بازی Persona 4 Golden با تمام ظاهر قدیمی خود، همچنان می‌تواند داستانی غنی با گیم‌پلی درگیر کننده را در اختیار کاربران قرار دهد.

مجموعه Persona را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های صنعت بازی‌های ویدیویی دانست که جدا از کاربارن شرقی، در غرب هم طرفداران بسیاری دارد. یکی از دلایل محبوبیت پرسونا، الهام‌گیری از انیمه Jojo’s Bizarre Adventure است. قهرمان‌های داستان به‌واسطه‌ی یک نیروی خاص به نام پرسونا، قادر به نبرد با دشمنان خود هستند.

به‌واسطه‌ی بازی Persona 5 و عرضه آن روی پلی‌استیشن 4، کاربران امروزی هم توانستند با ساختار مجموعه پرسونا آشنا شوند و نسخه پنجم را می‌توان با اختلاف بهترین نسخه از نظر مکانیسم‌های گیم‌پلی و جلوه‌های بصری دانست که تفاوت‌های بسیار زیادی با نسخه‌های پیشین کرده بود. با‌این‌حال، هر یک از بازی‌های سری پرسونا تجربه‌ای لذت بخش و هیجان‌انگیز را ارائه داده‌اند.

مارگارت در Persona 4 Golden

بازی Persona 4، یکی دیگر از بازی‌های محبوب مجموعه پرسونا به حساب می‌آید که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ برای پلی‌استیشن 2 عرضه شد و توانست موفقیت نسخه سوم را ادامه دهد. چهار سال بعد، شرکت اتلوس (Atlus)، ناشر مجموعه Persona، نسخه گلدن را برای پلی‌استیشن ویتا عرضه کرد. درواقع Persona 4 Golden یک نسخه ارتقا یافته‌تر از نظر محتویات به حساب می‌آمد؛ روندی که در این نسل با نسخه رویال برای پرسونا 5 انجام شد.

شخصیت‌پردازی و داستان سرایی یکی از نقاط قوت بخش داستانی پرسونا 4 گلدن به‌ حساب می‌آید

در جریان رویداد PC Gaming Show 2020 اعلام شد که بازی Persona 4 Golden برای کاربران کامپیوتر و استیم عرضه شده است. حال سؤال اصلی این است که آیا پرسونا 4 گلدن پس از گذشت هشت سال می‌تواند کاربران تازه‌وارد را به‌خود جذب کند؟ Persona 4 Golden با اینکه یک بازی بی‌عیب‌ونقص نیست، اما همچنان تمامی نقاط قوت خود را حفظ کرده و وجود بافت‌های بصری بهتر درکنار روایت داستانی خود، عاملی است که باعث سرگرم شدن مخاطب می‌شود.

داستان بازی روایت‌گر پسری است که به‌خاطر مشکلات پدر و مادر خود، مجبور می‌شود تا یک سال از دوران تحصیلی خود را شهر کوچک اینابا سپری کند. پس از گذشت مدتی، قهرمان داستان که یک کاراکتر از پیش تعریف شده است، متوجه قتل‌های سریالی عجیب‌وغریبی در شهر اینابا می‌شود. ازاین‌رو با کمک دوستان خود تصمیم می‌گیرد که سرمنشا این قتل‌های سریالی و همچنین کانال نیمه شب (Midnight Channel) را شناسایی کند.

قهرمان Persona 4 Golden در کنار یوکیکو

داستان‌سرایی، یکی از مواردی است که پرسونا 4 گلدن را به یک بازی دیگر کننده و هیجان‌انگیز تبدیل کرده است. داستان از همان ابتدا به‌نحوی شروع می‌شود که با خود می‌گویید «قرار نیست در این شهر اتفاق‌های خوبی رخ دهد» و بازی هم به مرور زمان این مورد را به‌خوبی به شما نشان می‌دهد. سکانس‌های مختلف داستانی سؤال‌ها و حدسیات مختلفی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

پایان‌بندی‌های بازی باتوجه‌به‌ سطح کانفیدنت و تعامل شما با بعضی از کاراکترها تغییر پیدا می‌کند

درون مایع داستان Persona 4 Golden، جنایی و فانتزی است. ازاین‌رو کاربر همانند یک کارآگاها درکنار شخصیت‌های اصلی سعی می‌کند سرنخ‌ها را کنار یکدیگر قرار داده و معمای قتل‌های زنجیره‌ای شهر اینابا را حل کند. داستان بازی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که تصمیم‌های شما در پایان‌بندی بازی تاثیر گذار است. به‌عبارتی بازی Persona 4 Golden دارای پایان‌های خوب و بدی است که باتوجه به نوع ارتباط خود با بعضی از کاراکترهای بازی می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید.

دانجن های Persona 4 Golden

یک داستان‌سرایی خوب بدون شخصیت‌پردازی‌ مناسب شخصیت‌ها، نمی‌تواند پتانسیل اصلی خود را نشان دهد. شخصیت‌پردازی قهرمان اصلی، به‌گونه‌ای است که کاربر با نوع ارتباط خود با دوستانش و همچنین انتخاب دیالوگ‌های مختلف، شخصیت کاراکتر اصلی را شکل می‌دهد. البته با شروع بازی یک پیش‌زمینه داستانی هم نشان داده می‌شود تا متوجه شوید که چرا وی باید یک سال از زندگی خود را در شهری کوچک سپری کند.

یک داستان‌سرایی خوب بدون شخصیت‌پردازی‌ مناسب شخصیت‌ها، نمی‌تواند پتانسیل اصلی خود را نشان دهد

با گذر زمان و پیشروی در خط داستانی، با کاراکترهای دیگری آشنا می‌شوید که وارد تیم شما می‌شوند. شخصیت‌پردازی این کاراکترها، یکی از نقاط قوت بازی Persona 4 Golden به حساب می‌آید. هر یک از شخصیت‌ها ساختار شخصیتی و رفتاری مخصوص‌به خود را دارند و در طول داستان، به‌خوبی شخصیت آن‌ها به‌نمایش گذاشته می‌شود. البته بخشی از شخصیت‌پردازی کاراکترهای داستانی، به خود شما بستگی دارد.

ضربات همگانی Persona 4 Golden

هرقدر که بیشتر با آن‌ها وقت بگذرانید، بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا می‌شوید. برای مثال یوکیکو دوست ندارد مدیر بعدی مهمانسرای خانوادگی خود باشد و مدام در مورد این موضوع با شما صحبت می‌کند. در این گفت‌وگوی‌ها توضیحاتی در مورد گذشته و شخصیت یوکیکو هم ارائه می‌شود که اگر اصلا او ارتباط برقرار نکنید، به هیچ‌وجه این موارد را متوجه نخواهید شد.

داستان Persona 4 Golden مدام ذهن شما را مشغول نگه می‌دارد و شاید کلیت تمامی اتفاق‌های بازی یکی باشد، اما نحوه متفاوت روایت باعث سرگرمی مخاطب می‌شود

بعضی از شخصیت‌ها هم در ابتدا به‌عنوان کاراکتر مثبت یا منفی داستان به شما معرفی می‌شوند، اما در ادامه متوجه اهداف اصلی آن‌ها در داستان می‌شوید. از نظر شخصیت پردازی کاراکتر منفی هم استودیو پی (P-Studio)، سازنده مجموعه پرسونا، تا اواخر داستان شخصیت منفی را از چشمان بازیکن دور نگه می‌دارد تا مخاطب با حدسیات خود، شخصیت منفی را شناسایی کند.

داستان Persona 4 Golden مدام ذهن شما را مشغول نگه می‌دارد و شاید کلیت تمامی اتفاق‌های بازی یکی باشد، اما نحوه متفاوت روایت آن‌ها درکنار شخصیت پردازی کاراکترها سبب شده تا هر رویداد داستانی تجربه‌ای کاملا جدید را در اختیار مخاطب قرار دهد. از نظر گیم‌‌پلی هم پرسونا 4 گلدن هم نسخه کامل‌تر و بهبود یافته‌تر بازی Persona 3 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ولوت روم در Persona 4 Golden

گیم‌پلی Persona 4 Golden به دو بخش زندگی واقعی و تعقیب‌وگریز کاراکترها در راستای نجات قربانیان تقسیم‌بندی می‌شود. در زندگی واقعی یا همان روزمره خود، شما یک پسر دبیرستانی به‌ حساب می‌آیید که هر روز صبح باید به مدرسه برود. در طول مدرسه، به سوالات معلم‌ها جواب دهد و با دوستان خود تعامل داشته باشد. در طول زندگی روزمره خود باید تلاش کنید تا سطح وضعیت اجتماعی خود (دانش، شجاعت، سخت کوشی، ادراک و فن بیان) را ارتقا دهید.

افزایش سطح این پنج مورد سبب می‌شود تا بتوانید از دیالوگ‌های مخصوصی در ارتباط خود با سایر کاراکترها استفاده کنید. همچنین برای پیشرفت در میزان سطح ارتباط خود با یک کاراکتر، به بالا بودن سطح یکی از این پنج مورد نیاز پیدا خواهید کرد. تیم سازنده از یک سری فعالیت مخصوص نظیر کار نیمه وقت، غذا خوردن، کاشتن گل و گیاه و موارد مشابه استفاده کرده تا کاربران بتوانند به‌واسطه‌ی آن‌ها سطح وضعیت اجتماعی افزایش پیدا کند.

پرسونا ایزاناگی در Persona 4 Golden

کم تعداد بودن فعالیت‌های فرعی یکی از مشکلات بازی پرسونا 4 گلدن به‌ حساب می‌آید. بااین‌حال، به‌خاطر ساختار زندگی اجتماعی شما به‌عنوان یک دانش آموز دبریستانی و از طرفی کاربردی بودن تمامی این موارد در بخش دوم گیم‌پلی، سبب شده تا کاربر با میل و علاقه آن‌ها را انجام دهد و بعضی وقت‌ها، برای انجام بعضی از کارها زمان‌بندی داشته باشد. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا کاربر برای پیشرفت در بازی تلاش کند.

کم تعداد بودن فعالیت‌های فرعی یکی از مشکلات بازی پرسونا 4 گلدن به‌ حساب می‌آید

بُعد دوم گیم‌پلی، نبردها و شکل دوم زندگی قهرمان‌های بازی است. هر بار که هوای شهر بارانی می‌شود، قاتل سریالی داستان هدف بعدی خود را وارد تلویزیون و در برنامه Midnight Channel قرار می‌دهد. ازاین‌رو کاراکتر اصلی و دوستان او، توانایی رفتن به داخل تلویزیون دارند. محیط داخل تلویزیون، همانند سیاه‌چاله‌هایی است که باید لایه‌به‌لایه آن را بگردید و شدوها را از بین ببرد. هر ایونت داستانی همانند یک سیاه‌چال جدید عمل می‌‌کند و ساختار مخصوص‌به خود را دارد.

زندگی اجتماعی در Persona 4 Golden

سیستم مبارزات بازی Persona 4 Golden، به‌صورت نوبتی است و بازیکنان قبل از شروع یک سیاه‌چال، باید تیم چهارنفره خود را تشکیل دهند. جدا از اینکه شخصیت‌های Persona 4 Golden شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را دارند، از نظر طراحی هم منحصربه‌فرد هستند. ازاین‌رو بازیکن این آزادی را دارد که سه عضو دیگر تیم را مطابق با سلیقه و ساختار بازی کردن خود انتخاب کند.

بازیکن این آزادی را دارد که سه عضو دیگر تیم را مطابق با سلیقه و ساختار بازی کردن خود انتخاب کند

بااین‌حال، باید به این نکته توجه داشته باشید که وجود شخصیت‌ها یا مهارت‌های پشتیبان در تیم بسیار مهم است. ازطرفی در بخش شخصی‌سازی و ساخت پرسونا، می‌توانید باتوجه‌به سطح کانفیدنت خود (سطح ارتباط شما با کاراکترهای بازی کانفیدنت نامیده می‌شود و قهرمان داستان هم کانفیدنت مخصوص‌به خود را دارد)، تعداد پرسوناهای متفاوتی را برای خود لحاظ کنید. ازاین‌رو بازی به شما این اجازه را می‌دهد تا ساختارهای مبارزه‌ای و پشتیبانی متفاوتی را برای خود درنظر بگیرید.

کات سین انیمه ای Persona 4 Golden

نکته کلیدی در طراحی گیم‌پلی مجموعه پرسونا این است که بُعد اول و دوم گیم‌پلی به‌خوبی به یکدیگر ارتباط داشته باشند

نتیجه‌ی این تنوع طلبی شما قطعا روی نبردها تاثیر گذار است. هر یک از دشمنان در بازی نقاط ضعف مخصوص‌به خود را دارند. ازاین‌رو استفاده از پرسوناهای متنوع، جدا از اینکه شیوه‌های مبارزه‌ای یکنواختی را ارائه می‌دهد و از یکنواختی نبردها کم می‌کند، باعث می‌شود به‌خوبی بتوانید نقاط ضعف دشمنان را هدف قرار دهید و در انتها ضربات جمعه را اعمال کنید. کمی بالاتر اعلام شد که زندگی روزمره و بالا بردن سطح ارتباط دوستی (کانفیدنت) خود با سایر کاراکترهای تیم، روی نبردها تاثیر گذار است. زمانی‌که سطح دوستی خود را به نقاط مورد نظر می‌رسانید، می‌توانند در نبردها مفیدتر ظاهر شوند.

به‌عنوان مثال، اگر ضربه شما باعث از بین رفتن دشمن نشد، به شما کمک کرده و ازطریق یک ضربه قدرتمند و تاثیر گذار، آسیب جدی را به دشمن مورد نظر وارد می‌کنند. ازاین‌رو نابودی دشمنان ساده‌تر از قبل می‌شود. نکته کلیدی در طراحی گیم‌پلی مجموعه پرسونا این است که بُعد اول و دوم گیم‌پلی به‌خوبی به یکدیگر ارتباط داشته باشند، پرسونا 4 گلدن به‌خوبی این مورد را رعایت کرده است و هیچ یک از تلاش‌ها و کار شما در بخش اول گیم‌پلی، بی‌تاثیر نخواهد بود و باعث قوی‌تر شدن قهرمان داستان می‌شود.

یوسکه در بازی Persona 4 Golden

جدا از رویدادهای داستانی که همان مراحل بازی به حساب می‌آیند، مأموریت‌های فرعی مختلفی هم برای شما در نظر گرفته شده است. مأموریت‌های فرعی بازی انجام درخواست‌های هم مدرسه‌ای‌ها و شهروندان شهر اینابا می‌شود. یکی دیگر از مشکلات گیم‌پلی، طراحی مأموریت‌های فرعی است که به‌خوبی قابل ردیابی نیستند و جذاب هم طراحی نشده‌اند. این در حالی است که طراحی سیاه‌چاله‌های بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

همچنین پس از تمام کردن هر سیاه‌چال، بازیکن می‌تواند مجددا سیاه‌چال مورد نظر یا سیاه‌چاله‌های قبلی را تکرار کند تا بتواند آیتم‌های بیشتری را کسب و سطح قدرت خود و پرسوناهایش را هم افزایش دهد. شاید در ابتدا به‌خاطر قدیمی بودن Persona 4 Golden، حس کنید که گیم‌پلی بازی برای شما دلچسب نخواهد بود، اما با کمی فرصت به آن متوجه می‌شوید که ساعت‌ها است که بازی را تجربه می‌کنید.

مدرسه بازی Persona 4 Golden

بااینکه بازی بازی Persona 4 Golden در سال ۲۰۱۲ عرضه شده است و طراحی‌های بصری چشم‌نوازی ندارد، اما استودیو پی با اضافه کردن تنظیمات مختلف به نسخه پی سی، سبب شده تا کیفیت بافت‌ها نسبت به بازی عرضه شده در هشت سال پیش بهبود یابد و کاربران تازه وارد تجربه‌ی بهتری را کسب کنند. از نظر طراحی و جدا از موارد ذکر شده در بخش گیم‌‌پلی، تیم سازنده پرسوناهای متعددی را طراحی کرده است. بازیکنان تعدادی از آن‌ها در جریان پیش روی در بازی و کشتن شدوها، کسب می‌کنند.

استودیو پی با اضافه کردن تنظیمات مختلف به نسخه پی سی، سبب شده تا کیفیت بافت‌ها نسبت به بازی عرضه شده در هشت سال پیش بهبود یابد

این در حالی است که باید مابقی پرسوناها را خود کاربر در ولوت روم (Velvet Room) بسازد. از نظر فنی هم پورت نسخه پی سی بازی Persona 4 Golden دارای بدون هیچ افت فریم یا باگ خاصی اجرا می‌شود. همچنین میان‌پرده‌های انیمه‌ای هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است که پورت آن‌های برای پی سی می‌توانست کمی با کیفیت‌تر باشد. از نظر صداگذاری و موسیقی، پرسونا 4 گلدن را می‌توان یکی از بهترین‌های حال حاضر دانست و کاربران می‌توانند از تمامی موسیقی‌های بازی لذت ببرند.

قهرمان داستان بازی Persona 4 Golden

صداگذاری کاراکترها چه در دوبله ژاپنی و چه در دوبله انگلیسی به‌خوبی انجام شده و بازیکن می‌تواند با کاراکترها ارتباط برقرار کند. همچنین استودیو پی از محتوا و دیالوگ‌های طنز هم برای بازی خود استفاده کرده است تا دیالوگ‌ها و صحبت‌های کاراکترها حوصله سر بر نشوند و حال‌وهوای آن‌ها عوض شود.

بااین‌تفاسیر، اگر تابه‌امروز محصولی از مجموعه پرسونا را تجربه نکرده‌اید و جدا از Persona 5، به‌دنبال یک نسخه دیگر از این مجموعه می‌گردید، پرسونا 4 گلدن بهترین گزینه ممکن برای شما است. همچنین این بازی به‌خوبی نشان می‌دهد که تا قبل از نسخه پنجم، سری پرسونا با چه شکل‌وشمایلی در اختیار کاربران قرار می‌گرفت.

بررسی بازی روی کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Persona 4 Golden

برای آن دسته از افرادی که به پرسونا 5 دسترسی ندارند و علاقه‌مند به این مجموعه هستند، پرسونا 4 گلدن همانند یک گنج ارزشمند عمل می‌کند. داستان سرایی عالی درکنار شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترها سبب شده تا کاربر پس از گذشت هشت سال همچنان با داستان بازی ارتباط برقرار کند. همچنین گیم‌پلی بازی و مکانیسم‌های کاربردی آن مورد دیگری است که شما را تا آخرین نقطه از داستان سرگرم نگه می‌دارد. بااین‌حال مأموریت‌های فرعی Persona 4 Golden می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد و میان‌پرده‌های انیمه‌ای بازی هم کیفیت خوبی ندارند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بی عیب و نقص بازی
  • + شخصیت پردازی درگیر کننده و بسیار خوب
  • + کاربردی بودن نحوه ارتقای کانفیدنت کاراکترها و تاثیر آن روی قدرت قهرمان بازی
  • + پرسوناهای متعدد
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - تنوع پایین مأموریت‌های فرعی
  • - کیفیت پایین میان‌پرده‌های انیمه‌ای
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده