نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۵

افت شدید فروش Wonder Woman 1984 و ادامه روند موفقیت آمیز Soul

دنباله فیلم واندروومن از شرکت برادران وارنر بعد از شروع قدرتمند و البته نقدهای ضعیفی که از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کرد، حالا افت شدیدی را در آمار فروش جهانی خود تجربه می‌کند.

براساس گزارش جدید ورایتی، فیلم Wonder Woman 1984 در تعطیلات سال نو میلادی تنها موفق به اضافه کردن ۵.۵ میلیون دلار به مجموع فروش جهانی خود از زمان اکران شده تا عملکرد کلی این فیلم با درنظرگرفتن ۱۰.۱ میلیون دلاری که طی این مدت از بازار خارجی کسب شده به رقم ۱۱۸.۵ میلیون دلار برسد.

شاید واندروومن در کمیک‌های دی سی، کاراکتر اسطوره‌ای و فوق‌العاده قدرتمندی باشد، اما به‌‌نظر می‌رسد که باوجود انتظارات بالا و البته آسیب‌های زیادی که از سوی ویروس کرونا به صنعت فیلم و سینما وارد شده، اقتباس سینمایی آن چندان قوی ظاهر نشده است. پیش از این گزارشی مبنی‌بر عبور آمار فروش جهانی این فیلم از رقم ۱۰۰ میلیون دلار منتشر شده بود که می‌توانست در ادامه نویدبخش عملکرد درخشانی برای اثر جدید پتی جنکینز باشد. بااین‌حال، آمار درآمد ناخالص داخلی این فیلم در آخر هفته‌ی اخیر، کاهش چشمگیری را در استقبال علاقه‌مندان از این فیلم نشان می‌دهد.

با افت ناگهانی استقبال مخاطبان از Wonder Woman 1984، فاصله این فیلم با دیگر بلاک باسترهایی که از زمان بازگشایی سینماها اکران شدند، افزایش یافته است. اولین دنباله مجموعه واندر وومن همزمان با فرصتی که با رویداد سال نو میلادی در اختیار داشت، در محدوده آمریکا و کانادا به فروش ۲۸.۵ میلیون دلار دست یافته است.

گل گدوت و کریس پاین آتش‌بازی را تماشا می‌کنند فیلم واندر وومن ۱۹۸۴

پروژه جدید شرکت برادران وارنر از دنیای سینمایی DC در شبکه‌های اجتماعی نیز بازخورد خوبی را دریافت نکرده و این امر موجب شده تا بخش قابل توجهی از افرادی که تاکنون موفق به تماشای این فیلم نشدند، از حضور در سالن‌های سینما منصرف شوند. این درحالی است که قسمت اول این سری در سال ۲۰۱۷ بخش قابل توجهی از محبوبیت بالای خود را به موجب همین شبکه‌های اجتماعی کسب کرده بود. برادران وارنر با هدف تقویت جایگاه وارنرمدیا و حضور پررنگ‌تر در حوزه سرویس‌های استریمینگ تصمیم به پخش همزمان این فیلم در سرویس HBO Max گرفته و این امر نیز در کاهش مخاطبان این فیلم در سالن‌های سینما نقش غیرقابل انکاری داشته است.

این شرکت تاکنون جزئیات پراکنده‌ای از میزان محبوبیت Wonder Woman 1984 در HBO Max را منتشر کرده اما با درنظرگرفتن بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری این اثر، به‌نظر می‌رسد که فروش مجازی این فیلم کار سختی را برای جبران ده‌ها میلیون دلاری خسارت احتمالی آن در باکس آفیس در پیش خواهد داشت.

بااین‌حال، برادران وارنر پیش از این ساخت قسمت سوم این مجموعه با حضور گل گدوت و پتی جنکینز را تأیید کرده تا نشان دهد به آینده موفقیت پرنسس دایانا در برنامه‌های اصلی خود برای رشد دنیای سینمایی DC ایمان دارد.

اما صرف‌نظر از عملکرد فیلم Wonder Woman 1984، انیمیشن The Croods: A New Age محصول استودیوی دریم‌ورکز و یونیورسال نیز در ششمین هفته از آغاز اکران جهانی خود به ۲.۲ میلیون دلار درآمد ناخالص داخلی دست یافته است. این مقدار، مجموع فروش داخلی دنباله انیمیشن The Croods را به ۳۴.۵ میلیون دلار می‌رساند تا آمار فروش جهانی آن نیز به رقم ۱۱۵ میلیون دلار برسد. براساس قراردادی که بین استودیوی سازنده این فیلم و سینماداران بزرگ آمریکا از جمله AMC و Cinemark امضا شده، بعد از از گذشت دو هفته از اکران سینمایی آن، امکان انتشار نسخه باکیفیت آن برای شبکه نمایش خانگی فراهم شده است. در عوض، بخشی از درآمد دیجیتالی این اثر به زنجیره سالن‌های سینمایی خواهد رسید.

تصویری از انیمیشن The Croods: A New Age

یونیورسال علاوه‌براین فیلم وسترن News of the World را نیز اکران کرده که در آن شاهد همکاری دوباره تام هنکس و پل گرینگرس، کارگردان فیلم Captain Philips هستیم. فروش هفتگی این فیلم نیز با اضافه کردن ۱.۷ میلیون دلار به مجموع درآمدهای News of the World از زمان اکران، آمار عملکرد این فیلم را به رقم ۵.۴ میلیون دلار رسانده است. نتفلیکس امتیاز پخش جهانی این فیلم را اواخر سال ۲۰۲۰ از آن خود کرده است. تام هنکس در این فیلم نقش یک کهنه‌سرباز جنگ‌های داخلی را برعهده دارد که سعی در نجات یک دختر جوان از دست بومیان منطقه و بازگردادن آن به خانواده خود را دارد.

فیلم Monster Hunter نیز یکی از اقتباس‌های سینمایی سونی از مجموعه بازی‌های همین نام است که با بازی میلا یوویچ به فروش ۱.۲ میلیون دلاری در این اخر هفته دست پیدا کرده است. مجموع فروش داخلی این فیلم نیز به ۶.۳ میلیون دلار رسیده است. در ادامه فیلم Fatale از لاینز‌گیت را داریم که یک اثر هیجان انگیز و روان شناختی با بازی هیلاری سوانک و مایکل ایلی است. مجموع فروش جهانی این فیلم با افزایش ۷۰۰ هزار دلاری به ۳.۱ میلیون دلار رسیده است.

پوستر فیلم Monster Hunter

فیلم Promising Young Woman از شرکت Focus Features که همانند News of the World و دنبال انیمیشن The Croods به‌عنوان بخشی از توافق استودیوی سازنده آن و شرکت یونیورسال با سالن‌های سینمایی بزرگ معرفی شده، در هفته دوم اکران ۶۶۰ هزار دلار به فروش داخلی خود اضافه کرده تا به رقم ۱.۹ میلیون دلار برسد. فیلم کمدی Promising Young Woman تاکنون جوایز متعددی را در این زمینه کسب کرده است.

اما انیمیشن Soul، اثر مشترک دیزنی و پیکسار نیز در طول تعطیلات سال نو میلادی از سریق سرویس استریمینگ دیزنی پلاس به عملکرد موفقیت آمیز خود ادامه داده و البته در برخی از کشورهای خارجی از جمله چین، امارات و تایلند نیز روی پرده سینما رفته است. داستان این انیمیشن جذاب و تأثیرگذار، به زندگی یک آموزگار موسیقی در مدرسه راهنمایی می‌پردازند که طی اتفاقی روح او از بدن جدا شده و به دنیای شگفت انگیزی راه پیدا می‌کند. اثر جدید استودیوی پیکسار در هفته دوم انتشار ۱۶.۵ میلیون دلار به مجموع درآمدهای خود اضافه کرده تا جمعاً ۳۲.۵ میلیون دلار فروش داشته باشد.

نمایی از انیمیشن Soul

در مجموع، میزان فروش تمامی این فیلم‌ها در مقایسه با موعد مشابه سال‌های گذشته در بهترین حالت متوسط قلمداد می‌شود. هالیوود همچنان تحت تأثیر اثرات ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار داشته و احتمالاً چند ماهی را برای بازگشت به روند رو به رشد خود نیاز خواهد داشت. امید آن می‌رود تا با واکسینه شدن تعداد بیشتری از شهروندان کشورهای مختلف جهان، شرایط رو به بهبودی برود.

نظر شما درباره عملکرد آثار بزرگ سینما در هفته منتهی به سال نو میلادی چیست؟


منبع variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده