی یا مجموعه پرسونا عضوی از یک مجموعه بزرگ‌تر به‌نام Shin Megami Tensei است که تاکنون تعداد بسیار زیادی بازی اصلی، زیرمجموعه و آثار فرعی برای آن عرضه شده است. این مجموعه توسط استودیو ژاپنی اتلوس (Atlus) توسعه داده شده و جالب است بدانید که برخلاف نام ژاپنی خود، به‌عنوان یک اثر کاملا بین‌المللی شناخته می‌شود. این روزها تقریبا هر نسخه‌ای از این مجموعه به کشورهای غربی هم راه پیدا کرده است که Persona 5 تنها یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود.

مجموعه Shin Megami Tensei که طرفداران آن را با نام MegaTen می‌شناسند، تقریبا نزدیک به ۳۰ سال است که در دنیای بازی‌های ویدیویی حضور پررنگ دارد. درواقع شرکت اتلوس تلاش زیادی کرده است که در دهه گذشته هر نسخه‌ای از مجموعه MegaTen را به زبان انگلیسی هم ترجمه کند تا تعداد گیمر بیشتری بتوانند آن‌ها را تجربه کنند. در سال‌های اول انتشار بازی‌های این مجموعه، طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی اطلاعات بسیار کمی از این سری داشتند و بازی‌های MegaTen برای آن‌ها بسیار ناآشنا بود. از سویی دیگر طی سال‌ها انتشار نسخه‌های فرعی بسیار زیاد، روند محلی‌سازی و ترجمه مجموعه را با چالش‌های فراوانی روبه‌رو کرده است.

درست است که هرکدام از بازی‌های MegaTen از المان‌های مشترک متعددی استفاده می‌کنند، اما بااین‌حال هرکدام تلاش کرده‌اند تا با رویکردی متفاوت به سوی آن‌ المان‌ها حرکت کنند. به‌نحوی‌که وقتی شما یک بازی جدید MegaTen را در اختیار می‌گیرید، تشخیص اینکه قرار است با چه سبک و المانی روبه‌رو شوید، اصلا کار ساده‌ای نیست. برای مثال، طرفداران بازی شخصیت‌محور و شبیه‌ساز مدرسه Persona 5 شاید هیچ‌وقت مجذوب سبک دانجن کراولر سنتی Strange Journey Redux یا مبارزات تاکتیکی Devil Survivor نشوند. در ادامه مقاله شما می‌توانید با مجموعه اصلی شین مگامی تنسی، زیرمجموعه‌های اصلی آن و بازی‌های متفرقه‌ای که تحت این نام منتشر شده است، آشنا شوید و ببینید برای تجربه هرکدام باید به‌سراغ چه پلتفرمی بروید.

شخصیت‌های مجموعه شین مگامی تنسی

پایه و اساس MegaTen

اجازه دهید این بخش را با یک پرسش مهم آغاز کنیم؛ مشخصه‌های اصلی MegaTen را چه عناصری تشکیل می‌دهند؟ این مجموعه تاکنون بازی‌هایی با سبک‌های پلتفرمر، استراتژی، اکشن RPG و حتی معمایی را در اختیار ما قرار مخاطبان خود است. حتی نام بازی‌های این مجموعه هم همیشه ثابت نیستند (در ژاپن بازی‌های Persona و Devil Survivor به‌جای «Shin Megami Tensei» با نام «Megami Ibunroku» شناخته می‌شوند). چه چیزی تمامی این آثار مختلف را درکنار هم قرار می‌دهد؟ در هر کدام از بازی‌های این مجموعه چهار عنصر اصلی اکثر مواقع ثابت هستند و درواقع این موارد را می‌توان المان‌های تشکیل‌دهنده بازی‌های MegaTen قلمداد کرد:

سبک نقش‌آفرینی

تمامی جنبه‌های مختلف سبک نقش‌آفرینی را می‌توان در بازی‌های مختلف مجموعه MegaTen مشاهده کرد

درست است که تمامی بازی‌های مجموعه MegaTen سبک نقش‌آفرینی نیستند، اما باز هم شما می‌توانید در اکثر مواقع آن‌ها را عضوی از خانواده این سبک‌ بازی‌ها در نظر بگیرید. Atlus در بازی‌های خود سعی کرده است که تمامی المان‌های رایج در آثار نقش‌آفرینی را به‌کار ببرد. آن‌ها بازی‌های خود را به‌صورت دانجن کراولر، نقش‌آفرینی‌ کلاسیک، نسخه‌های دوتایی مشابه با آثار پوکمون و غیره منتشر کرده‌اند که درواقع می‌توان گفت به‌غیر از روگ‌لایک، هر جنبه‌ای از سبک نقش‌آفرینی را می‌توان در مجموعه MegaTen پیدا کرد.

بازی‌های نقش‌آفرینی MegaTen رویکرد بسیار جدی‌ای نسبت به این سبک اتخاذ کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا از تمامی جنبه‌های مختلف آثار نقش‌آفرینی همانند المان‌های طبیعی شخصیت‌ها (همانند، آب، آتش، زمین و باد که در مجموعه‌هایی هماند فاینال فانتزی می‌بینیم)، درخت مهارت، آیتم‌های افزایش و کاهش‌دهنده قدرت (Buff & Debuff) استفاده کامل را ببرند. Shin Megami Tensei هیچ‌وقت از به چالش کشیدن بازیکنان ترسی نداشته است و تقریبا هرکدام از بازی‌های این مجموعه با یک باس فایت بسیار سخت، توانایی بازیکنان را در رابطه با سیستم‌ها و مکانیزم‌های پیاده‌شده در بازی مورد آزمایش قرار می‌دهند. درواقع اگر شما بخواهید در بازی خود تنها رویکرد «حمله» را بارها و بارها پیش گیرید، مطمئنا راهی از پیش نمی‌برید.

اهریمن‌های مجموعه شین مگامی تنسی

اهریمن‌ها (Demons)

این مجموعه از رمانی برگرفته شده است که در آن اهریمن‌ها توسط یک برنامه کامپیوتری احضار می‌شوند و همیشه با وقایع ماورا طبیعی سر و کار دارد. مکانیزم جمع کردن اهریمن‌ها به‌عنوان هم‌تیمی در هر بازی متفاوت است، اما همگی به‌شکل مشترک از یک تکنولوژی همانند کامپیوتر، موبایل یا تلویزیون استفاده می‌کنند. البته که اصلاح «اهریمن=Demon» می‌تواند گمراه کننده باشد؛ هم‌تیمی‌ها و دشمنانی را که در طول بازی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، درواقع طیف وسیعی از خدایان و شیاطینی از فرهنگ‌های سلتیک یا ژاپنی گرفته تا نمادهای معروف فرهنگ مسیحی همانند Yahweh و Lucifer تشکیل می‌دهند.

یکی از دلایل ورود با تأخیر بازی‌های MegaTen به کشورهای غربی، دید منفی نسبت به موجودات اهریمنی بازی بود

هر ساله با انتشار نسخه‌های جدید MegaTen اهریمن‌های حیوانی جدیدی به این مجموعه اضافه می‌شوند. هنوز هم مدل برخی از شخصیت‌ها (مخصوصا Jack Frost و شیاطین مؤنثی همانند Angel یا Nekomata) از طرح‌هایی که کازِمو کانِکو (Kazuma Kaneko) طراح برجسته ژاپنی آن‌ها را دهه‌ها پیش طراحی کرده بود، استفاده می‌کنند. آن‌ها همانند Slimeهای مجموعه Dragon Quest یا پیکاچو مجموعه پوکمون برای طرفداران به‌شدت نمادین و اسطوره‌ای هستند.

درواقع شاید یکی از دلایل اصلی ورود باتأخیر این مجموعه به کشورهای غربی همین فرایند احضار موجودات اهریمنی باشد. در دهه ۸۰ میلادی در کشورهای غربی به علت ترس و وحشت مردم از اعتقادات شیطانی، بسیاری از بازی‌های بی‌ضرر تحت نظارت پلیس و خانواده‌های نگران قرار گرفتند. بااین‌حال با گذشت زمان و با وجود اهریمن‌های مختلف در مجموعه MegaTen، هرگونه ترس و نگرانی از جانب اینکه این بازی‌ها بخواهند تا کودکان را به شیطان‌پرستی تشویق کنند، از بین رفت. درواقع مشخص شد که در طول داستان بازی‌های MegaTen، مسیر درست این است که بازیکنان هرگونه کمک و یاری گرفتن از موجودات اهریمنی را رد کنند.

ادغام کردن (Fusion)

کمک گرفتن از اهریمن‌ها در مجموعه MegaTen از جهات بسیاری با فرایند موجود در مجموعه پوکمون متفاوت است. اول از همه باید این نکته را بدانید که در بازی‌های MegaTen شما اهریمن‌ها را گیر نمی‌اندازید و با آن‌ها درواقع به‌نوعی پیمان می‌بندید. آن‌ها همانند پوکمون‌ها همراهانی صرفا دوست‌داشتنی نیستند و بعضا می‌توانند بسیار مرگ‌بار هم باشند. خوب طبیعی است که شما هم با آن‌ها همانند یک دوست رفتار نمی‌کنید! این اهریمن‌ها با کسب تجربه در مبارزات، به سرعت به حد توانایی‌های خود می‌رسند و تنها راه شما برای بالا بردن قدرت تیم‌تان، استفاده از اهریمن‌های جدید خواهد بود. درست است که در طول بازی می‌توانید اهریمن‌های جدیدتر و قدرتمندتری پیدا کنید، اما به‌خاطر داشته باشید که اصلی‌ترین راه رسیدن به موفقیت در مجموعه MegaTen نابود کردن اهریمن‌های هم‌تیم است که این کار در این مجموعه توسط فرایندی به‌نام Fusion انجام می‌شود.

در عملیات Fusion دقیقا همان‌طور که از نامش پیدا است، شما دو یا تعدادی بیشتر از اهریمن‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کنید تا یک اهریمن جدید به‌وجود بیاورید. برآورد نتیجه حاصله بسیار پیچیده است و مطمئنا تسلط به آن بسیار ارزشمند خواهد بود. یک اهریمن ادغام شده می‌تواند توانایی‌های اهریمن‌های بالادستی خود را به ارث ببرد و از این طریق به مهارت‌هایی دست پیدا کند که هیچ‌وقت نمی‌توانست آن‌ها را در حالت عادی داشته باشد. البته که در این بین این مهارت‌ها تنها به موارد دائمی مربوط نمی‌شوند و برخی از مهارت‌ها را هم می‌توان ازطریق آیتم‌های درون بازی به‌دست آورد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از یک آیتم مخصوص توانایی مقاومت دربرابر یک المان خاص (همانند آب)‌ را به اهریمن خود اضافه کنید.

باز گذاشتن دست کاربر (Player Agency)

از نکات جالب توجه بازی‌های Shin Megami Tensei حق انتخابی است که به کاربر داده می‌شود. درواقع در اکثر بازی‌های مجموعه این بازیکنان هستند که می‌توانند نتیجه داستان را خودشان مشخص کنند. به‌نحوی‌که بازی به شما اجازه می‌دهد تا مسیر اخلاقی شخصیت اصلی را خود شما انتخاب کنید. این کار با قرار دادن شما درکنار نیروهای ماورا طبیعی و شخصیت‌های داستانی مختلف و در نتیجه انتخاب یکی از مسیرهای برقراری نظم، ایجاد آشوب یا حالتی خنثی انجام می‌شود. برخی از بازی‌های مجموعه MegaTen در این زمینه رویکرد بسیار ظریف‌تر و پر جزئیات‌تری را اتخاذ می‌کنند. برای مثال می‌توان به سیستم همسویی اخلاقی بسیار پیچیده نسخه Nocturne اشاره کرد که تجربه‌ای بسیار به‌یاد ماندنی به‌شمار می‌رود. همچنین می‌توان از بازی‌های مجموعه Persona نام برد که بیشتر از آن‌که در آن شاهد رویکردهای اخلاقی باشیم، شخصیت‌هایی را داریم که هدف‌شان ایجاد رابطه دوستی با افرادی است که در طول بازی‌ با آن‌ها روبه‌رو و آشنا می‌شوند.

تاریخچه مجموعه MegaTen

سال ۱۹۸۷ بود که مجموعه بازی‌های MegaTen کار خود را آغاز کرد. سازندگان منبع الهام بازی‌های خود را مجموعه کتاب‌های Digital Devil Story به قلم آیا نیشیتانی (Aya Nishitani) قرار داده بودند که در آن‌ها یک نوجوان افسرده ژاپنی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری اهریمن‌ها را احضار کرده و با آن‌ها پیمان می‌بندد. اولین کتاب Digital Devil Story با نام Goddess Reincarnation منتشر شده بود که سازندگان برای نسخه اول مجموعه از عنوان ژاپنی آن یعنی Megami Tensei استفاده کردند. داستان بازی براساس کتاب اول و سوم (Tensei no Shuuen یا Demise of the Reincarnation) روایت می‌شد و سازندگان بسیار علاقه‌ داشتند تا بازی‌ها آن‌ها تا حد ممکن به کتاب وفادار باشد، اما محدودیت‌های کنسول Famicom (معادل ژاپنی کنسول NES) این اجازه را به آن‌ها نمی‌داد. این بازی درنهایت توسط اتلوس توسعه داده شد و شرکت نامکو وظیفه انتشار آن را به‌عهده گرفت. اثری با سبک اول شخص دانجن‌کراولر که چه از لحاظ گیم‌پلی و چه از لحاظ داستانی تجربه‌ای بی‌مانند بود.

کاور کتاب Digital Devil Story

درست است که به‌سختی می‌توان نسخه اول مگامی تنسی را یک اثر نقش‌آفرینی نامید، ‌اما این بازی چند ویژگی بارز و ویژه را در خود جای داده بود. بازیکنان در این بازی می‌توانستند نزدیک به یک دهه قبل از مجموعه پوکمون هیولاها را گیر بیاندازند و در مبارزات از آن‌ها کمک بگیرند! زمانی‌که مجموعه به سخت‌افزارهای ۱۶ بیتی کوچ کرد، اتلوس وظیفه انتشار را از نامکو گرفت و مجموعه را Shin Megami Tensei نام‌گذاری کرد (Shin در زبان ژاپنی به معنای «تازه» است). در این بین تیم خلاق این مجموعه همانند کوجی اوکادا (Kouji Okada) و کازوما کانکو در جایگاه خود باقی ماندند، اما SMT کمی از ریشه‌های خود فاصله گرفت و شروع به گشت‌وگذار در تم‌های مشابه تحت نظر روایتی جدید کرد. دو بازی اول Shin Megami Tensei یک داستان مرتبط را روایت کردند، اما مجموعه به‌سرعت به اسپین‌آف‌هایی غیرمرتبط و داستان‌های فرعی تقسیم شد که روی مفهومی یکسان بنا شده بودند.

مدت زمان زیادی طول کشید تا MegaTen به بازارهای امریکا و اروپایی راه پیدا کند. درواقع، اولین بازی از مجموعه که به زبان انگلیسی محلی‌سازی شد یک اثر اکشن عجیب و غریب برای دستگاه Virtual Boy بود که Jack Bros نام داشت. البته درکنار آن اولین بازی MegaTen هم که توجه طرفداران آثار نقش‌آفرینی غربی را به خود جلب کرد، بازی اصلی Persona کنسول پلی‌استیشن بود که با نام Relavations: Persona در سال ۱۹۹۶ به کشور امریکا راه پیدا کرد. حتی تا سال ۲۰۰۴ و انتشار بازی Shin Megami Tensei: Nocturne برای کنسول پلی‌ استیشن 2، اتلوس چندان علاقه‌ای به محلی‌سازی بازی‌های خود برای کشورهای غربی نداشت. تاحدی که بازی Persona 3 که یکی از بهترین‌های این مجموعه در زمان خود به‌شمار می‌رفت، تا زمان بازنشستگی PS2 در کشور امریکا عرضه نشده بود.

زمانی‌که نگاه دنیا به بازی پرسونا 3 معطوف شد، اتلوس متوجه شد که می‌تواند بازی‌های خود را به‌صورت جهانی هم عرضه کرده و از آن‌ها درآمدزایی کند. امروزه بازی‌های بسیاری از مجموعه شین مگامی تنسی برای کشورهای غربی هم منتشر شده‌اند و اتلوس فاصله بین انتشار نسخه ژاپنی و انگلیسی آن‌ها را بسیار کاهش داده است. رویکردی که ظاهرا در جدیدترین نسخه مجموعه یعنی Shin Megami Tensei V قرار است شاهد آن باشیم.

دسته‌بندی بازی‌های Shin Megami Tensei براساس نام مجموعه‌ها

برای آن‌هایی که دوست دارند بازی‌های یک مجموعه را دسته‌بندی کنند، باید بگوییم که MegaTen تعداد زیادی بازی‌ فرعی برای این‌کار در خود جای داده است که جداسازی آن‌ها بسیار گمراه‌کننده است. تعدادی از بازی‌های این گروه‌بندی هیچ رابطه مستقیمی با بازی‌هایی که عنوان شین مگامی را یدک می‌کشند، ندارند. برای مثال، بازی‌های Persona شامل المان‌های دانجن کراولر، نقش‌آفرینی‌های سنتی، ریتمیک و بازی‌های مبارزه‌ای می‌شوند که حتی برخی از آن‌ها تاکید زیادی روی شبیه‌ساز زندگی و روابط بین شخصیت‌ها دارند. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که بازی‌هایی که در کشور امریکا با نام Shin Megami Tensei منتشر شده‌اند، در ژاپن با نامی دیگر (Shin Megami Tensei: Persona با نام Megami Ibunroku: Persona) شناخته می‌شوند. بله، بسیار سردرگم‌کننده است!

شخصیت اصلی بازی شین مگامی تنسی 3

مجموعه Shin Megami Tensei

بازی‌های اصلی و شماره‌دار MegaTen تقریبا هر یک دهه نام‌شان به گوش می‌خورد و طراحی آن‌ها هم به‌خوبی این فاصله زمانی را توجیه می‌کند. اگرچه همگی آن‌ها یک شکل روایت داستانی را دنبال می‌کنند، اما هیچ‌کدام مشابه هم نیستند. وقایع آن‌ها در توکیو آینده نزدیک رخ می‌دهد و در آن‌ها هیولاها به دنیای واقعی هجوم آورده‌اند و قصد دارند زندگی‌ای را که ما می‌شناسیم، نابود کنند. از سویی بازیکنان هم با در دست گرفتن کنترل قهرمانان بازی با واقعه به پایان رسیدن دنیا روبه‌رو می‌شوند و باید از آن جلوگیری کنند.

Shin Megami Tensei

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۱۹۹۲، کنسول Super Famicom
  • پتلفرم پیشنهادی: iOS

اولین نسخه از مجموعه را که به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است، می‌توانید روی سیستم‌عامل iOS تجربه کنید. بازی یک اثر دانجن‌کراولر کلاسیک با دوربین اول‌شخص است که حال‌وهوای بسیاری از بازی‌های آینده مجموعه را می‌توانید در آن مشاهده ‌کنید. در داستان بازی زمانی‌که فردی به‌نام Gotou یک پورتال به‌دنیای موجودات اهریمنی باز می‌کند، کشور امریکا تصمیم می‌گیرد به این شهر حمله اتمی کند. شخصیت اصلی به همراه دو دوست خود به ۳۰ سال بعد فرستاده می‌شوند و مشاهده می‌کنند که در خرابه‌ای که از زمین باقی مانده است، فرشتگان و شیاطین در حال مبارزه با یکدیگر هستند.

Shin Megami Tensei II

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۱۹۹۴، کنسول Super Famicom
  • پتلفرم پیشنهادی: iOS

نسخه دوم مجموعه SMT به‌عنوان دنباله‌ای مستقیم برای نسخه اول منتشر شد که داستان سال‌ها پس از جنگ بین فرشتگان و شیاطین را روایت می‌کند. شخصیت اصلی که Hero نامیده می‌شود دنیایی خلق کرده است که در آن هر دو رویکرد نظم و آشوب بتوانند به‌صورت همزمان حضور داشته باشند و مردم بتوانند آن چیزی را که خود می‌خواهند انتخاب کنند. گیم‌پلی بازی به‌صورت اول شخص دنبال می‌شود و بازیکنان باید با گشت‌وگذار در دخمه‌های مختلف با موجودات اهریمنی به مبارزه بپردازند و حتی در صورت امکان با مذاکره آن‌ها را وارد تیم خود کنند.

Shin Megami Tensei: Nocturne

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۳، کنسول پلی‌ استیشن 2
  • پلتفرم پیشنهادی: کالکشن PS2 Classic کنسول پلی‌استیشن 3

بسیاری از طرفداران توجه ویژه‌ای به بازی Nocturne دارند. این بازی یک اثر مدرن و نقش‌آفرینی کنسولی بود که با گرافیک سه‌بعدی زیبای خود نقطه اوج مجموعه به‌شمار می‌رفت. این بازی به‌شکل اساسی رویکرد متفاوتی را از نظر ساختار اخلاقی نسبت به دیگر بازی‌ها اتخاذ کرده بود و به بازیکنان اجازه می‌داد تا با یکی از چند فرقه‌ بازی روندی متمایزتر از رویکردهای معمولی آشوب، نظم، روشنایی و تاریکی را اتخاذ کند. داستان بازی درباره پسری دبیرستانی در شهر توکیوی امروزی است که پس از یک رویداد آخرالزمانی به‌نام Conception به یک موجود نیمه‌شیطانی تبدیل می‌شود. البته اگر برای تجربه این بازی عجله‌ای ندارید کافی است کمی منتظر بمانید، چرا که اتلوس به‌تازگی در جریان رویداد نینتندو دایرکت مینی اعلام کرد که نسخه ریمستر این بازی تا چند ماه دیگر در اختیار کاربران پلتفرم‌های نینتندو سوییچ و پلی ‌استیشن 4 قرار می‌گیرد که خبر بسیار خوش برای علاقه‌مندان مجموعه MegaTen به‌شمار می‌رود.

Shin Megami Tensei 4/Apolacypse

  • انتشار نسخه اصلی: سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶، کنسول نینتندو 3DS
  • پلتفرم پیشنهادی: کنسول نینتندو 3DS

اتلوس در نسخه چهارم SMT این‌بار به سراغ گذشته‌های دور رفت. در این نسخه قهرمان اصلی یک سامورایی به‌نام Flynn بود که باید از امپراطوری قرون وسطایی Mikado در مقابل حمله اهریمن‌ها محافظت کند. زمانی‌که یک سامورایی اسرارآمیز دیگر شروع به تبدیل مردم عادی به موجودات اهریمنی می‌کند، فلین به همراه سه همراه خود تصمیم می‌گیرند تا او را دستگیر کنند. با این اتفاق، سرنوشت جدیدی برای آن‌ها رقم می‌خورد و به مسیری کشیده می‌شوند که باید بین نیروی خیر و شر یکی را انتخاب کنند. سازندگان این‌بار داستانی کاملا مستقل از نسخه‌های قبلی مجموعه را روایت می‌کردند، ولی گیم‌پلی بازی همچنان المان‌های SMT را در بطن خود جای داده بود. پس از موفقیت نسخه چهارم، اتلوس در سال ۲۰۱۶، نسخه دیگری از این بازی را تحت عنوان Apocalypse منتشر کرد که وقایع آن در دنیایی متفاوت از بازی اصلی رخ می‌دهد. در این نسخه بازیکنان کنترل یک شکارچی اهریمن به‌نام ناناشی را در یک توکیوی آخرالزمانی به‌عهده می‌گیرند.

Shin Megami Tensei 5

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۲۱
  • پلتفرم پیشنهادی: کنسول نینتندو سوییچ

جدیدترین نسخه از مجموعه اصلی Shin Megami Tensei که در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک اثر انحصاری کنسول نینتندو سوییچ معرفی شد. بازی قرار است ادغامی از جذابیت بازی Nocturne و مکانیزم پرورش اهریمن نسخه Shin Megami Tensei IV را در خود جای دهد. هنوز اطلاعات چندانی از بازی منتشر نشده است و تنها می‌دانیم که وقایع بازی در شهر توکیوی امروزی و در دنیای آخرالزمانی قرار است اتفاق بیافتد. نینتندو هنوز هم اطلاعات چندانی از بازی را منتشر نکرده است و تنها در رویداد نینتندو دایرکت مینی با انتشار یک تریلر، زمان انتشار حدودی بازی را سال ۲۰۲۱ اعلام کرد.

بازی پرسونا 5 رویال

مجموعه Persona

بازی‌های Persona نسبت به آثار استاندارد MegaTen تفاوت دارند و وقایع آن‌ها به‌جای هم‌تیمی‌های اهریمنی روی هم‌تیمی‌های انسانی تمرکز دارد. در این بازی‌ها شما باید با موجودات دیگر دنیاها سر و کله بزنید، اما برای انجام این‌کار باید از دوستان مدرسه‌ای خود کمک بگیرید. وقایع این بازی‌ها معمولا در ژاپنی امروزی (نه فقط توکیو!) اتفاق می‌افتد و چندان حالت آخرالزمانی و المان‌های مجموعه MegaTen را یدک نمی‌کشند.

Shin Megami Tensei: Persona

  • انتشار نسخه اصلی: ۱۹۹۶، کنسول پلی‌استیشن
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن پرتابل (PSP)

این بازی که در غرب به‌نام Revelations: Persona شناخته می‌شود، ابتدا در سال ۱۹۹۶ برای کنسول پلی‌ استیشن و سپس در سال ۲۰۰۹ برای کنسول دستی PSP منتشر شد. اتلوس با اضافه کردن محتوای داستانی حذف شده در نسخه امریکایی پلی‌استیشن به نسخه PSP، ارزش تجربه کردن بازی روی این پلتفرم را بسیار بالا برده است. همانند دیگر آثار MegaTen، این بازی هم یک اثر دانجن‌کراولر است که وقایع آن به شکل گسترده در مدرسه‌ها و مراکز خرید اطراف توکیو رخ می‌دهد و برای اولین‌بار مفهوم پرسونا را معرفی کرد. داستان بازی درباره گروهی از بچه‌های دبیرستانی است که پس از تجربه یک بازی پیش‌گویی، توانایی احضار پرسوناهای مختلف را به‌دست می‌آورند و باید در ادامه با چند نیروی مختلف که جهان را تهدید می‌کند، روبه‌رو شوند. درواقع آن‌ها توانایی خود را از فردی به‌نام Philemon به‌دست می‌آورند که نقشی اساسی در مجموعه پرسونا بازی می‌کند. فیلِمون به‌عنوان کسی که در دنیای بین ضمیر ناخودآگاه و ضمیر خودآگاه تمامی ارواح زندگی می‌کند و به مردم توانایی استفاده از پرسوناها را می‌دهد، در این بازی برای اولین‌بار معرفی شد. 

Shin Megami Tensei: Persona 2 Innocent Sin/Eternal Punishment

  • انتشار نسخه اصلی: سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰، کنسول پلی‌ استیشن
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن پرتابل (PSP)، پلی‌استیشن ویتا و کالکشن PS1 Classic کنسول پلی‌استیشن 3

اتلوس دومین نسخه از مجموعه پرسونا را در قالب دو بازی جداگانه در اختیار بازیکنان قرار داد. ابتدا در سال ۱۹۹۹ نسخه دوم مجموعه با نام Innocent Sin منتشر شد که دنباله‌ای مستقیم برای بازی اصلی به‌شمار می‌رفت. وقایع بازی در شهر خیالی Sumaru City و حول چند دانش‌آموز از مدرسه Seven Sisters رخ می‌دهد. تاتسویا سو (Tatsuya Suou) به‌عنوان رهبر گروه تصمیم می‌گیرد با شخصیت شروری به‌نام جوکر مقابله کند. جوکر فردی مرموز است که می‌تواند شایعه‌ها و آرزوهای مردم را به واقعیت تبدیل کند و همین کار او باعث هرج‌ومرج بسیار در جامعه شده است. از نکات جالب توجه بازی وجود یک سیستم شایعه (Rumor system) است که براساس آن پخش شدن یک سری شایعه‌ها در شهر باعث وقوع رویدادهای مختلف می‌شود. دنباله مستقیم این بازی، این‌بار تحت عنوان Eternal Punishment در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و در آن این‌بار بازیکنان در نقش مایا آمانو (Maya Amano) دوست خبرنگار تاتسویا قرار می‌گرفتند. در این نسخه داستان بازی همچنان حول دستگیری جوکر ادامه می‌کند و در آن شاهد نبرد استفاده شخصیت‌های اصلی از پرسوناهای خود برای مقابله با موجودات اهریمنی هستیم.

Shin Megami Tensei: Persona 3/FES

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۶، کنسول پلی‌استیشن 2
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن پرتابل (PSP)

بازی پرسونا 3 یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های مجموعه MegaTen به‌شمار می‌رود. چرا این بازی اولین‌ نسخه‌ای بود که به شکل کامل سیستم روابط اجتماعی و زندگی روزمره در دوران تحصیل را پیاده‌سازی کرد. بازیکنان در Persona 3 با قرار گرفتن در نقش یک دانش‌آموز به عضویت گروهی به‌نام SEES در می‌آیند که در زمانی به‌نام Dark Hour باید وارد دنیای برج‌مانند به‌نام تارتاروس شوند. در این دنیا موجوداتی به‌نام سایه‌ها زندگی می‌کنند که از ذهن مردم عادی تغذیه می‌کنند و اعضای گروه پس از به‌دست آوردن توانایی احضار پرسوناها باید با آن‌ها مقابله کنند. بدون شک بازی پرسونا 3 به‌عنوان یک اثر نقش‌آفرینی با المان‌های شبیه‌ساز زندگی، اثری کاملا خوش‌ساخت از مجموعه به‌شمار می‌رود که تجربه آن را به همه علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم.

Shin Megami Tensei: Persona 4/Golden

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۸، کنسول پلی‌استیشن 2
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن ویتا، پی‌سی

مقاله‌های مرتبط:

به‌دنبال موفقیت پرسونا 3، اتلوس با فاصله کم توسعه نسخه چهارم مجموعه را آغاز کرد. داستان بازی Persona 4 روایت‌گر زندگی پسری نوجوان است که به‌خاطر مشکلات خانوادگی مجبور به ترک شهر محل سکونت و اقامت در شهری جدید می‌شود. او در آن‌جا درگیر پرونده یک سری قتل‌های زنجیره‌ای مرموز شده و با کمک دوستان خود تلاش می‌کند تا پرده از راز این جنایات بردارد. گیم‌پلی بازی به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود که در بخش اول بازیکنان باید به‌عنوان یک دانش‌آموز در فعالیت‌های اجتماعی روزمره شرکت کنند. همچنین در بخش دیگر قهرمانان بازی پس از بیدار کردن پرسوناهای خود و با ورود به دنیای تلویزیون، باید با اهریمن‌های مختلف مقابله کنند. 

Shin Megami Tensei: Persona 5/Royal

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، کنسول پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن 4

مقاله‌های مرتبط:

آخرین نسخه این مجموعه یعنی پرسونا 5 بدون شک دلیل آشنایی بسیاری از گیمرهای امروزی با اهریمن‌های مجموعه MegaTen و مکانیزم‌های عجیب و غریب آن است. Persona 5 ابتدا در سال ۲۰۱۶ در کشور ژاپن و سپس در سال ۲۰۱۷ به‌صورت جهانی منتشر شد تا شاهد یکی از بهترین نسخه‌های مجموعه پرسونا و MegaTen باشیم. در این بازی همانند دیگر آثار این مجموعه بازیکنان کنترل یک شخصیت مدرسه‌ای را به‌عهده می‌گیرند که به‌نحوی با دنیای موجودات اهریمنی MegaTen آشنا می‌شود. اتلوس چند ماه قبل نسخه کامل‌تر این نسخه را تحت عنوان Persona 5 Royal منتشر کرد که با اضافه کردن شخصیت داستانی و مراحل جدید یک تجربه فراموش‌نشدنی را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد.

بازی‌های ریتمیک پرسونا

Persona 4: Dancing All Night

انتشار نسخه اصلی: سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن 4

پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن 4

Persona 4: Dancing All Night یک بازی ریتمیک از مجموعه پرسونا است که بازیکنان علاقه‌مند به موسیقی می‌توانند با کنترل شخصیت‌های بازی Persona 4 با آهنگ‌های مختلف این بازی برقصند. این بازی ابتدا در سال ۲۰۱۵ برای کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا عرضه شد و سپس در سال ۲۰۱۸ به کنسول پلی‌استیشن 4 هم راه پیدا کرد.

Persona 3: Dancing in Moonlight

انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۱۸، پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن 4

پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن 4

با واکنش مثبت منتقدان نسبت به بازی ریتمیک Persona 4: Dancing All Night استودیو اتلوس بدون هیچ‌وقفه‌ای ساخت بازی Persona 3: Dancing in Moonlight را با تمرکز روی شخصیت‌های نسخه سوم مجموعه پرسونا آغاز کرد. این بازی بالاخره در سال ۲۰۱۸ در اختیار کاربران قرار گرفت و بازیکنان می‌توانستند حالا با شخصیت‌های بازی Persona 3، موسیقی‌های لذت‌بخش این بازی را تجربه کنند.

Persona 5: Dancing in Starlight

انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۱۸، پلی‌استیشن ویتا، پلی‌استیشن 4

پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن 4

جالب است بدانید که اتلوس ساخت بازی Persona 5: Dancing in Starlight را همزمان با بازی Persona 4: Dancing All Night انجام داد و آن‌ها را هم در یک زمان در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. پرسونا ۵ به موفقیت و محبوبیت بسیاری دست پیدا کرده بود و مخاطبان بسیاری علاقه داشتند تا باری دیگر آهنگ‌های فوق‌العاده گوش‌نواز این بازی را تجربه کنند.

Persona Q: Shadow of the Labyrinth

انتشار نسخه اصلی: سال‌ ۲۰۱۴، نینتندو 3DS

پلتفرم پیشنهادی: نینتندو 3DS

سال ۲۰۱۴ بود که یک اتلوس نسخه اسپین‌آف کراس‌اور از نسخه‌های سوم و چهارم پرسونا را معرفی کرد. طراحی شخصیت‌ها در بازی پرسونا کیو توسط شیگنوری سوئجیما (Shigenori Soejima) صورت گرفته است که پیش از این وظیفه طراحی شخصیت‌های بازی پرسونا 3 را به‌عهده داشت. طراحی شخصیت‌ها برخلاف دیگر نسخه‌های مجموعه پرسونا به‌صورت چیبی و مشابه مجموعه Etrian Odyssey صورت گرفت که نتیجه کار ظاهر بانمکی را برای هرکدام از آن‌ها رقم زد.

Persona Q2: New Cinema Labyrinth

انتشار نسخه اصلی: سال‌ ۲۰۱۹، نینتندو 3DS

پلتفرم پیشنهادی: نینتندو 3DS

پس از موفقیت‌های بازی پرسونا ۵، استودیو اتلوس به فاصله اندکی بازی Persona Q2 را معرفی کرد. نسخه دوم پرسونا کیو به‌عنوان یک اثر نقش‌آفرینی دانجن‌کراولر روی شخصیت‌های اصلی بازی‌های پرسونا ۳، پرسونا ۴ و پرسونا ۵ تمرکز دارد. طراحی شخصیت‌ها همانند نسخه اول به‌صورت چیبی است و شما می‌توانید درواقع نسخه‌های بامزه و بانمک گروه Phantom Thieves of Hearts را در آن مشاهده کنید.

Persona 5 Scramble

انتشار نسخه اصلی: سال‌ ۲۰۲۰ در ژاپن، نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4

پلتفرم پیشنهادی: نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4

Persona 5 Scramble یک اثر هک‌انداسلش سرگرم‌کننده است که درواقع کراس‌اور بین بازی‌های Persona 5 و Dynasty Warrior به‌شمار می‌رود. وقایع بازی تنها چند ماه پس از ماجراهای پرسونا ۵ را روایت می‌کند که طی آن اتفاق‌هایی مرموز بازی دیگر جوکر و دیگر اعضای گروه Phantom Thieves of Hearts را گرد هم جمع می‌کند. این بازی قرار است به‌زودی به کشورهای غربی هم راه پیدا کند.

بازی شین مگامی تنسی دویل سامونر

مجموعه Devil

این بازی‌ها به‌غیر از کلمه Devil که در نام خود دارند، موارد اندک دیگری را هم مشترک هستند. اما همگی آن‌ها به روش خود به سبک و سیاق مجموعه بازگردانده شدند.

Shin Megami Tensei: Digital Devil Safa 1 & 2

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، کنسول پلی‌استیشن 2
  • پلتفرم پیشنهادی: کالکشن PS2 Classic کنسول پلی‌استیشن 3

یک جفت بازی زیبا و خوش‌طراحی نقش‌آفرینی که دو بخش از یک داستان واحد را شامل می‌شود. این بازی در ژاپن با نام Avatar Tuner شناخته می‌شود. Digital Devil Saga در حال و هوایی Hindu رخ می‌دهد خیلی بیشتر از چیزی که در بازی‌های MegaTen می‌بینید، حال و هوایی علمی تخیلی پیشرفته دارد.

Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۱۹۹۷، کنسول سگا سترن
  • پلتفرم پیشنهادی: نینتندو 3DS

یک بازی نسبتا قدیمی که نسخه اصلی آن برای Sega Saturn منتشر شد و نسخه بازسازی شده آن برای کنسول 3DS در دسترس قرار گرفت. بازی Soul Hackers به‌عنوان یک دانجن‌کراولر رابطه قدرتمندی با رمان اصلی دارد که کل مجموعه را الهام بخشیده است. البته که استایل قدیمی آن به‌لطف تمرکز شدید روی کامپیوترهای میانه دهه ۹۰ میلادی و تکنولوژی اینترنت آن زمان لذت خاصی دارد.

SHIN MEGAMI TENSEI: DEVIL SUMMONER: RAIDOU KUZUNOHA VS. THE SOULLESS ARMY/VS. KING ABADDON

  • انتشار نسخه اصلی: سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸، کنسول پلی‌استیشن 2
  • پلتفرم پیشنهادی: کالکشن PS2 Classic کنسول پلی‌استیشن 3

وقایع این بازی در اوایل قرن بیستم کشور ژاپن رخ می‌دهد. این بازی اکشن‌محور در نگاه اول هیچ ارتباطی با دیگر بازی‌های Devil Summoner ندارد، اما درواقع این بازی فضای اسرارآمیز و کارآگاه‌گونه دیگر بازی‌ها را یدک می‌کشد و شخصیت اصلی آن یعنی رایدو کوزونوها (Raidu Kuzunoha) از اجداد قهرمانان آن است.

SHIN MEGAMI TENSEI: DEVIL SURVIVOR 1/OVERCLOCKED & 2/RECORD BREAKER

  • انتشار نسخه اصلی: سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، نینتندو DS/3DS؛ سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، نینتندو DS/3DS
  • پلتفرم پیشنهادی: نینتندو 3DS

این جفت بازی نامرتبط نزدیک‌ترین اسپین‌آفی است که می‌توانیم برای مجموعه Majin Tensei درنظر بگیریم که به زبان انگلیسی ترجمه شده است. هر دو بازی Devil Survivor به‌عنوان یک بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی در توکیوی امروزی رخ می‌دهند (البته Devil Survivor 2 سریع به شهرهای دیگر هم کشیده می‌شود). بازیکنان کنترل یک تیم از نوجوانان را به‌عهده می‌گیرند که همزمان با حمله هیولاها به شهر توکیو با کمک یک نرم‌افزار موبایل شیطان‌ها را احضار کرده و با آن‌ها مبارزه می‌کنند.

شین مگامی تنسی استرنج جورنی

بازی‌های مستقل

علاوه‌بر آثار مجموعه Devil، بازی‌های دیگری از این مجموعه منتشر شده‌اند که از لحاظ داستانی، گیم‌پلی و سبک هیچ‌گونه شباهتی با یکدیگر ندارند.

SHIN MEGAMI TENSEI: STRANGE JOURNEY/REDUX

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۹، نینتندو DS
  • پلتفرم پیشنهادی: نینتندو 3DS

با رفتن به بازی‌های MegaTen قدیمی، ایده اولیه دانجن کراولر ممکن است که شما را یاد فیلم Annihilation بیاندازد. برخلاف تمامی عناوین MegaTen دیگر، وقایع بازی Strange Journey در کشور ژاپن رخ نمی‌دهد و به‌شکل عجیبی داستان آن دیگر درباره نوجوانان نیست. در این بازی یک نیروی ارتش مأمور می‌شود تا علت پدیده‌ای ناشناخته را که در حال بلعیدن زمین است، کشف کنید و جلوی آن را بگیرید.

Jack Bros.

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۱۹۹۵، Virtual Boy
  • پلتفرم پیشنهادی: Virtual Boy

Jack Bros. یک بازی اکشن از استودیو اتلوس است که به‌عنوان اولین نسخه از مجموعه MegaTen برای کشورهای غربی منتشر شد. بازیکنان در این بازی می‌توانند کنترل یکی از سه برادر Jack یعنی جک فراست (Jack Frost)، جک لنترن (Jack Lantern) و جک اسکلتون (Jack Skelton) را که در زمان رویداد هالووین به دنیای انسان‌ها آمده‌اند، به‌عهده می‌گیرند. آن‌ها برای بازگشت به سرزمین خود تنها یک ساعت زمان دارند و باید از یک مسیر خطرناک و پر از دشمن عبور کنند. بازی برای پلتفرم Virtual Boy منتشر شد و بازخوردهای مثبتی هم را از جانب کاربران و منتقدین دریافت کرد.

TOKYO MIRAGE SESSIONS #FE

  • انتشار نسخه اصلی: سال ‍۲۰۱۵، نینتندو Wii U
  • پلتفرم پیشنهادی: نینتندو Wii U

یک اثر کراس‌اور از مجموعه MegaTen و Fire Emblem که درنهایت به چیزی که طرفداران تصور آن را می‌کردند، تبدیل نشد. البته بازی به خودی خود اثری خوب بود و به‌جای مبارزات تاکتیکی روی سبک نقش‌آفرینی سنتی تمرکز داشت. بدون شک نباید این نکته را فراموش کرد که TOKYO MIRAGE SESSIONS #FE بهترین بازی نقش‌آفرینی کنسول Wii U به‌شمار می‌رود.

SHIN MEGAMI TENSEI: IMAGINE

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۰۷، پی سی
  • پلتفرم پیشنهادی: غیر قابل بازی

یک بازی نقش‌آفرینی و اکشن آنلاین چندنفره عظیم که ابتدا شروع خوبی را به خود دید، اما متأسفانه عمر چندانی نداشت و پس از مدتی سرورهایش خاموش شد.

CATHERINE /Full Body

  • انتشار نسخه اصلی: سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360 و پی سی
  • پلتفرم پیشنهادی: پلی‌استیشن 4، نینتندو سوییچ

این بازی را نمی‌توان اساسا یک نسخه از مجموعه MegaTen قلمداد کرد، ولی به‌خاطر فضایی با موجودات اهریمنی و حضور یک یا دو شخصیت این مجموعه آن را هم در این دسته‌بندی قرار می‌دهیم. البته که همانند دیگر آثار این مجموعه، تصمیم‌های بازیکنان در طول بازی سرنوشت شخصیت اصلی را در انتهای بازی مشخص می‌کند.

شخصیت مایا در بازی پرسونا 2

دسته‌بندی‌ بازی‌های Shin Megami Tensei براساس سبک

زیرمجموعه‌های MegaTen چندان براساس سبک بازی دسته‌بندی نمی‌شوند. برای مثال شاید در یک بازی پرسونا بتوانید از قبل حدس بزنید که فضا و روایت داستانی بازی چگونه باشد، اما این موضوع برای بسیاری از بازی‌های MegaTen فرق می‌کند و ثابت نیست.

نقش‌آفرینی اجتماعی

این بازی‌ها روی روابط شخصیت‌ها بر سر مکانیزم مبارزات تمرکز دارد و معمولا روایت‌ داستانی، بازی را پیش می‌برد.

  • Shin Megami Tense: Persona 3/FES
  • Shin Megami Tensei: Persona 4 Golden
  • Tokyo Mirage Sessions FE
  • Shin Megami Tensei: Persona 5 Royal

نقش‌آفرینی دانجن کراولر

این بازی‌ها شما را درون مارپیچ‌های سه‌بعدی اول‌شخص می‌اندازند و شما را مجبور می‌کنند تا آخر مسیر راه خود را با مبارزه پیش ببرید. شما در طول مسیر با داستان آشنا می‌شوید، اما این تنوع MegaTen درواقع درباره سیستم مبارزات لذت‌بخش آن است.

  • Shin Megami Tensei
  • Shin Megami Tensei 2
  • Revelations: Persona
  • Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Soul Hackers
  • Persona Q
  • Persona Q2
  • Shin Megami Tensei: Strange Journey

نقش‌آفرینی کنسولی

اگر شما از علاقه‌مندان مجموعه‌های فاینال فانتزی یا پوکمون هستید، این دسته از بازی‌های MegaTen مخصوص شما است. آن‌ها روی یک نقشه مرکزی و پیش‌برنده تمرکز دارند و به بازیکنان اجازه می‌دهند تا وارد هزارتوها و دخمه‌هایی از بالا به پایین یا نمای اول‌شخص شخصیت بازی شوند. به‌جای آن‌که وقایع آن‌ها در یک شهر کوچک رخ دهد، داستان این آثار ماجراجویی‌ها در شهرهای مختلف سراسر دنیا رخ می‌دهند.

  • Revelations: The Demon Slayer
  • Shin Megami Tensei 3: Nocturne
  • Shin Megami Tensei 4
  • Shin Megami Tensei 4 Apocalypse
  • Shin Megami Tensei 5
  • Shin Megami Tensei: Persona 2 Innocent Sin
  • Shin Megami Tensei: Persona 2 Eternal Punishment
  • Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga
  • Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 2
  • DemiKids: Light and Dark Version

نقش‌آفرینی اکشن

بازی‌های MegaTen چندان از مکانیزم اکشن نقش‌آفرینی استفاده نمی‌کنند، اما در بعضی مواقع حتی وارد این سبک هم شده‌اند. این دسته از بازی‌ها مبارزات همزمان را با سبک نقش‌آفرینی سنتی مجموعه در هم آمیخته‌ است.

  • Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Armey
  • Shin Megami Tensei: Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. King Abaddon
  • Shin Megami Tensei: Imagine

ریتمیک

این سبک بازی‌ها برای آن دسته از افرادی است که موسیقی را به اکشن و مبارزه ترجیح می‌دهند. این بازی‌های ریتمیک به شما اجازه می‌دهند تا در میان سرزمین‌های شیطانی بازی اوقات سرگرم‌کننده‌ای را با شخصیت‌های مجموعه سپری کنید.

  • Persona 4: Dancing All Night
  • Persona 3: Dancing Moon Night
  • Persona 5: Dancing Star Night

متفرقه

در این بین بازی‌هایی هستند که در هیچ دسته‌بندی جای نمی‌گیرند. این بازی‌ها می‌توانند نقطه شروع خوبی برای اینکه به دنیای MegaTen وارد شوید، باشند. اگر هنوز آمادگی ورود به دنیای عظیم مجموعه MegaTen را ندارید، می‌توانید با تجربه این آثار مزه جهان عجیب این مجموعه را بچشید.

  • Jack Bros.
  • Shin Megami Tensei: Devil Survivor 1 & 2
  • Catherine
  • Persona 4 Arena/Ultimax
  • Shin Megami Tensei: Synchronicity Prologue
  • Persona 5 Scramble

شخصیت های بازی شین مگامی تنسی ایف

نسخه‌های زبان ژاپنی

حال که با تمامی بازی‌های ترجمه شده مجموعه MegaTen آشنا شدید، جالب است بدانید که هنوز بازی‌هایی از این مجموعه وجود دارند که هیچ وقت به کشورهای غربی راه پیدا نکردند یا تاکنون تنها توسط طرفداران به‌‌صورت غیررسمی ترجمه شده‌اند. برای تجربه این بازی‌ها بدون شک باید به زبان ژاپنی تسلط کافی داشته‌ باشید.

Digital Devil Story: Megami Tensei 1 & 2

بازی‌هایی که همه‌چیز با آن‌ها آغاز شد. این آثار نقش‌آفرینی ۸ بیتی نقش دنباله‌ای مستقیم برای رمانی را بازی می‌کنند که کل مجموعه از آن الهام گرفته شده است. اگر به چالش کشیده شدن را دوست دارید، به‌لطف ترجمه غیررسمی طرفداران مجموعه می‌توانید اولین بازی را به زبان انگلیسی تجربه کنید.

Shin Megami Tensei 2

متأسفانه برای یکی از معدود بازی‌های MegaTen که به‌عنوان دنباله مستقیم بازی‌های اصلی خود شناخته می‌شود، هیچ‌وقت تجربه رسمی به زبان انگلیسی منتشر نشد. البته که به‌لطف طرفداران مجموعه می‌توانید نسخه انگلیسی غیررسمی این بازی را از اینجا دانلود و تجربه کنید.

Shin Megami Tensei If ...

این نسخه از مجموعه SMT درواقع آغازگر راهی بود که بعدا مجموعه پرسونا آن را دنبال کرد. بازی داستان زندگی یک دانش‌آموز دبیرستانی را دنبال می‌کند که مدرسه‌اش طی ماجراهایی به دنیای موجودات اهریمنی کشیده می‌شود. بازی در مقایسه با دیگر بازی‌های مجموعه شین مگامی تنسی وسعت بسیار کوچک‌تری دارد و داستان آن در محیط‌های محدودی دنبال می‌شود.

Shin Megami Tensei Nine

کلمه Nine در عنوان این بازی صرفا به‌معنی نهمین نسخه از مجموعه SMT نیست. این عنوان درباره تعداد ترازهای اخلاقی‌ای است که بازیکنان می‌توانند برای شخصیت اصلی این بازی نقش‌آفرینی همزمان اتخاذ کنند. این بازی در اصل قرار بود یک نقش‌آفرینی آنلاین باشد و درواقع تنها نسخه از مجموعه MegaTen به‌شمار می‌رود که به‌صورت انحصاری برای خانواده ایکس‌باکس توسعه داده شده است. در انتها این بازی هیچوقت نتوانست نظر طرفداران مجموعه را به‌ خود جلب کند.

Shin Megami Tensei: Devil Summoner

این بازی به‌عنوان پیش‌زمینه نسخه Soul Hackers شناخته می‌شود که برای کنسول سگا ساترن منتشر شد و ساختاری مشابه با آن بازی دارد. وقایع بازی در توکیو امروزی با فضایی کارآگاهی‌ در حالت اول‌شخص دنبال می‌شود و بازیکنان باید در دخمه‌های مختلف آن به گشت‌وگذار بپردازند. جالب است بدانید این بازی Devil Summoner بود که برای اولین‌بار سیستم مذاکره با موجودات اهریمنی را به مجموعه SMT معرفی کرد. در این بازی همچنین برخی از جذاب‌ترین شخصیت‌های مجموعه حضور دارند که همین موضوع عدم ترجمه آن به زبان انگلیسی را بسیار ناامیدکننده کرده است.

Shin Megami Tensei: Devil Children Series

یکی از بازی‌های این مجموعه به نام DemiKids با انتشار برای کنسول Game Boy Advance به زبان انگلیسی ترجمه شده است، اما مابقی این مجموعه شبه-پوکمون در کشور ژاپن گیر کرده است و ظاهرا قرار هم نیست نسخه زبان انگلیسی آن را ببینیم.

در این مقاله تلاش کردیم تا حد امکان شما را با مجموعه بزرگ Shin Megami Tensei آشنا کرده و بازی‌های مختلف آن را معرفی کنیم. حال نوبت شما است که نظر خود را راجع به این مجموعه با ما در میان بگذارید و به ما بگویید که تاکنون موفق شده‌اید کدام نسخه را تجربه کنید.

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده