// یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۵

منتخبی از برترین رویدادهای نمایشگاه بازی‌های ویدیویی GDC 2015

همایش توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۵ یا همان GDC 2015 سرانجام به کار خود پایان داد. بی شک می‌توان همایش امسال را یکی از مهم‌ترین و پربارترین دوره‌هایی دانست که طی چند سال اخیر شاهدش بودیم. اما چه چیزهایی این اجتماع برترین‌های حوزه‌ی گیم را مهم و ارزشمند کرد؟ در ادامه با برترین رویدادهای GDC 2015 همراه باشید.
Game Developers Conference به اختصار (GDC) بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه توسعه‌دهندگان حرفه‌ای محسوب می‌شود که بر روی آموزش،‌ نوآوری و شبکه تمرکز دارد. این همایش دارای نمایشگاه عمومی است و مراسم انتخاب برترین‌ بازی‌های مستقل و بهترین‌های GDC نیز در این کنفرانس برگزار می‌شود.نام ابتدایی این همایش Computer Game Developers Conference بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ توسط کریس کراوفورد در سن خوزه کالیفرنیا و در خانه شخصی او برگزار شد. در اولین گردهمایی تاریخ کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، حدود ۲۷ طراح بازی از جمله دان داگلو، برندا لاورِل، برایان موریارتی، گوردون والتون، تیم برِنگِل، کلیف جانسون، دِیو مِنکُنی، و کارول و ایوان مَنلِی حضور داشتند. این‌ها با گردهم جمع شدن، اولین همایش توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی را برگزار کردند. دومین دوره این همایش همان سال و در میل‌پیاتس کالیفرنیا برگزار شد. این بار نیز این همایش با حضور ۱۲۵ توسعه دهنده و طراح بازی‌های ویدیویی برگزار شد. حال سال‌ها از ظهور این اجتماع حرفه‌ای می‌گذرد و هر سال بر اهمیت آن افزوده می‌شود طوری که برخی آن را در کنار رویداد E3، جزو مهم‌ترین اتفاقات سال در حوزه‌ی گیمینگ می‌دانند. GDC 2015 به چند دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. یک اینکه این رویداد در سال دوم حضور گسترده‌ی کنسول‌های نسل هشتمی شکل گرفت. سالی که کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان راه خود را پیدا کرده‌اند و حالا شاهد محصولاتی در خور نام نسل هشتم هستیم. به دنبال آن، شرکت‌های متنوع بازی‌سازی و توسعه‌ی تکنولوژی‌های مرتبط به واسطه‌ی این پیشرفت‌ها، محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فوق‌پیشرفته‌ی خود را به نمایش می‌گذارند تا از قافله‌ی پرسرعت این نسل عقب نمانند. اما موضوع دیگری که جدا از مبحث کنسول‌های نسل هشتمی است، ظهور پلتفرم‌های جدید اندرویدی، استیم ماشین‌ها و از سوی دیگر، سیل عظیم تکنولوژی‌های واقعیت مجازی که می‌خواهند سال ۲۰۱۵ را زمان آغاز نبرد و سال ۲۰۱۶ را خط مقدم جبهه‌ی خود قرار دهند. از سونی با مورفیوس گرفته تا اکیولوس فیس‌بوک و از سوی دیگر، مهمان ناخوانده و صدالبته تا دندان مسلحی به نام وایو، ساخته‌ی مشترک اچ‌تی‌سی و ولو، نبرد پر تنش و جالب هدست‌های واقعیت مجازی را شکل داده‌اند. همایش و نمایشگاه GDC 2015 مملو از هر آن چیزی بود که در دنیای بازی‌های ویدیویی می‌توانیم شاهدش باشیم. موتورهای بازی‌سازی و گرافیکی، تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، بازی‌های ویدیویی، کنفرانس‌های تخصصی، نمایش تریلر، رونمایی از سخت‌افزارهای مختلف، اخبار و شایعات عجیب، همه و همه از GDC 2015 یک رویداد بسیار مهم و تاثیرگذار در سال می‌سازد. بهتره نگاهی اجمالی به جالب‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات این دوره از GDC بیاندازیم.  

اظهارات عجیب اچ‌تی‌سی در مورد Half-Life برای هدست وایو!

Half-life 3 عجیب‌ترین و در عین حال خوشحال‌کننده‌ترین خبری که در اولین ساعات آغاز GDC 2015 شنیدیم، صحبت‌های رئیس هیئت مدیره شرکت اچ‌تی‌سی در مورد بازی هاف-لایف ۳ بود.  چر ونگ صحبت‌های زیادی را در مصاحبه‌ی جدید خود در مورد بازی‌های ولو مانند DOTA 2، Portal و Team Fortress بیان کرد و در آخر که در مورد Half-Life از وی سوال شد، او پاسخی مبهم در این مورد داد:
ما در حال همکاری با Half-Life هستیم، و خب فکر می‌کنم… من امیدوارم، می‌دانید، این (Half-Life) بر روی آن (هدست واقعیت مجازی ویو) بیاید.
این صحبت بسیار شک‌ برانگیز بود و مشخص نبود منظور او از «همکاری با Half-Life» دقیقا چیست! با این حال یک روز بعد متوجه شدیم ایشان در صحبت‌های قبلی خود دچار اشتباهی لفظی شده بود و جای استفاده از عبارت ولو، نام Half-Life را برده بود.ونگ ضمن عذرخواهی رسمی از ولو در مورد اظهارات خود، بیانیه‌ای هم صادر کرد:
راجع به مصاحبه‌ی بی‌بی‌سی با بنده، من به خاطر صحبت‌ها و سو تفاهم‌های پیش آمده به واسطه‌ی اشاره به نام چند بازی معذرت خواهی می‌کنم. در واکنش به سوالاتی که پیرامون این بازی‌ها پیش آمده، باید بگویم که در صحبت‌هایم راجع به همکاری با ولو، دچار اشتباه لفظی شدم. منظور من از آن صحبت‌ها، گسترش همکاری با ولو برای توسعه‌ی نسل بعدی واقعیت مجازی در تجربه‌ی گیمینگ بود. من به خاطر همکاری با ولو بسیار خوشحالم و به انتهای سال جاری نگاه می‌کنم که هدست واقعیت مجازی HTC Vive به بازار عرضه خواهد شد.
خب، این هم از رئیس هیئت مدیره شرکت اچ‌تی‌سی که فرق بین ولو و Half-Life را نمی‌دانست و حسابی با احساسات میلیون‌ها هوادار و منتظر قسمت سوم این بازی بازی کرد!
 

خودنمایی موتور بازی‌سازی Unreal 4 و شوک رایگان شدن آن برای همه!

بر کسی پوشیده‌ نیست که موتور بازی‌سازی آنریل که توسط شرکت اپیک توسعه داده می‌شود، گسترده‌ترین و معروف‌ترین موتور بازی‌سازی دنیا است که طی سال‌های گذشته بازی‌های بزرگ و کوچک بسیاری را بر اساس آن شاهد بودیم. اپیک در GDC 2015 حضوری گسترده داشت و در مرحله‌ی اول حضور خود، با خبر رایگان شدنش شوک عجیب و غریبی را به صنعت بازی‌سازی وارد کرد، طوری که در دقایق اول اعلام این خبر، بازی‌سازان دنیا به خصوص توسعه‌دهندگان بازی‌های مستقل در شبکه‌های اجتماعی خود این موضوع را تبریک گفتند.
 

«شیلد» کنسول اندرویدی جاه‌طلب انویدیا از راه رسید

Shield انویدیا یکی از حاضران قدرتمند همایش توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۵ است که در اولین گام، از یک ستاپ باکس اندرویدی به نام شیلد با قیمت ۲۰۰ دلار رونمایی کرد. انویدیا به قدری در کنفرانس رونمایی از این محصول، جدی و مصمم بود که همه‌ی ما باورمان شد که این شرکت به دنبال هدفی بزرگ با این محصول خود است. شیلد، اولین اندروید تی‌وی 4K دنیا است که از گوگل تی‌وی قدرت می‌گیرد. همچنین یک ریموت کنترل خیلی کوچک که به وسیله‌ی USB شارژ می‌شود، این ستاپ‌باکس را همراهی می‌کند. از قابلیت‌های جالب این ریموت کنترل می‌توان به پشتیبانی از جستجوی صوتی گوگل اشاره کرد. عمر کنترلر در استفاده عادی نزدیک به ۴۰ ساعت خواهد بود.شیلد دارای حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی است و کاربر می‌تواند از طریق درگاه میکرو SD، حافظه ذخیره‌سازی دستگاه را افزایش دهد. دو پورت USB 3.0 هم می‌تواند برای اتصال هارد دیسکهای خارجی به کار رود. ویژگی دیگر این ستاپ باکس، اتصال به کامپیوترهای مجهز به کارت‌های گرافیکی انویدیا است تا از طریق آن، به استریم تصاویر با کیفیت 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه بپردازد. انویدیا این دستگاه را یک محصول انقلابی در حوزه تلویزیون، کنسول و سوپرکامپیوترها می‌داند. شیلد علاوه بر دسترسی به گوگل‌پلی برای دریافت و اجرای بازی‌های اندرویدی معمول، بازی‌های اختصاصی خود را هم دارد که همگی بازی‌های بزرگ پورت شده از رایانه‌های شخصی هستند.The Talos Principle, Metal Gear Solid: Revengeance, Crysis 3, Limbo, Doom: BFG Edition و Borderlands: The Pre-Sequel جزوی از ۵۰ بازی‌ هستند که برای پلتفرم اندروید سازگار شده‌اند و در هنگام عرضه‌ی شیلد در دسترس قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، سرویس استریم بازی Grid با عرضه‌ی شیلد وارد مرحله‌ای تازه می‌شود. سرویس استریم بازی Grid+ که توسط سرورهای ابری قدرتمند انویدیا پشتیبانی می‌شود، توانایی اجرای بازی‌ با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم برثانیه دارد. این در حالی است که سرویس قبلی از رزولوشن 720p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کرد. سرویس Grid+ دارای دو اشتراک رایگان و ویژه است که دسترسی‌های مختلفی را به کاربر می‌دهد. شاید هنوز تصور می‌کنید سرویس استریم Grid+ بازی‌های جدیدی را در خود ندارد، اما انویدیا اعلام کرد بازی‌هایی مانند Batman Arkham Knight و The Witcher 3: Wild Hunt در هنگام عرضه بر روی این سرویس در دسترس خواهند بود.
 

Titan X، غول گرافیکی انویدیا با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی VRAM وارد می‌شود

انویدیا تایتان ایکس حضور انویدیا تنها محدود به رونمایی از شیلد نشد، بلکه این کمپانی فرصت را غنیمت شمرد و از نسل جدید کارت‌های گرافیکی خود به نام TITAN X رونمایی کرد.حافظه‌ی رم در این کارت گرافیک از ۶ گیگابایت نسخه‌ی فعلی به ۱۲ گیگابایت افزایش یافته است. انویدیا می‌گوید که کارت گرافیک Titan X این شرکت علاوه بر ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم دارای ۸ میلیارد ترانزیستور در چیپ گرافیکی است. مشخصات کامل این کارت گرافیکی را در زیر مشاهده می‌کنید: مشخصات فنی کارت تایتان ایکس همانطور که می بینید این کارت بر پایه‌ی تراشه‌ی کامل نسل ماکسوِل با نام GM200 طراحی شده و قدرت تمام عیار این نسل را بعد از مدت‌ها انتظار به نمایش خواهد گذاشت. تاکنون تمام کارت‌های گرافیکی سری 9XX از اِنویدیا بر پایه‌ی تراشه‌ی کوچکتر GM204 تولید شده‌اند که تنها ۲۰۴۸ واحد پردازشی سایه‌زن داشت اما GM200 دارای بیشترین تعداد این واحدها یعنی ۳٠٧٢ واحد کامل است. عرض باند حافظه‌ی این کارت هم از ۲۵۶ بیت در کارتهای گرافیک جی‌فورس ۹۸۰ و ۹۷۰ به ۳۸۴ بیت در تایتان ایکس ارتقا پیدا کرده که در کنار تراشه‌های حافظه‌ی GDDR5 با سرعت فرکانس ۷ گیگابیت بر ثانیه می تواند در کل پهنای باندی با سرعت شگفت انگیز ۳۱۷ گیگابایت بر ثانیه را رقم بزند که قطعا برای کسانی که در رزولوشن‌های QHD و 4K بازی می کنند خبر خوبی به حساب می‌آید. برای اینکه یک نمایش بصری از چیزی که این کارت گرافیکی می‌تواند به نمایش بگذارد، شاهد باشید، اپیک دمویی به نام کایت را در GDC 2015 با استفاده از موتور آنریل ۴ نشان داد. این دمو بر روی کارت گرافیکی تازه معرفی شده‌ی TITAN X اجرا می شود تا قدرت آن را هم به رخ بکشد. باید یادآوری کرد که این دمو بصورت Real-Time و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می شود و یک پروژه‌ی از قبل رِندِر شده نیست. اِنویدیا چندی پیش کد میان‌افزار PhysX خود را برای توسعه‌دهندگانی که از موتور گرافیکی آنریِل‌اِنجین (Unreal Engine 4) استفاده می کنند رایگان کرد. وقتی که شما دنیای وسیع و واقع گرایانه‌ی دموی کایت‌ها را تجربه کنید، نتیجه‌ی تعهد طولانی مدت شرکت اِپیک گیمز به خلق برترین ابزار گرافیکی را خواهید دید.
 

پلی‌استیشن 4 بیست میلیونی شد

playstation 4

سونی در حالی آمار فروش کنسول خود را اعلام کرد که مایکروسافت از ماه نوامبر تا کنون هیچ اطلاعی در مورد آمار فروش ایکس‌باکس وان ارائه نکرده است، تنها اخباری که درباره کنسول بازی مایکروسافت منتشر شده این است که مایکروسافت تا ماه نوامبر ۱۰ میلیون دستگاه ایکس‌باکس وان را به خرده‌فروشی‌ها عرضه کرده‌ است.اندرو هوس، مدیر بخش سرگرمی‌های کامپیوتری شرکت سونی درباره‌ی این موفقیت پلی‌استیشن 4 می‌گوید:
ما از طرفداران عظیم و بی‌شمارمان که از ما پشتیبانی می‌کنند نهایت سپاس را داریم. بسیار خوشحال هستیم که گیمرهای سراسر دنیا به انتخاب پلی‌استیشن 4 به عنوان بهترین مکان برای انجام بازی ادامه می‌دهند. ما در راه خود ثابت قدم و پایدار باقی خواهیم ماند و خود را متعهد می‌دانیم که بهترین تجربه‌ی سرگرمی را به پشتوانه قدرت شبکه‌ای و قابلیت‌های عمیق اجتماعی پلی‌استیشن 4، به مخاطبان ارائه دهیم.

پلی‌استیشن 4 با سرعت زیادی در حال گسترده شدن هست و سعی دارد تا فاصله‌ی خودش رو از ایکس‌باکس وان که رقیب جدی و اصلی است، بیش از پیش کند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که روند رو به رشد این کنسول، درست ما را به یاد زمان کنسول تاریخی پلی‌استیشن 2 می‌اندازد. نمودار زیر گویای همه چیز است: PS4vsPS2


پروژه مورفیوس سونی، واقعیت مجازی بر پایه پلی‌استیشن 4

project-morpheus

سونی در جریان همایش توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۵،‌ نشستی ۴ ساعته با رسانه‌ها و توسعه‌دهندگان بازی داشت و مشخصات فنی نسخه آزمایشی جدید و تاریخ عرضه نسخه نهایی هدست واقعیت مجازی خود را اعلام کرد. سال گذشته و در جریان همایش توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۴، سونی ازهدست واقعیت مجازی خود با اسم رمز پروژه مورفیوس پرده برداشت و از آن زمان تا کنون در صدد بهبود مشخصات سخت‌افزاری و در نهایت عرضه تجاری آن است.

حالا پس از یک سال، سونی دوباره به همایش توسعه‌دهندگان بازی آمد تا راجع به مشخصات جدید این هدست و مواردی که به نسخه نهایی آن نزدیک‌تر است صحبت کند. سونی در این یک سال سخت مشغول بهبود مشخصات سخت‌فزاری و تکنولوژی‌ به کار رفته در پروژه مورفیوس بوده تا نسخه مشتریان آن را آماده کند. نسخه جدید این هدست از یک صفحه نمایشگر OLED ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد. صفحه نمایش پروژه مورفیوس دارای رفرش رِیت ۱۲۰ هرتز است که باعث می‌شود بیننده تصویر نرم‌تر و روان‌تری را مشاهده کند. یوشیدا در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که آن‌ها می‌توانند بازی‌ها را روی نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه پردازش کنند که برای واقعیت مجازی ایده‌آل است.

پلی‌استیشن 4 در واقع این قابلیت را دارد که بازی‌هایی با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه را پشتیبانی کند، قابلیتی که تا به امروز درباره آن صحبت نشده بود. همچنین نرم‌افزاری نیز وجود دارد که می‌تواند بازی‌هایی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را به ۱۲۰ فریم در ثانیه تفییر دهد.

این سخت‌افزار همچنین تاخیری زیر ۱۸ میلی‌ثانیه را ارائه می‌دهند که کمتر از نصف میزان تاخیری است که اولین نسخه پروژه مورفیوس با آن روبه‌رو بود. نمایشگر ۵.۷ اینچی این هدست حدود ۱۰۰ درجه میدان دید دارد و نسخه کنونی آن از ۹ سنسور دنبال کننده حرکت بهره می‌برد که نسبت به نسخه آزمایشی قبلی سه عدد بیشتر شده است.


ولو استیم ماشین، استیم کنترلر و استیم لینک را برای ماه نوامبر آماده می‌کند

SteamController.0 (Copy)

شرکت ولو و سرویس جهانی استیم، برای بیشتر گیمرهای دنیا نام‌های آشنایی هستند. حضور قدرتمند و پربار این شرکت در GDC 2015 را می‌توان نقطه‌ی عطفی برای این کمپانی در نظر گرفت. وَلو در جریان همایش توسعه‌دهندگان بازی ۲۰۱۵ تاریخ رسمی عرضه‌ی استیم ماشین را ماه نوامبر (بین تاریخ ۱۰ آبان تا ۹ آذر ۹۴) اعلام کرد و رویای دیدن استیم ماشین تا پایان سال به یک حقیقت تبدیل می‌شود. هم اکنون در استیم لیست کامل استیم ماشین‌هایی که قرار است امسال عرضه شوند قرار دارد. استیم ماشین‌ها از ۴۰۰ دلار شروع و تا قیمت باورنکردنی ۵۰۰۰ دلار ادامه پیدا می‌کند. حتما برای آشنایی بیشتر با استیم ماشین و اجزای دیگر آن، مقاله‌ی نگاه نزدیک به استیم ماشین را مطالعه کنید.
 

اتحاد ولو و اچ‌تی‌سی: هدست واقعیت مجازی HTC VIVE

vive.jpgd

هیچ‌کس یک چنین همکاری را متصور نبود. اچ‌تی‌سی که یک کمپانی تولید‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند موبایل است، حال دست به دست ولو داده و بر پایه‌ی پلتفرم استیم وی‌آر، هدست واقعیت مجازی وایو را خلق کرده است. هدستی که ظاهرا مدت‌ها از مراحل اولیه توسعه‌اش می‌گذرد و همان‌طور که با سرعت رونمایی شد و همه را شگفت زده کرد، به سرعت هم می‌خواهد به بازار عرضه شود و عرصه را بر دیگران تنگ کند.

گفته شده ویو در محیطی تا اندازه‌ی ۱۵ در ۱۵ فوت کارایی دارد و حضورتان در محیط توسط دو حسگر «لایت‌هواس» (Lighthouse) که در مقابل یکدیگر در اتاق قرار گرفته‌اند، ردیابی می‌شود و ظاهرا توانایی ردیابی چندین هدست و کنترلر را به طور همزمان دارند. در ابتدا برای تعریف محیط بازی به یک پروسه‌ی همکاری بین این دو حسگر نیاز است و از آنجایی که اغلب دموها روی فضاهای بزرگ تمرکز کرده‌اند، شما از قبل می‌توانید اندازه‌ی بزرگی محیط را با جایگذاری این حسگرها تایید کنید. در یک کلام، این دو حسگر لایت‌هاوس می‌توانند در رقابت هدست‌های واقعیت‌مجازی، به یک نکته‌ی برتر برای ویو بدل شوند. و از آنجایی که دستگاه حرکت‌تان را فقط از یک پرسپکتیو ردیابی نمی‌کند، پس، سیستم این توانایی را دارد تا شما و محیط را به طور کامل پوشش دهد.

در حال حاضر، تنها مانع سر راه آزادی تمام‌ و‌ کمال کاربران در استفاده از وایو، نحوه‌ی نصب نسخه‌ی اولیه‌اش است. اینطوری بگوییم که دور و اطرافِ هدست و مخلفاتش یک دنیا کابل و سیم دیده می‌شود. از کمربندی که در ابتدای کار دور قفسه سینه‌تان می ‌بندید گرفته تا کابل‌هایی که به کنترلرها متصل هستند و کابل‌هایی که به خود هدست وصل هستند. ما به طرز مناسبی امیدوار هستیم و انتظار داریم که کنترلرها تا زمان عرضه، بی‌سیم شوند. اما با این حال، هنوز خودِ هدست باید به یک پی‌سی متصل باشد.


حضور سبز مایکروسافت در GDC 2015 به نفع بازی‌سازان

phil-spencer-hololens مایکروسافت از مدت‌ها قبل از شروع GDC، برنامه‌های بلند بالای خود را برای حضوری جامع و قدرتمند در این رویداد سالانه اعلام کرده بود. از جلسات بزرگ و کوچک با مباحث بازی‌ها و تکنولوژی‌های مربوطه گرفته تا صحبت در مورد ویندوز ۱۰ و ارتباط آن با ایکس‌باکس، بخش‌هایی از برنامه‌ی مایکروسافت بود. اینکه شرکتی مانند مایکروسافت، به رویداد GDC تا این حد ارزش قائل می‌شود که بیش از ۱۰ کنفرانس و جلسه با موضوعات مختلف در آن برگزار کند، جای خوشحالی برای علاقه‌مندان به گیم دارد.یکی از صحبت‌های خوشحال‌کننده در کنفرانس‌های مایکروسافت، ارتباط هولولنز و بازی‌های ویدیویی است. فیل اسپنسر در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردد که سازندگانی که قصد ساخت محتوا برای هولولنز را دارند باید در برنامه مخصوص توسعه‌دهنگان ویندوز که با نام ویندوز اینسایدر شناخته می‌شود ثبت نام کنند تا بتوانند به APIهای هولونز دسترسی داشنته باشند. در هیاهوی برگزاری GDC 2015، شایعه‌ی احتمال جدایی فیل‌ هریسون از مایکروسافت در فضای وب پیچید. فیل هریسون، معاون بخش سرگرمی‌های مایکروسافت که سابقه‌ی فعالیت در شرکت‌های آتاری، گایکای و حتی سونی را در کارنامه‌ی خود دارد. او در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) به مایکروسافت پیوست و اکنون خبر جدایی‌اش از این شرکت به گوش می‌رسد. فیل هریسون در سونی شناخته شد و برای خود نامی دست‌ و پا کرد. او در ۱۶ سال فعالیت خود در سونی به موفقیت پلی‌استیشن کمک شایانی کرد. هریسون در زمان ریاست دان متریک به مایکروسافت و بخش ایکس‌باکس آن ملحق شد و از زمان جدایی متریک از شرکت، او به یک فرد عادی در ایکس‌باکس تبدیل شد و کمتر دیده می‌شد. در غیاب متریک، فیل اسپنسر به عنوان رئیس بخش ایکس‌باکس انتخاب شد و به گزارش سایت گیم‌اینداستری، هریسون به خاطر عدم پیشنهاد ریاست به او ناامید شده است.
مطالبی که مشاهده کردید، تنها گوشه‌ای از رویداد‌های اجتماع سالانه‌ی توسعه‌دهندگان بازی بود. شما می‌توانید از طریق بخش اختصاصی GDC به ده‌ها خبر و مقاله‌ی تخصصی در مورد این همایش دسترسی داشته باشید. در آخر شما را به تماشای سه ویدیوی اختصاصی زومجی از نمایشگاه توسعه‌دهندگان بازی در باره‌ی عملکرد هدست اکیولوس ریفت جلب می‌کنم. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده